بنچمارک ها چگونه کار می‌کنند و چه زمانی باید به آن توجه کنیم

672394c4369bb10c62dfa4a805b47b4f
زمان مطالعه: 10 دقیقه

وقتی که شما گجت جدیدی را خریداری می‌کنید، انتظار دارید که پرسرعت‌ترین و قدرتمندترین محصول را نسبت به پولی که پرداخت می‌کنید، داشته باشید. بنچمارک یکی از راه‌های سنجش است که شما می‌توانید میزان قدرت محصول خود را بسنجید، اما گاهی اوقات هم این موضوع می‌تواند کمی گیج‌کننده باشد.

سنجش بنچمارک

آشنایی با بنچمارک در گجت های متفاوت

در حالی که ما برای توصیف گجت‌های خود از واژه‌هایی همچون «سریع» و «قدرتمند» استفاده می‌کنیم، اما اندازه‌گیری عملکرد این دستگاه‌ها پیچیده‌تر از این کلمات‌ است. برای مثال، شما می‌توانید سرعت کلاک را در واحد پردازش مرکزی (CPU) اندازه گرفته و میزان واقعی سرعت آن را متوجه شوید، اما اگر پردازنده‌ای با چند هسته در اختیار داشته باشید، حتی اگر تمام هسته‌ها کند باشند، می‌توانید کارهای بیشتری را با گجت خود انجام دهید. کارت‌های گرافیک با ایجاد زنجیره‌ای از هزاران هسته‌ی نسبتا کند، می‌توانند مقادیر زیادی از قدرت پردازش را در اختیار سیستم قرار دهند.

بنچمارک‌ها بدون نیاز به مقایسه مشخصات فنی دستگاه‌ها، راهی را برای سنجش عملکرد در دنیای واقعی فراهم می‌کنند. احتمالا لازم نیست بدانید که بازی Mass Effect: Andromeda روی بالاترین نرخ فریم به چند هسته پردازنده یا چه میزان رم در یک کارت گرافیک نیاز دارد. انواع مختلفی از تست‌های بنچمارک وجود دارد، اما ما در این مطلب متداول‌ترین آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

تست‌های محاسبه‌ای برای اندازه‌گیری قدرت پردازش CPU

در سطح پایه، پردازنده‌ها طوری طراحی شده‌اند که بتوانند محاسبات ریاضی را با سرعت قابل توجهی انجام دهند. سوئیت‌هایی مانند Passmark از انواع مختلف تست‌های مبتنی بر ریاضی استفاده می‌کند تا قدرت پردازشی واحد پردازنده را مورد سنجش قرر دهند. به‌عنوان مثال، آن‌ها ممکن است سنجش‌هایی را برای فهمیدن میزان فشرده سازی داده در یک زمان معین برای CPU داشته باشند. مثال دوم هم به‌این صورت می‌تواند باشد که پردازنده با چه سرعتی می‌تواند اعداد اول را جسنجو کند. هرچه‌قدر که میزان جستجو رقم بالاتری را نشان دهد، نشان‌دهنده پردازنده قوی‌تر خواهد بود.

تست‌های هارددیسک برای اندازه‌گیری سرعت خواندن و نوشتن داده

اگر هارددیسک شما سرعت لازم را برای پیدا کردن داده‌های موردنیاز برای پردازش نداشته باشد، سرعت CPU شما دیگر مهم نخواهد بود. Passmark در این رابطه سرعت هارددیسک را تست کرده و نرخ خواندن و نوشتن را در آن بررسی می‌کند. مدل‌های مختلف هارددیسک اعداد متفاوتی را نشان می‌دهد و هرچه‌قدر که درایو سریع‌تر بتواند داده‌ها را بخواند یا بنویسد، بقیه سیستم نیز عملکرد مناسبی خواهند داشت.

تست‌های دوبعدی و سه‌بعدی برای اندازه‌گیری عملکرد کارت گرافیک

سنجش بنچمارک

سوئیت‌هایی همچون ۳DMark و Heaven Benchmark کارت گرافیک و GPU ها را به‌وسیله مشاهده سرعتی که این واحدها در نشان دادن محتوای گرافیکی دوبعدی و سه‌بعدی دارا هستند را تست می‌کند. هرچه قدر که تعداد فریم نمایش داده شده در واحد یک ثانیه بیشتر باشد و جزئیات بیشتری را بتوانند در واحد ثانیه رندر کنند، امتیازی بیشتری به‌ آن‌ها تعلق خواهد گرفت.

بنچمارک گوشی هوشمند برای اندازه‌گیری اجزای مختلف دستگاه

گوشی هوشمند شما از قطعات مختلفی تشکیل شده است که شرکت سازنده به‌طور خاص برای همکاری دقیق با یکدیگر آن‌ها را مهندسی کرده و سرهم کرده است. این روند به این معنی است که ایزوله و جداسازی یکی از این قطعات معمولا سخت‌تر از چیزی است که به‌نظر می‌رسد. سوئیت‌هایی مانند Antutu همه چیز را از سرعت پردازنده گرفته تا سرعت رابط کاربری، اندازه‌گیری و تست کرده و نتایج را به کاربر ارائه می‌کند. این سوئیت حتی می‌تواند سرعت خواندن و نوشتن از کارت حافظه SD یا حافظه داخلی را هم بررسی کرده و به کلیه گوشی‌ها یک رتبه کلی اختصاص دهد.

برخی از تست‌‌های بنچمارک از موقعیت‌های جهان واقعی برای اندازه‌‌گیری عملکرد استفاده می‌کنند که به‌طور مثال می‌توان به بازی Crysis اشاره کرد. این در حالی است که در سایر موارد، معمولا از تست‌های عمومی استفاده می‌شود. در اصل، همه‌ی آن‌ها برای نشان دادن میزان قدرتمندی یک دستگاه طراحی شده‌اند، اما اما عملیات بنچمارک دارای محدودیت‌هایی نیز است که توجه به آن‌ها ضروری است. برای مثال، گوشی‌های سامسونگ ممکن است نمره بالایی را در تست‌های بنچمارک کسب کنند، اما اگر سامسونگ یا ورایزون، از برنامه‌های بد و بیخود در گوشی شما استفاده کنند، در نهایت شما می‌توانید با خرید یک گوشی پیکسل از برند گوگل، که امتیاز پایین‌تری داشته و کمتر شناخته شده است، به کارایی که انتظار دارید، دست یابید. بنابراین سوال اینجاست که سنجش بنچمارک چه زمانی واقعا اهمیت پیدا می‌کند؟

چرا شما باید از بنچمارک‌ها برای تصمیم‌گیری نهایی خرید خود استفاده کنید؟

سنجش بنچمارک

سنجش بنچمارک معمولا برای اندازه‌گیری موارد خاصی همچون گرافیک و قدرت محصول به‌کار می‌رود. آن‌ها می‌توانند برای بررسی آن‌دسته از دستگاه‌هایی که از مشخصات و متغیرهای بسیاری دارند و مقایسه مستقیم آن‌ها غیرممکن است، مورد استفاده قرار گیرند که یکی از مهم‌ترین این موارد که پیش‌تر هم به آن اشاره کردیم، کارت گرافیک است. شرایطی که در ادامه ذکر خواهیم کرد، از مواردی هستند که سنجش بنچمارک می‌تواند برای‌شان کمک کننده باشد.

برای یافتن بهترین کارت گرافیک کامپیوتر گیمینگ

اگر به‌دنبال راه‌اندازی یک کامپیوتر گیمینگ هستید، برای اینکه بازی‌هایتان به‌بهترین شکل ممکن اجرا می‌شوند، تنها به یک چیز نیاز دارید و آن‌هم کارت گرافیک است. شرکت‌هایی مانند انویدیا و AMD برای کارت‌های گرافیکی خود آن‌قدر مدل‌ها و ویژگی‌های مختلفی را تدارک دیده‌اند که واقعا پیدا کردن بهترین کارت گرافیک مناسب با کامپیوتر شما، می‌تواند تبدیل به یک آشفتگی و سردرگمی اساسی شود. اینجاست که سنجش بنچمارک می‌تواند سودمند باشد.

سایت‌هایی مانند Passmark و Futuremark لیستی از کارت‌های گرافیکی که توسط برپایه عملیات سوئیت بنچمارک طبقه‌بندی شده‌اند را نگه‌داری می‌کند. در این سایت‌ها کمترین قیمت این کارت‌های گرافیکی از خرده‌فروشی‌های آنلاین به کاربر نشان داده می‌شود. Futuremark محبوبیت این کارت‌های گرافیک را هم برطبق نظرات کاربران نشان داده و بنابراین دارای اطلاعات کافی برای راهنمایی کاربران دیگر است. اگر به‌دنبال به‌روزرسانی سیستم کامپیوتری خود هستید می‌توانید کارت گرافیک موردعلاقه خود را از این لیست پیدا کنید. بعد از چنین کاری، سایت کارت گرافیک بهتر و با نمره بالاتری را در همین رنج قیمت موردنظر شما معرفی خواهد کرد. این پیشنهادها مطمئن‌ترین انتخاب‌هایی هستند که تجربه بهتری را برای شما به ارمغان خواهند آورد.

یافتن بهترین CPU‌ برای پروژه‌هایی که روی پردازنده تمرکز دارند؛ مانند ویرایش ویدیو

سنجش بنچمارک

برای کاربران معمولی، تقریبا هر پردازنده‌ای برای انجام کارهای اصلی و روزانه همچون مرمر وب، چک کردن ایمیل یا کارهایی از این قبیل، کافی خواهد بود. اگر کارهای سنگینی همچون ویرایش فیلم، طراحی گرافیکی یا مدل‌سازی سه‌بعدی انجام می‌دهید، ممکن است نیاز به پردازنده قدرتمندتری داشته باشید. در چنین شرایط سنجش بنچمارک می‌تواند راهکار مناسبی باشد.

Passmark رتبه‌بندی‌های خود را به چندین نمودار تقسیم می‌کند تا شما بتوانید محدوده عملکردی که از CPU موردنظر احتیاج دارید را تعیین کنید. این بخش می‌تواند کمک زیادی به انتخاب صحیح از جانب شما کند. نمودارهای پیشرفته این سایت CPU هایی که برای عملکرد بالای موردنیاز گیم و پروژه‌های ویرایشی در کنار پردازنده‌های موردنیاز در سطح سرور طراحی شده‌اند را بررسی کرده و آن‌ها رتبه بندی می‌کند. برای نیازهای متوسط‌تر، می‌توانید لیست میان‌رده سایت Passmark را مشاهده کنید که پردازنده‌های سنتی مورداستفاده برای رایانه‌های شخصی را شامل شده و می‌توانید بدون نیاز به صرف هزینه‌های آن‌چنانی، آن‌ها را تهیه کنید.

یافتن سریع‌ترین کارت حافظه برای دوربین، گوشی یا رزبری پای

کارت‌های حافظه آهسته می‌توانند عملکرد هر دستگاهی را تحت تاثیر منفی قرار دهند. حال مهم نیست که شما چنین کارت‌های حافظه را برای دوربین مورد استفاده قرار دهید یا گوشی‌های هوشمند، به‌هر حال آن‌ها می‌توانند سرعت عکس‌برداری توسط مورد اول را کند کرده و باعث کم شدن سرعت در اجرای برنامه‌های گوشی شوند. این مورد می‌تواند یک تنگنای دردناک در دستگاه موردنظر ایجاد کرده و اجازه نخواهد داد که کامپوننت‌های دیگر بتوانند توانایی اصلی‌شان را در اختیار دستگاه قرار دهند. بهتر است که رده‌بندی کلاس‌های مختلف کارت‌های حافظه SD را مشاهده کرده و آن‌ها را مورد سنجش بنچمارک قرار دهید. رده بندی کلاس‌ها معمولا با حداقل سرعت ارائه دهنده توسط این کارت‌های حافظه مطابقت دارند، اما گاهی اوقات هم می‌بینیم که در برخی از کلاس‌های خاص، سرعت کارت‌های SD بسیار سریع‌تر از سایر کارت‌ها عمل می‌کند.

سنجش بنچمارک کارت‌های حافظه کمی سخت‌تر است، اما سایت‌هایی مانند Pi Dramble و TechFunology امکان مقایسه برخی از کارت‌های حافظه مهم و پرطرفدار را ارائه می‌دهند. شما به‌عنوان یک کاربر معمولی، به‌راحتی می‌توانید روی خریداری کلاس‌های بالاتر کارت حافظه SD تمرکز کنید. گفتنی است که کلاس ۱۰ سریع‌ترین بوده و می‌تواند سرعت نوشتن حداقل ۱۰ مگابایت در ثانیه‌ای را برای‌تان فراهم کند. اما در صورتی که نیاز به سریع‌ترین کارت‌های حافظه برای پروژه‌های رزبری پای یا عکاسی حرفه‌ای دارید، می‌توانید از طریق سایت‌هایی معرفی شده‌اند، بهترین مورد و سریع‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید.

چه زمان‌هایی مجاز به نادیده گرفتن سنجش بنچمارک هستیم؟

سنجش بنچمارک

برای دستگاه‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند که کارهای متنوعی انجام می‌دهند، بنچمارک‌های تعمیم یافته می‌توانند ایده‌های مبهمی از میزان قدرتمند بودن آن‌ها به شما ارائه دهند. با این وجود، استفاده از معیارهای اصلی شما در استفاده از گوشی هوشمندتان در زندگی واقعی، آن‌قدر متفاوت از شرایط آزمایش است که معمولا سنجش بنچمارک را بی‌معنی جلوه می‌دهد. حال در ادامه موقعیت‌هایی را بررسی می‌کنیم که کاربران بهتر است این سنجش‌های بنچمارک را بیخیال شوند.

نگاهی به بنچمارک‌های گوشی هوشمند خود بیندازید، اما بر پایه آن تصمیم‌گیری نکنید

Antutu لیستی از بنچمارک‌های گوشی‌های هوشمند را در اختیار شما قرار می‌دهد و طبق عملکرد آن‌ها رتبه‌بندی صورت می‌گیرد. این‌ها مجموعه اطلاعات ارزشمندی هستند، اما به‌سختی می‌توانند به‌عنوان تنها عامل موجود برای تصمیم‌گیری موردتوجه قرار بگیرند. گوشی هوشمندی که از نمره بنچمارک بالایی برخوردار است، ممکن است باتری ضعیفی داشته باشد، دوربین آن افتضاح بوده یا در شبکه مخابراتی منطقه شما اصلا کار نکند.

مهم‌تر از همه اینکه سنجش بنچمارک زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شما گوشی را صرفا برای کارهای خاصی به‌کار برده و آن را در محدودیت‌های خاصی قرار دهید. اگر از گوشی خود صرفا برای چک کردن حساب کاربری جیمیل و خواندن خبرهای روز استفاده می‌کنید، استفاده از یک پردازنده خفن و تمام‌عیار، مناسب چنین کاری نخواهد بود. این پردازنده صرفا برای گوشی‌هایی مناسب است که قصد اجرا کردن بازی‌های حجیم پلتفرم موبایل را داریم. اما همین روند هم با توجه به اینکه توسعه دهندگان بازی‌های موبایل، چقدر از این قدرت استفاده می‌کنند، متغیر است. اگر می‌خواهید گوشی‌تان برای آینده هم پاسخگو باشد، بهتر است نمره بنچمارک آن از ۲۰ بالاتر باشد. اما در نظر داشته باشید که نباید صرفا برای گرفتن نمره بالاتر بنچمارک، دیگر معیارها را قربانی کنید.

لازم به‌ذکر است که بالاترین رده تلفن اندرویدی در لیست بنچمارک سایت Antutu، گوشی OnePlus3T معرفی شده است که البته اعتقادها بر این است که امتیاز این گوشی در سایت، واقعی نیست و اتهام‌های زیادی به این انتخاب وارد می شود. اگرچه ساز و کارها برای انجام سنجش بنچمارک پیچیده است و چندان نمی‌توان کاملا مدعی بود که تقلبی صورت گرفته است، اما همین موضوع نشان دهنده این است که نمره‌ی بنچمارک، لزوما منعکس کننده معیارهای استفاده روزمره کاربران نیست. این نخستین باری نیست که یک تولید کننده متهم به تلاش برای گرفتن نمره بنچمارک بالا برای سیستم تولید خود می‌شود. این دلیل دیگری است که شما باید معیارهای سنجش بنچمارک را صرفا به‌عنوان گوشه چشمی در نظر گرفته و هنگام خرید آن را پایه و اساس تصمیم‌گیری خود قرار ندهید.

بنچمارک هارد دیسک را فراموش کرده و فقط یک SSD بخرید

سنجش بنچمارک

سایت‌هایی همچون Passmark و UserBenchmark لیست‌های جامعی را ارائه می‌دهند که هم شامل هارددیسک‌های پلاتر قدیمی است و هم هارددیسک‌های پایه امروزی را در آن‌ها می‌بینیم. با این وجود، به‌جز وقتی که از هارددیسک برای ایجاد سرور مجازی کسب و کار خود استفاده می‌کنید، باید کلا بنچمارک را در این زمینه نادیده بگیرید. اگر از هارددیسک پلاتر استفاده می‌کنید، بهترین حالت برای افزایش سرعت، استفاده از SSD ها خواهد بود. اگر در حال حاضر از SSD استفاده می‌کنید، بهتر است برحسب اینکه آن‌ها چقدر می‌توانند داده را نگهداری کنند یا اینکه آن مدل خاص چقدر قابل اطمینان است، اقدام به خرید کنید.

بعضی از درایوهای مبتنی بر پلاتر، سریع‌تر از سایرین هستند. برای مثال می‌توان به درایوهای rpm ۱۰ هزار اشاره کرد که از درایوهای rpm ۷۲۰۰ بهتر هستند، اما SSD ها به‌هیچ عنوان از پلاتر استفاده نمی‌کنند. این روند باعث می‌شود که سرعت آن‌ها بالا رود. درواقع SSD ها حدود دو برابر سریع‌تر از هارددیسک‌های معمولی هستند. اگر هارددیسک قدیمی‌تری دارید، باید بدون اینکه توجهی به سنجش بنچمارک داشته باشید، به فکر خرید یک SSD باشید. اگر رایانه شما هنوز هم کند است، احتمالا با به‌روزرسانی سایر مولفه‌های خود در کنار خرید یک SSD، می‌توانند تاثیرات افزایش سرعت را در آن مشاهده کنید.

جمع‌بندی

سنجش بنچمارک یکی از مباحث مهمی است که هنگام خرید یک گجت خاص می‌توان به آن توجه کرد. بنچمارک مقایسه‌ها را به‌صورت حرفه‌ای تری در اختیار کاربر قرار می‌دهد، اما همزمان پیچیدگی بسیاری هم دارد که خیلی از آن‌ها ربطی به معیارهای خرید یک کاربر برای استفاده روزانه از آن گجت نمی‌شود. همین موارد باعث می‌شود که کارایی بنچمارک در خیلی از زمینه‌ها، اهمیت خود را از دست بدهد. نمونه‌ی بارز آن را می‌توان در سایت‌های فعال این حوزه مشاهده کرد که گوشی‌های دارای بالاترین نمره بنچمارک، معمولا جزو پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین گوشی‌های هوشمند بازار محسوب نمی‌شوند.

بسته به نیازی که هر کاربر دارد، ممکن است برخی از بنچمارک‌ها به دیگری ارجحیت داشته باشند و این موضوع اصلا اشکاری ندارد. اگر در نظر دارید که یک NAS با کارایی بالایی را بسازید یا دوست دارید که یک گوشی هوشمند برای ساخت اپلیکیشن خریداری کنید، اینجاست که باید توجه بیشتری به سنجش بنچمارک داشته باشید. با این حال، به‌طور کلی بنچمارک‌ها ابزاری مفید هستند که نباید در همه حال به آن توجه شود.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار