گلکسی A50s یا آنر ۹X؛ کدامیک بهتر است؟

2e8ac389b86f8a6308901645696f1eaf
زمان مطالعه: 8 دقیقه

در بین تعداد زیادی از گوشی‌های هوشمند میان‌رده، هر دو گوشی گلکسی A50s و آنر ۹X از گزینه‌های شاخص بازار بوده و جزو گزینه‌های برتر این رده محسوب می‌شوند. با افزایش تعداد مشتریان گوشی‌های میان‌رده، همه‌ی شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند همچون سامسونگ، هواوی، اوپو، شیائومی و غیره در تلاش هستند که بهترین محصول خودشان را برای این رده قیمت و متناسب با خواست مشتریان عرضه کنند.

بسیاری از مشتریان ممکن است به‌دنبال شباهت‌ها و تفاوت‌هایی باشند که گلکسی A50s و آنر ۹X نسبت به‌ همدیگر دارند. در این مطلب ما شما را در مورد میزان قدرتمندی این دو گوشی هوشمند آشنا خواهیم کرد و بررسی می‌کنیم که کدام‌یک را باید برای خرید انتخاب کنید. اگر سوال مشابهی در ذهن دارید، احتمالا با خواندن ادامه‌ی مطلب، به پاسخ آن خواهید رسید.

مقایسه کلی گوشی گلکسی A50s و آنر ۹X

مقایسه گلکسی A50s و آنر 9x

گلکسی A50s و آنر ۹X از طراحی زیبا و کیفیت ساخت محکم و قابل اطمینان برخوردار هستند. صفحه‌ی جلویی گلکسی A50s از یک پنل ۶.۴ اینچی AMOLED همراه با فناوری ناچ برای قرار گرفتن دوربین ۳۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. این در حالی است که آنر ۹X از یک پنل متفاوت LCD بزرگ‌تر که از فناوری IPS برخوردار است استفاده می‌کند. بزرگی این پنل ۶.۵۹ اینچ است که بدون هیچ‌گونه شکافی و ناچ، دوربین ۱۶ مگاپیکسلی خودش را در در فضای موتوریزه شده‌ی این صفحه قرار داده است.

بدنه‌ی پشتی گوشی گلکسی A50s از یک صفحه شیشه‌ای استفاده می‌کند که نور را در رنگ‌های شبیه به رنگ کمان پراکنده کرده است. این در حالی است که گوشی موبایل آنر ۹X از یک صفحه پشتی با قابلیت بازتاب نور استفاده می‌کند که از این نظر شبیه به گلکسی A50s است. در این طراحی می‌بینیم که گرادیانی از رنگ‌ها را در اطراف فریم گوشی تولید می‌کند.

  • مقایسه صفحه نمایش و طراحی گلکسی A50s و آنر ۹X

مقایسه گلکسی A50s و آنر 9x

گلکسی A50s و آنر ۹X از پنل Full HD + استفاده می‌کنند که رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسلی دارد، اما پنل AMOLED به‌کار رفته در گلکسی A50s می‌تواند رنگ اشباع شده و کنتراست بهتری را در مقایسه با پنل IPS LCD گوشی آنر ۹X فراهم کند. گلکسی A50s از نمایشگر کوچک‌تر ۶.۴ اینچی نسبت به نمایشگر ۶.۵۹ اینچی آنر ۹X برخوردار است، اما در استفاده‌ی کاربران، این تفاوت اصلا قابل توجه نیست. در گلکسی A50s از فناوری ناچ در صفحه نمایش استفاده شده است، در حالی که می‌توانید از نمایشگر لبه به لبه‌ی کامل در گوشی آنر ۹X بهره ببرید. سامسونگ دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی را در جلوی دوربین قرار داده است و دوربین ۱۶ مگاپیکسلی سلفی آنر ۹X به‌صورت پاپ‌آپ در این محصول به‌کار رفته است.

گفتنی است که گوشی آنر درصد بیشتری از بدنه‌ی گوشی را برای صفحه نمایش اختصاص داده است و عدد ۹۱ درصد دربرابر ۸۴.۹۷ درصد، یقینا برای افراد شیک پسند و کسانی که علاقه‌مندان به احاطه‌ی صفحه نمایش هستند، جذاب خواهد بود.

  • پردازنده و عملکرد گلکسی A50s و آنر ۹X

مقایسه گلکسی A50s و آنر 9x

گلکسی A50s و آنر ۹X روی سیستم‌عامل اندروید ۹.۰ پای اجرای می‌شوند و می‌دانیم که سیستم‌عامل گوشی سامسونگ گلکسی A50s از یک راط کاربری UI استفاده می‌کند. البته آنر ۹X هم در این زمینه کم نگذاشته است و رابط کاربری EMUI 9.1 بهترین عملکرد این سیستم‌عامل را برای شما به ارمغان خواهد آورد. باید گفت که هرکدام از این رابط کاربری‌ها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند و به‌راحتی بهترین قابلیت‌های اندروید را در اختیار خریداران خود قرار می‌دهند. تراشه ۱۰ نانومتری اگزینوس ۹۶۱۱ از پردازنده هشت هسته‌ای در گوشی سامسونگ گلکسی A50s استفاده می‌کند که همراه با پردازنده گرافیکی Mali-G72 عرضه شده است.

تراشه به‌کار رفته در گوشی آنر ۹X از نوع ۱۲ نانومتری Kirin 710f است و همراه با کارت گرافیک قدرتمند Mali-G52 در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. علارفم اینکه گوشی سامسونگ دارای تراشه قدرتمندتری است، اما عملکرد آن چندان رضایت‌بخش نیست. این گوشی گاهی اوقات قدرت پردازش لازم را برای برخی از تسک‌ها فراهم نمی‌کند و حافظه رم و حافظه داخلی گوشی در این حالت قفل می‌کنند. گفتنی است که در انجام کارهای عادی روزانه با گوشی، سرعت گوشی سامسونگ پایین‌تر از آنر ۹X است و همین روند باعث می‌شود که از نظر عملکردی، گوشی برند آنر در شرایط بهتری قرار داشته باشد.

در مورد حافظه ذخیره‌سازی و رم باید گفت که گلکسی A50s و آنر ۹X انتخاب مشابهی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. هر دوی این گوشی‌ها در سه مدل ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی/۴ گیگابایت حافظه رم، ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی/۴ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی/۶ گیگابایت حافظه رم عرضه شده‌اند و هرکدام از این محصولات را می‌توانید با استفاده از یک کارت حافظه جانبی ارتقا دهید. سرعت پردازنده‌ی گوشی گلکسی A50s قدری بهتر است و ۲.۳ گیگاهرتز در بربر ۲.۲ گیگاهرتز می‌تواند نظر کاربران زیادی را جلب کند.

  • دوربین و کیفیت عکس و فیلم گلکسی A50s و آنر ۹X

مقایسه گلکسی A50s و آنر 9x

هر دو گوشی هوشمند از دوربین اصلی سه‌گانه برخوردار هستند. یک سنسور اصلی ۴۸ مگاپیکسلی همراه با ۸ مگاپیکسل سنسور اولترا واید و یک سنسور عمق در این گوشی‌ها به‌کار رفته است. کیفیت تصاویر در هر دو دستگاه مناسب است. دوربین گوشی‌های گلکسی A50s و آنر ۹X در شرایط مناسب نور، می‌توانند تصاویری با اشباع رنگی، کنتراست مناسب و عمق میدان کافی ارائه دهند.

عکاسی با دوربین گلکسی A50s در شب بسیار عالی به‌نظر می‌رسد، چرا که تیرگی کمتر و نویز پایینی را در خروجی تصویر دارد. اما چنین روندی در مورد آنر ۹X برقرار نیست و تصاویر روشن و مناسبی را مشاهده نمی‌کنیم. خروجی تصاویر قابل مقایسه با گوشی‌های پرچم‌دار این کمپانی‌ها نیست، اما در چنین رده قیمتی، می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب بازار هم لقب بگیرند.

گوشی گلکسی A50s و آنر ۹X در حوزه فیلم‌برداری عملکرد متفاوتی دارند. گوشی گلکسی A50s می‌تواند فیلم‌برداری با کیفیت ۴K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را به خریداران خود ارائه کند. این در حالی است که آنر ۹X تنها از فیلم‌برداری با کیفیت ۱۰۸۰p با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیع پشتیبانی می‌کند. هر دو دستگاه فاقد OIS هستند، اما گلکسی A50s می‌تواند از EIS برای ضبط عکس‌های با ثبات بیشتر در حالت ۱۰۸۰p استفاده کند و نتیجه‌ی کار هم ارائه فیلم‌هایی نرم‌تر از آنر ۹X است. علاوه بر تمام این‌ها، با استفاده از لنزهای اولترا واید ۸ مگاپیکسلی، می‌توان یک شات فوق‌العاده با جلوه‌های ویژه خاص ضبط کرد. فیلم‌برداری اسلوموشن هم در حالت ۹۶۰ یا ۲۴۰ فریم بر ثانیه همراه با وضوح ۷۲۰p در گلکسی A50s در اختیار شما خواهد بود که بازهم چنین امکانی در آنر ۹X ارائه نمی‌شود.

گوشی آنر ۹X از یک هوش مصنوعی برای ارائه کیفیت بهتر تصاویر استفاده می‌کند. سیستم فلاش خودکار و سنسور تصاویر CMOS هم فناوری‌هایی هستند که معمولا در بین گوشی‌های هوشمند میان‌رده دیده می‌شود. قابلیت عکاسی پی در پی، تنظیم صحیح اکسپوژر عکس و همچنین قدرت تشخیص چهره، نشان می‌دهد که برند آنر به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های برند هواوی، هنوز هم بهینه‌سازی های بی‌نظیری را روی محصولات خود به‌کار می‌گیرد. همگام با دوربین می‌توانید تگ‌های زمین‌شناسی را مشاهده کرده و از حالت HDR این دوربین لذت ببرید. کنترل ایزو هم در کنار ویژگی تایم لپس، سبب می‌شود که عکاسی خلاقانه‌ای را در این محصول داشته باشید. با یک ضربه می‌توانید فوکوس کرده و تعادل مناسبی را در حالت عکس‌برداری زنده تجربه کنید.

در مقابل گوشی گلکسی A50s را داریم که از قابلیت فلاش خودکار برخوردار است و افکت‌های بوکه جذابی را در اختیار شما می‌گذارد. این محصول هم از عکاسی پی در پی و سنسور CMOS برخوردار است. می‌توانید همانند گوشی آنر، از قابلیت HDR و تگ زمین‌شناسی محصول هم همگام استفاده از دوربین بهره برده و کنترل ایزو را داشته باشید. این محصول هم قابلیت ایجاد تعادل در حالت‌های مختلف عکس‌برداری را دارد. هرکدام از فلاش‌های دوربین LED است و تنها تفاوت آن‌ها در قدرت زوم است. زوم آنر ۹X از دیجیتالی و در گوشی سامسونگ هم دارای قدرت ۴ برابری خواهد بود.

  • باتری و دیگر ویژگی‌های گلکسی A50s و آنر ۹X

مقایسه گلکسی A50s و آنر 9x

گلکسی A50s و آنر ۹X باتری‌هایی با اندازه مشابه دارند، بدین معنی که باتری ۴ هزار میلی آمپر ساعتی در چنین اندازه‌ای در داخل بدنه گوشی‌ها قرار گرفته و می‌توانند تامین کننده‌ی نیروی این محصولات باشند. گوشی گلکسی A50s دارای شارژر سریع ۱۵ واتی است، در حالی که گوشی آنر ۹X تنها از شارژر سریع ۱۰ واتی پشتیبانی می‌کند. هر دو دستگاه در هنگام استفاده‌ی سنگین می‌توانند به‌راحتی یک روز دوام داشته باشند. به‌طور مشابه، تفاوت زیادی در زمینه‌ی اتصال اینترنتی این محصولات دیده نمی‌شود. هر دو دستگاه از پورت USB Type-C برای شارژ استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها از وای فای دوگانه، بلوتوث، فناوری ۴G و دیگر امکانات در این حوزه برخوردار هستند که کیفیت آن‌ها در حد گوشی‌های میان‌رده است. گفتنی است که هر دو گوشی هم دارای جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری هستند.

یکی از نکات برتری آنر ۹X در سنسورهای متنوعی است که در تعداد بیشتری نسبت به گوشی سامسونگ گلکسی A50s دارا است. هر دوی این محصولات از سنسور شتاب سنج، سنسور مجاورت و شناسایی میزان نور محیط برخوردار هستند. این در حالی است که گوشی آنر ۹X از سنسور ژیروسکوپ و مغناطیس سنج هم برخوردار است و گوشی گلکسی A50s فاقد چنین قابلیت‌هایی است.

برای ساخت گلکسی A50s از متریال پلاستیکی استفاده شده است و این مورد در مورد گوشی آنر ۹X از نوع شیشه بوده است. گوشی ۱۹۶.۸ گرمی آنر ۹X کمی سنگین‌تر از گوشی ۱۶۶ گرمی سامسونگ است و این مورد می‌تواند برای سلیقه‌های مختلف حس متفاوتی داشته باشد. ضخامت گوشی آنر بیشتر است و به‌همین دلیل گوشی سامسونگ احتمالا کمی خوش‌دست تر خواهد بود.

  • قیمت و تصمیم نهایی

مقایسه گلکسی A50s و آنر 9x

گوشی گلکسی A50s در سپتامبر سال ۲۰۱۹ در حالی منتشر شد که آنر ۹X هم دقیقا یک ماه بعد در اکتبر همین سال روانه بازار شد. هر دوی این محصولات قیمتی بالغ بر ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارند، اما در کل آنر ۹X کمی در بازار ایران گران‌تر است. چنین روندی سبب می‌شود که هر دوی این محصولات مقرون به‌صرفه باشند. محصول سامسونگ در ابتدای عرضه قیمت بالاتری داشت و بعدها با یک افت قیمت، توانست قیمتی مقرون به‌صرفه پیدا کرده و مورد توجه بسیاری از خریداران است.

باتری گوشی آنر ۹X از نوع لیتیوم پلیمر است و تفاوت آشکاری با باتری لیتیوم یونی سامسونگ دارد. مدت زمان مکالمه با A50s حدود ۳۲ ساعت برآورد شده است و قطعا از میزان ۲۴ ساعتی آنر ۹X بیشتر است. موارد مهمی که در مورد آنر ۹X می‌توان متذکر شد، صفحه نمایش لبه به لبه بسیار زیبا و مدرن در کنار باتری بزرگ و عملکرد مناسب آن است. البته پایین بودن عملکرد شارژ سریع باتری، می‌توانند فاکتور مهمی برای بسیاری از کاربران باشد. گوشی گلکسی A50s هم دوربین بهتری دارد و صفحه نمایش آن علارغم اینکه در حد گوشی رقیب نیست، اما هنوز هم حاشیه کمی دارد و شیک پسندان آن را تائید خواهند کرد. عملکرد تراشه این محصول هم عالی‌تر از آنر ۹X است. البته رم پایین هم در این محصول می‌تواند مزید علتی برای عملکرد متوسط برخی از تسک‌های مهم در گوشی باشد.

یقینا در این مقایسه می‌توان متوجه شد که گلکسی A50s ویژگی‌های بیشتری را در مقایسه با آنر ۹X در اختیار کاربران می‌گذارد و هر دوی آن‌ها رقابت پایاپایی را با محصولاتی همچون اوپو A9 2020، Pocophone F1 و ردمی K20 برای گرفتن سهم بیشتری از بازار دارند. حال نظر شما هم در این رابطه دخیل است. مواردی را یافتیم که آنر ۹X عملکرد بهتری نسبت به محصول گلکسی داشت، اما در حالت کلی A50s گزینه‌ی مناسب‌تری برای خرید محسوب می‌شود. شما کدام‌یک از این محصولات را انتخاب می‌کنید؟ در بخش کامنت‌ها با ما همراه شوید.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار