هزینه‌کرد ۸۰۰ هزار یورویی آلمان برای ادامه پشتیبانی از ویندوز ۷

9fb4b71ef4e34e37759b851f1f5dd234
زمان مطالعه: 4 دقیقه

پس از گذشت بیش از ۱۰ سال مایکروسافت اعلام کرد از ۱۴ ژانویه (۲۴ دی)، دیگر از ویندوز ۷ پشتیبانی نمی‌کند. ویندوز ۷ در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۰۹ عرضه شد؛ ۸ سال پس از عرضه ویندوز XP. اگرچه در این میان شاهد معرفی ویندوز ویستا بودیم، اما این سیستم‌عامل نتوانست توجه گسترده کاربران زیادی را جلب کند و بسیاری از آن‌ها ترجیح دادند همچنان از ویندوز XP بهره ببرند. در آن دوران، ویندوز XP حرف زیادی برای گفتن داشت و نسبت به ویندوز ME از ثبات بهتری بهره می‌برد.

در این میان، ویندوز ۷ ارتقای قابل توجهی نسبت به ویندوز XP بود. حتی رابط کاربری آن هم طرفداران زیادی پیدا کرد. این در حالی است که ویندوز XP با وجود تمام ویژگی‌های جذابی که داشت، حداقل از لحاظ رابط کاربری نسبت به نسخه‌های جدید ویندوز نمی‌توانست توجه کاربران را جلب کند.

مایکروسافت با عرضه ویندوز ۷ ویژگی‌های جدیدی را به ارمغان آورد که به‌عنوان مثال می‌توانیم به ساده‌تر شدن فرایند اشتراک‌گذاری فایل‌ها و پرینترها اشاره کنیم. از دیگر نکات قوت ویندوز ۷ می‌توانیم به بحث امنیت اشاره کنیم زیرا مایکروسافت برای توسعه این سیستم‌عامل به موضوع امنیت توجه ویژه‌ای نشان داد و از همان ابتدا امنیت بالایی برای کاربران به ارمغان می‌آورد. باید خاطرنشان کنیم که بدافزارهای مختلف خیلی راحت می‌توانستند به نسخه‌های اولیه ویندوز XP نفوذ کنند و دردسرهای زیادی را به وجود بیاورند. در نهایت مایکروسافت سرویس پک ۲ را برای ویندوز XP منتشر کرد که در این نسخه، فایروال ویندوز به‌صورت پیش‌فرض فعال بود.

بسیاری از ویژگی‌های جذاب ویندوز ۷ اصلا نوآورانه محسوب نمی‌شوند بلکه ویژگی‌هایی بودند که ویندوز ویستا هم آن‌ها را ارائه کرده بود. مایکروسافت، برای ویندوز ۷ تصمیم گرفت پتانسیل این ویژگی‌ها را عملی کند و با بهبود آن‌ها توانست جذابیت کلیت سیستم‌عامل مذکور را افزایش دهد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها User Account Control بود. در آن دوران، بسیاری از کاربران ویندوز XP را با دسترسی ادمین اجرا می‌کردند و تمام برنامه‌ها از این دسترسی بهره می‌بردند. اگرچه این سیستم‌عامل از لحاظ تئوری به کاربران اجازه می‌داد که از اکانت دارای دسترسی کمتر بهره ببرند، ولی بسیاری از برنامه‌ها از این مشخصه پشتیبانی نمی‌کردند. به لطف User Account Control، در بیشتر مواقع برنامه‌ها دسترسی گسترده‌ای به بخش‌های مختلف سیستم نداشتند و فقط در صورت نیاز، کاربر موردنظر باید این مجوز را صادر می‌کرد. همین موضوع باعث می‌شود که برنامه‌ها نتوانند آسیب گسترده‌ای به سیستم برسانند.

این ویژگی در ویندوز ویستا وجود داشت ولی تعداد زیادی از برنامه‌ها با آن سازگاری نداشتند. در نهایت قبل از عرضه ویندوز ۷، این ویژگی و بسیاری از موارد دیگر بهبود پیدا کردند و ویندوز ۷ توانست از نسخه بهبود یافته آن‌ها استفاده کند تا از همان روز اول تجربه کاربری بهتری را ارائه کند.

هزینه‌کرد ۸۰۰ هزار یورویی آلمان برای ادامه پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز ۷

دولت آلمان قرار است امسال هزینه‌ی پشتیبانی از ۳۳ هزار کامپیوتر ورک‌استیشن دولتی که هنوز از سیستم‌عامل ویندوز ۷ استفاده می‌کنند را به مایکروسافت پرداخت کند.

پشتیبانی از ویندوز 7

رسانه‌های محلی آلمان گزارش دادند که دولت این کشور قرار است امسال حداقل ۸۰۰ هزار یورو (۸۸۶ هزار دلار) به مایکروسافت پرداخت کند. این مبلغ، هزینه‌ی پشتیبانی از ۳۳ هزار کامپیوتر ورک‌استیشن دولتی است که هنوز سیستم‌عامل ویندوز ۷ را اجرا می‌کنند؛ سیستم‌عاملی که پشتیبانی از آن در تاریخ چهاردهم ژانویه به پایان رسیده و مایکروسافت ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های امنیتی و رفع باگ‌ها برای این سیستم‌عامل را متوقف کرده است.

سال پیش ردموندی‌ها برنامه‌ای پولی را برای دولت‌ها و شرکای سازمانی معرفی کردند. این برنامه با نام ESU که مخففی از عبارت Windows 7 Extended Security Updates است، تا روز دهم ژانویه‌ی سال ۲۰۲۳ میلادی، دسترسی پولی را برای به‌روزرسانی‌های امنیتی ویندوز ۷ فراهم می‌آورد.
برنامه‌ی به‌روزرسانی‌های ESU که دولت آلمان اخیرا بدان پیوسته، بسته به نوع ویندوز ۷ (نسخه‌ی Enterprise یا Pro) و مدت زمان مورد نیاز برای به‌روزرسانی، برای هر سیستم هزینه‌ای ۲۵ تا ۲۰۰ دلاری در پی خواهد داشت. در صورت ثبت‌نام‌نکردن در برنامه‌ی ESU، استفاده از ویندوز ۷ خطرات امنیتی قابل توجهی را به‌همراه دارد. مایکروسافت از تمامی شرکت‌ها خواسته که به سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ مهاجرت کنند و در همین راستا از سال گذشته با بهره‌گیری از تبلیغات پاپ‌آپ و تمام‌صفحه، این توصیه را مکررا به کاربران ویندوز ۷ گوشزد می‌کند.

براساس گزارشی از روزنامه‌ی آلمانی Handelsblatt، دولت آلمان روند مهاجرت به ویندوز ۱۰ را از سال ۲۰۱۸ آغاز کرده است، اما تمامی دولت‌های فدرالی این اقدام را انجام نداده‌اند. در ادامه‌ی گزارش مذکور آمده است که تنها در برلین از تمامی ۸۵ هزار سیستم دولتی، در ۲۰ هزار سیستم هنوز از ویندوز ۷ استفاده می‌شود. سیستم‌های یادشده هم‌اکنون در برنامه‌ی ESU ثبت‌نام شده‌اند. در حالی‌که مؤسسات تحلیلی هر کدام آمار جداگانه‌ای را منتشر کرده‌اند، اعتقاد بر این است که ۲۰۰ میلیون کامپیوتر در سراسر جهان هنوز مجهز به نسخه‌های قدیمی سیستم‌عامل ویندوز هستند. در این میان ویندوز ۷ بیشترین کاربری را دارد.

با این وجود، تمامی سیستم‌های کامپیوتریِ مجهز به ویندوز ۷، واجد شرایط برنامه‌ی ESU نیستند. درواقع تمرکز مایکروسافت معطوف به مشتریان بزرگ است و برنامه‌ی مذکور برای کاربران خانگی یا کسب‌و‌کارهایی کوچک در دسترس نخواهد بود.
مبلغی که دولت آلمان به مایکروسافت پرداخت خواهد کرد، مطابق با هزینه‌ای است که دولت ایرلند در سال جاری میلادی برای به‌روزرسانی‌های ESU مصرف می‌کند. براساس گزارشی از رسانه‌های محلی، مدیر خدمات درمانی ایرلند در سال ۲۰۲۰ مبلغی در حدود ۱٫۱ میلیون یورو، معادل با ۱٫۲ میلیون دلار، برای به‌روزرسانی‌های امنیتی در ۴۶ هزار کامپیوترِ مبتنی‌بر ویندوز ۷، از تمامی ۵۸ هزار سیستم فعال در شبکه‌ی این اداره پرداخت خواهد کرد. این اداره در نظر دارد برای سال ۲۰۲۱ نیز مبلغ مشابهی را برای این خدمات به مایکروسافت پرداخت کند.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار