آموزش دریافت کد بورسی و ورود به بورس

defdd13d5ab8c721175a239c288a6578
زمان مطالعه: 9 دقیقه

دریافت کد بورسی اولین قدم وارد شدن به بورس خواهد بود. سرمایه گذاری در بورس همواره یکی از دغدغه‌های مردم کشورمان بوده است و افراد زیادی با ورود به این عرصه، قصد شرکت در فعالیت‌هایی با بازدهی بیشتر داشته‌اند. حال برای اینکه ورود به این عرصه به‌شکل حرفه‌ای صورت گرفته و سرمایه گذاران کاملا بدانند که باید از چه طریقی وارد شوند، کارگزاری‌ها وارد کار شده و این افراد را راهنمایی می‌کنند. کارگزاری‌ها درواقع به‌عنوان واسطی عمل می‌کنند که سرمایه گذاران می‌توانند به آن‌ها مراجعه کرده و با افتتاح حساب، فعالیت‌های مختلف معاملاتی خودشان را به آن‌ها واگذار کنند. در چنین شرایطی روند کار تسهیل پیدا کرده و این افراد می‌توانند بدون اینکه خودشان در تالار بورس اقدام به فعالیت کنند، این وظیفه را به کارگزاری‌ها محول کنند.

کارگزاری‌ها می‌توانند از سخت‌افزار و نرم‌افزارهای مختلف استفاده کرده و درخواست‌های شما در تالار بورس وارد کنند. این درخواست‌ها توسط معامله گران مختلف و در جایگاه‌هایی که دارند انجام می‌شود و افراد می‌توانند معاملات خودشان را داشته باشند. این افراد و به‌طور خاص کارگزاری‌ها، کارمزدی را برای این فعالیت‌ها دریافت می‌کنند. البته بهتر است بگوییم که این کارمزدها مختص هر کارگزاری نیست و سازمان بورس بخشنامه‌ای را برای این منظور صادر کرده است که هرکدام از کارگزاری‌ها، موظف به رعایت کردن آن هستند. شما کافی است که بهترین کارگزاری موردنظر خود را انتخاب کرده و سپس کار خود را در بورس شروع کنید.

آموزش ورود به بورس

رقابت در تمامی عرصه‌ها فعالیتی ادامه دارد و در همین راستا، کارگزاری‌ها هم با ارائه خدمات بیشتر در کنار کار اصلی خودشان، فاکتورهای مثبتی را برای مشتریان خود فراهم می‌کنند. شما هم با در نظر داشتن چنین اصل مهمی، می‌توانید کارگزاری موردنظر خود را انتخاب کنید. در این سازمان بورس هم اقدام به رتبه بندی کارگزاری‌های مختلف کرده است و فاکتورهای مهمی همچون مجموع خرید و فروش و میزان افرادی که در آن فعالیت می‌کنند را در نظر داشته است. این رتبه‌ها به «الف»، «ب» و «ج» تقسیم شده‌اند و می‌توانید چنین عاملی را هم به‌عنوان مبنای تصمیم‌گیری خود در نظر داشته باشید.

  • بازارهای معاملاتی در ایران

بازارهای معاملاتی مختلف در کشور وجود دارد که در آن می‌توانید اوراق بهادار، پول یا دیگر دارایی‌های خود را به‌صورت مبادله‌ای عرضه کرده و تقاضای خود را نیز داشته باشید. این بازارها درواقع طرفیت معامله را در برابر هم قرار می‌دهند و امکان انجام یک معامله بین آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. حال در این بین انواع متخلفی از بازارهای معاملاتی را داریم که هرکدام ویژگی خاصی دارند و شما بر حسب علاقه یا مهارت خود، می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید. باید ابتدا نیازهای اساسی حضور در این بازارها را شناخته و بتوانید پیش زمینه‌های آن را حاضر کنید.

بهتر است که در ابتدا یک تحقیق جامع در این رابطه انجام داده و سپس با تحلیل روی بازار و میزان رشد و نزولی که دارد، میزان و نوع فعالیت خود را مشخص کنید. شما با حضور در بازارهای معاملاتی، می‌توانید دیگر فروشندگان و خریداران را مشاهده کرده و به‌سادگی با آن‌ها در ارتباط باشید. این ارتباط کمک می‌کند که شناخت بیشتری پیدا کرده و بتوانید فعالیت خود را شروع کنید.

بازار کالا و خدمات – می‌توان گفت که این بازار قدمتی طولانی در بین دیگر بازارهای معاملاتی دارد و به‌دلیل عجین شده با کالاهای موردنیاز مردم، انواع مختلف و افراد بیشتری در آن فعالیت می‌کنند. در این بازار قوانین زیادی وجود دارد و معمولا ارزش یک کالا با یک واحد پول شناخته شده تعیین می‌شود. با استفاده از این واحد پول، می‌توانیم بدون محدودیت به عرضه و تقاضا پرداخته و در بخش‌های مختلف این بازار جا به جا شویم. فراموش نکنید که کالاها در این بازار بزرگ محدودیتی ندارند و معمولا در دسته‌بندی‌های خاص ارائه می‌شوند.

شبکه اقتصادی کشورها به‌دلیل گسترده بودن این بازار، سعی می‌کنند که تعادل را در میزان عرضه و تقاضا برقرار کرده و اجازه ندهند که افراد سودجو با استفاده از شغل‌های کاذب، اقدام به ایجاد تورم در بازار کنند. تورم می‌توانند پایه‌های اقتصادی یک کشور را سست کرده و مشکلات زیادی را برای مردم و معامله کنندگان ایجاد کند.

بازار پول و ارز – این بازار برای افرادی مناسب که از نقدینگی بالایی برخوردار هستند و دوست دارند که با سرمایه گذاری کوتاه مدت آن، بتوانند عواید مالی بسیاری داشته باشند. سازمان‌ها و موسسه‌های مالی و اعتباری هم به‌دنبال مشارکت کننده در چنین معاملاتی حضور دارند و سعی می‌کنند که منابع مالی موردنیاز خود را از این طریق فراهم کنند. گفتنی است که نقدینگی در این حالت به‌سرعت ا فزایش یافته و به میزان مناسبی می‌رسد. ریسک در چنین شرایطی بسیار پایین است و فعالین این حوزه امید دارند که دریافت رسیدهای کوتاه مدت، می‌توانند از ویژگی‌های ابزارهای مالی استفاده کنند.

بازار سرمایه – در این بازار نهادهای زیادی فعالیت می‌کنند و به‌نوعی فعالیت این حوزه با استفاده از ابزارهای مالی، می‌توانند مشارکتی طولانی مدت در دارایی‌های بدون سررسید داشته باشند. واحدهای صنعتی و موسسه‌های اعتباری، با استفاده از این بازار، سعی می‌کنند که از گستردگی بازار سرمایه استفاده کرده و شراکت بیشتری در بسیاری از پروژه‌ها داشته باشند. البته گفتنی است که در کشور ما بیشتر این کارها توسط بانک انجام می‌شود و موسسات دیگر سعی می‌کنند که از ابزارهای تامین مالی بهترین استفاده را داشته باشند.

  • ویژگی‌های یک کارگزاری خوب

دریافت کد بورسی

تنوع خدمات می‌تواند باعث برجسته شدن یک کارگزاری در بین رقبای خود باشد. شما با داشتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری متنوع، یقینا بهتر می‌توانید از گزینه‌های پیش‌روی خود استفاده کرده و یک فعالیت دقیق داشته باشید. یک کارگزاری، یقینا صرفا با ارائه خدمات مشخص و عادی، نمی‌تواند رقابتی در بازار بورس داشته باشد. این کارگزاری‌ها باید بتوانند سرمایه گذاری در سهام را تا می‌توانند سریع‌تر کنند. یکی از این روش‌ها استفاده از سبدگردانی است. سبدگردانی سبب می‌شود که افراد با عدم امکان سرمایه گذاری شخصی، بتوانند وارد کار شده و فرصت‌های سرمایه گذاری خودشان را امتحان کنند. اگر شما هم به یک کارگزاری مراجعه کنید که از چنین امکانی برخوردار باشد، می‌توانید در برهه‌هایی از زمان، فعالیت خود را از طریق این قابلیت پیگیری کنید.

افراد حرفه‌ای در امر سرمایه گذاری و فعال در حوزه‌ی بورس، یقینا با سوالات مختلفی روبرو می‌شوند و به‌دلیل بروز مشکل در برهه‌های خاصی از زمان، نیاز دارند که با کارگزاری مربوطه خود در ارتباط باشند. حال یک کارگزاری خوب در این زمینه پاسخ‌گو است و سعی می‌کند که ارتباط همیشگی خود را داشته باشد. این ارتباط سبب می‌شود که فعالان اصلی این حوزه بتوانند به سمت این کارگزاری جذب شده و با اعتماد کامل، یک پشتوانه برای تمام فعالیت‌های خودشان داشته باشند.

در کنار امر پاسخ‌گویی، مشاوره هم اهمیت بسیار زیادی دارند. این امر مخصوصا برای تازه واردان فعالیت در بورس بسیار حیاتی است و فرد باید اطمینان حاصل کند که با یک دانش خوب می‌توانند با کمک کارگزاری مربوطه به فعالیت خود ادامه دهند. با توجه به متنوع بودن میزان سرمایه گذاری، افراد می‌توانند از خدمات متنوع کارگزاری استفاده کرده و با شرکت در کلاس‌های آموزشی، کم کم به یک فعال حرفه‌ای در حوزه‌ی بورس تبدیل شوند. برای چنین منظوری کارگزاری مربوطه باید از نظر موقعیت مکانی در دسترس افراد باشد. کارگزاری‌ها نباید صرفا مستقر در تهران باشند، بلکه باید سرمایه‌های مردم را از شهرهای مختلف جمع‌آوری کرده و بتوانند شعبه‌های بیشتری داشته باشند. چنین روندی هرچه قدر قوی‌تر باشد، می‌تواند در جذاب اعتماد مشتریان تاثیرگذار باشد.

دریافت کد بورسی

یقینا نزدیک بودن محل سکونت افراد به کارگزاری مربوطه، یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در انتخاب کاربران تلقی می‌شود. پس چه بهتر است که کارگزاری‌ها زمینه فعالیتی خودشان را گسترده‌تر کرده و به این معیار سرمایه‌گذاران دست پیدا کنند. آمار و ارقام هم نشان می‌دهد که سرمایه‌های زیادی در شهرهای مختلف قرار دارد و چه بهتر است که برای جذب آن‌ها اقدامات خوبی توسط کارگزاری‌ها صورت گیرد. یکی از نکات مهم هنگام برخورداری از خدمات آنلاین سرمایه گذاری، سیستم مناسب و پاسخگو برای حجم بالا و سرعتی معاملات است. در انتخاب کارگزاری حتما باید دقت داشته باشید که سیستم مورداستفاده و طرف قرارداد با این کارگزاری، از قطعی برخوردار نباشد و کاربر بتواند به‌صورت آنلاین و بدون کوچک‌ترین تاخیر، تمامی فرصت‌های معاملاتی را در همان لحظه داشته باشد.

در صورتی که چنین امکان فراهم نشود، سرمایه گذار فرصت‌های زیادی را از دست خواهد داد و نمی‌تواند رقابت خوبی با دیگر معامله گران داشته باشد. در کنار چنین فاکتور مهمی، جامع بودن سیستم هم بسیار مهم است. سیستم باید شامل نمودارها و آمارهای دقیق و تخصصی برای سرمایه‌گذاران باشد. کسی که با بورس آشنا است و به داده‌های مقایسه‌ای نیاز دارد، باید بتواند از قابلیت‌های سیستم کارگزاری نهایت استفاده را بکند. این سیستم شاید برای مبتدیان چندان قابل تشخیص نباشد، اما یقینا فعالین کارکشته این حوزه، نقاط قوت و ضعف آن را متوجه خواهند شد و هرگز برای یک کارگزاری مناسب نخواهد بود که چنین سرمایه‌گذاران و فعالیت مهمی را از دست بدهد.

دریافت کد بورسی در بورس اوراق بهادار

دریافت کد بورسی

حتما زمانی را به‌یاد می‌آورید که عده زیادی از سرمایه گذاران بورس اوراق بهادار، در تالار بورس جمع شده و اقدام به فعالیت و خرید و فروش سهام خود می‌کردند. حال دیگر نیازی به این کارها نیست و شما می‌توانید با استفاده از یک لپ تاپ و اینترنت، چنین کارهایی را انجام دهید. بورس اوراق بهادار یکی از بهترین زمینه‌های سرمایه گذاری در بازارهای مالی است و می‌توانید بازده زیادی را از آن انتظار داشته باشید. برای حضور موفق در این بازار باید با مهارت عمل کرده و معاملات خود را در زمان دقیق انجام دهید. اما برای این منظور ابتدا باید کد بورسی خود را از کارگزاری دریافت کرده و بعد در سایت سجام ثبت نام کنید.

اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که این کد بورسی برای تمام افراد حقیقی یا حقوقی یکسان است و برای حضور در سازمان بورس، باید این کد را به‌همراه داشته باشید. این کد شامل اعداد و حروفی است که به‌صورت منحصربه‌فرد برای تمام افراد یکسان خواهد بود. کارگزاری‌ها این کد بورسی را برای شما در نظر می‌گیرند و دریافت آن معمولا به‌صورت مجازی یا حضوری امکان پذیر خواهد بود. روش دریافت آن تقریبا یکسان‌ است و تنها کافی است که با شیوه‌های ارائه شده توسط کارگزاری مربوطه وارد عمل شوید. در ادامه می‌توانید اطلاعات بیشتری به‌صورت جداگانه برای افراد حقیقی و حقوقی دریافت کنید.

مدارک موردنیاز برای دریافت کد بورسی

  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه
  • ارائه کپی آگاهی رسمی تاسیس شرکت برای اشخاص حقوقی
  • کپی روزنامه رسمی آخرین آگهی تغییرات برای اشخاص حقوقی
  • کپی اساسنامه شرکت برای اشخاص حقوقی
  • کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل و اعضای هیات مدیره به‌صورت کامل برای اشخاص حقوقی
  • کپی روزنامه رسمی آخرین آگهی در خصوص اعضای هیات مدیره و دارندگان امضای مجاز برای اشخاص حقوقی
  • کپی صورت‌های مالی که به تایید حسابرس قانونی رسیده باشد برای اشخاص حقوقی
  • تکمیل فرم احراز هویت برای اشخص حقیقی یا حقوقی
  • ارائه شماره حساب بانکی و شماره شبا
  • ارائه فرم درخواست کد مشتریان حقیقی یا حقوقی در بورس کالای ایران

صادر شدن کد بورسی شما بعد از ارسال توسط کارگزاری مربوطه، حدود سه روز طول می‌کشد و در نهایت سازمان بورس این کد را برای تسهیل خرید و فروش سهام به شما ارائه خواهد کرد. بعد از دریافت کد بورسی ، آن را باید در بخش مربوطه سایت سجام به نشانی sejam.ir وارد کرده و سپس اطلاعات تکمیلی خود را وارد کنید. سپس یک کد ده رقمی دریافت خواهید کرد و می‌توانید آن را برای ثبت معاملات خود به‌کار ببرید. در این وب‌سایت می‌توانید از فضایی یکپارچه استفاده کرده و به‌شکل بهتری با نحوه سرمایه گذاری و ارتباط با دیگر مشتریان آشنا شوید.

  • جمع‌بندی

آموزش ورود به بورس

فعالیت در بورس در برهه‌های مختلفی از زمان، اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند و خوشبختانه در کشور ماهم چنین پتانسیل و فضایی فراهم شده است. شما با انتخاب یک کارگزاری مناسب و دریافت کد بورسی خود، می‌توانید به سادگی وارد فعالیت در بورس اوراق بهادار شده و تجربه کسب کنید. هر سرمایه‌ای که در اختیار دارید را می‌توانید با کسب مشاوره و پرسش و پاسخ از کارگزاری مربوطه، وارد این کار کرده و یک فعالیت پرسود را داشته باشید. در این مطلب سعی کردیم که یک معرفی کوتاه از این موضوع برای شما داشته باشیم، تا بتوانید روال کاری را به درستی پیموده و حتی اگر یک مبتدی هستید، در مسیری درستی قدم بردارید. سخن آخر این است که سعی کنید باهوش باشید و با استفاده از بهترین ابزارهای موجود، رقابت سالم و عادلانه‌ای با دیگر افراد فعال در این حوزه داشته باشید.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار