مقایسه سامسونگ گلکسی A02s با سامسونگ گلکسی A01

932ae7e5c60424e7adeab53d720b0051
زمان مطالعه: 6 دقیقه

نام‌گذاری در بازار گوشی های هوشمند، خیلی کسل‌کننده است؛ زیرا از یک الگوی تکراری پیروی می‌کند، گوشی‌ای با عدد بزرگ‌تر، گوشی‌ای قدرتمندتر است و حرف اس هم می‌گوید که گوشی نسبت به نسخه اولیه، کیفیت بهتری دارد؛ اما، سامسونگ در مورد گوشی های آ ۰۲، آ ۰۱ و آ ۰۲ اس، دست به شورش زده.

هر سه گوشی یاد شده، گوشی های میان‌رده‌ای اقتصادی هستند، که خوب با توجه به نام آن‌ها و سری مربوطه می‌شد این را فهمید؛ ولی، انتظار ما این است که با توجه به روند نام‌گذاری‌ای که در بالا گفتیم، آ ۰۲ از آ ۰۱ بهتر باشد، که خوب این‌طور نیست، حتی آ ۰۲ اس هم که نسخه بهتری از آ ۰۲ به شمار می‌رود، در زمینه توانایی پردازشی، از گوشی سامسونگ گلکسی A01 بهتر نیست.

با این همه، هر دو اسمارتفون آ ۰۱ و آ ۰۲ اس، گوشی‌ های اقتصادی چشم‌گیری هستند. نزدیک بودن این گوشی ها از نظر قیمتی و سخت‌افزاری به یکدیگر، سبب شده تا برخی از کاربران در زمینه انتخاب، میان این دو، کمی مشکل داشته باشند و به همین دلیل، در ادامه، نگاهی به مشخصات این گوشی ها می‌اندازیم و آن‌ها را بایکدیگر مقایسه می‌کنیم.

مقایسه سامسونگ گلکسی A02s با سامسونگ گلکسی A01بررسی سریع دو اسمارتفون سامسونگ گلکسی A02s با سامسونگ گلکسی A01

گوشی های مذکور از شرکت سامسونگ آمده‌اند و مشخصا، طراحی‌های سامسونگی دارند؛ ولی با نگاهی سرسرانه به هر دو این گوشی ها می‌شود برتری طراحی آ ۰۲ اس را نسبت به آ ۰۱، احساس کرد. یکی از دلایلی که طراحی آ ۰۲ اس را بهتر نشان می‌دهد، حضور سه سنسور در ترکیب دوربین اصلی آن است، که سبب قاب دوربین بزرگ‌تر و بهتری می‌شود.

از لحاظ سخت‌افزاری، این دو گوشی تقریبا یکسان هستند. تراشه هر دو از شرکت کوالکام و از سری ۴۰۰ این شرکت آمده. ارتباطات شبکه‌ای هم میان این دو گوشی، یکسان است و هر دو نهایتا از فناوری LTE پشتیبانی می‌کنند. هر دو گوشی، پنل نمایشی PLS IPS دارند و تقریبا، یک رزولوشن را به کاربر خود ارائه می‌دهند؛ با این‌که رزولوشن آ ۰۲ اس بیش‌تر است، اما آ ۰۱، تراکم پیکسلی بیش‌تری دارد.

آ ۰۲ اس، یک باتری لیتیم-پلیمری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را به همراه خود آورده، در حالی که آ ۰۱ با یک باتری لیتیم-یونی ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی همراهی می‌شود. دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی A02s، متشکل از سه سنسور است، در حالی که آ ۰۱، دوربین دوگانه دارد. دوربین‌ سلفی هر دو گوشی ها نیز با سنسور ۵ مگاپیکسلی معرفی شده.

مقایسه طراحی سامسونگ گلکسی A02s با سامسونگ گلکسی A01مقایسه طراحی سامسونگ گلکسی A02s با سامسونگ گلکسی A01

آ ۰۱ با ابعاد ۱۴۶.۲ در ۷۰.۹ در ۸.۳ میلی‌متر معرفی شده، در حالی که آ ۰۲ اس، ابعاد ۱۶۴.۲ در ۷۵.۹ در ۹.۱ میلی‌متری دارد. با اینکه، آ ۰۲ اس نسبت به آ ۰۱، گوشی بزرگ‌تری است، اما در کل، گوشی بزرگی به شمار نمی‌رود و این آ ۰۱ بوده که در دسته گوشی های کوچک قرار می‌گیرد. از حق نگذریم، ضخامت زیاد آ ۰۲ اس، آن را از ابعاد ایده‌آل، اندکی دور کرده.

حواشی پایینی نمایشگر آ ۰۱، خیلی ضخیم‌تر از دیگر نواحی هستند و همین مورد، پنل جلویی این گوشی را اندکی زننده می‌کند؛ آ ۰۲ اس هم در پایین نمایشگر خود، حواشی ضخیم دارد، اما ضخامت حواشی پایینی آ ۰۲ اس، به اندازه آ ۰۱، جدی نیست. در بالای نمایشگرهای هر دو گوشی، دوربین سلفی با طراحی ناچ قطره‌ای آمده، ولی ناچ یو شکل آ ۰۲ اس، اندازه کوچک‌تری دارد و بهتر است.

پنل پشتی آ ۰۱، دو ایراد اساسی دارد؛ اولین ایراد، طراحی قدیمی قاب دوربین اصلی است و دیگری هم حضور اسپیکر. اسپیکرها دیگر بر روی فریم لحاظ می‌شوند، مانند آ ۰۲ اس. قاب دوربین اصلی آ ۰۱ هم، طراحی بیضی شکل دارد که چندان خوشایند نیست، اما طراحی قاب مستطیلی شکل دوربین آ ۰۲ اس، بهتر به نظر می‌رسد. قاب مستطیلی شکل دوربین اصلی، برای مدت زیادی، طراحی مورد علاقه سامسونگ برای گوشی های میان‌رده‌ای بوده.

مقایسه نمایشگر سامسونگ گلکسی A02s با سامسونگ گلکسی A01مقایسه نمایشگر سامسونگ گلکسی A02s با سامسونگ گلکسی A01

آ ۰۲ اس مانند آ ۰۱، پنل نمایشی PLS IPS دارد که در آ ۰۲ نیز دیده می‌شود؛ این پنل، گزینه خیلی خوبی به شمار نمی‌رود، ولی برای این گوشی ها مناسب است. نمایشگر آ ۰۲ اس با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۶۰۰ پیکسل آمده و نمایشگر آ ۰۱ رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۵۲۰ دارد.

با وجود رزولوشن بیش‌تر آ ۰۲ اس، آ ۰۱ به دلیل قطر کوچک‌تر، تراکم پیکسلی ۲۹۴ پیکسل بر هر اینچ را عرضه می‌کند که بیش‌تر از تراکم پیکسلی ۲۷۰ پیکسل بر هر اینچ آ ۰۲ اس است. نمایشگر آ ۰۲ اس، قطر ۶.۵ اینچی دارد و بر ۸۱.۸ درصد فضای پنل جلویی این گوشی را اشغال کرده، ولی نمایشگر ۵.۷ اینچی آ ۰۱، فقط ۷۸.۸ درصد از فضای پنل جلویی را در دست دارد.

مقایسه باتری سامسونگ گلکسی A02s با سامسونگ گلکسی A01مقایسه سخت‌افزار سامسونگ گلکسی A02s با سامسونگ گلکسی A01

آ ۰۱ با رابط کاربری One UI 3.0 عرضه می‌شود، ولی آ ۰۲ اس رابط کاربری جدیدتر One UI 3.1 را دارد که ایرادات نسخه One UI 3.0 در آن رفع شده‌اند و همین، آن را رابط کاربری بهتری معرفی می‌کند؛ ولی در حالت کلی، دو رابط کاربری یاد شده، از نظر فضای استفاده و کل مولفه‌های ظاهری، یکسان هستند.

پردازنده‌های هر دو این گوشی ها از سری ۴۰۰ شرکت کوالکام آمده. پردازنده آ ۰۱ با این‌که نسخه قدیمی‌تری است، در زمینه پردازش داده‌ها نسبت به پردازنده آ ۰۲ اس، اندکی بهتر عمل می‌کند. پردازنده، آ ۰۱ Snapdragon 439 نام دارد. این پردازنده، نسبت به تراشه Snapdragon 450 که در آ ۰۲ اس دیده می‌شود، در تمامی زمینه‌ها، جز موارد گرافیکی، بهتر است.

پردازنده Snapdragon 450 گوشی آ ۰۲ اس، با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری آمده و پردازنده آ ۰۱، لیتوگرافی ۱۲ نانومتری دارد؛ به دلیل لیتوگرافی کوچک‌تر، پردازنده آ ۰۱ در زمینه مصرف انرژی هم بهتر است. Snapdragon 439، اورکلاک بالاتری هم دارد. در کل می‌شود گفت که آ ۰۱ در زمینه امور پردازشی، اندکی از آ ۰۲ اس بهتر است، ولی مرز خیلی پررنگی در این باره، میان دو گوشی دیده نمی‌شود و بحث، سر اختلافات جزئی است. شاید خوب باشد که بدانید، آ ۰۲ اس، با متنوع بودن در زمینه رم و حافظه داخلی، دست کاربر را خیلی باز می‌گذارد، به طوری که ۶ نسخه برای این گوشی درنظر گرفته شده؛ لازم به ذکر است که آ ۰۱، فقط دو نسخه دارد.

مقایسه یاتری سامسونگ گلکسی A02s با سامسونگ گلکسی A01مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی A02s با سامسونگ گلکسی A01

آ ۰۲ اس با دوربینی سه‌گانه معرفی شده، ولی بر روی پنل پشتی آ ۰۱، دوربینی دوگانه دیده می‌شود. دوربین دوگانه آ ۰۱، متشکل از یک سنسور ۱۳ مگاپیکسلی و یک سنسور ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق است. دوربین سه‌گانه آ ۰۲ اس هم از یک سنسور ۱۳ مگاپیکسلی، یک سنسور ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق و یک حسگر ۲ مگاپیکسلی ماکرو تشکیل شده.

سنسور ماکرو که در اصل، وجه برتری آ ۰۲ اس به شمار می‌رود برای عکاسی از سوژه‌های بسیار نزدیک کارایی دارد. در بخش دوربین سلفی، هیچ تفاوتی نداریم؛ زیرا هر دو گوشی آ ۰۱ و آ ۰۲ اس از دوربین‌ها سلفی ۵ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند.

مقایسه باتری سامسونگ گلکسی A02s با سامسونگ گلکسی A01

مقایسه باتری سامسونگ گلکسی A02s با سامسونگ گلکسی A01

باتری آ ۰۲ اس از نوع لیتیم-پلیمری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است؛ آ ۰۱ هم یک باتری لیتیم-یونی با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد. جدا از اختلاف ظرفیت باتری‌ها که تفاوت جدی‌ای میان این دو گوشی به شمار می‌رود، باتری لیتیم-یونی آ ۰۱، گزینه جالبی به‌نظر نمی‌رسد، زیرا باتری‌های لیتیم-یونی، سریع‌تر تخریب می‌شوند.

کدام گوشی ارزش خرید دارد؟

تفاوت‌های میان دو اسمارتفون آ ۰۲ اس و آ ۰۱ به دقت در بالا، شرح داده شده‌اند؛ با درنظر گرفتن این تفاوت‌ها، شما می‌توانید بسته به استفاده‌ای که دارید، گوشی‌ مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر شما به دنبال گوشی ای با شارژدهی بالا، دوربینی نسبتا خوب و توانایی پردازشی مناسب هستند، می‌توانید آ ۰۲ اس را انتخاب کنید، ولی اگر به دنبال یک گوشی میان‌رده‌ای می‌گردید و می‌خواهید، حداقل بودجه را برای آن درنظر بگیرید، قطعا آ ۰۱، گزینه بهتری است.

 

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار