اندروید باکس پا به عرصه ی فناوری گذاشت

f1ce35d98d6c0fb9f4b3f0c85fc24e06
زمان مطالعه: 9 دقیقه

اندروید باکس را می‌توان یک فناوری جدید نامید که می‌تواند بازار شرکت‌های کابلی یا ماهواره‌ای را تحت تاثیر مخرب قرار دهد. همه‌ی ما با کانال‌های تلویزیونی بزرگ شده‌ایم و فارغ از اینکه از کدام سرویس دهنده‌ها استفاده کنیم، در زندگی ما وجود داشته است و زمان زیادی از وقت روزانه خود را به آن اختصاص می‌دهیم. شاید شما هم چندین بار با این قضیه روبرو شده باشید که با وجود این همه کانال تلویزیونی چرا حجم برنامه‌های مفیدی که مورد پسند ما باشد، بسیار کم است؟

معرفی اجمالی اندروید باکس و ویژگی‌های آن

معرفی اندروید باکس

این توضیح را به‌عنوان پیش زمینه‌ای در نظر بگیرید که ما برای معرفی اندروید باکس آن را مطرح کردیم. اندروید باکس را می‌توان تلویزیون هوشمند هم نام‌گذاری کرد که وارد زندگی همه‌ی ما انسان‌ها شده است و صنعت سرگرمی را با تحول بزرگی روبرو می‌کند. با اندروید باکس تلویزیون دوباره در معرض دید قرار گرفته و همگان می‌توانند از برنامه‌های جذاب آن استفاده کند. اندروید باکس دنیایی را به خانه‌های شما می‌آورد که می‌توانید تنها با زدن یک دکمه، حجم عظیمی از برنامه‌های تلویزیونی یا موسیقی را داشته باشید. اگرچه این امکان چندین سال پیش همچنان عجیب و غریب محسوب می‌شد، اما در این دوره و با پیشرفت تکنولوژی، هم‌اکنون می‌توانید در خانه‌ی خود نشسته و محتواهای دلخواه تلویزیونی و موسیقی خودتان را در اختیار اشته باشید. امکان انتخاب از بین آن‌ها فراهم شده و می‌توانید با یک کنترل از راه دور، محتوای دلخواه خود را در زمان دلخواه مشاهده کنید.

حتی اگر حال و حوصله‌ی تلویزیون و برنامه‌هایش را نداشته باشید، می‌توانید تلویزیون اندرویدی خود را به یک مانیتور بزرگ تبدیل کرده و از آن برای گشت و گذار در اینترنت، خواندن خبرهای جدید، خرید اینترنتی، چک کردن شبکه‌های اجتماعی، ارسال ایمیل یا گشت و گذار در دنیای ویدیوهای یوتیوب استفاده کنید.

  • معرفی سیستم عامل Android TV

معرفی اندروید باکس

Android TV نسخه‌ی خاصی از سیستم‌عامل اندروید است که به‌طور اختصاصی برای اجرا در تلویزیون‌ها ارائه شده است. از اواسط سال ۲۰۱۴ از این سیستم‌عامل استفاده می‌شود و جایگزینی برای Google TV محسوب می‌شود.

درست مانند نسخه‌ی موبایل، Android TV از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. بسیاری از سازندگان تلویزیون‌های اندروید، سیستم‌عامل به‌کار رفته در آن را تغییر داده و ویژگی‌های دلخواه خودشان را در آن قرار می‌دهند. حتی سیستم‌عامل Fire TV آمازون هم درواقع نسخه اصلاح شده‌ای از سیستم‌عامل Android TV است.

سیستم‌عامل Android TV هم مانند نسخه‌ی موبایل، به‌روزرسانی نامنظمی را تجربه می‌کند و به‌همین دلیل نسخه‌های مختلفی از آن در دستگاه‌های تلویزیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. گوگل مرتبا نسخه جدیدی را برای این سیستم‌عامل منتشر می‌کند، اما این روند ممکن است در بازه‌های زمانی طولانی هم انجام پذیرد. گاهی اوقات اینم فاصله زمانی به سال می‌کشد و سازندگان مجبور می شوند که خودشان ویرایش‌هایی را روی این سیستم‌عامل انجام دهند.

معرفی اندروید باکس

سیستم‌عامل Android TV گاها داخل تلویزیون‌های هوشمند قرار داده می‌شود. اخیرا برندهایی نظیر شارپ، سونی، فیلیپس و Hisense برای ارائه قابلیت‌های مختلف، سیستم‌عامل اندروید Android TV را روی تلوزیون‌های خود به‌کار بسته‌اند.

در انتها باید گفت که سیستم‌عامل Android TV رایج‌ترین سیستم‌عامل مورد استفاده در تلویزیون‌های هوشمند است و در جعبه‌های Kodi مورد استفاده قرار می‌گیرد. جعبه‌های Kodi درواقع همان ستاپ باکس‌هایی هستند که مستقیما توسط اپلیکیشن‌های Kodi بوت می‌شوند.

علارغم اینکه در تلوزیون‌های هوشمند از moniker Android استفاده می‌شود، اما ظاهر سیستم‌عامل اندروید شباهت کمی به گوشی‌های هوشمند دارد. برنامه‌های شما به‌صورت پیش فرض در اندروید باکس قابل مشاهده است و می‌توانید به‌دلخواه نحوه‌ی نمایش آن‌ها را تغییر دهید. می‌توانید محتوای استفاده شده پیشین خود را هم در نوار ابزار پایینی تلویزیون مشاهده کنید. البته تلویزیون شما در ابتدا باید شامل چنین قابلیت‌هایی باشد.

  • نصب و استفاده از اندروید باکس

معرفی اندروید باکس

حال این سوال پیش می‌آید که چطور می‌توان از چنین دستگاهی استفاده کرد. پاسخ ما این این که شما به‌راحتی می‌توانید یک اندروید باکس را در خانه خود راه‌اندازی کنید. در ابتدا باید بگوییم که شما هیچ نیازی به خرید یک تلویزیون هوشمند ندارید و همین محصول کنونی شما با داشتن اسلات HDMI جوابگوی ما خواهد بود. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که اندروید باکس را به تلویزیون متصل کرده و به تنظیمات HDMI تلویزیون بروید. با این کار اندروید باکس شروع به‌کار کرده و می‌توانید از طریق Wi-Fi یا شبکه‌ی اترنت، اتصال خود را برقرار کنید. مشابه اضافه کردن یک دستگاه جدید به تلویزیون، می‌توانید تنها بین آن‌ها سوئیچ کنید و هنگام استفاده از اندروید باکس، با کنترل از راه دور این کار را انجام دهید.

اگر روتر شما کنار تلویزیون قرار دارد، بهتر است که اتصال به اینترنت را از طریق کابل LAN انجام دهید. این روند سرعت و کیفیت بالاتری از اینترنت را به‌شما خواهد داد. در غیر این صورت می‌توانید از طریق وای فای این اتصال را برقرار کنید. با توجه به نوع مودمی که در خانه استفاده می‌کنید، می‌توانید از تقویت‌ کننده‌های مخصوص هم استفاده کنید. البته گفتنی است که بهتر است آن‌ها را مستقیما و از طریق پریز خانگی به دستگاه وصل نکید. توصیه‌ی ما این است که از تقویت‌کننده‌هایی که به‌صورت آداپتور هستند، استفاده کنید. چرا که می‌توانید از سوکت پلاگین هم برای این منظور استفاده کنید.

  • نحوه‌ی استفاده از اندروید باکس

معرفی اندروید باکس

بعد از اینکه عملیات اتصال اندروید باکس به تلویزیون تمام شد، می‌توانید از برنامه‌های متنوع آن استفاده کنید. همه‌ی ویژگی‌های اندروید باکس در قالب اپلیکیشن در صفحه‌ی تلویزیون قابل مشاهده است. می‌توانید از کانال‌های ارائه دهنده محتوا استفاده کنید که باتوجه به کشوری که در آن ساکن هستید، متفاوت خواهد بود. می‌توانید ارائه دهندگان خدمات را جستجو کرده و آن را در لیست کانال‌های خود داشته باشید. اپلیکیشن‌های دیگری هم وجود دارند که محتواهای جالبی برای‌تان خواهند داشت. در حالت کلی می‌توان گفت که اندروید باکس هر آنچه که از تلویزیون خود انتظار دارید را به شما می‌دهید و تقریبا دیگر نیازی به تلویزیون عادی و سنتی گذشته خود نخواهید داشت.

  • اندروید باکس چه محتواهایی برای‌مان دارد؟

معرفی اندروید باکس

اندروید باکس چندین و چند محتوای جذاب و به‌روز برای‌تان خواهد داشت که توان دست کشیدن از آن‌ها را نخواهید داشت. از این بین می‌توان به مجموعه‌ی فیلم‌ها، اپلیکیشن‌های مخصوص اندروید باکس، کانال‌های زنده تلویزیونی و ورزشی تمام نقاط جهان و تلویزیون یکپارچه و تمام برنامه‌هایی که قبلا آن‌ها را دیده‌اید، اشاره کرد. همه‌ی این امکانات تنها با چند کلیک در اختیار شما خواهند بود و تنها کافی است که یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

  • اندروید باکس چه ویژگی‌های مهمی دارد؟

ویژگی‌هایی که روی اندروید باکس یافت می‌شود، کاملا بسته به شرکتی دارد که این محصولات را تولید می‌کند. برخی از ویژگی‌های متداولی که در اندروید باکس یافت می‌شود را در این بخش معرفی خواهیم کرد.

پشتیبانی از کروم کست

شما می‌توانید محتواهایی که روی مرورگر کروم موجود در گوشی هوشمند، تبلت یا رایانه شخصی خود دارید را مستقیما در تلویزیون پخش کنید.

Google Assistant

می‌دانیم که محصولات میان‌رده و بالارده به‌طور فزاینده‌ای از دستیار گوگل استفاده می‌کنند. گاهی اوقات لازم است که از این قابلیت در اندروید باکس خود استفاده کنید. این قابلیت را می‌توانید از طریق کنترل از راه دور اختیار داشته و تجربه کاربری بهتری را تجربه کنید.

پورت‌های اضافی

معرفی اندروید باکس

این وضعیت در دستگاه‌های مختلف فرق می‌کند و بسته به شرکت تولیدی، ممکن است که اندروید باکس شما از درگاه USB، اسلات میکرو SD و درگاه اترنت برای اتصال سیمی به اینترنت برخوردار باشد. در کنار همه‌ی این موارد می‌توانید از دیگر پورت‌های USB برای اتصال ماوس، صفحه کلید، کنترلر بازی و لوازم جانبی دیگر استفاده کنید.

بلوتوث

اگر تلویزیونی که اندروید باکس را به آن متصل می‌کنید، از بلوتوث برخوردار باشد، می‌توانید با اتصال دستگاه خود از این طریق، گوشی، صفحه کلید، لپ‌تاپ یا دیگر دستگاه‌ها را به تلویزیون وصل کنید.

چرا باید اندروید باکس را خریداری کنید؟

معرفی اندروید باکس

اگر دلتان می‌خواهید که تلویزیون هوشمند شما مجهز به سیستم‌عامل اندروید باشد، می‌توانید خرید اندروید باکس را در برنامه خود داشته باشید. بسیاری از کاربران را داشته‌ایم که سیستم‌عامل های آمازون، روکو، Fire TV و دیگر سیستم‌عامل ها را امتحان کرده و در نهایت اندروید را بهترین گزینه یافته‌اند. قابلیت‌های شخصی سازی، انعطاف پذیری، قابلیت ادغام با سایر برنامه‌ها و برخورداری از خدمات گوگل، تنها نمونه‌هایی از برتری اندروید نسبت به دیگر سیستم‌عامل ها است. بنابراین ما هم توصیه می‌کنیم که اندروید را به عنوان سیستم‌عامل تلویزیون هوشمند خود انتخاب کنید.

بودجه‌ی شما هم یکی از نکات مهم در خرید یا عدم خرید اندروید باکس است. البته اندروید باکس‌های متنوعی از طرف برندهای مختلف عرضه می‌شوند که قیمت‌های مناسبی دارند. بنابراین به‌راحتی می‌توانید از دانگل‌های تلویزیون اندروید ارزان‌قیمت استفاده کرده و تجربه کاربری جذابی را در خانه خود تجربه کنید. این دانگل‌ها معمولا کیفیت خوبی را ارائه می‌کنند و حتما نیازی نیست که هزینه‌های آن‌چنانی را برای این منظور متقبل شوید.

تلویزیون هوشمند اندروید تنها منحصرا مربوط به تماشا کردن ویدیوها نیست. می‌توانید موسیقی موردعلاقه خود را از اسپاتیفای . پاندورا گوش داده یا از پلیرهای محبوب خود همچون VLC استفاده کنید. تنوع جذابی از برنامه‌های موردنیاز شما ارائه می‌شود و همه‌ی این‌ها می‌توانند دلیلی برای بهره‌مندی شما از قابلیت‌های اندروید باکس باشند.

اگرچه بسیاری از خریداران، مهم‌ترین قابلیت اندروید باکس را ارائه بازی‌های متنوع می‌دانند. برخی از اندروید باکس‌ها در این زمینه موفق عمل می‌کنند و با استفاده از برنامه‌هایی از جمله Nvidia Shield، امکان دریافت و تجربه بهترین بازی‌های این پلتفرم را فراهم می‌کنند. از این بین می‌توانید به بازی Grand Theft Auto و Sonic Hedgehog اشاره کرد.

قیمت اندروید باکس چقدر است و از کجا خریداری کنیم؟

معرفی اندروید باکس

بعد از اینکه از تمام قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص اندروید باکس مطلع شده و قصد خرید آن را داشتید، بهتر است که همه‌ی جوانب را سنجیده و سپس با یک مقایسه‌ی دقیق محصول نهایی خود را انتخاب کنید. ما در این قسمت برخی از برندهایی که اقدام به ساخت و عرضه اندروید باکس می‌کنند را بررسی می‌کنیم.

محصولات فیس بوک معمولا قیمت در حدود ۸۵۰ هزار تومان (۵۰ یورو) تا ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان (۷۰ یورو) دارند. آن‌ها برای مدت زمان اندکی خوب کار می‌کنند، اما معمولا کیفیت ساخت‌شان ضعیف است. این دستگاه‌ها قدرت زیادی ندارند، اتصال وای فای و HDMI معمولا با مشکل روبرو می‌شود و گرمای بیش از حدی هم ایجاد می‌کنند. وجود چنین ایراداتی سبب می‌شود که چندان نتوان به آن‌ها اعتماد کرد. همچنین باید گفت که زمان پاسخ‌گویی هنگام کلیک روی برنامه‌های آن‌ها هم بسیار زیاد است و روی اعصاب و روان خریداران راه می‌رود.

هزینه‌های گمرک یکی دیگر از مشکلاتی است که سبب بالا رفتن شدید قیمت اندروید باکس می‌شود. در هر صورت حتما بررسی‌های لازم را در بازار انجام دهید و محصولی را خریداری کنید که هم نظرات مثبت خریداران قبلی را به‌همراه داشته باشد، هم از نظر مشخصات فنی و ارائه خدمات لازم، موفق عمل کند. هیچ تعصبی روی برندی که از آن خریداری می‌کنید، نداشته باشید و حتما به کیفیت ساخت آن‌ها توجه کنید. برندهایی نظیر Zoomtex، Minix یا Videostrong در این زمینه عملکرد خوبی داشته‌اند و می‌توانید محصولاتشان را در نظر بگیرید.

  • نتیجه‌گیری

معرفی اندروید باکس

اندروید باکس گزینه مناسبی برای جایگزینی کانال‌های مرسوم تلویزیون است و می‌تواند قابلیت‌های گسترده‌ای را در کنار آن داشته باشد. کاربران گوشی‌های هوشمند مشکلی از بابت انتقال محتواهای خود به تلویزیون نخواهند داشت و به‌راحتی می‌توانند کارهای خود را از طریق همین اندروید باکس انجام دهند. شما با یادگیری بخش‌های مختلف و عملکرد کلی اندروید باکس، قطعا در آینده به‌شکل حرفه‌ای تری می‌توانید از آن استفاده کنید. اکثر عملکردهای اندروید باکس به ویژگی‌های سخت افزاری و نرم افزاری آن برمی‌گردد. برای مثال این دستگاه‌ها هارد دیسک داخلی ندارند و باید از فلش مموری‌ها یا میکرو SD برای در اختیار داشتن یک حافظه ذخیره‌سازی استفاده کنید.

معمولا اندروید باکس‌های ارزان استفاده‌ ساده‌تری دارند و می‌توانید با یک نصب ساده از آن‌ها استفاده کنید. اما اندروید باکس‌هایی که قیمت بالاتری دارند، به‌دلیل ارائه عملکرد بیشتر و ابزارهای حرفه‌ای، حتما باید آموزش‌های لازم را دیده باشید و بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. می‌توانید از پشتیبانی فنی شرکت‌های مختلف استفاده کرده و این مهارت‌ها را یاد بگیرید. تماشای فیلم‌های یوتیوب یکی از بهترین لذت‌های برخورداری از اندروید باکس است و مجموعه عظیمی از ویدیوهای دلخواه را به‌راحتی می‌توانید در تلویزیون خود مشاهده کنید.

استفاده از تجهیزات مناسب می‌تواند بهترین تجربه کاربری را از اندروید باکس به شما بدهد. همان‌طور که گفته شد اتصال اینترنت از طریق LAN همیشه گزینه مناسب‌تری است و سرعت بالاتری را هنگام استفاده خواهید داشت. در کنار آن می‌توانید از کابل‌های سریع‌تر یا هارد اکسترنال‌هایی استفاده کنید که سرعت انتقال فایل بالاتری هم دارند.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار