قابلیت های جالب واتساپ

4cdf54c0a57467ae77d328c9ec127ced
زمان مطالعه: 14 دقیقه
زمان مطالعه : ۱۱ دقیقه

قطعا استفاده از اپلیکیشن واتساپ موجب شده درباره آن تحقیق کنید و از ترفندهای این برنامه با خبر شوید. شاید اکثر ما برنامه های پیام رسان را تنها در قابلیت های ارسال پیام و یا تماس های صوتی یا تصویری بشناسیم، اما غالبا این دست برنامه ها و قابلیت های آن ها می تواند امکانات بیشتری را در اختیار ما قرار دهد. پیش از این تنها راه ارتباطی افراد با یکدیگر استفاده از پیام رسانی گوشی و تماس با آن بود، اما به لطف پیشرفت های گسترده در این حوزه حالا اپلیکیشن های متنوعی به وجود آمده که این راه ارتباطی را راحت تر و حتی سریع تر کرده اند. واتساپ در حال حاضر به عنوان یک اپلیکیشن پر طرفدار شناخته می شود که کاربران بسیاری از آن استفاده می کنند. اما تعداد معدودی از افراد از امکانات متنوع آن اطلاع دارند. دیجی دو با هدف اطلاع رسانی درباره امکانات این برنامه به نگارش این نوشتار اقدام کرده است. اگر می خواهید درباره واتساپ بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم که خواندن این مقاله را از دست ندهید.

امکانات و قابلیت های واتساپ «WhatsApp»

چطور از ذخیره سازی عکس ها در گالری جلوگیری کنید؟

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که پس از ورود به این برنامه و دانلود تصاویر ارسال شده به طور خودکار آن تصاویر در پوشه ای به نام واتساپ در گالری گوشی ذخیره شده باشد. این ذخیره شدن عکس و حتی فیلم های ارسال شده نه تنها موجب پر شدن حافظه گوشی شما می شود بلکه باعث می شود حافظه کش این برنامه نیز پر شود. بنابراین این برنامه امکانی را فرهم آورده تا کاربران بتوانند این عکس ها بدون ذخیره شدن در گوشی آپلود کنند. اما چطور؟

لازم به ذکر است که کاربران می توانند برای هر زبانه و یا پنجره گفتگو تنظیماتی را لحاظ کنند که که عکس های برخی ذخیره و عکس های برخی دیگر ذخیره نشود. برای مثال اگر شما عضو یک گروه باشد و یا پنجره ای اختصاصی از چت با فردی داشته باشید می توانید تنظیماتی را اعمال کنید که در هر دو پنجره گروه و یا چت عکس های ارسال شده را ذخیره شود و یا اینکه تنها یک از آن ها ذخیره شود. برای این کار کافیست به پنجره ای که می خواهید عکس های آن ذخیره نشود روید. این پنجره می تواند یک گفتگوی شخصی و یا گروه باشد. در ادامه:

  • در بخش بالای پنجره نام گروه یا فرد را لمس کنید.
  • سپس گزینه Media Visibility را انتخاب کنید.
  • پس از آن با انتخاب گزینه NO از ذخیره سازی عکس ها جلوگیری کنید.

به این صورت می توانید از ذخیره عکس ها در پنجره های گفتگو و همچنین گروه های خود جلوگیری کنید.

قابلیت های جالب واتساپ

چطور برنامه واتساپ را قفل کنید؟

اگر بخواهیم از حفظ حریم خصوصی چشم پوشی کنیم ممکن است زمانی گوشی همراه شما در دست کودکان باشد و شما بیم آن را داشته باشید که به اشتباه پیام و یا عکسی به شخصی ارسال شود. علاوه بر این ممکن است گوشی شما ربوده شود و شما دیگر نتوانید به این برنامه دسترسی داشته باشید. از این جهت قابلیت قفل گذای روی این برنامه می تواند بسیار حائز اهمیت باشد. شما می توانید با انتخاب رمز عبور این برنامه را قفل کنید. برای قفل کردن واتساپ لازم است که:

  • این برنامه را در گوشی اجرا کنید.
  • به قسمت Settings بروید.
  • گزینه Accounts را انتخاب کنید.
  • سپس گزینه Privacy ا انتخاب کنید.
  • در انتهای صفحه گزینه Fingerprint را انتخاب کنید.
  • و در آخر گزینه Unlook with Fingerprintرا فعال کنید.

علاوه بر این امکان زمان گذاری برای این قفل نیز وجود دارد به این ترتیب شما می تونید از زمان های مشخص شده برای قفل شدن واتساپ استفاده کنید. برای مثال زمان یک دقیقه نشان دهنده آن است که اگر شما برای یک دقیقه به سراغ این برنامه نروید برنامه به طور خودکار پس از آن زمان قفل خواهد شد. البته گزینه Immediately نیز برای زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که به محض خروج از برنامه بخواهید برنامه قفل شود.

قابلیت های جالب واتساپ

چطور در واتساپ استاتوس «Status» قرار دهید؟

می توان گفت که قابلیت استاتوس در واتساپ به مانند قابلیت استوری در اینستاگرام است. از این جهت می توانید عکس و یا متنی را به شکل استاتوس در واتساپ خود قرار دهید. اشاره کنیم که استاتوس ها نیز به مانند استوری های اینستاگرام تا ۲۴ ساعت روی پروفایل شما باقی خواهند ماند و امکان ریپلای کردن نیز خواهند داشت. البته شما می توانید قبل از اتمام ۲۴ ساعت به حذف آن اقدام کنید. برای قرار دادن استاتوس کافیست:

  • وارد این برنامه و سپس اکانت خود شوید.
  • گزینه Status را انتخاب کنید.
  • سپس گزینه My Status انتخاب کنید.
  • برای قرا دادن عکس می توانید از گالری گوشی و یا دوربین این برنامه استفاده کنیم.

در نهایت می توانید به عنوان کپشن متنی را زیر عکس خود قرار دهید. افراید که عکس استاتوس شما را ریپلای کنندف پیام آن ها در قالب یک پیام شخصی برای شما ارسال خواهد شد که می توانید پاسخ آن ها رادهید. جهت پنهان کردن استاتوس برای افرادی که نمی خواهید عکس های انتشار داده شما را ببینیند کافیست:

  • گزینه Setting را انتخاب کنید.
  • سپس به قسمت Account  رفته و گزینه  Privacy را انتخاب کنید.
  • اگر قصد داشته باشید استاتوس های شما تنها برای افرادی نمایش داده شود که مخاطب شما هستند باید گزینه My Contacts را انتخاب کنید. اگرچه بخواهید چند مخاطب خاص نتوانند استاتوس های شما را ببینند باید گزینه My Contacts Except را انتخاب کنید که پس از آن  باید لیست افرادی را که مایل به نمایش استاتوس برای آن ها نیستید را اضافه کنید. گزینه بعدی یعنی Only Share With را می توانید در مواقعی فعال کنید که می خواهید استاتوس شما تنها برای آن افراد نمایش داده شود.

چطور پیام ها را بدون تیک آبی بخوانید

حتما می دانید زمانی که پیام ها را در واتساپ می خوانید برای فرد ارسال کننده پیام دو تیک آبی رویت می شود که نشان دهنده این است که شما پیام شخص را دیده و خوانده اید. از این جهت آن فرد می تواند تشخیص دهد شما پیام او را دیده اید یا خیر. اما در برخی مواقع ممکن است شما نخواهید ک فرستنده پیام از خواندن پیام توسط شما با خبر شود. برای این مقصود می توانید از راه Setting سپس Account و در آخر  Privacy گزینه Read Receipt را غیر فعال کنید. اما به خاطر داشته باشید با این روش شما نیز قادر به دیدن مشاهده شدن و یا نشدن پیام خود توسط کاربر مقابل نخواهید بود. از این جهت ممکن است این قابلیت کاربردی نباشد.

روش دیگر برای جلوگیری از ارسال تیک آبی برای فرد پیام دهنده این است که پیام وی را از نوتیفیکیشن بار مشاهده کنید. زمانی که بدون باز کردن برنامه واتساپ پیامی برای شما ارسال می شود نوتیفیکیشن این برنامه پیامی را در قسمت بالای نمایشگر نشان می دهد که شما می توانید با خواندن آن از مراجعه به صفحه خودداری کنید. از این رو شما پیام را خوانده ولی تیک آبی برای فرستنده ارسال نخواهد شد. البته ناگفته نماند که به محض پاسخ فرد از طریق نوتیفیکیشن تیک آبی نیز ارسال خواهد شد.

قابلیت های جالب واتساپ (2)

چطور پیام های حذف شده را بخوانید؟

قطعا تا به حال از قابلیت حذف پیام واتساپ استفاده کرده اید. برای مثال ممکن است پیامی را به اشتباه برای فردی ارسال کرده باشید و بخواهید قبل از خواندن مخاطب، آن را حذف کنید که در این صورت پیام  This message was deleted برای مخاطب ارسال خواهد شد. این اتفاق ممکن است برعکس نیز رخ دهد در این صورت شما متوجه پیام پاک شده مخاطب نخواهید شد. اما سوال این است که آیا می توان محتوای پیام پاک شده را خواند؟ پاسخ به این سوال مثبت است . می توان ادعا کرد که این قابلیت از جالب ترین قابلیت های این اپلیکیشن به شمار می آید.

برای داشتن امکان مشاهده پیام های حذف شده نیازمند استفاده از برنامه ای به نام Notification History Log هستید. با نصب این اپلیکیشن جانبی و ورود به قسمت Advanced History می توانید محتوای پیام های حذف شده را مشاهه کنید.

چطور به پیام ها پاسخ خودکار داده شود؟

حتما پیام های پیش نویس شده در پیام رسان گوشی خود رادیده اید. دسته از پیام هایی که در مواقع ضروری می توانید از آن استفاده کنید. این پیام ها می تواند با مضامین مختلف باشد از جمله، « بعدا با شما تماس خواهم گرفت »، « در جلسه هستم »، « در حال رانندگی هستم » و غیره. گفتنی است که در اپلیکیشن واتساپ نیز این امکان وجود دارد تا در زمان های ضروری از این پیام های خودکار استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که برای بهره مندی از این قابلیت می بایست به نصب برنامه جانبی  Auto- Replay for Whats اقدام کنید. به کمک این برنامه می توانید متن پیش نویس شده خود را در صورت لزوم برای مخاطبان خود ارسال کنید. این برنامه می تواند کمک شایان توجهی به افرادی کند که از واتساپ به عنوان یک برنامه بیزنسی و تجاری استفاده می کنند. در این صورت در صورت دریافت پیام از سمت مخاطبین پیام پیش نویس شده به صورت خودکار برای آن ها ارسال خواهد شد.

چطور برای دیگران لوکیشن ارسال کنید؟

ارسال لوکیشن قابلیتی است که در بسیاری از برنامه ها حتی پیام رسان گوشی ها نیز وجود دارد. در حال حاضر به علت در دسترس بودن اینترنت افراد کمتر به ارسال ادرس های پستی اقدام می کنند. وجود قابلتی هایGPS در گوشی ها این امکان را فراهم آورده تا کاربران بتوانند محل دقیق خود را برای دیگران ارسال کنند. پیام رسان واتساپ نیز از این امکان بهره مند است. شما می توانید با گشودن پنجره گفتگوی خود و باز کردن گزینه ارسال فایل از بین گزینه های موجود گزینه لوکیشن «Location» را انتخاب کنید. سپس با لمس گزینه Share Live Location می توانید محل دقیق خود را به صورت آنلاین ارسال کنید.

قابلیت های جالب واتساپ (2)

چطور می توان از دانلود خودکار فایل ها جلوگیری کرد؟

در ابتدا که این برنامه را نصب می کند به صورت پیش فرض دانلود عکس، فیلم ، صدا و استیکر های دریافتی انجام خواهد شد. این قابلیت موجب می شود که تمامی دیتاهای دریافتی به شکل فیلم، عکس و یا هر صورت دیگری که ارسال می شوند، به طور خودکار دانلود شوند. از این رو این قابلیت امکان کاهش میزان بسته اینترنتی و افزایش مصرف شما را به همراه خواهد داشت. از طرفی با دانلود آن ها میزان حافظه گوشی شما نیز به سرعت پر خواهد شد . بنابراین می توانید با با شخصی سازی امکانات دانلود برنامه از این اتفاق جلوگیری کنید. برای بهینه سازی این قابلیت می توانید:

  • به قسمت Settings بروید.
  • گزینه Data and Storage Usage را انتخاب کنید.

در این قسمت سه حالت در دانلود دیتاها وجود دارد که بسته به نوع اتصال گوشی به شبکه اینترنت می توانید آن ها را فعال و یا غیر فعال کنید. غالبا کاربران هر سه گزینه را غیر فعال می کنند تا با کنترل بیشتری داده ها را به طور شخصی دانلود کنند.

علاوه بر این می توانید داده هایی که مورد نیاز است را به صورت انفرادی انتخاب کنید. از این رو امکان دانلود تنها عکس ها، فیلم ها و یا موارد دیگر وجود دارد. برای مثال ممکن است شما فقط بخواهید عکس ها به صورت دلخواه دانلود شوند و یا فقط فیلم ها این شرایط را داشته باشند بنابراین امکان شخصی سازی شرایط دانلود به طور کامل برای شما وجود خواهد داشت.

پس از ایجاد شخصی سازی لازم است گزینه OK را انتخاب کرده تا تغییرات برای برنامه شما اعمال شود.

چطور آلبوم عکس و فیلم های مخاطب و یا گروهی را حذف کنید؟

ممکن است هیچ زمانی به حذف عکس های ارسال شده و یا فیلم های دیده شده اقدام نکنید. اما در مواقعی ممکن است به دنبال عکس و یا دیتایی مشخص در گرو ها یا پنجره مخاطبین خود باشید. در این صورت واتساپ امکانی را فراهم آورده تا در صورت تمایل به رویت تمامی دیتا ها بتوانید آن ها را به شکل یک جا در اختیار دشاته باشید. برای این منظور می توانید وارد گروه شوید و با لمس اسم گروه به صفحه ای منتقل شوید که در آن صفحه تمامی اطلاعات رد و بدل شده درج شده است. در این قسمت می توانید تعداد عکس ، فیلم، صداها و دایکیومنت ها را مشاهده کرده و در صورت لزوم به حذف آن ها اقدام کنید. برای حذف دیتاهای موجود در گفتگو های شخصی نیز همین امکان وجود دارد. برای حذف آن ها می توانید:

  • به قسمت Setting بروید.
  • گزینه Data and Storage Usage را انتخاب کنید.
  • سپس گزینه Storage Usage را انتخاب کنید.
  • در ادامه می توانید گفتگوی مشخص با یکی از مخاطبین خود را انتخاب کنید.
  • سپس وارد صفحه ای خواهید شد که تمامی اطلاعات گفتگوی شما قابل مشاهده است. در این صورت می تواند با انتخاب گزینه Free Up Space و بعد انتخاب گزینه  Delete Items به حذف دیتاهای موجود در گفتگوی خود اقدام کنید.

توجه داشته باشید در صورتی که بخواهید دیتای مشخصی حذف نشود، می توانید تیک کنار آن را غیر فعال کرده تا آن دیتا دست نخورده باقی بماند.

قابلیت های جالب واتساپ (3)

چطور آخرین بازدید خود را پنهان کند؟

قابلیت لست سین که در اغلب برنامه های شبکه اجتماعی وجود دارد موجب می شود کاربران زمان بازدید خود را از دید مخطبان پنهان کنند. برای این هدف می توانید به قسمت Setting رفته، گزینه Account را انتخاب کنید و با لمس گزینه  Privacy گزینه Last Seen را انتخاب کنید. در این قسمت می توانید یکی از حالت های  Nobody، Everyone و یا  My Contacts در نظر گیرید. به خاطر داشته باشید با انتخاب قابلیت لست سین شما نیز نمی توانید از وضعیت بازدید مخاطبان خود مطلع شوید.

چطور از محتوای واتساپ خود بکاپ بگیرد؟

شاید شما نیز از آن دست کاربرانی باشید که این برنامه را برای فعالیت های بیزنسی و یا تجاری انتتخاب کرده اید و یا به دلایل دیگر به اطلاعت رد و بدل شده در آن نیاز دارید. بنابراین دانستن نحوه بکاپ گیری از این برنامه برای شما مهم خواهد بود.

برای گرفتن بکاپ لازم است مسیر؛Setting > Chat > Chat Backup را رفته و گزینه Backup to Google Drive انتخاب کنید. سپس با انتخاب گزینه بازه زمانی مورد نظر خود بکاپ این برنامه را در اخیار داشته باشید. گفتنی است که با لمس گزینه Never و یا Only when I tap Backup می تواند این قابلیت را غیر فعال و یا تنها به صورت دستی فعال کنید.

چطور گفتگو های خود را ایمیل کنید؟

زمانی نیاز خواهید داشت تا گفتگو های خود را برای شخصی ایمیل کنید و یا تصاویر و فیلم های موجود در گفتگو را برای شخص دیگری بفرستید . واتساپ با قابلیت ایمیل گفتگو ها این امکان را فراهم آورده است. برای بهره مندی از این امکان کافیست مسیر زیر را طی کنید:

  • به قسمت Setiing بروید.
  • گزینه Chat را انتخاب کنید.
  • سپس گزینه Chat History  را انتخاب کنید.
  • و در آخر با لمس گزینه Email Chat لیست گفتگو های خود را به شخص مشخصی بفرستید. این امکان برای شما فراهم است که تنها متن گفتگو ها را بدون عکس و فیلم ها ارسال کنید.

چطور صفحه گفتگویی را پنهان کنید؟

از جالب ترین امکانات این برنامه پر طرفدار می توان به پنهان کردن پنجره برخی گفتگو ها اشاره کرد. به این منظور اگر نمی خواهید فردی به صفحه چت شما با کاربر خاصی دسترسی داشته باشد می توانید پنجره گفتگوی خود را مخفی کنید. این امکان برای پنهان کردن گرو ها نیز وجود دارد. برای این کار می بایست پنجره مورد نظر گفتگوی خود را کمی طولانی تر لمس کنید تا در نوار ابزار بالای برنامه آیکوینی مربعی شکل که یک فلش روی آن طراحی شده نمایان شود. با انتخاب این ایکون گفتگوی مورد نظر شما از صفحه گفتگو ها حذف و پنهان خواهد شد. اما برای دسترسی مجدد باید به پایین صفحه برنامه رفته و گزینه Archived را انتخاب کنید تا بتوانید به صفحه مخاطب خود برگردید.

قابلیت های جالب واتساپ (3)

چطور پنجره گفتگوی مخاطب یا گروهی را پین کنید؟

این قابلیت نیز در دیگر برنامه های پیام رسان قدیمی و جدید وجود دارد . با این امکان می توانید پنجره یک گفتگو و یا گروه را به قسمت بالایی صفحه گفتگو ها پین کنید تا به راحتی به وضعیت گفتگوی های آن ها دسترسی داشته باشید. عموما افرادی که یک گروه خاص دارند که باید مستمرا محتوای آن را چک کنند و یا گفتگوی شخصی که می خواهند همیشه جلوی چشمشان باشد با این قابلیت به بالا ترین گفتگو انتقال پیدا می کند و حتی در صورت عدم ارسال پیام در جای خود باقی خواهد ماند و اصطلاحا به پایین صفحه نمی رود. جهت پین کردن گفتگو ها می توانید برای چند لحظه انگشت خود را بر روی گفتگوی خاص گذاشته و منتظر بمانید نوار ابزار بالای نمایشگر نمایان شود در این صورت می توانید با انتخاب گزینه سنجاق گفتگویی را پین کنید.

چطور نوتیفکیشن گفتگویی خاص را شخصی سازی کنید؟

اگر به ارسال پیام گروه و یا شخصی حساس هستید و می خواهید قبل از مراجعه به گوشی بدانید که پیام ارسال شده از آن گروه و یا شخص است، می توانید به راحتی با شخصی سازی نوتیفکیشن گفتگوی خود، بدون باز کردن برنامه از ارسال پیام ها اطلاع یابید. اینکار موجب می شود که نوتیفکیشن های آن گروه و یا شخص از دیگر افراد و گروه ها متمایز باشد. برای این منظور کافیست:

  • پنجره گفتگوی مورد نظر خود را باز کرده.
  • نام شخص گروه را در بالای صفحه لمس کنید.
  • گزینه Custom Notification را انتخاب کنید.

در نهایت می توانید با اعمال تغییرات مورد نظر از جمله صدا، ویبره و حتی چراغ اعلان آن مخاطب را از دیگر مخاطبان خود متمایز کنید. لازم به ذکر است که این امکان برای چندین مخاطب و گروه نیز وجود دارد.

جمع بندی پایانی

همانطور که مشاهده کردید امکانات واتساپ می توانید کار با این برنامه را راحت تر کند. البته که قابلیت های موجود در آن بیش از این موارد است که می توانید در مقاله های بعدی « قابلیت های جالب واتساپ ۲» و « قابلیت های جالب واتساپ ۳» خواننده آن باشید. در این مقاله موارد بیشتری از امکانات موجود در این برنامه ارائه داده شده است از جمله: مشاهده پیام های حذف شده از سمت مخاطبین، پاسخ خودکار به پیام ها، چگونگی حذف عکس و آلبوم گروه و مخاطب ها، ارسال لوکیشن، جلوگیری از دانلود خودکار فایل ها و چندین قابلیت جالب دیگر.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار