مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت با سامسونگ گلکسی A71

bd7ae47a452624f8197133c2d25c8fb2
زمان مطالعه: 6 دقیقه

ما همگی، زمان فاصله دستگاه‌های الکترونیکی را به یاد داریم؛ زمانی که شما برای عکاسی به یک دستگاه نیاز داشتید، برای تایپ کردن به سراغ دستگاه دیگری می‌رفتید و برای برقراری ارتباط، دستگاه به دستگاه ثالثی نیاز داشتید. زمانی که اسمارتفون‌ها آمدند، معادله به کلی عوض شد و دیگر نیازی به چندین دستگاه نبود؛ البته تا همین چند سال پیش هم، اسمارتفون‌ها را نمی‌شد برای تمامی این استفاده‌ها جدی گرفت.

به هر حال، الان در جایی هستیم، که می‌توانیم تمام دستگاه‌هایی که قبلا به آن‌ها نیاز داشتیم، من جمله دوربین را کنار بگذریم و با تهیه یک شی مکعبی ۲۰۰ گرمی به نام اسمارتفون، تمامی کارهایی که آن دستگاه‌ها انجام می‌دادند را انجام دهیم؛ اما مشکل ما در همین کلمه تهیه است. بسیاری از کاربرانی که عکاسی علاقه‌مند هستند با همین کلمه تهیه در مورد دو گوشی آ ۷۱ و نوت ۱۰ لایت از شرکت سامسونگ به مشکل می‌خورند. حقیقت امر این است که، انتخاب یکی از این دو گوشی با توجه به قیمت، خیلی سخت به‌نظر می‌رسد، ولی ما در ادامه، قصد داریم تا دوربین‌های این دو گوشی را با یکدیگر مقایسه کنیم تا راه انتخاب شما، هموارتر شود.

دوربین گلکسی نوت ۱۰ لایت با سامسونگ گلکسی A71نظر سایت های معتبر در باره دوربین‌های گلکسی نوت ۱۰ لایت با سامسونگ گلکسی A71

سایت DxOMark، یک سایت نظردهی درباره دوربین‌ها، لنزها و دوربین‌های اسمارتفون‌ها است، که منبع موثقی برای بررسی و سنجش یک دوربین به شمار می‌رود. این سایت، درمورد آ ۷۱ از سامسونگ، نظر خود را منتشر کرده؛سایت دگزومارک یا همان DxOMark، خیلی از دست سامسونگ گلکسی آ ۷۱ عصبی است. این سایت از فقدان سنسور تله‌فوتو، گلایه داشته و می‌گوید، که سنسور اصلی آ ۷۱ در هنگام زوم کردن، علی‌رغم کیفیت بالا، جزئیات زیادی را از دست می‌دهد. نمره ثبت ویدیو این گوشی نیز به دلیل فقدان لرزشگیر، پایین است.

سایت DxOMark که منبع خوبی برای بررسی دوربین است، هنوز به سراغ نوت ۱۰ لایت نرفته و به همین دلیل ما به سراغ سایت gsmarena برای دوربین نوت ۱۰ لایت می‌رویم، که بر عکس دگزومارک، سایت تخصصی نیست، ولی در کل، منبع خوبی برای بررسی گوشی ها است. Gsmarena معتقد است، که سنسور اصلی نوت ۱۰ لایت در روز روشن، عملکردی نزدیک به گلکسی ۱۰ لایت دارد؛ اما سنسور فوق عریض آن، دارای کیفیت پایین‌تری است. در کل، سایت gsmarena دید خوبی نسبت به دوربین نوت ۱۰ لایت داشته، ولی در زمینه‌هایی مثل عکس‌برداری پرتره، دوربین را شامل ایراد می‌داند. به هر حال، تا به این‌جا، فقط نظریات را دیدیم، اما برای بررسی دقیق‌تر و مقایسه، نیاز داریم، که ابتدا، نگاهی به سخت‌افزار این دو گوشی داشته باشیم؛ ولی در کل، دوربین نوت ۱۰ لایت به کام این سایت‌ها، خوش‌تر آمده.

دوربین گلکسی نوت ۱۰ لایت با سامسونگ گلکسی A71 سخت افزارنگاهی به پیشینه سخت‌افزاری سامسونگ گلکسی A71 و نوت ۱۰ لایت

از آن‌جایی که وظیفه مهمی در زمینه عکاسی بر دوش سخت‌افزار است، به این بخش نیاز داریم. تراشه آ ۷۱ از شرکت کوالکام آمده، که شرکت معتبر و نامی‌ای است؛ اما تراشه گوشی سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت، توسط خود شرکت سامسونگ طراحی شده، که به اندازه شرکت کوالکام در زمینه تراشه‌ها مطراح نیست.

تراشه نوت ۱۰ لایت که Exynos 9810 نام دارد، در هر زمینه‌ای از تراشه Snapdragon 730 جز در مورد مصرف انرژی، بهتر است. این پردازنده در زمینه فشرده‌سازی تصاویر و سرعت عکس‌برداری نیز از Snapdragon 730 پیشی می‌گیرد. لازم به ذکر است، که پردازنده Snapdragon 730 هم پردازنده محدودیت‌زایی نیست و به دوربین سلفی، اجازه عکس‌برداری با کیفیت ۴K را داده. دوربین سلفی نوت ۱۰ لایت هم با کیفیت ۴K‌ فیلم‌برداری می‌کند. به هر حال، پردازنده نوت ۱۰ لایت، نسخه بهتری است و می‌تواند تاثیرات مثبت بیش‌تری بر روی دوربین بگذارد.

دوربین گلکسی نوت ۱۰ لایت با سامسونگ گلکسی A71مقایسه مشخصات دوربین سامسونگ گلکسی A71 و نوت ۱۰ لایت

نوت ۱۰ لایت، دوربینی سه‌گانه با ترکیب ۱۲ مگاپیکسلی دارد، به‌طوری که سنسور اصلی آن، یک حسگر ۱۲ مگاپیکسلی عریض بوده، که به همراه حسگر ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض و حسگر ۱۲ مگاپیکسلی تله‌فوتو می‌آید؛ این دوربین، فاقد سنسورهای تشخیص عمق و ماکرو است، که گاهی، عملکرد آن‌ها، نقد می‌شود. سنسور اصلی دوربین و سنسور تله‌فوتوی آن، لرزشگیر دارند. دوربین سلفی از یک سنسور ۳۲ مگاپیکسلی تشکیل شده.

سنسور اصلی دوربین آ ۷۱، یک حسگر ۶۴ مگاپیکسلی عریض است، که در کنار دو سنسور ۵ مگاپیکسلی ماکرو و تشخیص عمق می‌آید و یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض را نیز در کنار خود دارد. این دوربین، فاقد لرزشگیر است. دوربین سلفی هم مانند نوت ۱۰ لایت از یک سنسور ۳۲ مگاپیکسلی تشکیل شده.

blankمقایسه عملکرد دوربین سامسونگ گلکسی A71 با نوت ۱۰ لایت

همان‌طور که گفتیم، دوربین‌های سلفی این دو گوشی، مشخصات یکسانی دارند، اما در زمینه عملکرد، شامل تفاوت‌های جدی می‌شوند. در زمینه عکاسی سلفی عادی، نوت ۱۰ لایت بهتر است، اما زمانی که پای حالت پرتره به وسط کشیده می‌شود، شاهد ثبت جزئیات بیش‌تری از طرف آ ۷۱ هستیم. این گوشی، یعنی آ ۷۱ در زمینه عکاسی سلفی با حالت تاریک هم عملکرد بهتری دارد، ولی عکس‌های نوت ۱۰ لایت، شامل نور آبی می‌شوند و کیفیت پایین‌تری دارند.

در زمینه فیلم‌برداری با دوربین اصلی، این نوت ۱۰ لایت است، که امتیاز بیش‌تری می‌گیرد. دوربین اصلی این گوشی می‌تواند با کیفیت ۴K و سرعت‌های ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند، در حالی که دوربین اصلی گوشی سامسونگ گکسی A71 به سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه محدود شده. در زمینه فیلم‌برداری، دوربین اصلی نوت ۱۰ لایت به دلیل حضور لرزشگیر، امتیاز بیش‌تری می‌گیرد.

سنسورهای فوق عریض هر دو دوربین هم با یکدیگر تفاوت دارند. هر دو سنسور، ۱۲ مگاپیکسلی هستند، اما سنسور ۱۲ مگاپیکسلی آ ۷۱، در زمینه ثبت نور، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد؛ البته به‌نظر می‌رسد که سنسور نوت ۱۰ لایت در زمینه رنگ‌ها، بهتر عمل می‌کند.

سنسور دوربین اصلی نوت ۱۰ لایت، ۱۲ مگاپیکسلی از نوع عریض است و آ ۷۱ سنسور ۶۴ مگاپیکسلی دارد. سنسور نوت ۱۰ لایت، پیکسل‌های بزرگ‌تری را تولید می‌کند و عمدتا در زمینه ثبت جزئیات، بهتر است، در حالی که آ ۷۱ عکس‌هایی با جزئیات کم می‌گیرد. در حالت تاریک، این دو دوربین، پا به پای هم می‌آیند، اما در حالت پرتره با وجود سنسور تشخیص عمق در ترکیب دوربین اصلی آ ۷۱، عملکرد بهتری از نوت ۱۰ لایت می‌بینیم.

تفاوت عمده دوربین‌ها، زمانی معلوم می‌شود که قصد زوم داریم. هر چه دوربین آ ۷۱ بیش‌تر زوم می‌کند، جزئیات بیش‌تری را از دست می‌دهد، اما دوربین اصلی نوت ۱۰ لایت، به دلیل حضور سنسور تله‌فوتو در زوم‌ها، عملکرد بهتری دارد؛ اما در کل، به‌نظر می‌رسد، که عملکرد خوب دوربین نوت ۱۰ لایت، مستلزم نور کافی است و زمانی که نور محیط کم می‌شود، کیفیت این دوربین نیز افت می‌کند.

با این‌که سنسور ماکرو در ترکیب دوربین نوت ۱۰ لایت دیده نمی‌شود و انتظار داریم که این گوشی در زمینه عکس‌برداری از سوژه‌های نزدیک به مشکل بخورد، اما عملکرد آن در زمینه سوژه‌های نزدیک، چندان هم بد نیست؛ سنسور ماکرویی که برای آ ۷۱ درنظر گرفته شده هم چندان جالب به‌نظر نمی‌رسد و در زمینه رنگ‌ها، اندکی مشکل دارد، ولی عکس‌هایی که تحت عنوان عکس ماکرو با سنسور اصلی گرفته می‌شوند، بهتر هستند.

دوربین گلکسی نوت ۱۰ لایت با سامسونگ گلکسی A71کدام گوشی از نظر دوربین عملکرد بهتری داری؟

اوضاع در زمینه خرید یکی از این گوشی ها با توجه به دوربین، به شکلی است، که اگر یک موضوع را درنظر داشته باشید، باید موضوع دیگری را فدا کنید. مثلا، اگر شما قصد عکس‌برداری از سوژه‌های دور را دارید و با آن می‌خواهید، نوت ۱۰ لایت را انتخاب کنید، باید این را درنظر داشته باشید، که آ ۷۱  در زمینه عکاسی پرتره سلفی، بهتر است. در کل، نمی‌شود در زمینه دوربین به طور کلی، یک گوشی را پیشنهاد کرد، زیرا یکی در یک زمینه خوب است و دیگری در زمینه دیگر.

 

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار