هر آنچه باید درباره HMS بدانید

f730ab3edc75e80ab3bae541a5505046
زمان مطالعه: 5 دقیقه

HMS به نقطه عطفی برای کمپانی هوآوی بدل شده است

حتی اگر با اخبار دنیای دیجیتال بیگانه باشید بی شک خبر تحریم هوآوی توسط آمریکا به گوشتان رسیده است. این برند طاووس نما تا قبل از این رخداد به عنوان سومین کمپانی مطرح دنیا در تولید گوشی های هوشمند شناخته می شد، اما به علت تحریم های سخت گیرانه آمریکا مبنی بر عدم استفاده این کمپانی از قابلیت های گوگل به طرز چشمگیری با ریزش طرفداران خود مواجه شد.

در راستای این تحریم کمپانی هوآوی نباید از امکانات گوگل که در اصلاح GMS نیز نام دارد، استفاده کند. بنابر این تصمیم، قابلیت های اندروید که در سایه این سرویس ایجاد شده بود مانند گوگل مپ، گوگل درایو، یوتیوپ، پلی استور و چندین برنامه پرطرفدار و کاربردی دیگر دردسترس  این کمپانی قرار نخواهد گرفت. اما اهمیت این سرویس ها چیست و هوآوی برای اکوسیستم خود چه تدبیر اندیشه است؟

اگر بخواهیم واقع بین باشیم افراد بسیاری به دلیل این تحریم نظر خود را از محصولات این کمپانی برگردانده اند. چراکه سالیانی است که اصلی ترین و مهمترین نیاز آن ها را سرویس های گوگل پاسخگو بوده است. لذا تغییر این سرویس می تواند آن ها را با چالش های قابل ملاحظه ای رو به رو کند. بنابراین تغییر برند به جای دست و پنجه نرم کردن با قابلیت های جدید راحت تر خواهد بود. از این رو هوآوی با وجود این تحریم ها دست از تلاش برنداشته و پلتفورمی اختصاصی برای گوشی های هوشمند خود طراحی کرده است. بنابراین سرویس گوشی هوآوی که به HMS یا  (Huowei Mobile Services) شهرت دارد با آپدیت های جدید توسعه پیدا کرد. در ادامه با بخش های مهم این سرویس آشنا خواهید شد:

هر آنچه باید درباره HMS بدانید huawei

سرویس های HMS در گوشی های هوآوی

در ابتدا باید بیان کنیم که این سرویس در گوشی های هوآوی جایگزینی برای سرویس های گوگل است. بنابراین کاربرانی که گوشی های جدید این کمپانی را خریداری کرده اند مانند گوشی هوآوی Y7p که اولین گوشی بدون سرویس گوگل است، می توانند از این پلتفرم برای استفاده از سرویس های مختلف بهره مند شود. در واقع می توان گفت HMS جایگزین  GMS شده است. اما به یاد داشته باشید پلترفرم HMS به تازگی در گوشی های این کمپانی طراحی نشده، بلکه از گذشته به شکل پیش فرض در گوشی های هوآوی موجود بوده، اما به علت شرایط پیش آمده این کمپانی تمرکز بیشتری بر این سرویس داشته است. این پلتروم دارای دو بخش است که بخشی از آن به اپ گالری و بخش دیگر مربوط به توسعه دهنگان و برنامه نویسان است تا با کمک SDK و  API ها بتوانند نرم افزار های کاربردی دیگری را طراحی کنند.

APP Gallery

اپ گالری چه در سرویس های گوگل و چه در پلتفرم هوآوی به عنوان مهمترین بخش شناخته می شود. این اپ دنیایی از  برنامه ها و نرم افزار ها را در خود گنجانده است تا به مقام سومین اپلیکیشن فروشگاهی نرم افزار جهان بدل شود. برای استفاده از این اپ باید در هوآوی آیدی ثبت نام کرده باشید. این سرویس در GMS گوگل اکانت نامیده می شود. اپ گالری در پلتفروم HMS  جایگزینی برای گوگل استور است. بنابراین اگر تا پیش از این از اپ استور گوگل استفاده می کردید حال اپ گالری می تواند برطرف کننده نیاز شما باشد .

با توجه به ادعای کمپانی هوآوی این اپلیکشن در حال حاضر بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر دارد. اگر تلفن هوشمند شما اکنون برخی از برنامه های گوگل را ندارد، می توانید با دسترسی HMS آن ها را نصب کنید. از قابلیت های این اپلیکشن دسترسی به نرم افزار هایی است که بدون نصب می توان با آن کار کرد ، قابلیتی که در اپ گالری به عنوان Google Instsnt App وجود داشت.

Huawei Mobile Cloud

این برنامه جهت استفاده از فضای ابری گوشی مورد استفاده قرار می گیرد. کاربران گوشی های هوآوی می توانند فایل های صوتی و تصویری، ویدئو، مخاطبین و یادداشت های خود را در فضای ۵ گیگابایتی ذخیره کنند. البتکه در صورت پرداخت هزینه می توانند این فضا را تا ۱ ترابایت افزایش دهند. گفتنی است که راه انتقال این داده ها به دستگاه های دیگر مانند لپ تاپ و یا گوشی دیگر نیز امکان پذیر است البته که باید برای این کار از طریق فعال نمودن آیدی هوآوی خود و همچنین آدرس Cloud.Huawei.com استفاده کنند. نکته دیگر انتقال این داده ها به گوشی دیگر است که از طریق Phone Clone امکان پذیر است.

Huawei Wallet

این اپلیکیشن امکان پرداخت از طریق گوشی را میسر خواهد داد. برای استفاده از این قابلیت می توانید گوشی خود را نزدیک دستگاه کارت خوانی برده که به این برنامه مجهز بوده و با تائید، خرید خود را نهایی کنید.

Huawei Assistant

این قابلیت به عنوان دستیار مجازی در گوشی های هوآوی و آنر وجود دارد. با کمک این سرویس می توانید مسیر های میانبر برای دسترسی به برنامه ها تعریف کنید تا در صورت نیاز بدون اتلاف وقت به آن ها دسترسی داشته باشید.

 

هر آنچه باید درباره HMS بدانید

Huawei Theme

برای تغییر در محیط و بستر گوشی خود می توانید از این سرویس استفاده کنید. بنابراین تغییر در آیکون ها و حتی فونت ها با این سرویس امکان پذیر است.

Huawei Browser

این سرویس در واقع همان مرورگر اختصاصی هوآوی است که می توانید در آن به وب گردی بپردازید. همچنین با استفاده از این برنامه می توانید اخبار مورد علاقه خود را رو ی صفحه دنبال کنید. ناگفته نماند که برای حفاظت از سلامت چشم ها این صفحه قابلیت تاریک کرن را نیز دارد.

Huawei Video

این سرویس هنوز در کشور ما فعال نشده است. اما کاربرانی که در کشور های ایتالیا و استرالیا هستند می توانند برنامه های ویدئویی مورد علاقه خود را در این سرویس دنبال کنند. البته که اجرای این سرویس در گوشی هایی امکان دارد که دارای EMUI 5 به بالا هستند.

Huawei Music

با استفاده از این سرویس می توانید موسیقی های مورد علاقه خود را پخش کنید و یا به شکل آنلاین موزیک های محبوب خود را گوش کنید. این سرویس قابلیت اتصال به شبکه های رادیویی را نیز خواهد داشت.

Huawei Book

این سرویس برای دوستداران کتاب بهترین گزینه است، چراکه می توانند به راحتی کتاب های مورد علاقه خود را در این قسمت ذخیره کرده و از داشتن کتابخانه ای سیار لذت ببرند. لذا دارندگان گوشی های این کمپانی امکان بهره مندی از کتاب های الکترونیکی و صوتی را خواهند داشت.

جمع بندی پایانی

هوآوی با وعده ارائه اپلیکیشن های جدید پلی استور در HMS در کمتر از ۱۰ دقیقه به طرفداران خود اطمینان داده که نبود سرویس ها گوگل نمی تواند بستر نرم افزاری اسمارتفون ها آن را به چالش کشد. البته که این کمپانی از سرمایه گذاران مالی قدر قدرتی برای توسعه این سرویس بهره برده است.

با این وجود راهی که این کمپانی سرگرفته پر فراز و نشیب خواهد بود، لذا هوآوی باید تلاش خود را در این زمینه چندین برابر کند تا طرفداران این برند را از خرید محصولات منصرف نکند.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار