معرفی جدیدترین گوشی تاشو بازار، هواوی میت X

daec6e2b45522b728b507a7fa3d198c3
زمان مطالعه: 9 دقیقه

هواوی میت ایکس یکی گوشی هوشمند تاشو است که سال‌ها پیش هر کسی در ذهن خود آن را تصور می‌کرد و بالاخره در عصری قرار گرفته‌ایم که می‌توانیم آن‌ را در واقعیت ببینیم. این محصول در انتهای سال ۲۰۱۹ روانه بازار شده است و ما فرصتی یافته‌ایم که آن را به‌طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

بخش لولای میت X که وظیفه‌ی خم کردن صفحه نمایش را برعهده دارد، بسیار نرم بوده و حرکت آسانی دارد. به‌همین دلیل می‌توانید صفحه نمایش ۶.۶ و ۶.۳۸ اینچی آن که در طرفین گوشی واقع شده است را به‌صورت صاف درآورده و آن را به یک تبلت اندرویدی تبدیل کنید.

معرفی اجمالی هواوی میت ایکس

صفحه نمایش نوع FullView برند هواوی که از حاشیه‌های بسیار کمی هم برخوردار است، سبب می‌شود که این گوشی عملکرد بهتری نسبت به گلکسی فولد داشته باشد. تاخیرهایی که در مورد تاریخ انتشار گلکسی فولد رخ داده است، سبب می‌شود که هواوی میت X توان رقابت بیشتری با رقیب خود داشته باشد.

هواوی میت ایکس در دو مدل عرضه شده است و هر دوی آن‌ها از تراشه جدیدی برای تامین عملکرد بهتر استفاده می‌کنند. به‌هرحال کاربران انتظار بالایی از یک وسیله گران‌قیمت دارند و این برند چینی توجه زیادی به این مورد داشته است. نسخه‌ی اصلی گوشی با تراشه Kirin 980 متعلق به برند هواوی عرضه شده است که مشابه آن را در ماه فوریه نیز دیده بودیم. نسخه‌ی ۵G میت X هم همراه با تراشه Kirin 990 در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

دوربین هواوی میت ایکس هم تغییر پیدا کرده است و هم‌اکنون از سنسورها و لنزهای هواوی P30 به‌جای میت ۲۰ بهره می‌برد. در ادامه نگاه بیشتری به این گوشی هوشمند تاشو خواهیم داشت و بررسی می‌کنیم که عرضه‌ی آن تا کنون چه عملکردی داشته است.

  • قیمت و تاریخ انتشار هواوی میت ایکس

طراحی هواوی میت ایکس

هواوی میت ایکس در مراسم MWC 2019 معرفی شد و قیمت آن هم طوری بود که بالاترین مشخصات فنی یک گوشی آیفون، ارزان‌تر از آن دیده می‌شدند. هواوی در سال‌های گذشته به‌دلیل محصولات مقرون به صرفه خود شناخته می‌شد و گویا کم کم در حال وارد شدن به جمع محصولات گران قیمت است.
قیمت هواوی میت ایکس چیزی در حدود ۳۷ میلیون تومان (۲۲۹۹ دلار) در نظر گرفته شده است و همراه با ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم عرضه می‌شود. هواوی اعلام کرده است که مدل‌های دیگری هم در این سری ارائه خواهد شد.

این گوشی هوشمند تاشو در برخی از نقاط جهان، در سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد شد. این محصول در ۱ آبان ۹۸ (۲۳ اکتبر ۲۰۱۹) در چین عرضه شد و همگان فکر می‌کردند که به انتشار جهانی آن هم نزدیک شده‌اند. اما در حال حاضر کمپانی سخنی در این مورد مطرح نکرده است. اگرچه قیمت این محصول در چین کمی ارزان‌تر بوده است، اما نباید امید داشت که عرضه جهانی هواوی میت ایکس هم با قیمتی ارزان‌تر از چیزی که در ابتدای بحث گفتیم، همراه شود. یقینا قیمت متفاوت محصول در مناطق دیگر جهان امری طبیعی است.

بد نیست بدانید که هواوی میت X در همه‌ی نقاط جهان عرضه نخواهد شد. برای مثال تاکنون هیچ برنامه‌ای برای عرضه این محصول در آمریکا وجود ندارد و به گفته‌ی خود هواوی، خریداران این محصول باید از آمریکای شمالی اقدام به خرید آن کنند.

  • طراحی و صفحه نمایش

صفحه نمایش هواوی میت ایکس

اولین نکته‌ای که ما دوست داشتیم در مورد آن بیشتر بدانیم، این بود که هواوی میت X چگونه می‌تواند از سیستم Clasp برای تراز کردن کامل صفحه نمایش در «وضعیت تلفن» استفاده کند.

یک دکمه در قسمت پشتی گوشی هم قرار داده شده است تا کاربر با فشار دادن آن بتواند بخش پشتی صفحه نمایش را جدا کرده و امکان تبدیل شدن آن به یک تبلت ۸ اینچی را فراهم کند.

قسمت جلویی گوشی تمام صفحه است و اندازه‌ی ۶.۶ اینچی دارد. برای مقایسه می‌توان اشاره‌ای به صفحه نمایش ۴.۶ اینچی گلکسی فولد داشت که اتفاقا از حاشیه‌های زیادی هم برخوردار است و یقینا هواوی از این نظر درخشان ظاهر شده است.

در حالی که صفحه نمایش بیرونی سامسونگ گلکسی فولد، حاشیه‌های زیادی داشته و از نظر اندازه هم کوچک‌تر است، هواوی می‌تواند درخشش خود را به‌شکل برجسته نشان دهد. هواوی با یک صفحه نمایش ۸ اینچی FillView شرایط بهتری از لحاظ نسبت صفحه نمایش به کل بدنه دارا است.
میت X را می‌توانید چرخانده و آن را به قسمت پشتی بدنه برسانید. بقیه‌ی صفحه نمایش هم یک باعث ایجاد یک صفحه نمایش ۶.۴ اینچی ثانویه می‌شود که باریک‌تر است. این روند می‌تواند برای تماشای فیلم‌های ۹:۲۱ مناسب باشد و صرفه جویی بیشتری هم در زمینه باتری صورت می‌گیرد.

دلیل این امر هم فناوری نوین صفحه نمایش است که به‌خاطر OLED بودن آن، پیکسل‌های جدا می‌توانند خاموش شده و پیکسل‌های بلا استفاده هم همچنان سیاه باقی بمانند. این روند کاملا برخلاف نمایشگرهای LCD است که در آن پیکسل‌های موجود در پنل باید به‌صورت همزمان همگی روشن و خاموش می‌شدند.

هواوی با استفاده از این ویژگی توانسته است که صرفه جویی ذاتی را به‌لطف فناوری OLED فراهم کرده و روی طراحی صفحه نمایش اصلی میت X سرمایه گذاری کند.

خمیدگی هواوی میت ایکس

در سمت چپ صفحه نمایش پشتی گوشی هواوی میت ایکس، یک نوار عمودی قرار گرفته است. این بخش درواقع مغز عملیات گوشی محسوب می‌شود و یک آرایه متشکل از سه دوربین در آن قرار گرفته است. البته هواوی در مورد این بخش صحبت‌های چندانی ارائه نکرده است. دکمه‌ی پاور گوشی در کنار اسکنر اثر انگشت هم به‌صورت کومبو در این بخش قرار گرفته است و در پایین آن، پورت USB-C را می‌بینیم که برای شارژ استفاده می‌شود.

قطعات متحرک گوشی کمی از نظر ایمنی ترسناک هستند، به‌ویژه وقتی در مورد گجتی صحبت می‌کنیم که حدود ۳۲ میلیون تومان (۲۰۰۰ هزار) قیمت دارد.

هواوی به کاربران اطمینان داده است که صفحه نمایش آن در آزمایش، حدود ۱۰۰ هزار بار تا شدن را تحمل کرده است و این موارد همگی در شرایط تا شدگی سخت بوده‌اند. گفتنی است که گلکسی فولد در این آزمایش‌ها سربلند از آب بیرون نیامد. این آزمایش‌ها به ما نشان دادند که میت X علارغم نازک بودن، چقدر مانند یک کیت کامل عمل می‌کند و به‌واسطه استفاده از یک قاب ایمن، می‌تواند مقاومت بالایی در برابر شرایط سخت داشته باشد.
ترس بزرگ‌تری که داشتیم این بود که آیا Clasp به‌کار رفته برای ایجاد تراز بین صفحه نمایش، آیا از بین خواهد رفت با خیر. هواوی در این مورد خاطرنشان کرده است که برای تراز کردن صفحه نمایش در یک خط راست، استفاده از این سیستم الزامی است، اما شاید در نسل بعدی، هواوی با استفاده از سیستم اختصاصی خود یعنی Falcon Wing، بتواند گوشی تاشوی جدید خود را بدون سیستم Clasp ارائه کند.

یکی دیگر از نگرانی‌های کلیدی ما مربوط به دوام گوشی، مخصوصا برای چنین محصولی که بسیار شکننده است و می‌تواند خراش خوردگی هم داشته باشد. گفتنی است که نمایشگرهای این محصول از قابل انعطاف پذیری پلاستیکی برخوردار هستند که اتفاقا پتانسیل بالاتری نسبت به شیشه برای خراش خوردگی دارند. به یاد داشته باشید که Moto Z Force موتورلا هم علارغم داشتن یک صفحه نمایش غیرقابل شکستن، به‌راحتی هنگام سقوط از ارتفاع کوتاه هم دچار خراش می‌شد.

از این نظر باید گفت که سامسونگ گلکسی فولد از هواوی میت ایکس سخت‌تر است، اما در عین حال از یک صفحه نمایش با انعطاف پذیری کمتر و صفحه نمایش بیرونی شیشه‌ای استفاده می‌کند.

نمایندگان هواوی گفته‌اند که هواوی میت ایکس آن‌ها پیش از عرضه این محصول، آزمایش‌های بیشتری روی دوام آن انجام داده‌اند و هم‌اکنون با محصولی روبرو هستیم که یقینا نسبت به نمونه اولیه آن در مراسم MWC، از دوام بالاتری برخوردار است.

  • دوربین هواوی میت ایکس

بدنه هواوی میت ایکس

تاکنون اطلاعات کمی در مورد دوربین هواوی میت ایکس منتشر شده است و ما به جز ماژول متشکل از سه دوربین آن، چیزی زیادی نمی‌دانیم. بررسی‌ها نشان داده است که قطعات به‌کار رفته در این ماژول بسیار مفید و مهیج هستند و با استفاده از چندین ترفند، می‌توانند که کیفیت بالایی را در زمینه عکاسی ارائه دهند.

اول از همه، هواوی میت ایکس فاقد دوربین جلویی است. البته این روند به معنی از دست فرصت فعالیت حرفه‌ای در اینستاگرام نیست، چرا که این گوشی هوشمند تاشو، امکان استفاده از دوربین اصلی را برای این منظور میسر کرده است و اتفاقا کیفیت کار شما را هم بالاتر می‌برد. بدیت ترتیب با یک جا به جایی هیجان‌انگیز در صفحه نمایش، می‌توانید تصاویر سلفی خود را با آرایه سه دوربینه گوشی به‌راحتی انجام دهید.

از صفحه نمایش دوم نیز می‌توانید برای ایجاد منظره یاب دوگانه استفاده کنید. چنین عملکردی با قرار گرفتن یکی از صفحه نمایش‌ها در بخش کناری گوشی فراهم می‌شود. این روند امکان مشاهده‌ی پیش نمایش را برای شخصی که در حال عکاسی است فراهم می‌کند و ترفند جالبی برای استفاده از تمام قابلیت‌های دوربین هواوی میت ایکس محسوب می‌شود.

یکی از بهترین قابلیت‌های این دوربین این است که شما با درخواست از یک شخص غریبه برای عکاسی از شما، می‌توانید از طریق صفحه نمایش زاویه را مشاهده کرده و خودتان تصمیم‌گیرنده باشید. این ویژگی به‌واسطه قابلیت تاشوی گوشی فراهم شده است و شما گویا به‌صورت زنده می‌توانید همه چیز را مشاهده کرده و کنترل کنید.

دنیایی را تصور کنید که دیگر نیازی به گفتن عبارت «امم .. میشه دوباره عکس بگیرید؟» نباشد. با این گوشی هر دو شخص می‌توانند شرایط را بررسی کرده و طبق خواست خوشان یک تنظیم ایده‌آل را برای عکاسی ایجاد کنند.

در ابتدای معرفی گوشی هواوی میت X، هیچ اطلاعاتی در مورد اندازه مگاپیکسلی دوربین یا جزئیات دیافراگم آن ارائه نشده بود و دلایل بسیاری هم برای این موضوع وجود داشت. هواوی همواره در مورد مشخصات دوربین بسیار محکم عمل می‌کند و احتمال می‌دهیم که اتخاذ چنین روندی برای هواوی میت X برای دوربین، به‌دلیل به‌کار بردن تکنولوژی برتر صنعت گوشی‌های هوشمند بوده است.

از طرف دیگر، احتمال می‌دادیم که هواوی میت ایکس با توجه به محدودیت‌های احتمالی فضای موجود، از یک دوربین درجه یک استفاده نکند. این در حالی است که هواوی پیش از این در مراسمی از جزئیات دوربین گوشی سخن نگفته است و تا زمان عرضه گوشی کاربران صرفا با حدس و گمان در مورد آن صحبت می‌کردند. البته تقریبا همگان مطمئن بودند که هواوی عملکرد درخشانی در این زمینه خواهد داشت.

در مقایسه با چیزی که از هواوی P30 دیده‌ایم، هواوی دوربین هواوی هواوی میت ایکس را ارتقا داده است و از یک سنسور ۴۰ مگاپیکسلی و سنسور RYYB که نور و رنگ بیشتری را به دوربین اعطا می‌کند، در ماژول دوربین استفاده کرده است. عکس‌ها در این حالت بسیار خارق‌العاده هستند و این همه صبر و تحمل یقینا ارزشش را داشته است.

  • باتری و دیگر مشخصات

معرفی هواوی میت X

هواوی از همان ابتدا علاقه زیادی به صحبت درباره‌ی قدرت هواوی میت ایکس داشته است. دلیل این امر هم استفاده از یک باتری عظیم در داخل این محصول بود. شاید بهتر است بدانید که هواوی درواقع از دو باتری در داخل آن استفاده کرده است که روی هم رفته میزبان ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت را به‌صورت ترکیبی ارائه می‌کنند.

میت X از این نظر کمی بهتر از گلکسی فولد عمل می‌کند، اما به‌دلیل استفاده از صفحه نمایش بزرگ‌تر، احتمالا مصرف بیشتری هم نسبت به رقیب خواهد داشت.

فناوری شارژ سریع ۵۵ واتی هواوی که برای اولین‌بار در هواوی میت ایکس استفاده شده است، نه‌تنها از هواوی میت ۲۰ پرو که از شارژ سریع ۴۰ واتی برخوردار بود، پیش می‌گیرد، بلکه توانایی این را دارد که ۰ تا ۸۵ درصد را تنها در عرض ۳۰ دقیقه پر کند.

با استفاده از پردازنده Kirin 980 که با مودم Balong 5000 5G همراه شده است، کاربر می‌تواند علاوه بر تجربه سرعت بالای شارژ، از سرعت بالای دانلود هم برخوردار شده و یک فیلم ۱ گیگابایتی را تنها در عرض ۳ ثانیه دانلود کند.

  • جمع‌بندی

معرفی هواوی میت X

گذر زمان سبب می‌شود که از هواوی میت ایکس به‌عنوان یکی از قدرتمندترین رقیبان گلکسی فولد نام ببریم. یقینا این دو در مقایسه باهم در برخی از فاکتورها برتری دارند و کاربر هم می‌تواند با یک بررسی بیشتر، یکی از آن‌ها را انتخاب کند. قیمت بالای میت X سبب می‌شود که قشر خاصی از خریداران به‌سمت آن بروند. می‌دانیم که گوشی‌های تاشو هنوز وارد جربان اصلی گوشی‌های هوشمند نشده‌اند و به‌همین دلیل با قیمت‌های نجومی روبرو هستیم.

هواوی میت ایکس یقینا کیفیت ساخت خوبی دارد. حاشیه‌های آن بسیار کم و بدنه نیز بسیار نازک است. علاوه بر این، طراحی محصول هم به‌گونه‌ای است که می‌توانید آن به‌راحتی در جیب خود قرار داده و در مواقع نیاز برای مطالعه آن را از جیب خود خارج کنید؛ آن‌هم در حالی که این کار شما چندان مضحک به‌نظر نرسد.

قیمت این محصول بسیار بیشتر از گلکسی فولد است، اما همزمان برتری‌های نسبی بیشتری هم نسبت به محصول سامسونگ دارد. در حالت کلی ممکن است که ایده‌ی طراحی فانتزی هواوی میت ایکس برخی از کاربران را مجاب به خرید آن به‌جای گلکسی فولد کند.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار