مقایسه گلکسی A30s و هوآوی Y9 Prime 2019

5f0f81cf569138c0be6cd6cfed613005
زمان مطالعه: 9 دقیقه

متقاضیان گوشی های میانرده همیشه بیشتر از طرفداران گوشی های پرچمدار بوده اند. اگرچه دسته اول تمایل به تصاحب این گوشی ها داشته اند اما به دلایلی همچون قیمت بالا به خرید یک میانرده خوش قیمت بسنده کرده اند. گوشی سامسونگ A30s و همچنین هوآوی Y9 Prieme از آن دست گوشی هایی هستند که به راحتی می توانید روی کارکرد و امکانات آن ها حساب باز کنید.

می توان ادعا کرد که خرید گوشی یکی از انتخاب ها مشکل برای هر فرد است، چراکه بازار پرهیاهوی آن فرصت مقایسه را ایجاد نخواهد کرد، شباهت های قیمتی نیز خود مزید بر علت می شود. برای مثال با توجه به هزینه کمتر از ۵ میلیون تومان گزینه های فراوانی وجود دارد که انتخاب برند را مشکل خواهد کرد. ما در این مقاله دو گوشی خوش قیمت از کمپانی سامسونگ و هوآوی را مورد بررسی قرار داده ایم. در ادامه شما خواننده مقایسه گلکسی A30s  و هوآوی Y9 Prime هستید:

مقایسه گلکسی A30s و هوآوی Y9 Prime 2019

مقایسه گلکسی A30s و هوآوی Y9 Prime 2019

دقیقا در ماه آگوست ۲۰۱۹ هر دو این کمپانی ها از میانرده با کیفیت خود رونمایی کردند. با توجه به اینکه کمپانی سامسونگ و هوآوی به عنوان قدر قدرت ها در تولید گوشی های میانرده به شمار می آیند، مقایسه دو عضو از خانواده آن ها می تواند چالش جالبی را ایجاد کند تا ببینیم کدام یک از این دو برند در این تولیدات پیروز میدان خواهند بود.

هر دو این گوشی ها در این بررسی با توجه به نسخه ۱۲۸ گیگابایتی حافظه داخلی و ۴ گیگابایتی حافظه رم مورد ارزیابی قرار گرفته اند تا شرایط مقایسه در بهترین حالت صورت گیرد. ناگفته نماند هر دوی این میانرده ها از قیمتی معادل ۴.۵ میلیون تومان برخوردارند، بنابراین به لحاظ قیمتی نیز در سطحی یکسان قرار دارند. با ما همراه باشید تا در این مقایسه ببینیم کدام برند به عنوان بهترین گوشی میانرده شناخته می شود.

مقایسه گلکسی A30s و هوآوی Y9 Prime 2019: طراحی و کیفیت بدنه

اولین مقایسه این دو میانرده به ارزیابی بدنه و کیفیت در ساخت آن ها بر می گردد. هر این دو این گوشی ها به لحاظ بدنه دارای کیفیت قابل قبولی هستند. از این جهت ابعاد نماینده کمپانی هوآوی دارای ابعادی بزرگ تر است. ابعاد بدنه هوآوی وای ۹ پریم به اندازه ۸.۹ در ۷۷.۳ در ۱۶۳.۵ میلی متر بوده، اما ابعاد A30s به ۷.۸ در ۷۴.۷ در ۱۵۸.۵ میلی متر می رسد. تفاوت دیگر در این میانرده مربوط به وزن آن ها است. گوشی وای ۹ پریم دارای وزنی معادل ۱۹۶.۸ گرم و گوشی سامسونگ A30s دارای وزنی معادل ۱۶۹ گرم است، بنابراین نماینده هوآوی قدری سنگین تر از گوشی سامسونگ است.

با وجود تفاوت های این دو مدل در ابعاد و وزن وجوه اشتراکی بسیاری در آن ها دیده می شود. هر دو اسمارتفون در برابر ضربه و خط و خش آسیب پذیر هستند، بنابراین باید از گلس و محافظ صفحه برای آن ها استفاده کرد. گفتنی است که این دو کمپانی میانرده های خود را به امکاناتی چون پشتیبانی از دو سیم کارت، جک ۳.۵ میلی متری هدفون و درگاه شارژ USBType-C مجهز کرده اند، بنابراین از این جهات با یکدیگر تفاوتی ندارند.

پس از عبور از این شباهت ها باید به تفاوت بارز این دو گوشی در طراحی دوربین سلفی روی نمایشگر اشاره کنیم. گفتنی است که نمایشگر هر دو میانرده دارای حاشیه ای باریک است، اما در مدل سامسونگ دوربین سلفی در یک ناچ U مانند قرار گرفته است. این در حالی است که هوآوی در گوشی خود برای تعبیه جایگاه دوربین سلفی از فناوری پاپ آپ بهره برده است. بنابراین این تفاوت فاحش می تواند گوشی سامسونگ را یک قدم به عقب برگرداند.

اما این تفاوت در ظاهر همینجا پایان نمی یابد. نماینده سامسونگ و هوآوی در طراحی و چینش دوربین اصلی و همچنین طراحی پنل پشتی دارای تفاوت هایی هستند. یکی از مهمترین این تفاوت ها وجود حسگر اثر انگشت روی قاب پشتی گوشی هوآوی بوده که برخلاف آن سامسونگ این سیستم امنیتی را روی پنل نمایشگر قرار داده است. به طور کلی مقایسه ظاهری دو گوشی بیشتر امری سلیقه ای است. بنابراین باید ببینید که امکاناتی مانند دوربین پاپ آپ برایتان اهمیت بالایی دارد، یا قرار گرفتن حسگر اثر انگشت روی پنل اصلی.

مقایسه گلکسی A30s و هوآوی Y9 Prime 2019 ، سامسونگ

مقایسه گلکسی A30s و هوآوی Y9 Prime 2019: نمایشگر

همانطور که در قسمت بالا اشاره شد این دو گوشی به لحاظ ابعاد با یکدیگر متفاوت هستند، بنابراین پر واضح است که گوشی هوآوی دارای نمایشگری بزرگتر باشد. نمایشگر هوآوی وای ۹ پریم ۶.۵۹ اینچ بوده که رزولوشنی معادل ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل دارد، این نمایشگر که از نوع IPS LCD است تراکم پیکسلی آن حدود ۳۹۱ پیکسل در هر اینچ است. در مقابل گوشی سامسونگ A30s دارای نمایشگری به اندازه ۶.۴ اینچی بوده که وضوح تصویر در آن ۱۵۶۰ در ۷۵۰ پیکسل است. این نمایشگر که از نوع سوپر آمولد است که تراکم پیکسلی ۲۶۸ پیکسل در هر اینچ دارد.

با توجه به ابعاد این دو گوشی، در مدل سامسونگ نمایشگر تقریبا ۸۴.۹ درصد از پنل جلویی را به خود اختصاص داده، اما در مدل هوآوی این عدد به ۸۴.۳ درصد می رسد. با این این وجود به لحاظ نمایشگر تفاوت عمده ای در این دو میان رده دیده نمی شود. با توجه به اختلافات یاد شده گمان می رود که سامسونگ در این زمینه کمی ضعیف تر عمل کرده است، اما بهتر است بدانید با توجه به آزمایشات انجام شده کیفیت و وضوح تصویر در هر دو اسمارتفون قابل قبول بوده است به طوری که اگر کاربران بدون ابزار بخواهند تفاوت این دو نمایشگر را با یکدیگر بیایند، نمی توانند یکی را بر دیگری ارجح بدانند. با این وجود آنچه روی کاغذ انتقال می یابد برتری هوآوی وای ۹ پریم را نشان خواهد داد.

مقایسه گلکسی A30s و هوآوی Y9 Prime 2019 هوآوی

مقایسه گلکسی A30s و هوآوی Y9 Prime 2019: سیستم عامل و نرم افزار

همانطور که می دانید هر دو گوشی از دسته گوشی های اندرویدی هستند. به جهت اینکه در یک ماه عرضه شده اند از نسخه های مشابهی نیز استفاده کرده اند. ما در این قسمت وارد جزئیات این سیستم عامل نمی شویم چراکه تفاوتی از این نظر در این دو اسمارتفون دیده نمی شود. هردو میانرده از اندروید ۹ پای بهره مند هستند که کاربران می توانند نسخه ارتقا یافته آن را نیز در اختیار داشته باشند.

اختلاف این دو مدل از کمپانی سامسونگ و هوآوی در بخش نرم افزار بر می گردد به بهره مندی از دو رابط کاربری متمایز از یکدیگر. رابط کاربری ای که در هوآوی وای ۹ پریم به کار گرفته شده است از نوع Magic UI و رابط کاربری سامسونگ A30s از نوع  One UI است.

این دو رابط کاربری در عمل بسیار با یکدیگر متفاوت هستنند. رابط کاربری مدل هوآوی گرچه قابلیت های فراوان داردف اما نمی توان آن را رابط کاربری بهینه دانست، چراکه موجب سنگین شدن بستر نرم افزازی گوشی خواهد شد. در مقابل رابط کاربری سامسونگ به دلیل طراحی منحصر به فرد بهینه سازی شده و از سبک و سیاق بهتری برخوردار است.

با وجود این تفاوت اظهار نظر درباره برتری هر یک از این دو مدل قدری دشوار خواهد بود. برای مثال در اجرای برنامه های شبکه های مجازی در هیچ یک از دو مدل ها لگ و تاخیری مشاهده نشده است، اما در صورت پر شدن حافظه اجرای برنامه ها کمی با تاخیر صورت می گیرد.

مقایسه گلکسی A30s و هوآوی Y9 Prime 2019 سامسونگ آبی روشن

مقایسه گلکسی A30s و هوآوی Y9 Prime 2019: پردازنده و حافظه

غالبا کاربران برای خرید یک گوشی اولین نقطه توجه خود را بر میزان حافظه و نوع پردازنده متمرکز می کنند، چراکه این دو مورد می تواند کاربری گوشی را به خوبی نمایان کند. بنابراین یکی از مهمترین بخش های مقایسه دو گوشی میزان حافظه و نوع پردازنده آن ها است. وای ۹ پریم که نماینده کمپانی هوآوی است از پردازنده Kirin 710F بهره برده که پردازنده ای ۱۲ نانومتری هشت هسته ای است. چهار هسته این پردازنده از نوع Cortex-A53 با قدرت ۱.۷ گیگاهرتز و چهار هسته بعدی از نوع Cortex-A73  با قدرت ۲.۲ گیگاهرتز  هستند. در کنار این پردازنده، تراشه گرافیکی Mail-G51 نیز وجود دارد.

در مقابل کمپانی سامسونگ از پردازنده اگزینوس ۷۹۰۴ در این میانرده خود استفاده کرده است که پردازنده ای ۱۴ نامتری هشت هسته ای است. این پردازنده را شش هسته Cortex-A53  با فرکانس ۱.۵ گیگاهرتز و دو هسته Cortex-A73 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز تشکیل داده است. کمپانی سامسونگ برای کارت گرافیکی این مدل از تراشه Mali-G71 MP2 بهره برده . با این وجود باید دید با توجه میزان حافظه آیا کارد کرد این دو پردازده به سان یکدیگر خواهد بود یا خیر.

کمپانی سامسونگ A30s را در دو نسخه با رم های ۳ و ۴ عرضه کرده است که می توان آن را در حافظه ها  داخلی۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت تهیه کرد. از طرفی کمپانی هوآوی نیز مدل میانرده خود را مجهز به حافظه ۴ گیگابایت رم و ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی حافظه داخلی کرده است. برای اینکه بتوان به خوبی اختلاف این دو مدل را از حیث پردازنده و حافظه بررسی کرد لازم بود که پرطرفدار ترین بازی موجود یعنی پابجی را در آن ها بررسی کرد. بنابراین انجام بازی پابجی به مدت ۱۵ دقیقه و اجرای ۱۰ برنامه به شکل همزمان موجب شد این دو گوشی در ۵ دقیقه آخر با داغ شده و با لگ زدن همراه باشند. اما نمی توان ادعا کرد کدام یک بر دیگر برتری داشتند. اما نماینده کمپانی سامسونگ در چند ثانیه به نسبت هوآوی در اجرای برنامه ها سریعتر عمل کرده است.

مقایسه گلکسی A30s و هوآوی Y9 Prime 2019 سامسونگ ابی

مقایسه گلکسی A30s و هوآوی Y9 Prime 2019: دوربین ها

با توجه به اینکه در حال حاضر کاربران علاقه بسیاری به دوربین ها نشان می دهند کیفیت دوربین می تواند عاملی در انتخاب این دو میانرده باشد. دوربین اصلی نماینده سامسونگ از سه لنز ۲۵، ۸ و ۵ مگاپیکسلی تشکل شده و از نوع واید، التراواید و سنسور تشخیص عمق است. دوربین هوآوی وای ۹ پریم نیز دارای سه لنز ۱۶،۸ و ۲ مگاپیکسلی است که آن نیز از نوع واید، اولترا واید و همچنین سنسور عمق است. بنابراین تفاوت عمده ای در این زمینه بین دو گوشی وجود ندارد چراکه از نظر قابلیت های دوربین نیز در یک سطح قرار می گیرند.

با این وجود در بررسی های به عمل آمده کیفیت دوربین سامسونگ در محیط های پر نور و در محیط های تاریک به نسبت بهتر از دوربین هوآوی بوده است. اما تفاوت اصلی در دوربین سلفی است. همانطور که اشاره شد دوربین سلفی هوآوی وای ۹ پریم از فناوری پاپ آپ پیروی می کند، این درحالی است که در گوشی A30s شاهد سنت دیرینه جایگاه دوربین سلفی در یک ناچ هستیم. با این حال هرد دو مدل از لنز ۱۶ مگاپیکسلی برای دوربین سلفی بهره برده اند که تنها طراحی آن ها با یکدیگر متفاوت بوده است.

مقایسه گلکسی A30s و هوآوی Y9 Prime 2019: باتری و شارژدهی

از نظر باتری هر دو گوشی دارای باتری لیتیوم پلیمری ۴۰۰۰ میلی آمپری هستند که می توانند با یک بار شارژ پاسخگوی نیاز کاربران در بازه زمانی یک الی یک و نیم روز باشند. اما تفاوت بارزی که در زمینه باتری و شارژدهی در این دو میانرده وجود دارد، وجود قابلیت شارژ سریع در نماینده کمپانی سامسونگ است. A30s از امکان شارژ سریع ۱۵ واتی برخودار است که می تواند در ۹۰ دقیقه باتری این دستگاه را به طور کامل شارژ کند، در حالی که در مدل هوآوی به دلیل بی بهره بودن از این قابلیت شارژ کامل دستگاه در ۱۱۰ الی ۱۲۰ دقیقه انجام خواهد شد.

مقایسه گلکسی A30s و هوآوی Y9 Prime 2019 هوآوی کنار جعبه

مشاوره در خرید A30s و Y9 Prime 2019

باتوجه به اشاراتی که در مقدمه این نوشتار شد هر دو گوشی زیر ۵ میلیون تومان قیمت دارند که به نسبت امکاناتی که در اختیار کاربر قرار می دهند، قیمت به صرفه ای خواهند داشت. از این رو ممکن است در برخی جهات این کمپانی سامسونگ باشد که پیروز میدان است. با این وجود انتخاب هر یک این دو اسمارتفون بر می گردد به سلیقه کاربر تا ارزیابی امکانات آن ها.

اما اگر بخواهیم نظر کارشناسان درباره این دو گوشی را مورد بررسی قرار دهیم به نظر می رسد A30s به دلیل رابط کاربری بهینه، برخورداری از شارژ سریع، دوربین قدرتمند تر و قرارگیری حسگر اثر انگشت بر رو پنل اصلی امتیاز بیشتری بدست آورد.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار