مقایسه گلکسی اس ۲۰ و گلکسی اس ۲۰ فن ادیشن

168840b047bd2536c45d6feffea157f8
زمان مطالعه: 8 دقیقه

در حالی دوستداران برند سامسونگ منتظر رونمایی از یکی دیگر پرچمداران این کمپانی برای سال جدید میلادی بودند این کمپانی با انتشار برخی اخبار تمام گمانه زنی ها را بر هم زد و همه را در یک شوک خبری فرو برد. وجود یک اسمارتفون تقریبا ضعیف تر از خانواده پرچمداران سری اس سامسونگ می تواند معادلات منتقدین را زیر و رو کند. خانواده گلکسی سری اس ۲۰ آخرین محصول از این خانواده بالارده بودند که اکنون میزبان یک گوشی مقرون به صرفه اما با جذاببت های بی نظیر هستند. یکی از عللی که می توان در پشت پرده عرضه این محصول به آن اشاره کرد کاهش قیمت و جذب کاربران بیشتر به سمت این برند است. این اسمارتفون که اس ۲۰ FE ( فن ادیشن ) نام دارد با حضور خود تمامی تیتر های خبری دنیای دیجیتال را به خود اختصاص داده است. در ادامه مقایسه گلکسی اس ۲۰ با گلکسی اس ۲۰ فن ادیشن را می خوانید:

مقایسه گلکسی اس 20 و گلکسی اس 20 فن ادیشن . اس 20

نامی متفاوت برای عضو جدید سری اس ۲۰

اقدامی که سامسونگ برای پرچمداران سری اس ۲۰ انجام داده است سنتی است دیرینه که تا پش از این نیز شاهد آن بوده ایم برای مثال، پس از تولید و عرضه خانواده اس ۱۰ این کمپانی برای اینکه پرچمداران خود را در اختیار تعداد بیشتری از کاربران قرار دهد نسخه مقرون به صرفه تر آن را با نام اس ۱۰ ای راهی بازار کرد. او همین اقدام را برای سری نوت نیز انجام داد؛ با این تفاوت که این بار از واژه لایت برای مشخص کردن مدل ضعیف تر استفاده کرد. در واقع نوت ۱۰ لایت نیز به عنوان عضو ارزان تر این پرچمدار شناخته شد. حالا برای خانواده جدید سری اس از واژه فن ادیشن بهره برده تا تفاوت آن را با دیگر اعضا واضح تر کند. اما سوالی که در اینجا مطرح است ارزش خرید این اسمارتفون خواهد بود. آیا در مقابل پرچمداران پر قدرت خرید این اسمارتفون منطقی به نظر می رسد ؟ آیا میانرده های این کمپانی نمی توانند جایگزینی برای این مدل جدید باشند؟ یا اینکه نام پرچمدار تنها تفاوت این اسمارتفون با مدل های سری A کمپانی سامسونگ است؟ در ادامه به تفصیل بیان کرده ایم که این گوشی در برابر خانواده سری اس ۲۰ چه تفاوت ها و چه شباهت های دارد. البته که محور اصلی این نوشتار مربوط به رقیب نخستین اس ۲۰ فن ادیشن یعنی اس ۲۰ معمولی ۵G است که در ادامه خواننده آن هستید. این مقایسه در قالب چند بخش مجزا در اختیار شما قرار خواهد گرفت که عبارت اند از: بخش سخت افزار و نرم افزار، بخش نمایشگر و طراحی ساخت، بخش دوربین ها و در آخر بخش باتری. در انتها نیز مشاوره ای در خصوص ارزش خرید و قیمت این دو محصول ارائه می دهیم. با دیجی دو همراه باشید:

تفاوت ها و شباهت های گلکسی اس ۲۰ و گلکسی اس ۲۰ فن ادیشن

سخت افزار و نرم افزار

آنچه برای یک گوشی هوشمند پیش از هر مشخصه دیگر مهم تلقی می شود مشخضات سخت افزای و نرم افزای آن است. در واقع اگر یک گوشی از بهترین باتری و دوربین و حتی بدنه بهره مند باشد نبود سخت افزار قدرتمند نمی تواند آن را در جایگاه بهترین ها قرار دهد.

گلکسی اس ۲۰ :

• دارنده تراشه ای ۷ نانومتری از نوع اسنپدراگون ۸۶۵ در نسخه USA و دارنده تراشه Exynos 990 در نسخه گلوبال. تراشه گرافیکی از نوع آدرنو ۶۵۰ برای نسخه USA و تراشه گرافیکی Mali-G77 MP11 برای نسخه گلوبال.
• بهره مند از دو نسخه ۸/۱۲۸ گیگابایتی و ۱۲/۱۲۸ گیگابایتی ( در کنار وجود شیار کارت حافظه جانبی )
• استفاده از نسخه ۱۰ اندروید و رابط کاربری One UI 2.5

مقایسه گلکسی اس 20 و گلکسی اس 20 فن ادیشن. اس 20 فن ادیشن

گلکسی اس ۲۰ فن ادیشن:

• دارنده تراشه ۷ نانو متری اسنپدراگون ۸۶۵ . تراشه گرافیکی آدرنو ۶۵۰
• بهره مند از سه نسخه؛ ۶/۱۲۸ گیگابایتی ، ۸/۱۲۸ گیگابایتی و ۸/۲۵۶ گیگابایتی ( در کنار وجود شیار کارت حافظه جانبی )
• استفاده از نسخه ۱۰ اندروید و رابط کاربری One UI 2.5

همانطور که در مشخصات مختصر بالا اشاره شد گوشی اس ۲۰ فن ادیشن در رابطه با پردازنده مرکزی و گرافیکی چیزی از برادران پیش خود کم ندارد. تنها تفاوتی که این دو اسمارتفون با یکدیگر دارند میزان حافظه داخلی و حافظه رم است. درحالی که نسخه اس ۲۰ فن ادیشن از سه نسخه تشکیل شده، اما وجود رم ها ی ۸ و ۱۲ گیگابایت رم در مدل گلکسی اس ۲۰ گزینه بهتری برای انتخاب خواهد بود. البته ناگفته نماند که کاربران می توانند نسخه ۱۲ گیگابایتی آن را در صورت انتخاب اس ۲۰ ۵G در اختیار داشته باشند چراکه نسخه معمولی آن از این امکان بی بهره است.

با این وجود این تفاوت ناچیز نمی تواند عاملی برای انتخاب تردید آمیز بین این دو محصول شود، چراکه تفاوت ۸ و ۱۲ گیگابایت رم نمی تواند تغییرات محسوسی را در این دو اسمارتفون ایجاد کرد. در واقع هر دوی آن ها برای نصب برنامه و بازی های سنگین آماده هستند. علاوه بر این وجود اندروید ۱۰ و امکان آپدیت آن تا اندروید ۱۳ می تواند برای سه سال متمادی کاربران را از به رزو رسانی گوشی خود آسوده کند.

مقایسه گلکسی اس 20 و گلکسی اس 20 فن ادیشن. ا س20

طراحی و کیفیت در ساخت

به جهت ظاهر تفاوت هایی در این دو اسمارتفون دیده می شود که خود گویای ارجحیت اس ۲۰ بر این اسمارتفون تازه وارد است. البته در برخی مشخصات این فن ادیشن است که گوی سبقت را ربوده. در جدول زیر تفاوت ها را مشاهده می کنید:

مشخصات ظاهری گلکسی اس ۲۰ گلکسی اس ۲۰ فن ادیشن:

مشخصات گلکسی اس ۲۰ گلکسی اس ۲۰ فن ادیشن
ابعاد ۱۵۱.۷ x 69.1 x 7.9 ۱۵۹.۸  ۷۴.۵ x 8.4
وزن ۱۶۳ گرم ۱۹۰  گرم
جنس بدنه Glass front (Gorilla Glass 6), glass back (Gorilla Glass 6), aluminum frame Glass front (Gorilla Glass 3), plastic back, aluminum frame
نوع نمایشگر Dynamic AMOLED 2X Super AMOLED
اندازه نمایشگر ۶.۲  اینچ ۶.۵ اینچ
رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰
نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز ۱۲۰ هرتز
IP68 دارد دارد

قبل از معرفی این مدل جدید از سری اس ۲۰ تصاویر و مشخصات ظاهری این دستگاه تا حدودی حدس زده می شد، اما پس از انتشار دریافیتم که اخبار منتشر شده صحت داشته و این دو اسمارتفون در کیفیت ساخت تفاوت های چشمگیری با یکدیگر دارند. نکته مهم در این تفاوت افزایش سایز نمایشگر گلکسی اس ۲۰ فن ادیشن با اس ۲۰ ۵G بوده است. در پنل نمایشگر تفاوت بسیار ناچیز است البته تا زمانی که نمایشگر را خاموش مشاهده کنید، چراکه برخورداری از کیفیت +HDR در مدل گلکسی اس ۲۰ ۵G برتری آن را از مدل جدید خود محرز می کند. با وجود این اختلاف و همچنین تفاوت تراکمم پیسکلی آن ها همچنان گلکسی اس ۲۰ فن ادیشن به عنوان یک پرچمدار پر قدرت شناخته می شود.

دوربین ها

یکی از جذاب ترین بخش مقایسه گلکسی اس ۲۰ ۵G با گلکسی اس ۲۰ فن ادیشن مربوط به سیستم دوربین های این دو محصول است. با وجود اینکه هر دو محصول دارای لنز اصلی با کیفیت ۱۲ مگاپیکسل هستند، اما وجود قابلیت فیلم برداری ۸K در مدل اس ۲۰ ۵G و کاهش آن به ۴K در مدل اس ۲۰ فن ادیشن شکاف بزرگی را بین این دو پرچمدار ایجاد می کند.

اس ۲۰ ۵G: دارنده سه لنز؛

• ۱۲ مگاپیکسلی واید با گشودگی دیافراگم F/1.8
• ۶۸ مگاپیکسلی تله فوتو با گشودگی دیافراگم F/2.0
• ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید با گشودگی دیافراگم F/2.2

مقایسه گلکسی اس 20 و گلکسی اس 20 فن ادیشن. اس20 فن ادیشن

اس ۲۰ فن ادیشن: دارنده سه لنز؛

• ۱۲ مگاپیکسلی واید با گشودگی دیافراگم F/1.8
• ۸ مگاپیکسلی تله فوتو با گشودگی دیافراگم F/2.0
• ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید با گشودگی دیافراگم F/2.2

همانطور که در مقایسه بالا مشاهده می کنید اختلاف این دو محصول در دو لنز تله فوتو مشهود تر است. به طوری که در گلکسی اس ۲۰ ۵G شاهد لنز ۶۸ مگاپیکسلی برای لنز تله فوتو هستیم، اما در مدل گلکسی اس ۲۰ فن ادیشن این لنز به ۸ مگاپیکسل کاهش پیدا کرده است. با این وجود بهره مندی از قابلیت زوم اپتیکال می تواند نقطه قوت آن به حساب آید.

در قسمت دوربین سلفی جایگاه هر دو دوربین به یک شکل بوده و در یک ناچ قطره ای به سر می برد. اما به لحاظ کیفیت دوربین سلفی گلکسی اس ۲۰ فن ادیشن دارای یک لنز ۳۲ مگاپیکسلی است که به نسبت لنز ۱۰ مگاپیکسلی مدل گلکسی اس ۲۰ گامی رو به جلو دارد. با این حال به علت اینکه گلکسی اس ۲۰ فن ادیشن به تازگی رونمایی شده است باید منتظر آزمایشات و برسی های بیشتری در این رابطه بود.

مقایسه گلکسی اس 20 و گلکسی اس 20 فن ادیشن. ای 20 فن ادیشن

باتری

گلکسی اس ۲۰:

  •  باتری ۴۰۰۰ میلی آمپری

گلکسی اس ۲۰ فن ادیشن:

  •  باتری ۴۵۰۰ میلی آمپری

یکی دیگر اختلافات این دو اسمارتفون با یکدیگر به بخش باتری آن ها مربوط است. مدل گلکسی اس ۲۰ فن ادیشن با داشتن یک باتری ۴۵۰۰ میلی آمپری، ۵۰۰ میلی آمپر از مدل گلکسی اس ۲۰ بیشتر است. با این وجود این دو محصول در دیگر امکانات باتری با یکدیگر شباهت دارند به این شرح که هر دو از شارژ سریع ۲۵ واتی، شارژ بی سیم ۱۵ واتی و شارژ معکوس بی سیم ۴.۵ واتی برخوردارند، البته که نوع شارژ بی سیم در مدل اس ۲۰ از نوع Qi/PMA است.

مقایسه گلکسی اس 20 و گلکسی اس 20 فن ادیشن. اس 20 فن ادیشن

قیمت و مشاوره در خرید

خرید هر یک از این دو محصول نیازمند برسی های بیشتر است. اما به طور کلی کاربرانی که قصد خرید یکی از این دو محصول را داشته باشند قطعا با تردید مواجه خواهند شد. سامسونگ اس ۲۰ را با قیمت ۱۰۰۰ دلاری راهی بازار جهانی کرد. این قیمت در همان ابتدا مورد انتقاد بسیاری از کاربران و منتقدین قرار گرفت، چراکه با وجود امکانات این اسمارتفون می توانستند گوشی های بهتری را با این قیمت خریداری کنند. این شد که توجه ها بیشتر به سمت دیگر اعضای اس ۲۰ جلب شد، به علت اینکه امکاناتت بیشتر توجیهی برای قیمت بالای آن ها بود. شاید تصمیم کمپانی سامسونگ برای تولید این اسمارتفون نیز پایان دادن به انتقادات پیرامون اس ۲۰ بوده است. گلکسی اس ۲۰ فن ادیشن با قیمت ۷۰۰ دلاری خود که گمان می رود برای نسخه ۶/۱۲۸ گیگابایتی آن در نظر گرفته باشد؛ موجب شده کاربران با اختلاف ناچیزی در قیمت آن ها مواجه شوند. چراکه اس ۲۰ نیز در فروشگاه های این کمپانی در حال حاضر با تخفیف ۲۰۰ دلاری ( یعنی ۸۰۰ دلار ) به فروش می رسد، از این رو چگونه می توان تصمیم گرفت که کدام یکی از اسمارتفون ها ارزش خرید دارد؟

اگر بخواهیم این دو اسمارتفون را به لحاظ قیمت مورد نقد و بررسی قرار دهیم باید بیان کنیم که با تفاوت قیمتی اندکی که این دو اسمارتفون با یکدیگر دارند گوشی گلکسی اس ۲۰ به لحاظ کیفیت دوربین، نوع نمایشگر و محافظ گوریلا گلس نسل ۶ می تواند گزینه بهتری برای خرید باشد. از طرفی وجود باتری قدرتمند تر و نمایشگری وسیع تر نیز نقطه قوتی برای گلکسی اس ۲۰ فن ادیشن به شمار می آید. برای اینکه بتوان انتخاب قطعی داشت باید تا زمان انتشار آزمایشات و بررسی های بیشتر درباه گلکسی اس ۲۰ فن ادیشن منتظر ماند.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار