آموزش ساخت پادکست در خانه

da168da099ce90c995d5796cb650b107
زمان مطالعه: 9 دقیقه

ساخت پادکست در خانه یک منبع درآمد برای بسیاری از علاقمندان به محتوا شناخته شده است. بازاریابی محتوا در اشکال و اندازه‌های مختلفی ارائه می‌شود. تولیدکنندگان محتو هم‌اکنون گزینه‌های زیادی را پیش‌رو دارند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به پست‌های وبلاگ، به‌روزرسانی شبکه‌های اجتماعی، تصاویر، ویدیوها، اسلایدها و موارد دیگر اشاره کرد. اما در این بین گزینه‌ای به نام پادکست هم وجود دارد که در این مطلب می‌خواهیم کمی بیشتر در مورد آن صحبت کنیم.

از صوت می‌توان به‌شیوه‌های هوشمندانه‌ای در برنامه‌های محتوایی برخی از وب‌سایت‌ها و بلاگ‌های برتری که نگاه جدیدی به آینده دارند، استفاده کرد. افراد مشهور و موفقی را در این عرصه می‌شناسیم که از طریق تولید پادکست، ایده‌های جذاب‌شان را در زمینه بازاریابی عالی و جذاب خودشان، پیاده‌سازی کرده‌اند. آن‌ها برای اولین‌بار از وبلاگ خود شروع کرده و کم کم کارشان را گسترده‌تر کرده‌اند. از این بین می‌توان به آقای تیم فریس کارآفرین آمریکایی و نویسنده Four-Hour Work Week اشاره کرد که برای اولین بار در خانه کار خود را با تولید پادکست شروع کرد.

به‌نظر می‌رسد که پادکست‌ها روند رو به رشدی را سپری می‌کنند و پرداختن ما در این مطلب هم گویای این حقیقت است. آیا تاکنون به شروع چنین کاری فکر کرده‌اید؟ اگر چنین است، این مطلب را دنبال کنید تا به شما بگوییم برای ایجاد یک محتوای جدید با موضوع پادکست، دقیقا چه کارهایی باید انجام دهید. ما برای اینکه همه‌چیز به‌خوبی برای‌تان جا بیفتد، از الفبای پادکست شروع کرده و به مباحث حرفه‌ای تری می‌رسیم.

چگونه به ترس‌ خود برای شروع ساخت پادکست در خانه غلبه کنیم؟

 

ساخت پادکست در خانه

اگر ذره‌ای از وجود شما علاقه‌ای برای رفتن سراغ کار پادکست داشته باشد، حتما موانعی وجود داشته است که شما را از این کار منصرف کند. جالب است بدانید که بسیاری از این موانع در بسیاری از افراد مشابه است. ما به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم تا همزادپنداری بیشتری داشته باشید.

  • صدای من عجیب به‌نظر می‌رسد
  • مهارت‌های فنی لازم برای ضبط، آپلود، ذخیره‌سازی فایل‌های صوتی را ندارم
  • هزینه تامین تجهیزات برای ارائه یک کار باکیفیت از بودجه‌ی من بسیار فراتر است
  • من توانایی صحبت در ملا عام را ندارم

موارد بالا خلاصه‌ای از تمام موانعی است که می‌تواند یک فرد را از دنبال کردن رویاهایش به‌دور نگه دارد. ممکن است شما هم جزو کسانی باشید که صدای خودتان را دوست نداشته باشید، ایده‌ای برای نحوه‌ی ضبط و ویرایش صوتی به ذهن‌تان نیاید و علاقه‌ای هم برای اختصاص بودجه زیاد برای خرید مثلا یک میکروفون نداشته باشید. حال با وجود تمام این موانع، چه می‌توان کرد؟

چرا باید به سمت ساخت پادکست در خانه کنیم؟

 

ساخت پادکست در خانه

بیاد بیاورید که آخرین‌باری که پادکست گوش دادید، کی بود؟ اگر گوش دادن این پادکست برای‌تان خوشحال کننده بوده است، یقینا افرادی را می‌شناسید که مثل شما به این پادکست گوش داده‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد تقریبا ۵۱ درصد از بزرگ‌سالان آمریکا به پادکست گوش می‌دهند.

پادکست را می‌توان هنگام رفت و آمد با قطار، ماشین، مترو و اتوبوس گوش داد و هر کسی با داشتن یک گوشی هوشمند، فرصتی خواهد داشت تا از زمان مرده‌ای که در چنین وسایل حمل و نقل عمومی وجود دارد، به‌شیوه‌ای عالی استفاده کند. آمارها نشان می‌دهد، افرادی که از طریق گوشی همراه خودشان پادکست گوش می‌کنند، طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ به میزان ۱۵۷ درصد رشد داشته است.

دلایل استراتژیکی هم برای علاقه مردم برای گوش دادن پادکست مطرح می‌شود و مایکل وولف تحلیل‌گر ارشد NextMarket که اتفاقا صاحب یک پادکست جالب توجه هم است، در این رابطه می‌گوید که پادکست یک کانال ارتباطی با محتوایی است که شلوغی کمتری نسبت به وبلاگ دارد. تعامل از طریق پادکست عمیق‌تر است، چرا که شنوندگان تمایل دارند اطلاعات بیشتری نسبت به وبلاگ دریافت کنند. پادکست را می‌توان به‌عنوان گزینه‌ای جانبی در کنار دیگر فعالیت‌ها هم در نظر گرفت. شما هنگام آشپزی، رانندگی و انجام فعالیت‌های دیگر هم می‌توانید به پادکست گوش کنید. این امکان در مورد پست‌های وبلاگ، محتوای تصویری و دیگر روش‌های ارائه محتوا صدق نمی‌کند.

اگر شما کارتان را به‌درستی انجام دهید، در ابتدای شروع کارتان، مزایای زیادی خواهید داشت. هنگام شروع به ساخت پادکست باید بیاد داشته باشید که مخاطبین جدیدی خواهید داشت، رقبای شما کمتر هستند و صمیمی بیشتری هم در بین فعالین و مخاطبین این حوزه وجود دارد. شروع به ساخت پادکست سریع‌تر از چیزی است که انتظارش را دارید. در این جا ما همه‌ی ملزوماتی که شما برای ساخت یک پادکست در خانه نیاز دارید را مطرح خواهیم کرد.

برای شروع آماده‌اید؟

 

ساخت پادکست در خانه

بیاد داشته باشید که برای ساخت پادکست در خانه که کیفیت خوبی هم داشته باشد، حتما باید از تجهیزات باکیفیتی هم استفاده کنید. مطمئنا می‌توانید با حداقل امکانات هم یک کار باکیفیت تولید کرده و ارائه کنید. برای مثال شما می‌توانید پادکست را با گوشی هوشمند خود ضبط کرده و با کمی ویرایش ارائه کنید. البته این پادکست شما بیشتر شبیه به یک تماس تلفنی ضبط شده خواهد بود که روی گوشی شما ذخیره شده است.

آیا با مفهوم MVP آشنا هستید؟ MVP مخفف عبارت Minimum Viable Product به‌معنی کمینه محصول پذیرفتنی است و اصطلاحی است که به کمترین تجهیزات و امکانات موردنیاز برای شروع یک کار اطلاق می‌شود. این امکانات باید طوری باشد که مردم را از نتیجه‌ی کار راضی نگه داشته و ارزش انتشار و ارائه کردن را داشته باشد. این موضوع را می‌توان به‌عنوان رویکرد نابی در نظر گرفت که برای ساخت یک پادکست هم می‌توان از آن استفاده کرد.

سعی کنید سرمایه کافی برای ساخت پادکست در خانه را داشته باشید. در این صورت می‌توانید بازخورد مناسبی از مخاطبین خود گرفته و کم کم پیشرفت کنید. مرحله اول خریداری یک میکروفون مناسب است. مخاطب یک پادکست تنها از طریق صدا با شما تعامل دارد و به‌همین دلیل کیفیت صدا اولین و آخرین حرف را در این عرصه می‌زند. این کیفیت یا میکروفون خوب شروع شده و پایان می‌یابد. هرچهقدر که میکروفون بهتری خریداری کنید، پادکست شما واضح‌تر خواهد بود. این کیفیت نقش زیادی در سبک انتخاب مردم هم دارد و همیشه می‌بینیم که مخاطبین پادکست‌هایی را گوش می‌دهند که در مرحله‌ی اول، کیفیت صدای بهتری دارد.

جالب است بدانید که برای تهیه یک میکروفون خوب، نیازی به خرج آن‌چنانی هم نخواهد داشت. اگر به دنبال ساخت پادکست در خانه به تنهایی هستید، می‌توانید از میکروفون‌های USB استفاده کنید که صدای پویایی ارائه می‌کنند و نویز چندانی هم ایجاد نخواهد شد. در طرف مقابل اگر مهمانی هم در پادکست خود خواهید داشت، استفاده هدست‌های میکروفون‌دار هم مناسب خواهد بود. می‌توانید برای هرکدام از مهمانان یک هدست جدا داشته باشید تا سختی چندانی در تولید پادکست خود تجربه نکنید.

ضبط، آپلود و انتشار پادکست

 

ساخت پادکست در خانه

قبل از اینکه شروع به ساخت پادکست در خانه کنید، همیشه به دو سوال مهم باید پاسخ دهید. اول اینکه خروجی نهایی پادکست شما به چه شکلی خواهد بود؟ سوال دوم هم اینکه محتوای پادکست شما در مورد چیست و قصد انتقال چه صحبت‌هایی به مخاطب دارد. پادکست‌ها می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند. برخی از پادکست‌ها تک‌نفره، شامل گروه‌های مهمان، شامل تماس تلفنی و غیره هستند. بسیاری از بهترین پادکست سازان این عرصه همیشه توصیه می‌کنند که در نمایش خود از دو یا سه نفر دیگر هم استفاده کنید.

برای ساخت پادکست در خانه مناسب، بهتر است که صحبت‌هایی که می‌خواهید مطرح کنید را چند بار تمرین کنید. البته نیازی نیست که آن را به‌صورت سناریوی یک فیلم درآورده و با جزئیات کامل آن‌ها را یادداشت کنید، اما همیشگی آمادگی پیش از ضبط بسیار عالی است. این آمادگی به شما کمک می‌کند که نقشه راه صحیحی در ادامه داشته باشید و بدون استرس، تمام محتوایی که تا انتهای پادکست قصد ارائه‌ی آن را دارید، برای‌تان ملموس‌تر باشد. شما بدین ترتیب خواهید دانست که پادکست شما از چند بخش تشکیل شده است و بعد از اتمام هر صحبت، چه موضوع جدیدی را می‌خواهید باز کرده و ادامه دهید.

وقتی که زمان ضبط اصلی فرا می‌رسد، ساده‌ترین روش استفاده از یک مهمان، برقراری یک تماس اسکایپ است. می‌توانید از طریق این برنامه میزبانان و میهمانان بعدی خود را با یک تماس به پادکست اضافه کنید. می‌توانید تماس خود را با نرم‌افزار مخصوص ضبط اسکایپ ضبط کرده و با استفاده از چند برنامه ویرایش صوت ساده، آن‌ها را در تدوین نهایی به پادکست اضافه کنید. در این روند باید دقت لازم را داشته باشید تا عملیات پاکسازی قسمت‌های زاید، پردازش صحیح و انتشار را به‌درستی و با حرفه‌ای گری کامل انجام دهید.

بعد از ساخت پادکست در خانه، نکته‌ی مهم در انتشار صحیح آن است. بعد از اتمام ضبط، می‌توانید ویرایش‌های لازم را در روند تولید پادکست ادمه دهید و زمان پادکست را به حالت استاندارد برسانید. سایت‌های میزبان بسیار زیادی در سرتاسر اینترنت وجود دارند که می‌توانید اقدام به انتشار پادکست خود کنید. آن‌ها فید RSS مخصوصی را برای پادکست شما تولید می‌کنند و بنابراین می‌توانید آن‌ها را از طریق پادکست گیرهایی همچون اسپاتیفای یا اپل پادکست در اختیار مخاطبین خود قرار دهید. نکته‌ی مهم ماجرا این است که همیشه تلاش کنید، مخاطبین از طریق همین راه‌های ارتباط به پادکست گوش داده و بازخوردهای خودشان را ثبت کنند.

  • نکات مهم و ایده‌آل در زمینه‌ی تولید پادکست

ساخت پادکست در خانه

حال که دانستیم پادکست چیست و چه‌طور می‌توانید در خانه و با امکانات مختلف، اقدام به تولید پادکست کنیم، بهتر است چند نکته‌ی مهم و کاربردی را هم در ساخت پادکست در خانه متذکر شویم. زمان ایده‌آل برای یک پادکست، مشابه دیگر زمینه‌های تولید محتوا روند مشخص و قابل استنادی ندارد. بسیاری از بهترین پادکست‌هایی که می‌شناسیم، زمان هر قسمت از پادکست‌شان باهمدیگر هم‌خوانی ندارد. بنابراین شما هم لزومی به رعایت آن‌ها ندارید.

با همه‌ی این صحبت‌ها طول ایده‌آل یک پادکست ۲۲ دقیقه است. این زمان را یک سایت پادکست و رادیویی آنلاین مطرح کرده است. این وب‌سایت اعتقاد دارد که شنونده به‌طور متوسط تنها ۲۲ دقیقه می‌تواند با علاقه و ذوق به یک پادکست گوش کند. مباحث علمی نیز تقریبا چنین ادعایی را ثابت می‌کند. برای مثال نمایش‌هایی که از TED منتشر می‌شود، معمولا زمانی ۱۸ دقیقه‌ای دارند، چرا که دانشمندان معتقدند که دیگر بعد از این زمان نمی‌توان توجه افراد حاضر را به صحبت‌های مجری مراسم جلب کرد.

بهترین روز برای انتشار پادکست سه‌شنبه‌ها است. برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای، ۲۵ پادکست برتر در فروشگاه آیتونز استخراج شده و برنامه انتشار آنان به‌همراه فرکانسی بازخوردهایشان به‌صورت کامل بررسی شده‌اند. این پادکست‌های برتر معمولا برنامه متنوعی داشته‌اند، اما روند کمی منظم‌تر شده و فهمیدیم که شصت درصد از پادکست‌ها با برنامه‌ای منظم و در اوایل هفته (قبل از چهارشنبه) منتشر می‌شوند. متداول‌ترین روز همان سه‌شنبه است که البته در داخل کشورمان زیاد نمی‌توان به آن استناد کرد، چرا که در این روز موسیقی‌های جدید فروشگاه آیتونز منتشر شده و معمولا تولید کنندگان پادکست هم از این فرصت برای ارائه پادکست خودشان استفاده می‌کنند.

بهترین روند انتشار پادکست به‌صورت هفتگی است و این آمار هم از ۲۵ پادکست برتر آیتونز استخراج شده است. این پادکست‌ها برنامه منظمی برای انتشار دارند و پادکست‌های خوبی را هم می‌شناسیم که هر دو هفته یک‌بار انتشار می‌یابند. از میان این پادکست‌ها فقط سه پادکست بودند که زمان انتشار دقیقی برای‌شان وجود نداشت، بنابراین همیشه انتخاب یک روند مشخص برای انتظار پادکست، می‌تواند باعث رشد و تعالی پادکست شما شود.

  • جمع‌بندی

ساخت پادکست در خانه

در این مطلب ابتدا یاد گرفتیم که تولیدکنندگان پادکست در ابتدا از چه ترس‌هایی عبور کرده‌اند. ما به چند مورد از آن‌ها اشاره کردیم و دانستیم که نمی‌توانند مانعی برای شروع ایده‌آل یک فرد باشند. بسیاری از بهترین پادکست‌هایی که هم‌اکنون وجود دارند، در ابتدا با عباراتی همچون «صدای من عجیب به‌نظر می‌رسد» و «من از صحبت در مجامع عمومی متنفرم» در ذهن‌شان روبرو بوده‌اند. هر پادکست سازی با ترس کار خود را شروع کرده و سپس با تعالی رسیده است. مطمئن باشید که با گوش دادن به پادکست‌هایی که هم‌اکنون تولید شده و موفق عمل می‌کنند، شما هم انگیزه لازم را برای شروع پیدا خواهید کرد.

با گوش دادن به پادکست‌های برتر، خواهید دانست که با چه امکانات ساده‌ای به موفقیت رسیده‌اند و تنها کافی است که چیزی برای گفتن داشته باشید. اگر محتوای جالبی برای ارائه کردن دارید، حس خوب خود را نگه داشته و سریعا کار خود را شروع کنید. امروزه دیگر با وجود فناوری‌های پیشرفته، هیچ بهانه‌ای همچون «من مهارت‌های فنی لازم برای ضبط را ندارم» پذیرفتنی نیست. امروزه با پیشرفت تکنولوژی استفاده از مهارت‌های مختلف ساده‌ و ساده‌تر شده‌اند. بدانید که ویرایش زیادی روی پادکست‌ها انجام نمی‌شود و با یک تدوین کوچک، پادکست شما آماده‌ی انتشار می‌شود.

کمترین تجهیزاتی که شما برای ساخت پادکست در خانه نیاز دارید، با کمتر از یک میلیون تومان فراهم می‌شود. این کمترین هزینه‌ای است که برای خرید یک میکروفون خوب خواهید پرداخت و می‌توانید با توسعه‌ی کارتان، در آینده از ابزارهای پیشرفته‌تری هم استفاده کنید. با خواندن این مطلب، امیدواریم حس و حال خوبی برای تولید یک پادکست داشته باشید و بر ترس‌های خودتان غلبه کنید.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار