مقایسه Xiaomi 12 pro و OnePlus 10 pro

مقایسه Xiaomi 12 pro و OnePlus 10 pro
زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقایسه Xiaomi 12 pro و OnePlus 10 pro ، هرساله در اوایل بهار در سراسر جهان، تقریبا تمام برند‌ها، پرچم‌داران اندرویدی خود را که معمولا بهترین تراشه‌های کوالکام را دارند، معرفی می‌کنند.  با اینکه بیشترین توجه، همیشه نصیب سامسونگ می‌شود اما برندهای دیگری هم هستند که با ارائه بهترین مشخصات و قیمت، جایگاه خوبی در این بازار پیدا کرده‌اند. وان پلاس و شیائومی دو مورد از شناخته‌شده‌ترین آنها هستند که امسال Xiaomi 12 pro  و OnePlus 10 pro را وارد بازارهای جهانی کرده‌اند. در این مقاله از روی کنجکاوی نگاهی به این دو دستگاه انداخته‌ایم تا ببینیم روند کار هر برند چطور بوده و دو دستگاه چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با هم دارند. همراه ما باشید.

Xiaomi 12 pro و OnePlus 10 pro از نظر طراحی و کیفیت ساخت چگونه هستند؟

جنس بدنه جنس فریم دوربین ضخامت وزن
Mi 12 pro شیشه آلومینیوم چپ/عمودی ۸.۲ میلی‌متر ۲۰۴ گرم
OnePlus 10 pro شیشه آلومینیوم چپ/مربع ۸.۶ میلی‌متر ۲۰۱ گرم

 

پرچمداران ۲۰۲۲ شیائومی و وان پلاس، از نظر ظاهر، متفاوت به نظر می‌رسند اما حسی که در دست دارند و شکل کلی آنها بسیار، بسیار به هم شبیه است. هر دو با ترکیبی ساندویچی از شیشه و فریم آلومینیومی ساخته شده‌اند، با روکش مات در عقب و شیشه‌های خمیده زیبا در جلو. از نظر ابعاد و وزن، تنها چند گرم و چند سانتی‌متر، فرق دارند، پس می‌شود گفت تقریبا ب یک فاکتور فرم کلی عرضه‌شده‌اند.

هر دو گوشی، دارای قاب‌های دوربین زیبایی در پنل پشتی خود هستند. دوربین‌های گوشی OnePlus 10 pro به شکل مربعی کنار هم چیده شده‌اند و یک فلاش LED کنار آنها قرار دارد. رنگ این قاب با رنگ کل گوشی متفاوت است و همین سبب می‌شود به‌عنوان بخشی مجزا دیده شود که به قاب گوشی افزوده شده. از طرفی دوربین‌های شیائومی ۱۲ پرو به‌صورت عمودی درون قابی مستطیلی در سمت چپ گوشی قرار گرفته‌اند. دوربین اصلی هم به طور  قابل‌توجهی، برجسته‌تر از لنزهای دیگر است. قاب دوربین این گوشی جمع و جورتر بوده و همرنگ خود آن است که به یکپارچه بودن طراحی پنل پشتی کمک می‌کند.

Xiaomi 12 pro

Xiaomi 12 pro

قضیه جایی جالب‌تر می‌شود که این دو گوشی را چرخانده و از روبه‌رو به آنها نگاه کنید. هر دو نمایشگرهایی ۶.۷ اینچی دارند که حدود ۹۰ درصد کل صفحه را دربرگرفته‌اند. تنها تفاوت بین آنها در دوربین سلفی است که در گوشی شیائومی در سمت چپ نمایشگر است و در گوشی وان پلاس در وسط لبه بالایی آن قرار گرفته. هر دو دارای پنل‌هایی هستند که در کناره‌ها خمیده شده و علاوه بر زیبایی، فضای بیشتری هم ایجاد کرده.

تفاوت و شباهت‌های نمایشگر شیائومی ۱۲ پرو و وان پلاس ۱۰ پرو در چه چیزهایی است؟

فناوری وضوح اندازه محافظت
Mi 12 pro LTPO AMOLED ۱۴۴۰ x 3200 پیکسل ۶.۷۳ اینچ Corning Gorilla Glass Victus
OnePlus 10 pro LTPO2 Fluid AMOLED ۱۴۴۰ x 3216 پیکسل ۶.۷ اینچ Corning Gorilla Glass Victus

 

در مورد نمایشگر، هر دو گوشی Xiaomi 12 pro و OnePlus 10 pro تجربه‌ای همه‌جانبه با پنل‌های LTPO AMOLED خود ارائه می‌دهند. نمایشگرهایی که می‌توانند نرخ تازه‌سازی را بسته به محتوای در حال پخش، بین ۱ تا ۱۲۰ هرتز تنظیم کنند. وضوح هر دوی آنها WQHD+ است و هر دو با کورنینگ گوریلا گلس ویکتوس محافظت می‌شوند.

زمانی که نمایشگر در حال نمایش دادن تصویری ثابت است، نیازی به‌روزرسانی صفحه نیست؛ در این شرایط، پنل LTPO، نرخ تازه‌سازی را تا ۱ هرتز پایین می‌آورد. همین موجب می‌شود مصرف باتری به‌شدت کم شود.

با این که هر دو نمایشگرهایی با مصرف باتری بهینه دارند، اما نمایشگر شیائومی ۱۲ پرو روشن‌تر است. همچنین نمایشگر پرچم‌دار شیائومی از کدک‌های HDR10 مانند دالبی ویژن پشتیبانی می‌کند.

به‌طورکلی اگر عمر باتری برایتان مهم است، به خرید گوشی هوشمند وان‌پلاس فکر کنید؛ در غیر این صورت، شیائومی ۱۲ پرو کیفیت بهتری در این زمینه ارائه می‌کند.

تفاوت Xiaomi 12 pro و OnePlus 10 pro

تفاوت Xiaomi 12 pro و OnePlus 10 pro

Xiaomi 12 pro و OnePlus 10 pro چطور از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مقایسه می‌شوند؟

سیستم‌عامل پردازنده پردازنده‌گرافیکی حافظه و رم
Mi 12 pro اندروید ۱۲ Snapdragon 8 Gen 1 Adreno 730 ۸/۱۲ گیگابایت

۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت

OnePlus 10 pro اندروید ۱۲ Snapdragon 8 Gen 1 Adreno 730 ۸/۱۲ گیگابایت

۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت

 

Xiaomi 12 pro و OnePlus 10 pro هر دو با چیپست‌های اسنپ دراگون ۸ نسل ۱ کار می‌کنند و برای داشتن عملکرد عالی تجهیز شده‌اند. این تراشه بهترین گزینه موجود در سال ۲۰۲۲ است و در بهترین پرچم‌داران هم دیده می‌شود. تراشه‌ای که برای انجام هیچ کاری ناامیدتان نمی‌کند.

گزینه‌های رم بین ۸ تا ۱۲ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ تا ۲۵۶ گیگابایت هم در هر دو دستگاه وجود دارند. هر دو مدل همچنین دارای سیستم‌های خنک‌کننده داخلی چندلایه هستند  تا به طور مؤثرتری، گرمای ایجاد شده در زمان استفاده سنگین را از بین ببرند.

تجربه نرم‌افزاری می‌تواند تأثیر چشمگیری بر تصمیم‌گیری شما داشته باشد. Xiaomi 12 pro رابط کاربری MIUI 13 را مبتنی بر اندروید ۱۲ اجرا می‌کند. MIUI یک پوسته گرافیکی برای اندروید است که توسط شیائومی ساخته شده و شباهت‌هایی به IOS دارد. درعین‌حال OnePlus 10 pro، سیستم‌عامل OxygenOS 12 را روی اندروید ۱۲ اجرا می‌کند. ممکن است این رابط کاربری که ساخته OnePlus است را بشناسید، اما باید بدانید تغییرات بسیاری نسبت به مدل‌های قبلی روی آن اعمال شده.

اگرچه تجربه نرم‌افزار ممکن است برای هرکس متفاوت باشد اما OxygenOS نسبتا به اندروید خالص نزدیک‌تر است. درحالی‌که MIUI ویژگی‌های مختلف و جذابی دارد که می‌توانید از کشف و استفاده‌شان لذت ببرید. از نظر طول عمر قضیه کمی پیچیده است، چون هر دو شرکت، قول ۳ سال ارتقای نرم‌افزاری و ۱ سال دیگر به‌روزرسانی امنیتی را داده‌اند.

کیفیت دوربین‌های شیائومی ۱۲ پرو و وان پلاس ۱۰ پرو چطور است؟

دوربین عقب دوربین سلفی
Mi 12 pro ۵۰/۵۰/۵۰ مگاپیکسل ۳۲ مگاپیکسل
OnePlus 10 pro ۴۸/۸/۵۰ مگاپیکسل ۳۲ مگاپیکسل

 

مانند مقایسه +S22 و Xiaomi 12 pro در این رقابت هم باز گوشی شیائومی از نظر دوربین برنده می‌شود. سخت‌افزار دوربین این گوشی با سه لنز ۵۰ مگاپیکسلی عریض اصلی، فوق عریض و تله فوتو کامل می‌شود. دوربین اصلی از سنسور نسبتا جدید IMX707 سونی استفاده می‌کند.

این در حالی است که دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی OnePlus 10 pro   سنسور قدیمی‌تر IMX789 را دارد. با اندازه سنسور ۱.۲۸/۱ اینچی، دوربین اصلی شیائومی ۱۲ پرو، سنسور بزرگ‌تری نسبت به وان پلاس دارد که امکان جذب نور بیشتری را هم فراهم می‌کند. ممکن است در تصاویر دوربین اصلی وان پلاس کمی نویز مشاهده کنید اما هنوز هم بسیار عالی هستند.

دوربین‌های فوق عریض هر دو مدل ۵۰ مگاپیکسلی است که در گوشی شیائومی ۱۱۲ درجه میدان دید دارد و در گوشی وان پلاس، ۱۵۰ درجه. چنین لنز گسترده‌ای می‌تواند چشم‌اندازهای جدیدی را ثبت کرده و فضای بیشتر را درون عکس جای دهد. در عوض وضوح تصویر تا حدی پایین خواهد آمد. تصاویر فوق عریض Xiaomi 12 pro چه در نور مناسب روز و چه در شب، کیفیت مناسبی دارند. پس در شرایطی که لنز عریض‌تر وان پلاس، می‌تواند فضای بیشتری را در کادر خود جای دهد، کیفیت دوربین فوق عریض ۱۲ پرو بیشتر است.

در نهایت، جایی که OnePlus 10 pro می‌تواند برنده شود، عکاسی با لنز زوم است. یک دوربین ۸ مگاپیکسلی که زوم ۳.۳x اپتیکال دارد. در مقابل، گوشی شیائومی با یک لنز ۵۰ مگاپیکسلی که تنها زوم ۲ برابری دارد، کمی از آن عقب‌تر است. البته دوربین شیائومی از فناوری Pixel Bining استفاده می‌کند اما زوم ۲ برابری به‌هرحال ضعیف است و زوم ۳.۳ برابری در زندگی روزمره کاربرد بیشتری دارد. این لنز همچنین می‌تواند تا ۱۰ برابر به‌صورت دیجیتالی زوم کند و همچنان همان کیفیت را داشته باشد.

گوشی OnePlus 10 pro

گوشی OnePlus 10 pro

عمر باتری Xiaomi 12 pro در مقایسه با OnePlus 10 pro چگونه است؟

گوشی وان پلاس، باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد که می‌تواند گوشی را در هر شرایطی،  برای یک روز کامل، زنده نگه دارد. با اینکه باتری گوشی شیائومی ۴۶۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است، اما هنوز هم باتری مناسبی محسوب می‌شود. بااین‌حال همچنان عقب‌تر از بیشتر پرچم‌داران هم رده خود قرار می‌گیرد. اگر کاربری سبکی داشته باشید، می‌توانید با Xiaomi 12 pro هم یک روز کامل را سر کنید اما اگر سنگین‌تر از آن استفاده کنید، متأسفانه ممکن است به شارژ مجدد نیاز پیدا کنید.

برخلاف عمر باتری، باید گفت سرعت شارژ Xiaomi 12 pro تقریبا رقیب ندارد. این گوشی با سرعت ۱۲۰ واتی کار می‌کند که یعنی گوشی شما می‌تواند تنها در ۲۵ دقیقه از ۰ به صددرصد شارژ برسد. هرچند وان پلاس هم کم نمی‌آورد و شارژی سریع با سرعت ۸۰ وات ارائه می‌دهد که پروسه ۰ تا صدش تنها ۳۲ دقیقه طول خواهد کشید. تمام اینها در شرایطی است که گوشی وان پلاس با سرعت شارژ بی‌سیم ۶۵ واتی و شارژ معکوس بی‌سیم ۵۰ واتی، دست بالاتر را در مقایسه با شارژ بی‌سیم ۵۰ و شارژ معکوس بی‌سیم ۱۰ واتی شیائومی دارد.

برنده نهایی کدام است؟

شیائومی ۱۲ پرو و OnePlus 10 pro  هر دو گوشی‌های هوشمند فوق‌العاده‌ای در رده قیمتی خود هستند. به شکلی که می‌توانید آنها را با پرچم‌داران مطرحی مانند Galaxy S22 plus یا iPhone 13 pro مقایسه کنید. با تمام اینها، برای هرکسی که قصد خرید یکی از این گوشی‌های هوشمند را دارد، جزئیات ریز تفاوت‌های بین آنها می‌تواند گیج‌کننده باشد.

البته وقتی موارد مهمی مانند کارایی نمایشگر، ضبط ویدیو، پشتیبانی از سرعت شارژ بیشتر و… به میان می‌آیند، انتخاب ساده‌تر می‌شود. بااین‌حال انتخاب برنده تقریبا غیرممکن است. چه قصد خرید گوشی وان پلاس ۱۰ پرو را دارید و چه می‌خواهید شیائومی ۱۲ پرو را به خانه ببرید، در هر دو صورت انتخاب خوبی کرده و چیزی را از دست نداده‌اید.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار