تست سلامت باتری گوشی خود را جدی بگیرید!!

6a61f7565cc9ed5c7f9c956fd62b999a
زمان مطالعه: 4 دقیقه

عمر باتری مفهومی است که اکثر مردم به آن فکر می‌کنند اما کسی در مورد سلامت باتری نگران نیست. با اینکه مفهوم دوم در درازمدت اهمیت بیشتری دارد و به همین دلیل باید آن را بررسی کرد. برای این منظور می‌توانید از انواع تست باتری گوشی استفاده کنید که در ادامه بیشتر درباره آنها صحبت خواهیم کرد. شما می‌دانید باتری سالم چیست؟ اصطلاح عمر باتری معمولا به مدت‌زمان شارژ باتری اشاره دارد؛ اما سلامت باتری به ما می‌گوید که باتری چقدر خراب شده یا چقدر سالم است. سلامت پایین باتری به این معنی است که باتری عملکرد بدی خواهد داشت، سریع تخلیه خواهد شد، زود داغ می‌شود و… برخلاف آیفون که روش راحت و ساده‌ای برای تست باتری دارد، در گوشی‌های اندرویدی با کمی چالش روبه‌رو هستیم. در ادامه این مقاله روش‌های مختلفی برای هر دو مورد برایتان آماده کرده‌ایم که بسیار ساده هستند، با ما همراه باشید.

تست سلامت باتری گوشی در اندروید

شما می‌توانید وضعیت باتری گوشی اندرویدی خود را از مسیر تنظیمات> باتری> مصرف باتری ببینید. هرچند ما پیشنهاد می‌کنیم برای آنالیز و تست دقیق باتری گوشی از برنامه AccuBattery استفاده کنید. هرچه بیشتر از این برنامه استفاده کنید، عملکرد آن در بررسی باتری گوشی شما بهتر می‌شود. در ادامه نحوه تست باتری گوشی با این برنامه را خواهید دید. این برنامه چهار تب دارد: Charging، Discharging، Health، History.

بخش Health در AccuBatery

  • در بخش Battery Health ارزیابی سلامت باتری اندروید خود را خواهید دید. در تصویر زیر می‌بینید که سلامت باتری مربوطه، ۹۵ درصد ارزیابی شده.
  • تست سلامت باتری گوشی اندروید

    تست سلامت باتری گوشی اندروید

    این بخش همچنین ظرفیت تخمینی و ظرفیت طراحی را به شما نشان می‌دهد. هر بار که دستگاه خود را شارژ می‌کنید، برنامه ظرفیت تخمینی باتری آن را ثبت خواهد کرد. وقتی هم برای اولین‌بار در برنامه ثبت‌نام می‌کنید، AccuBattery ظرفیت طراحی باتری شما (خروجی باتری شما زمانی که نو است) را بررسی می‌کند. با مقایسه این دو مورد می‌توانید بفهمید باتری شما در طول زمان چقدر ظرفیت ازدست‌داده.

  • بخش Health همچنین قسمتی به نام Battery Wear یا سایش باتری دارد که روی یک نمودار نواری، به شما نشان می‌دهد باتری گوشی‌تان هر روز چقدر آسیب می‌بیند. AccuBattery به کاربران توصیه می‌کند برای کاهش سرعت فرسودگی باتری، شارژ گوشی را در ۸۰ درصد متوقف کنند.
سلامت باتری

سلامت باتری

  • بخش بعدی ظرفیت باتری یا Battery Capacity را به شما نشان می‌دهد. برنامه تست باتری گوشی Accu از این داده‌ها را برای نمودار نواری سلامت باتری استفاده می‌کند. این برنامه داده‌های ظرفیت باتری را گرفته، آن را با ظرفیت طراحی مقایسه می‌کند و درصدی به شما نشان می‌دهد که میزان سلامت باتری گوشی اندرویدی شما است.

سایر بخش‌های AccuBattery

تا به اینجا مفاهیم ساده و پایه تست باتری گوشی را برای شما شرح دادیم، اما این برنامه داده‌های عمیق‌تری هم ارائه می‌کند که می‌توانید برای بررسی سلامت باتری گوشی خود انجام دهید. به‌عنوان‌مثال در بخش شارژ می‌توانید اطلاعاتی در مورد مدت‌زمان ماندگاری گوشی در وضعیت فعلی، کسب کنید؛ مثلا در تصویر زیر، گوشی ۵۵ درصد شارژ شده است:

تست شارژ باتری گوشی

تست شارژ باتری گوشی

  • در اینجا آیکون اول از سمت راست (دایره قرمز و نارنجی) نشان می‌دهد که باتری گوشی چقدر می‌تواند در طول استفاده مختلط (فعال و غیرفعال) با ۵۵ درصد شارژ، دوام بیاورد. آیکون وسط (خورشید) نشان می‌دهد که گوشی در طول استفاده فعال چقدر داوم خواهد آورد. در نهایت آخرین نماد (یک تخت) نشان می‌دهد که تلفن چقدر می‌تواند در حالت غیرفعال دوام بیاورد. این تب همچنین می‌تواند آمارهای زنده مانند سرعت شارژ دستگاه، دما و… را هنگام شارژ شدن گوشی نمایش دهد.
  • تب Discharging اطلاعاتی را در مورد سلامت باتری اندرویتان درحالی‌که به شارژ نیست به شما می‌دهد. از جمله سرعت تخلیه برق و برنامه‌هایی که با آن استفاده مرتبط هستند. حتی آماری از سرعت دشارژ شدن گوشی به شما می‌دهد.
  • اگر می‌خواهید داده‌های مربوط به شارژ و تست باتری گوشی خود در گذشته را ببینید، می‌توانید از تب History استفاده کنید.
تاریخچه شارژ

تاریخچه شارژ

نکته: همان‌طور که گفته شد، بهتر است از شارژ ۱۰۰ درصدی گوشی پرهیز کنید. چون تحقیقات نشان داده‌اند توقف شارژ روی ۸۰ درصد می‌تواند به افزایش طول عمر باتری اندروید شما کمک کند.

تست باتری گوشی آیفون

  • از صفحه هوم آیفون خود، تنظیمات را باز کنید. آیکون تنظیمات شبیه به چرخ‌دنده است و معمولا در صفحه اول برنامه‌ها قرار دارد.

    تست سلامت باتری گوشی آیفون

    تست سلامت باتری گوشی آیفون

  • در منوی تنظیمات، وارد قسمت باتری شوید.

    قسمت باتری

    قسمت باتری

  • اینجا می‌توانید نموداری را مشاهده کنید که به شما نشان می‌دهد در ۲۴ ساعت گذشته یا ۱۰ روز گذشته، چه برنامه‌هایی از باتری استفاده کرده‌اند. این می‌تواند درباره اینکه کدام برنامه‌ها بیشترین مصرف باتری را داشته‌اند، اطلاعات خوبی در اختیارتان قرار دهد. اگر اطلاعات بیشتری می‌خواهید می‌توانید روی دکمه Batterey Healt در بالای نمودار کلیک کنید.

    بررسی سلامت باتری

    بررسی سلامت باتری

  • در این قسمت می‌توانید حداکثر ظرفیت باتری آیفون خود را مشاهده کنید. هرچه به ۱۰۰ درصد نزدیک‌تر باشید بهتر است. اگرچه طبیعی است که این مقدار به‌مرورزمان کاهش پیدا کند.

سخن نهایی

تلاش کردیم در این مقاله چند روش ساده تست باتری گوشی را برای شما مهیا کنیم. با استفاده از این روش‌های ساده می‌توانید اطلاعات مناسبی از میزان سلامت باتری گوشی خود کسب کنید. این به شما کمک می‌کند درباره شرایط آن باخبر باشید و قبل از اینکه اتفاقی بیفتد، بدانید. بهتر است به طور دوره‌ای سلامت باتری را چک کنید و زمان مشخصی برای آن داشته باشید.

 

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار