بهترین هدست‌های VR سال ۲۰۲۰

6e46770044dc6a5f1c23e2516db2701c
زمان مطالعه: 10 دقیقه

برای داشتن بهترین تجربه واقعیت مجازی، به بهترین هدست VR نیاز دارید. به‌همین منظور ما مقاله‌ای را برای‌تان آماده کرده‌ایم تا یک هدست مناسب نسبت به بودجه‌، فضای لازم و از همه مهم‌تر، طبق انتظاری که از هدست خود هنگام تجربه واقعیت مجازی انتظار دارید و رویای آن را در سر می‌پرورانید، معرفی کنیم.

حال چرا اصلا باید از یک هدست VR مناسب استفاده کنید؟ خب، می‌توان گفت که هیچ چیز مشابهی در سرگرمی همچون VR وجود ندارد. وقت صحبت از تاثیرگذاری می‌شود، هیچ چیزی نمی‌تواند واقعیت مجازی را شکست دهد و وقتی که شما بهترین هدست VR را همزمان با تنظیمات عالی داشته باشید، واقعا می‌توانید حس ورود به یک بعد دیگر را داشته باشید. این موضوع کاملا به خود شما بستگی دارد که چگونه از پورتال خود برای ورود به جهان مجازی استفاده می‌کنید؛ چه بخواهید داخل سینمای دیجیتالی شخصی خود به تماشای فیلم بپردازید یا گوشه گوشه‌ی جهان شناخته‌ای را همراه با برنامه‌های آموزشی و بازی‌های ویدیویی اکتشاف کنید یا اینکه اصلا با اپلیکیشن‌هایی نظیر Altspace VR، با دوستان خود بگردید. همه‌ی این‌ها ممکن خواهد بود.

در حال حاضر، چهار کمپانی بزرگ Oculus، پلی‌استیشن، HTC و ولو در جریان اصلی تولید هدست‌های VR فعالیت می‌کنند، که کمپانی ولو (Valve) همین یک‌سال پیش هدیت فرست پارتی خود را با نام Valve Index منتشر کرد.

اگر مطمئن نیستید که کدام‌یک از هدست‌ها برای شما مناسب است، نگران نباشید. ما همه‌ی هدست‌های حاضر را بررسی کرده‌ایم و اکنون می‌توانیم مشاوره‌ای قطی در مورد تمام مدل‌ها به شما ارائه کنیم. بنابراین بدون هیچ تعللی، می‌توانید بهترین هدست‌های VR موجود را برای طیف وسیعی از برنامه‌ها و بودجه‌های مشخص در این لیست مطالعه کنید.

لیست بهترین هدست VR در سال ۲۰۲۰

  • Valve Index
  • Oculus Quest
  • PlayStation VR
  • Oculus Rift S
  • Samsung Gear VR

بهترین هدست VR Valve Index

  • Valve Index

بهترین هدست واقعیت مجازی (VR)

تقریبا هیچ شکی وجود ندارد که Valve Index محصول نسل بعد هدست‌های واقعیت مجازی است که مردم انتظارش را می‌کشیدند. این هدست با داشتن صفحه‌نمایش واضحی که حتی با پردازنده‌های گرافیکی قدیمی هم به‌خوبی کار می‌کند، یک میدان دید بسیار وسیع ایجاد می‌کند. نرخ تازه‌سازی هدست بسیار بالا و کنترل‌های انگشتی ولو هم توان ثبت حرکات تمام انگشت‌ها را خواهد داشت. برای استفاده‌ی خانگی، قطعا Valve Index بهترین هدست پیشنهادی ما خواهد بود. این هدست بروز‌رسانی قابل توجهی نسبت به HTC Vive داشته است و بسیار روان‌تر از Vivo Pro اجرا می‌شود. هدست Valve Index محصول قدرتمندی است که واقعا برای ارائه وعده‌های سطح بالای خود تلاش می‌کند و در مقیاس اتاق، یک هدست درجه یک است.

علارغم اینکه Valve Index بهترین هدستی است که تاکنون عرضه شده است، هنوز هم حاوی برخی از آزاردهنده‌ترین جنبه‌های واقعیت مجازی است. ایجاد تنظیمات درست در آن کمی سخت است، بروزرسانی‌ها معمولا با مشکلات اتصال اینترنت دست و پنجه نرم می‌کند و هر بار ممکن است خطای جدیدی روی بدهد. اما اگر نگاهی به مشکلات گذشته هدست‌های واقعیت مجازی این کمپانی نگاهی بیاندازید، هنوز هم با یک هدست VR خوب طرف هستیم. صفحه نمایش با وضوح بالاتر و نرخ تازه‌سازی بهتر، به ما اجازه می‌دهد که از هدست برای مدت زمان‌های طولانی‌تری بدون ناراحتی استفاده کنیم و کنترل‌های Index هم یک قدم جلوتر از تجربه‌ای است که با Vive تجربه کرده بودیم.

بله این هدست گران است، اما گیمرهایی که می‌خواهند سطح جدیدی از VR را تجربه کنند، Valve Index تنها گزینه پیش‌روی شما است.

نقاط قوت:

  • + میدان دید گسترده
  • + کنترلرهای بند انگشتی و ردیابی حرکات جزئی

نقاط ضعف:

  • – مستلزم کارت گرافیک قدرتمند
  • – گران‌قیمت

بهترین هدست VR Oculus Quest

  • Oculus Quest

بهترین هدست VR مستقل و بی‌سیم

اگر در خانه نشسته‌اید و تجهیزات لازم را هم در اختیار دارید، Valve Index بهترین گزینه‌ی شما است. اما اگر فردی هستید که نمی‌خواهید از کابل استفاده کنید یا زیر بار هزینه‌های سر سام آور یک کامپیوتر گیمینگ و هدست VR چند میلیون تومانی کمر خم کنید، Oculus Quest می‌تواند یک جایگزین ایده‌آل باشد.

به‌عبارت ساده‌تر، Oculus Quest عصر جدیدی را برای تجربه واقعیت مجازی مشخص می‌کند. در این عصر برای اجرای تجربیات عالی واقعیت مجازی، نیازی به گوشی هوشمند یا یک کامپیوتر وجود ندارد. این هدست از یک پنل صفحه نمایش OLED با رزولوشن ۱۶۰۰ در ۱۴۴۰ بهره می‌برد و پردازنده اسنپ دراگون ۸۳۵ در آن به‌کار برده شده است.

برخلاف سایر هدست‌هایی که به تجهیزات اضافی، سنسورهای خارحی یا یک فرایند طولانی مدت جهت تنظیم آن نیاز دارند، شما بعد از اتمام مستقرسازی هدست Quest، تنها با یک تنظیم ساده در اپلیکیشن موبایل Oculus، به راحتی می‌هوانید در عرض چند دقیقه و خیلی سریع آن را راه‌اندازی و اجرا کنید. حتی بهتر از آن، اگر قبلا بازی‌های Oculus را در کتابخانه خود داشته باشید، بعضی از آن‌ها را می‌توانید در هدست Oculus Quest خود تجربه کنید. البته این امکان همیشه برقرار نیست.

علارغم تمام این اوصاف، هدست Oculus Quest کامل نیست و علاوه بر خروج نور از منافذ پایینی هدست (درست جایی که روی بینی شما قرار می‌گیرد)، Oculus تنها دو الی سه ساعت بسته به کاری که با آن انجام می‌دهید، اعم از تماشای فیلم یا تجربه‌ی بازی، می‌تواند دوام بیاورد. این بدان معنی است که شما وسط بازی یا تماشای فیلم، باید آن را فول شارژ کنید و فراموش کردن آن می‌تواند معضل زیادی را برای‌تان ایجاد کند. در هر حال افرادی که به‌دنبال یک هدست مستقل بدون نیاز به متعلقات و دردسرهای زیاد است، Oculus بهترین گزینه است.

نقاط قوت:

  • + بهترین هدست مستقل موجود
  • + قیمت منطقی

نقاط ضعف:

  • – انتشار جزئی نور از منافذ
  • – پایداری دوساعته باتری

بهترین هدست VR PlayStation VR

  • PlayStation VR

بهترین هدست VR برای گیمرهای کنسول

هیچ شکی وجود ندارد که برای اجرای HTC Vive، HTC Vive Pro یا Oculus Rift، شما نیاز به یک کامپیوتر گیمینگ سطح بالا دارید، که برای اکثر افراد بودجه بسیار بالایی محسوب می‌شود و از پسش برنمی‌آیند.

این حقیقت در مورد پلی‌استیشن VR صدق نمی‌کند و تنها با یک کنسول پلی‌استیشن ۴ و یک‌سری متعلقات کوچک به‌هدف خود خواهید رسید. باتوجه به تفاوت قابل توجه قدرت بین پلی‌استیشن ۴ و PC، پلی‌استیشن VR هدست شگفت‌انگیز و شایسته‌ای است. نرخ تازه‌سازی آن پاسخ‌گوی نیاز بازیکنان است و در ردیابی هدست هنگامی که روی سر قرار می‌گیرد هم مشکلی دیده نمی‌شود و کاملا قابل اطمینان است.

به‌لطف پشتیبانی سونی، مجموعه بازی‌های خوبی هم برای پلی‌استیشن VR عرضه شده است و از همان روز اول انتشار، ده‌ها بازی برای آن در نظر گرفته شده بود و بسیاری از بازی‌های دیگر هم در سال اول فروش به این مجموعه اضافه شدند.

سونی با فروش جداگانه برخی از تجهیزات جانبی پلی‌استیشن VR اعتراض‌های زیادی را به‌سمت خود کشاند. پک‌ها و باندل‌های متنوع همراه با دستگاه‌هایی همچون پلی‌استیشن Camera از جمله‌ی این تجهیزات هستند. با این حال کنترلرهای PlayStation Move در برخی از باندل‌های پلی‌استیشن VR قرار داده شده‌اند، اما در همه‌ی آن‌ها دیده نمی‌شود.

به‌هر حال باید از هزینه‌های اضافی این هدست آگاه باشید و بسته به اینکه کدام باندل را خریداری می‌کنید، محتویاتش را بررسی کرده و هزینه‌های خرید ابزارهای جانبی را هم به آن اضافه کرده و سپس یک بررسی دقیق انجام دهید. پلی‌استیشن VR ممکن است که بهترین هدست بازار نباشد، اما یقینا یک محصول قدرتمند برای کاربران است و عده‌ای از کاربران در این برهه از زمان آن را بهترین انتخاب خودشان خواهند یافت. گفتنی است که نیازی به نگرانی بابت تغییر نسل کنسول پلی‌استیشن نیست و پلی‌استیشن ۵ هم از PlayStation VR پشتیبانی خواهد کرد.

نقاط قوت:

  • + مقرون به‌ صرفه
  • + عملکرد نزدیک به کامپیوترهای حرفه‌ای
  • + مجموعه‌ی خوب بازی‌ها

نقاط ضعف:

  • – کمبود لوازم جانبی موردنیاز در جعبه
  • – بدنه‌ی نه‌چندان مناسب از نظر پخش نور از منافذ
  • – ردیابی نامناسب حرکات کوچک توسط کنترلر

بهترین هدست VR Oculus Rift s

  • Oculus Rift S

بهترین هدست VR یکپارچه با کامپیوتر

واقعیت مجازی از زمانی که آقای پالمر لوکی بنیان‌گذار Oculus و پسر جنجالی پوسترهای VR وارد این عرصه شد و Oculus Rift را در سال ۲۰۱۲ معرفی کرد، در اوج خود به‌سر می‌برد. حال بعد از تصاحب کمپانی توسط فیس بوک، Oculus Rift S وظیفه ایجاد یک جهش بزرگ در ارائه تجربه واقعیت مجازی مبتنی بر رایانه‌های شاخصی را دارد، اما متاسفانه این محصول تنها یک قدم کوچک بوده است.

Oculus Rift S هم مانند هدست قبلی یعنی Rift، به‌صورت یکپارچه با یک PC کار می‌کند، تا موفق به ارائه تجربه واقعیت مجازی شود. این دستگاه از طریق درگاه USB 3.0 و اتصال DislplayPort به کامپیوتر شما وصل می‌شود و یک کابل دراز و مناسب هم که برای استفاده داخل یک اتاق کافی است، به دستگاه اصلی هدست وصل می‌شود و ظرفیت خود را نشان می‌دهد. این روند از نظر جابه‌جایی در حد هدست بی‌سیم Oculus Quest حس خوبی ندارد و با محدودیت روبرو هستیم، اما در آن‌سو با داشتن یک کامپیوار قدرتمند، م‌توانید تجربه‌ای پویا، دقیق و زیباتری را نسبت به تمام هدست‌ها داشته باشید.

خبر خوب برای دارندگان و خریداران این است که کمپانی Oculus هدست Rift S را کاملا با قابلیت backwards compatible عرضه کرده است و عناوین پیشین هدست Rift به‌صورت کامل روی هدست جدید هم اجرا خواهند کرد. این روند در حال برعکس هم صحت دارد و عناوین منتشر شده روی Rift S قابلیت اجرا روی Rift را هم خواهند داشت. البته یک‌سری استثنا هم این وسط وجود خواهد داشت.

از نظر بسیاری از جنبه‌های کلیدی، نسخه جدید از خیلی لحاظ بهتر از Oculus Rift است. استفاده و تنظیم آن راحت‌تر است و راحت‌تر روی سر کاربر قرار می‌گیرد. بازی‌های قوی‌تری در کتابخانه برایش وجود دارد و وضوح تصاویر هم بهبود یافته است. اما متاسفانه باید بدانید که Oculus برای ایجاد این بهبود‌ها نرخ تازه‌سازی و کیفیت صدا را قربانی کرده است و کیفیت خوبی ندارند.

نقاط قوت:

  • + عدم وجود موقعیت ردیاب خارجی
  • + بهبود جلوه‌های تصویری

نقاط ضعف:

  • – نرخ تازه‌سازی پایین
  • – احتمال خراب شدن بالا

بهترین هدست VR Gear VR

  • Samsung Gear VR

بهترین هدست VR برای موبایل

هدست Samsung Gear VR همیشه در زمره هدست‌های قابل احترام قدرت گرفته از گوشی‌های هوشمند بوده است، اما حال که با یک کنترلر حرکتی عرضه می‌شود، ممکن است لقب بهترین هدست VR برای کاربران گوشی‌های هوشمند را هم کسب کند.

علاوه بر کنترلر جدید، Gear VR جدید سبک‌تر و روان‌تر از قبل است و کانکتور USB-C هم در تعبیه شده است که امکان اتصال مستقیم یک گوشی سامسونگ گلکسی به آن را ممکن می‌کند.

همان‌طور که انتظارش هم می‌رود، تلفن‌های سازگار با هدست هم‌اکنون گلکسی S8 و گلکسی S8 پلاس و همچنین گوشی‌های گلکسی S9 و گلکسی S9 پلاس هستند. البته دو گوشی آخر تنها با آخرین هدست Gear VR کار می‌کنند.

کنترلر حرکتی این هدست طراحی مشابهی با کنترلرهای HTC Vive دارد و با یک تاچ‌پد دکمه تریگر همراه شده است که نکات بدی به‌نظر می‌رسند. هدست Gear VR با یک کنترل اختصاصی همراه شده است و امکان تعامل با دنیای واقعیت مجازی روبروی‌تان را فراهم می‌کند و بدون وجود آن چنین امکانی وجود نداشت.

البته با استفاده از گوشی‌های هوشمند، عملکرد هدست کاملا بستگی به تلفنی خواهد داشت که به آن وصل شده است. اگر در تجربه‌ی صورت گرفته، با توجه به توان عملکردی بالای پرچم‌داران هوشمند، مشکلی از این بابت دیده نشده است. با این حال، اگر از گوشی‌های گلکسی قدیمی‌تری استفاده کنید، تجربه واقعیت مجازی شما به‌طرز چشم‌گیری می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد.

از آن‌جا که Oculus هدست مستقل Oculus Go را عرضه کرده است، این سوال پیش می‌آید که هدست‌های مبتنی بر گوشی‌های هوشمند همچون Gear VR تا کی می‌توانند طرفدار داشته باشند. اما از آن‌جایی که Oculus Go و Gear VR هر دو کتابخانه‌های اختصاصی بازی‌ها و برنامه‌های واقعیت مجازی خودشان را دارند، می‌توان انتظار داشت که پشتیبانی از Gear VR برای مدتی هم که شده ادامه خواهد یافت.

نقاط قوت:

  • + وزن سبک
  • + پشتیبانی از گوشی‌های سامسونگ مختلف

نقاط ضعف:

  • – گران‌تر از Google Daydream
  • – عدم امکان شارژ دوباره‌ای باتری‌های کنترلر هدست

کدام‌یک از هدست‌های VR را باید خریداری کرد؟

صادقانه باید گفت که قیمت و پلتفرم بیشترین تاثیر را در تصمیم‌گیری کاربران دارد. هدست پلی‌استیشن VR تنها گزینه‌ای است که گیمرهای کنسول می‌توانند سراغش بروند و اگر هم به یک هدست مستقل و بی‌سیم نیاز دارید، شما در اصل تنها گزینه‌ی Oculus Quest را روی میز دارید.

در حال حاضر چهار محصول برتر موجود در بازار Valve Index، HTC Vive، Oculus Quest و PlayStation VR هستند و جای تعجبی هم وجود دارد که این‌ها گران‌ترین هدست‌های پیشنهادی در جریان اصلی هدست‌های واقعیت مجازی محسوب می‌شوند. اما اگر می‌خواهید که قبل از صرف بودجه‌ی بزرگ در این زمینه، تنها نیم نگاهی به تجربه واقعیت مجازی داشته باشید، گزینه‌هایی ساده‌تری هم وجود دارد که با تنظیمات ارزان‌تر این تجربه را به‌شما خواهند داد.

هر هدست نقاط قوت و ضعف خاص خودش را دارد و آگاهی نداشتن از این نقاط، می‌تواند هزینه‌های سرسام‌آوری را برای‌تان به‌همراه داشته باشد. به‌همین خاطر است که ما این مقاله را برای‌تان آماده کرده‌ایم و می‌توانید با چشم باز بهترین انتخاب خود را رقم بزنید.

مشکل انتخاب بهترین هدست VR در این مرحله، کم بودن تعداد انتخاب هدست‌های واقعیت مجازی یا کمبود محتوا برای آن‌ها نیست، بلکه وجود فاکتورهای زیاد و سردرگم کننده‌ای است که باید با توجه به آن‌ها هدست موردعلاقه خود را انتخاب کنیم. این روند حتی با ورود هدست‌های جدیدی همچون Oculus Quest، Valve Index و Vive Cosmos کمپانی HTC سخت‌تر و شدیدتر هم می‌شود.

با تجربه‌ها، سخت‌افزارها و ملزومات مختلف و زیادی که این هدست‌ها ارائه می‌کنند و فاکتورهای مختلفی که روی میز قرار دارد، کاربران در روند انتخاب بیشتر گیج شده و انتخاب‌شان سخت‌تر خواهد بود.

خبر خوب برای کسانی که به‌طور جدی به‌دنبال انتخاب بهترین هدست VR هستند، این است که صنعت در راه ساخت هدست‌های مستقل و بی‌سیم به‌قدرتمندی کامپیوترهای حرفه‌ای و همتایان آن قدم گذاشته است و به‌لطف افزایش رقابت بین سه برند بزرگ ساخت و طراحی هدست‌های واقعیت مجازی، آن‌ها هدست‌های خود را بسیار ارز‌ان‌تر از حدود سه سال پیش به بازار عرضه می‌کنند. لپ کلام این است که انتخاب بهترین هدست VR که مناسب شما باشد، راحت‌تر از هر زمانی است.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار