مقایسه سامسونگ گلکسی S20 FE با سامسونگ گلکسی A71

d80c63c55ec67acea6b37e73f22fed1b
زمان مطالعه: 7 دقیقه

انتخاب کردن بین دو اسمارتفون، سخت‌تر از انتخاب سیمی است، که منتهی به خنثی کردن بمب می‌شود. مشکل در این است، که اگر یک اسمارتفون را انتخاب کردیم، دیگر راه بازگشتی نداریم و باید تا مدت کوتاه یا بلندی، با آن اسمارتفون سر کنیم. معمولا، مشکل ما زمانی است، که بازه قیمتی‌ای را مد نظر داریم و در آن بازه، دو گوشی به عنوان آخرین انتخاب‌های ما مانده‌اند.

در بازه قیمتی خاصی، دو گوشی از سامسونگ به نام‌های گوشی سامسونگ گلکسی S20 FE و گوشی سامسونگ گلکسی A71، سبب تشویش بسیاری از کاربران می‌شوند و انتخاب کردن یکی و برتری دادن آن به دیگری، کار سختی به‌نظر می‌رسد. شاید شما برای سرگرمی این صفحه را باز کرده باشید و شاید هم قصد دارید، که بفهمید کدام اسمارتفون برای شما بهتر است؛ به هر حال، جز هر کدام از این مخاطبان که باشید، می‌تواند از ادامه این مطلب که مقایسه دو اسمارتفون یاد شده است، استفاده کنید.

مقایسه سامسونگ گلکسی S20 FE با سامسونگ گلکسی A71نگاهی سریع به مشخصات سامسونگ گلکسی S20 FE با سامسونگ گلکسی A71

آن‌چه که در هنگام شنیدن نام این دو اسمارتفون، خودنمایی می‌کند، تفاوت فاحش میان سری‌های آن‌ها است. سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اف ای از خانواده نامی اس ۲۰ آمده که خانواده‌ای پرچم‌دار به شمار می‌رود. با این همه، آ ۷۱ از یک سری کاملا میان‌رده‌ای بوده. در همین جا می‌شود فهمید که رگ و ریشه اس ۲۰ اف ای، قطعا بر روی موارد کیفی آن تاثیر داشته.

سخت‌افزارها، تفاوت‌های جدی‌ای میان دو اسمارتفون می‌اندازند. اس ۲۰ اف ای در دو نسخه سخت‌افزاری عرضه می‌شود و دو تراشه دارد؛ یکی از تراشه‌ها، توسط خود شرکت سامسونگ تولید شده و تراشه‌ای پرچم‌دار است، تراشه دیگر هم از شرکت کوالکام آمده و آن هم تراشه پرچم‌داری به شمار می‌رود. سامسونگ گلکسی آ ۷۱ هم با تراشه‌ای میان‌رده‌ای از شرکت کوالکام آمده.

نمایشگر، اختلاف میان دو اسمارتفون را جدی‌تر هم می‌کند. اس ۲۰ اف ای، نمایشگری از نوع سوپرآمولد با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی و وضوح FHD‌ دارد؛ ولی آ ۷۱ با نمایشگری از نوع سوپرآمولد پلاس با نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی و همان وضوح آمده. برتری نمایشگر آ ۷۱ به این است، که از محافظت یک گوریلا گلس نسخه ۳ بهره می‌برد.

هر دو گوشی از باتری‌های لیتیم-یونی با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی استفاده می‌کنند. این باتری‌ها، با پشتیبانی از فناوری شارژ سریع ۲۵ واتی آمده‌اند؛ اما به لطف سخت‌افزار، اس ۲۰ اف ای از فناوری‌های شارژ سریع بی‌سیم و شارژ معکوس نیز استفاده می‌کند.

مقایسه طراحی سامسونگ گلکسی S20 FE با سامسونگ گلکسی A71مقایسه طراحی سامسونگ گلکسی S20 FE با سامسونگ گلکسی A71

طراحی سامسونگ گلکسی آ ۷۱، یک طراحی میان‌رده‌ای است، که قبلا زیاد در سری آ استفاده می‌شد؛ ولی سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اف ای، طراحی پرچم‌داری دارد، که به خانواده پرچم‌دار اس ۲۰ سامسونگ برمی‌گردد و در برخی از گوشی های شرکت اوپو نیز دیده می‌شود. در کل، ذات طراحی اس ۲۰ اف ای، بهتر به نظر می‌رسد.

حواشی سمت راست، چپ و بالای نمایشگر سامسونگ گلکسی آ ۷۱، بیش‌تر از اس ۲۰ اف ای است؛ ولی در پایین، حواشی این دو گوشی با یکدیگر، برابری می‌کنند. در بالای نمایشگر هر دو اسمارتفون، دوربین سلفی با طراحی حفره ذکر شده، که حفره مربوط به اس ۲۰ اف ای، اندازه کوچک‌تری دارد و کم‌تر با محتوای نمایشی در تداخل است.

طراحی پنل پشتی سامسونگ گلکسی آ ۷۱، به دلیل پیچیدگی‌های نالازم و طیف رنگی متنوع، کمی بد به نظر می‌رسد؛ ولی پنل پشتی اس ۲۰ اف ای، سادگی خاصی دارد، که خوب است. هر دو پنل، به راحتی می‌توانند اثر انگشت کاربر خود را به خود جذب کنند و به همین دلیل، تهیه کردن یک قاب برای هر دو گوشی، ضروری است.

از نظر وزن، آ ۷۱ با وزن ۱۷۹ گرمی از اس ۲۰ اف ای ۱۹۰ گرمی، بهتر است؛ اما اس ۲۰ اف ای با وجود اینکه ضخامت بیش‌تری دارد، ولی ابعاد آن، معرف یک گوشی خوش‌دست‌تر هستند، که استفاده یک دستی از آن، بسیار راحت‌تر خواهد بود. 

مقایسه نمایشگر سامسونگ گلکسی S20 FE با سامسونگ گلکسی A71مقایسه نمایشگر سامسونگ گلکسی S20 FE با سامسونگ گلکسی A71۱

آ ۷۱، نمایشگری از نوع سوپرآمولد پلاس بر روی پنل جلویی خود دارد، ولی اس ۲۰ اف ای با نمایشگری از نوع سوپرآمولد آمده. سوپرآمولد پلاس که به آ ۷۱ تعلق دارد، در زمینه نمایش رنگ‌ها و مصرف انرژی، بهتر از سوپرآمولد است. نمایشگر سوپرآمولد اس ۲۰ اف ای، به دلیل پشتیبانی کردن از HDR10+، عملکرد بهتری در زمینه بازی‌ها از خود نشان می‌دهد.

نمایشگر آ ۷۱ با نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی آمده، ولی اس ۲۰ اف ای، نمایشگری ۱۲۰ هرتزی دارد. این نمایشگر ۱۲۰ هرتزی، تصویری روان‌تر به کاربر ارائه می‌دهد و برای بازی‌های موبایلی نیز بسیار بهتر است. نمایشگر اس ۲۰ اف ای، از حالت همیشه روشن پشتیبانی می‌کند و چنین موردی برای نمایشگر آ ۷۱ ذکر نشده.

نمایشگر آ ۷۱ با محافظت یک گوریلا گلس آمده، ولی اس ۲۰ اف ای، محافظی ندارد. هر دو نمایشگر، وضوح FHD‌ و رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل را ارائه می‌دهند، ولی اس ۲۰ اف ای، قطر ۶.۵ اینچی دارد و آ ۷۱ با قطری ۶.۷ اینچی معرفی شده. به دلیل کوچک‌تر بودن قطر اس ۲۰ اف ای، تراکم پیکسلی ۴۰۷ پیکسل بر هر اینچ این گوشی از تراکم پیکسلی ۳۹۳ پی‌پی‌آی آ ۷۱ بیش‌تر است. در کل و به صورت جمع‌بندی، اس ۲۰ اف ای، نمایشگر بهتری دارد.

مقایسه سخت افزار سامسونگ گلکسی S20 FE با سامسونگ گلکسی A71مقایسه سخت‌افزار سامسونگ گلکسی S20 FE با سامسونگ گلکسی A71

اس ۲۰ اف ای در دو نسخه با دو پردازنده متفاوت به نام‌های Exynos 990 و Snapdragon 865 عرضه می‌شود؛ در همین‌جا، خیال شما را راحت می‌کنیم و می‌گوییم که هر دو پردازنده، نسبت به تراشه Snapdragon 730 که در آ ۷۱ به کار رفته، ارجحیت دارند، ولی برای بررسی دقیق‌تر در ادامه، تراشه دوم اس ۲۰ اف ای، یعنی Snapdragon 865 را مرجع قرار می‌دهیم، که با تراشه آ ۷۱، خویشاوند است.

تراشه آ ۷۱، از سری ۷۰۰ شرکت کوالکام آمده، که سری‌ای میان‌رده‌ای به شمار می‌رود. تراشه اس ۲۰ اف ای هم به سری ۸۰۰ کوالکام تعلق دارد، که سری پرچم‌داری است و در اصل، تراشه موجود در اس ۲۰ اف ای هم، تراشه پرچم‌دار پیشین کوالکام بوده. این تراشه، با لیتوگرافی ۷ نانومتری آمده، ولی تراشه آ ۷۱ لیتوگرافی ۸ نانومتری دارد و مصرف انرژی آن بیش‌تر است.

اختلاف میان این دو تراشه، خیلی جدی است. تراشه اس ۲۰ اف ای، نمره کلی ۸۰ را از سایت nanoreview گرفته، ولی تراشه آ ۷۱، نمره کلی ۴۳ را دارد. اورکلاک پردازنده اس ۲۰ اف ای، خیلی بیش‌تر است و در زمینه بازی‌های موبایلی با توجه به اینکه، مدیریت گرمای بهتری دارد، عملکرد آن در سطح بالاتری قرار می‌گیرد.

نمره انتوتو پردازنده اس ۲۰ اف ای، ۱۳۰ درصد، بیش‌تر از تراشه به کار رفته در آ ۷۱ بوده، که اختلاف بسیار جدی‌ای است. پردازنده گرافیکی نیز عملکرد بهتری از خود نشان داده و در حالت کلی می‌شود ادعا کرد، که پردازنده آ ۷۱، رقیب اس ۲۰ اف ای نیست.

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S20 FE با سامسونگ گلکسی A71مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S20 FE با سامسونگ گلکسی A71

اگر به اعداد و ارقام، علاقه داشته باشید، دوربین چهارگانه آ ۷۱ با سنسور اصلی ۶۴ مگاپیکسلی عریض، چشم شما را می‌گیرد، ولی دوربین سه‌گانه اس ۲۰ اف ای با سنسور ۱۲ مگاپیکسلی عریض، عملکرد بهتری دارد. سنسور اصلی اس ۲۰ اف ای، مجهز به لرزشگیر بوده، در حالی که سنسور آ ۷۱، فاقد لرزشگیر است.

سنسور ثانویه اس ۲۰ اف ای هم لرزشگیر دارد؛ این سنسور، حسگر ۸ مگاپیکسلی تله‌فوتو است، که در مقایسه زوم، اس ۲۰ اف ای را نسبت به آ ۷۱ فاقد سنسور تله‌فوتو، بهتر نشان می‌دهد. سنسور سوم اس ۲۰ اف ای، حسگر ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض است، که عملکردی نزدیک به سنسور ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض آ ۷۱ دارد.

سنسورهای دیگر آ ۷۱، سنسورهای ۵ مگاپیکسلی تشخیص عمق و ماکرو هستند، که تاثیر چندانی بر روی دوربین نگذاشته‌اند، ولی در کل، حضور آن‌ها، موجب دلگرمی برای عکاسی پرتره و ماکرو است. هر دو دوربین، سنسورهای سلفی ۳۲ مگاپیکسلی عریض دارند، که عملکرد آن‌ها، نزدیک به هم است. دوربین‌های اصلی و سلفی با کیفیت ۴K‌ و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری می‌کنند، ولی دوربین‌های اس ۲۰ اف ای به دلیل الطاف سخت‌افزار، قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت ۴K و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه را نیز دارند، در حالی که دوربین‌های آ ۷۱، از این موهبت، بی‌نصیب هستند.

مقایسه باتری سامسونگ گلکسی S20 FE با سامسونگ گلکسی A71

 هر دو گوشی با باتری‌های لیتیوم-یونی ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی آمده‌اند؛ اما باز هم در این‌جا، سخت‌افزار، اس ۲۰ اف ای را نجات می‌دهد. با این‌که هر دو گوشی از فناوری شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کنند، ولی اس ۲۰ اف ای از فناوری‌های شارژ سریع بی‌سیم ۱۵ واتی و شارژ معکوس ۴.۵ واتی، پشتیبانی می‌کند.

جمع‌بندی نهایی

مشخصا، اس ۲۰ اف ای، امتیازاتی دارد، که آ ۷۱ ندارد؛ این گوشی در تمامی زمینه‌ها، از آ ۷۱ پیشی می‌گیرد و تقریبا هیچ موردی جز نوع پنل نمایشی، به نفع آ ۷۱ تمام نمی‌شود، ولی آ ۷۱ هم گوشی کاملی است. این اسمارتفون، یعنی آ ۷۱، کیفیت دوربین بسیار بالایی دارد، سخت‌افزار آن برای بازی‌های موبایلی خوب است و نمایشگری عالی دارد و شما می‌توانید با خرید این اسمارتفون، یک گوشی کامل داشته باشید و چیزی را هم از دست ندهید؛ ولی اگر قصد خرید یک اسمارتفون با سطح کیفی بهتر را دارید، می‌توانید اس ۲۰ اف ای را انتخاب کنید.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار