مقایسه سامسونگ گلکسی A01 با سامسونگ گلکسی A02

7f7e531ad67f0c9a8c8b255c8756e377
زمان مطالعه: 4 دقیقه

سامسونگ به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرفروش‌ترین برندهای دنیای دیجیتال، خط تولیدهای مختلفی برای محصولات خود دارد که در هرکدام از آنها یک سری از محصولات خاص تولید می‌شوند. مثلاً محصولات سری S، گوشی‌های هوشمند بالارده و خوبی هستند که قیمت بالایی هم دارند. سری A هم یکی از این خط‌های تولید است که به گوشی‌های میان‌رده‌ای مثل A01 و A02 اختصاص دارد. در این مقاله ما به بررسی و مقایسه این دو مدل از سری  A پرداخته‌ایم، همراه ما باشید.

A01 خوش‌دست و A02 بزرگ، مقایسه طراحی

درحالی‌که گوشی گلکسی آ ۰۱  از نظر طراحی ساده و زیبایی که دارد در این رقابت برنده است، A02 با اندازه بزرگ‌تر گوی سبقت را ربوده. طراحی پنل پشتی A01 بسیار ساده است. در سمت چپ پنل پشتی این گوشی دو لنز دوربین و فلاش LED به‌صورت عمودی زیر هم قرار گرفته‌اند. برجستگی کمی که این قاب از سطح گوشی دارد، زیبایی کمی به طراحی ساده آن داده.

در مقابل، قاب A02 با خطوط موربی تزئین شده و دورنگ نقره‌ای و قرمز آن کمی حالت اکلیلی هم دارند. بااین‌حال دو لنز دوربین عقبی آن درون یک قاب ساده‌ی بیضی قرار دارند و فلاش LED زیر آنها است. این گوشی با ابعاد ۱۶۴ در ۷۵.۹ و ضخامت ۹.۱ میلی‌متری در مقابل آ ۰۱ که ۱۴۶ در ۷۰.۹ میلی‌متر است و ضخامت ۸.۳ میلی‌متری دارد، گوشی بزرگی محسوب می‌شود. آ ۰۲ همچنین با ۲۰۶ گرم وزن سنگین‌تر از ۰۱ با ۱۴۹ گرم است. بااین‌حال هر دوی گوشی‌ها بدنه و فریم پلاستیکی دارند.

قاب گوشی A02

قاب گوشی A02

اگر از روبه‌رو به هر دو نگاه کنید، متوجه نمایشگر بزرگ‌تر A02 خواهید شد. نمایشگر این گوشی ۶.۵ اینچی بوده و ۸۱ درصد صفحه را دربرگرفته؛ این موجب می‌شود حاشیه‌های اطراف آن کمتر از ۰۱ به چشم بیایند. چون در گلکسی آ ۰۱، نمایشگر تنها ۵.۷ اینچ است و ۷۹ درصد صفحه را در اختیار دارد. قاب قطره‌ای دوربین سلفی هم در A02 کوچک‌تر طراحی شده است.

مورد دیگر اینکه در گوشی A01 دکمه پاور در سمت چپ است و دکمه‌های صدا در سمت راست که طراحی معمولی نیست و ممکن است مخاطب را کمی ناامید کند. از طرفی اسپیکر آ ۰۲ در لبه پایینی آن طراحی شده درحالی‌که در آ ۰۱ روی قاب پشتی است. به‌طورکلی می‌شود نتیجه گرفت طراحی A02  به‌روزتر و کاربرپسندتر است.

مقایسه نمایشگر سامسونگ گلکسی A02 با A01

هر دو گوشی سامسونگ از یک پنل نمایشی PLS IPS استفاده می‌کنند که گزینه خیلی خوبی نیست ولی نسبت به برخی از پنل‌های این رده قیمتی برتر است. نمایشگر آ ۰۲ رزولوشن ۷۲۰ در ۱۶۰۰ پیکسل ارائه می‌دهد و نمایشگر آ ۰۱ رزولوشن ۷۲۰ در ۱۵۲۰ پیکسل دارد. با این‌که رزولوشن آ ۰۲ اندکی از آ ۰۱ بیش‌تر است اما تراکم پیکسلی آ ۰۱ بیشتر است. در هر اینچ از تصویر گوشی آ ۰۱ تعداد ۲۹۴ پیکسل به نمایش در می‌آید که این مقدار در آ ۰۲ به ۲۷۰ عدد می‌رسد. علت این موضوع کوچک‌تر بودن نمایشگر آ ۰۱ است. هر دوی این نمایشگرها نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتزی ارائه می‌دهند. شاید بشود با اختلاف کمی، آ ۰۱ را در زمینه نمایشگر بهتر دانست، ولی در کل تفاوت چندانی بین آنها وجود ندارد.

نمایشگر A01

نمایشگر A01

مقایسه سخت‌افزار سامسونگ گلکسی آ ۰۲ با آ ۰۱

در همین ابتدای کار بگوییم که چیپست آ ۰۱ توانسته به نمره انتوتو ۹۵۹۵۶ برسد ولی چیپست آ ۰۲ نمره کم‌تر ۵۰۰۷۴ را دریافت کرده. چیپست گوشی آ ۰۱ از شرکت کوالکام آمده که به دلیل فعالیت جدی در زمینه چیپست‌های پرچم‌دار شهرت و محبوبیت بسیاری دارد؛ ولی شرکت مدیاتک که چیپست آ ۰۲ را تولید کرده از چنین محبوبیتی برخوردار نیست.  به طور کلی عملکرد گوشی A01 متوسط و در حد یک گوشی پایین‌رده است اما نکته عجیب اینکه آ۰۲ جدیدتر است اما توان بسیار کمتری دارد. در زمینه سرعت و توانایی چیپست باید بگوییم آ۰۱ با وجود قدیمی‌تر بودن، برنده است.

در زمینه نرم‌افزار، همچنان این آ ۰۱ است که بهتر عمل می‌کند. گلکسی A01 آپدیت اندروید ۱۱ و رابط کاربری One UI 3.1 سامسونگ را دریافت کرده ولی گلکسی A02 با وجود جدیدتر بودن به اندروید ۱۰ و رابط کاربری قدیمی‌‌‌تر One UI 3 مجهز است.

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی آ ۰۲ با آ ۰۱

هر دو گوشی، دوربین‌های دوگانه با سنسور اصلی ۱۳ مگاپیکسلی دارند. تفاوت عمده درمورد این سنسورها به سخت‌افزار برمی‌گردد چون هر چه سخت‌افزار قوی‌تر باشد، سنسورها نیز عملکرد بهتری خواهند داشت. پس در همین ابتدای کار می‌شود گفت آ۰۱ تنظیمات دوربین بهتری دارد. سنسور دوم آ ۰۲ یک سنسور ۲ مگاپیکسلی ماکرو است که به‌نظر نمی‌رسد کارایی زیادی داشته باشد؛ ولی دوربین دوم ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق آ ۰۱ شاید بتواند در زمینه عکاسی پرتره کارآمد باشد. هر دو از دوربین‌های سلفی ۵ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند که درمورد آن‌ها هم بحث سخت‌افزار، آ ۰۱ را جلو می‌اندازد.

دوربین A01

دوربین A01

مقایسه باتری سامسونگ گلکسی A02 با A01

باتری گلکسی A01 از نوع لیتیم-یونی با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است و گلکسی A02 با باتری لیتیم-پلیمری  ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی عرضه می‌شود. تفاوت میان این باتری‌ها در این است که باتری‌های لیتیوم یونی بیشتر به دما حساس هستند، از طرفی ظرفیت باتری A02 هم بیشتر است که یعنی مدت زمان بیشتری دوام می‌آورد.

کلام آخر

مشخصا نام و سال تولید نمی‌تواند معیار کاملا درستی برای قضاوت یک گوشی هوشمند باشد. گاهی اوقات شما می‌توانید با هزینه کم‌تر یک گوشی قدیمی‌ ولی بهتر تهیه کنید. از این رو اگر درگیر نام برند و مدرنیته نباشید می‌توانید گوشی هوشمند خود را به این طریق، عاقلانه‌تر انتخاب کنید.

در این مقایسه نیز به این نتیجه رسیدیم که گوشی آ۰۱ در زمینه توان عملکردو دوربین بهتر از آ۰۲ جدید است. با این حال A02 هم عقب نمانده و با طراحی بهتر و عمر باتری بالاتر خود را ثابت می‌کند.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار