جالب‌ترین تکنولوژی‌ها در نمایشگاه CES 2020

5288d4d1110e63c27b9dac38e5f50243
زمان مطالعه: 4 دقیقه

نمایشگاه CES 2020 لاس وگاس از آن دسته نمایشگاه‌هاست که رونمایی‌ها و معرفی‌ها در آن آنقدر زیاد است که همیشه این نگرانی وجود دارد که برخی تکنولوژی‌های عرضه شده از دید عموم دور مانده یا به اندازه کافی مورد توجه قرار نگیرند. از ویژگی‌های نمایشگاه CES 2020، شناخت تکنولوژی‌هایی است که قطعا در آینده نقش بزرگی در زندگی ما خواهند داشت. از آن‌جا که این روزها تکنولوژی بیش از هر زمان دیگری با زندگی روزمره ما عجین شده، قصد داریم شما را با برخی فناوری‌ها که امکان می‌دهیم از چشم شما دور مانده باشند، آشنا کنیم.

تکنولوژی‌هایی که ظاهر تکنولوژیک دارند

این روزها شاهد عرضه تکنولوژی‌هایی هستیم که برندهای مختلف دنیا سعی کرده‌اند از المان‌های تکنولوژیک و تخیلی بسیاری در آن‌ها استفده کنند اما از بزرگترین ویژگی‌های نمایشگاه CES 2020 این بود که برخی شرکت‌ها سعی کرده بودند تولیدات خود را در قالب ظاهری کلاسیک روانه بازار کنند. از شرکت‌های شاخصی که در این دوره از نمایشگاه در این زمینه فعال ظاهر شده بودند، می‌توان به سه شرکت UltraSense ،Sentons  و Mui Lab اشاره کرد.

UltraSense و Sentons که هر دو در زمینه به‌کارگیری امواج صوتی برای خلق رابط‌ه کاربری لمسی روی هر سطحی، از پلاستیک و فلز گرفته تا چوب و هرچیز دیگر، دنیا را به تحقق رویای موبایل‌های بدون دکمه نزدیک کرده‌اند. با استفاده از این تکنولوژی، شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از امواج صوتی، دکمه‌ای مجازی روی بدنه موبایل تعبیه کنند. به این ترتیب، لمس یک نقطه از بدنه موبایل و نگه داشتن انگشت می‌تواند کار دکمه پاور را انجام دهد. یا با کشیدن انگشت به سمت بالا یا پایین روی بدنه، میزان صدا تغییر می‌کند.

نمایشگاه CES 2020

مهم‌ترین برتری این تکنولوژی در مقایسه با دکمه‌های لمسی این است که این دکمه‌های مبتنی بر امواج صوتی دیرتر فرسوده می‌شوند و رابط کاربری هم به شکل بهتری با دیوایس‌های هوشمند در هم خواهد آمیخت. همچنین، تولیدکنندگان این تکنولوژی می‌توانند از بازخورد لمسی برای کمک به پیدا کردن این دکمه‌ها استفاده کنند. نکته جالب اما اینجاست که این دو شرکت تکنولوژی خود را صرفا محدود به بازار تلفن‌های همراه هوشمند نمی‌دانند و قصد دارند از آن در صنعت لوازم خانگی، اتومبیل‌سازی و … استفاده کنند.

کمپانی Mui Lab اما راه خود را به کل از این دو شرکت جدا کرده است. این شرکت قصد دارد از این تکنولوژی روی هر سطح مناسب از جمله سطح چوبی، استفاده کند. این دستگاه که در نگاه اول همانند یک چوب ساده به نظر می‌رسد، پس از روشن شدن تبدیل به یک نمایشگر لمسی هوشمندی می‌شود که بدون شک، تبلوری از آینده تکنولوژی در سال‌های آینده خواهد بود.

کامپیوترهای تاشو ادامه‌دهنده راه موبایل‌های تاشو

موبایل‌های تاشو که البته با حواشی بسیاری همراه بوده‌اند را می‌توان جزو برجسته‌ترین تکنولوژی‌های سال ۲۰۱۹ تلقی کرد اما گویا شرکت‌ها قصد ندارند در سال ۲۰۲۰ صرفا به عرضه موبایل بسنده کنند. طبق آنچه در نمایشگاه CES 2020 دیدیم، این شرکت‌ها قصد دارند در سال جدید میلادی، کامپیوترهای مشابه این موبایل‌ها را روانه بازار کنند. به عقیده بسیاری از کارشناسان، آنچه در این نمایشگاه دیدیم، تمامی این فناوری‌های مشابه طرح مفهومی «Horseshoe Bend» اینتل هستند.

نمایشگاه CES 2020

Horseshoe Bend تبلتی ۱۷ اینچی (یا به‌عبارت دیگر یک کامپیوتر All-in-One) است که خم شده و لپتاپی ۱۲.۵ اینچی را با نمایشگر در یک سو و کیبوردی لمسی و تاچ‌پد در سوی دیگر شکل می‌دهد. ضمنا کیبوردی سخت‌افزاری هم برای دستگاه در نظر گرفته که زیر کیبورد لمسی قرار می‌گیرد. این دستگاه طراحی نوینی دارد که بدون تردید صنعت کامپیوترهای شخصی را به جهاتی غیر قابل پیش‌بینی خواهد برد.

همین سال گذشته بود که شرکت Lenovo و Microsoft از طرح مفهومی مشابه خود پرده برداشتند. Dell و Lenovo نیز از کامپیوترهای تاشو و دونمایشگره خود در نمایشگاه CES 2020 رونمایی کردند.

شهر بدون راننده تویوتا

شهر Woven تویوتا را بدون شک می‌توان به عنوان جاه‌طلبانه‌ترین تکنولوژی عرضه شده در نمایشگاه CES 2020 برشمرد. یک جامعه مفهومی متعلق به آینده که قرار است در کنار کوهستان فوجی در ژاپن ساخته شود. تویوتا می‌خواهد در این زمین ۱۷۵ هکتاری جامعه مد نظرش را بسازد که تا امروز میزبان تاسیساتی متروکه بوده است.

تویوتا قصد دارد در این زمین، آزمایشگاهی بسازد که بستری برای آزمون و خطا با تکنولوژی‌های آینده مانند اتومبیل‌های خودرانی که با سوخت هیدروژنی کار می‌کنند، ربات‌ها، خانه‌های هوشمند و فرم‌های جدید حمل و نقل شخصی خواهد بود.

نمایشگاه CES 2020

جالب است بدانید، در شهر Woven خبری از راننده‌های انسانی نیست! عمدتا به این خاطر که طرح مفهومی تویوتا در هسته‌اش راجع به شهری است که پیرامون اتومبیل‌ها ساخته شده و قرار است فرم‌هایی پایدارتر و بهینه‌تر از حمل و نقل را شامل شود. احتمالاً جالب‌ترین نکته درباره طرح تویوتا این باشد که افراد عادی قادر به زندگی در شهر Woven خواهند بود. اگر این طرح به موفقیت برسد، بعید نیست که سایر کمپانی‌ها و جوامع هم از ایده تویوتا پیروی کنند.

سنسورهایی که سطح سلامتی را ارتقا می‌دهند

با گذر زمان، سنسورهای سلامت‌محور بیشتری راه خود را به به بازار بهداشت و درمان باز می‌کنند، محصولاتی که به وسیله اپلیکیشن‌ها قادر به خواندن وضعیت سلامت شما هستند. بسیاری از اطلاعاتی که امروز با محصولات سلامت‌محور تکنولوژیک به دست می‌آیند، تا چند سال پیش در بیمارستان‌ها هزینه‌هایی میلیونی روی دستمان می‌گذاشتند. اما این رویه تغییر کرده و در CES 2020 هم مشخص بود که کمپانی‌های حوزه سلامت می‌خواهند به نوآوری‌های بیشتر ادامه دهند.

پیش از هر چیز ساعت ScanWatch را از شرکت Withings داشتیم که حالا به نوار قلب برای پایش عملکرد قلب، سنسور SpO2 برای اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون و قابلیت تحلیل خواب برای تشخیص تنگی نفس مجهز شده است.

نمایشگاه CES 2020

یک محصول دیگر هم GoBe3 بود که می‌تواند میزان کالری دریافتی را به صورت خودکار پایش کند و سطح استرس را با یک تکنولوژی مشابه به تکنولوژی تست‌های دروغ‌سنج اندازه بگیرد. بعد از این نوبت به ایربادهای Valencell با قابلیت اندازه‌گیری فشار خون می‌رسد که با یکی از رایج‌ترین مشکلات بدن انسان که به صورت معمول مخفی می‌ماند مبارزه می‌کند.

در کنار این‌ها محصولاتی برای اندازه‌گیری قند خون و همینطور عینک‌هایی برای مبارزه با کور رنگی داشتیم. اگرچه تمام این محصولات هنوز نیازمند توسعه بیشتر هستند، مشاهده اینکه کمپانی‌های مختلف از منابع و انرژی خود برای مقابله با مشکلاتی مهم در سلامت عمومی بشر استفاده می‌کنند، دلگرم‌کننده است.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار