چگونه یک رم ssd خوب بخریم؟ (+ معرفی بهترین‌ها)

0c047295389905e93568630c03b79573
زمان مطالعه: 5 دقیقه

از بدو ورود رم ssd به بازار تکنولوژی، صنعت کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها با تغییرات گسترده‌ای همراه بوده‌اند. این درایوها با برخورداری از سرعت خواندن و نوشتنی که در مقایسه با دیسک‌های سخت (هارد دیسک) به مراتب بالا‌تر است، گزینه بسیار مناسبی برای افزایش سرعت و کارایی کامپیوترهای رومیزی و حتی لپ تاپ‌ها هستند. اگر قصد خریداری کردن یک رم ssd را کرده‌اید اما بین انبوه محصولات موجود در بازار دچار سردرگمی شده‌اید، در این مطلب به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین درم ssd موجود در بازار را با توجه به فاکتورهای بسیار مهمی چون قیمت، طول عمر، سرعت و اطمینان‌پذیری، انتخاب کنید.

برای خرید رم ssd خوب چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

برخلاف دیسک‌های سخت که مشخصاتی بسیار نزدیک به یکدیگر داشتند، رم ssd دارای مشخصات مختلفی هستند که در انتخاب نهایی به شما کمک خواهند کرد. از مهم‌ترین نکاتی که در خرید یک درایو SSD باید مد نظر داشته باشید، دوام و طول عمر آن است، زیرا برندهای مختلف در این زمینه بسیار متفاوت از یکدیگر عمل کرده‌اند.

سرعت خواندن و نوشتن: همان‌طور که قبلا راجع به بسیاری از سخت‌افزارها نیز به این نکته اشاره شده، سرعت خواندن و نوشتنی که به عنوان مشخصات در کاتالوگ رم ssd درج شده، صرفا یک عدد حدودی است و با واقعیت فاصله دارد. البته، این موضوع در تمامی برندها مصداق ندارد.

طول عمر تخمینی (M.T.B.F): سازندگان رم ssd، معمولاً طول عمر تخمینی محصولات خود را روی کاتالوگ آن درج می‌کنند. این مقدار که واحد آن بر حسب ساعت است، بیانگر فاصله تخمینی بین خرابی درایو است. هرچه که M.T.B.F درایو بالاتر باشد، طبیعتا شانس خرابی آن کمتر خواهد بود.

درایو SSD

در خرید رم ssd به بنچمارک‌ها اعتماد کنیم؟

اگر رم ssd را بر اساس اطلاعات بنچمارکی و سرعت اسمی آن‌ها مقایسه کنید، با نتایج بسیار متفاوتی روبرو خواهید شد و ممکن است یک درایو چندین برابر دیگری سریعتر به نظر برسد و مجذوب آن شوید. هرچند بنچمارک‌ها بی‌ارزش نیستند و گاها اطلاعات بسیار خوبی را در اختیار ما می‌گذارند، اما واقعیت این است که در برخی موارد، چندان قابل اعتماد هم نیستند و اختلاف کارایی در عمل می‌تواند بسیار کمتر و حتی نامحسوس باشد. اما شرکت‌ها برای فریب دادن بنچمارک‌ها از چه ترفندی استفاده می‌کنند؟

بنچمارک ها معمولاً حداکثر یا میانگین کارایی لحظه‌ای (Peak) را نمایش می‌دهند که نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کارایی واقعی باشد. سازندگان نیز تکنیک‌هایی را پیاده‌سازی می کنند که در استفاده کوتاه‌مدت و موقع نوشتن یا خواندن در حجم پایین، نتایج غیر واقعی ارائه می‌کند. در بسیاری از SSDها از تکنیک‌هایی چون SLC Caching استفاده شده است که نوشتن و خواندن در حجم پایین با کارایی بالاتری انجام می‌شود و همین امر به کسب نتایج غیر واقعی می‌انجامد. برای نمونه ممکن است در نوشتن یا خواندن یک فایل ۵۰۰ مگابایتی، به دلیل استفاده از قسمت SLC عملکرد بسیار خوبی را شاهد باشید اما در نوشتن یک فایل بزرگ‌تر کارایی بسیار پایین‌تر باشد. بنابراین اگر بنچمارک‌های یک SSD خیره‌کننده بود اما در عمل ضعیف ظاهر شد، اصلا تعجب نکنید.

بهترین انتخاب رم ssd در ظرفیت ۱۲۰ تا ۱۲۸ گیگابایت:

ADATA XPG SX6000 Lite 128GB NVMe

درایو SSD

اگر در میان رم ssd رده ۱۲۸-۱۲۰ گیگابایتی خواهان کارایی نسبتاً بالاتر از گونه SATA هستید اما نمی خواهید زیاد هزینه کند، XPG SX6000 Lite یکی از گزینه های موجود است. XPG SX6000 مبتنی بر پروتکل NVMe است و از نظر تئوری کارایی بهتری نسبت به SSDهای SATA دارد. ADATA در ساخت این SSD از کنترلر Realtek RTS5763DL و تراشه‌های حافظه TLC NAND چند لایه بهره گرفته که یک ترکیب به شدت اقتصادی است.

این SSD ها فاقد حافظه DRAM مجزا هستند و در عوض از فناوری Host Memory Buffer (HMB) بهره می گیرند که کسر کوچکی از حافظه رم سیستم کاربر را برای شتاب بخشی به عملیات حافظه مورد استفاده قرار می دهد.

در مجموع XPG SX6000 Lite می تواند ارزش خرید بالاتری نسبت به SSDهای SATA داشته باشد و برای آنهایی مناسب است که می خواهند SSD قدیمی نوع SATA خود را ارتقا بدهند. همراه با XPG SX6000 Lite یک حرارت گیر آلومینیومی زیبا نیز ارائه می شود.

قیمت حدودی: ۴۲۰ هزار تومان

نوع رابط: M.2 PCIe Gen 3 x4 -NVM Express

ظرفیت: ۱۲۸ گیگابایت

نوع تراشه های حافظه: TLC NAND

سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۱۸۰۰ مگابایت بر ثانیه

سرعت نوشتن متوالی: حداکثر ۶۰۰ مگابایت بر ثانیه

سرعت خواندن تصادفی: IOPSا۱۰۰,۰۰۰

سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا۱۳۰,۰۰۰

دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : ۶۰ ترابایت

مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)

متوسط زمان خرابی (MTBF): 1.8 میلیون ساعت

بهترین انتخاب رم ssd در ظرفیت ۲۴۰ تا ۲۵۶ گیگابایت:

Samsung 970 EVO Plus 250GB NVMe

درایو SSD

اگر خواهان کارایی بالا هستید، Samsung 970 EVO Plus یک گزینه ایده آل است. این محصول از جدیدترین نسل از تراشه های حافظه TLC NAND چند لایه در ترکیب با کنترلر اختصاصی Samsung Phoenix بهره می برد که حاصل آن عملکرد و دوام بالا است.

قیمت حدودی: ۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان

نوع رابط: M.2 PCIe Gen 3 x4 -NVM Express

ظرفیت: ۲۵۰ گیگابایت

نوع تراشه های حافظه: TLC NAND

سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۳,۵۰۰ مگابایت بر ثانیه

سرعت نوشتن متوالی: حداکثر ۳,۲۰۰ مگابایت بر ثانیه

سرعت خواندن تصادفی: IOPSا۴۸۰۰,۰۰۰

سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا۵۵۰,۰۰۰

دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : ۳۰۰ ترابایت

مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)

متوسط زمان خرابی (MTBF):  ۱.۵ میلیون ساعت

بهترین انتخاب رم ssd در ظرفیت ۴۰۰ تا ۵۱۲ گیگابایت:

Samsung 970 PRO 512GB NVMe

درایو SSD

در نهایت اگر با قیمت بالای آن مشکلی ندارید، Samsung 970 PRO بهترین کارایی و دوام را در بین SSDهای موجود دارا است. این محصول از تراشه های حافظه سریع تر و بادوام تر MLC NAND در ترکیب با کنترلر پرقدرت اختصاصی Samsung Phoenix بهره می برد که به عملکرد و دوام بالا انجامیده است.

با توجه به قیمت بالا، Samsung 970 PRO تنها به آنهایی توصیه می شود که به کارایی بسیار بالا نیاز دارند یا روزانه حجم زیادی داده بر روی SSD می نویسند.

قیمت حدودی: ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

نوع رابط: M.2 PCIe Gen 3 x4 -NVM Express

ظرفیت: ۵۱۲ گیگابایت

نوع تراشه های حافظه: MLC NAND

سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۳,۵۰۰ مگابایت بر ثانیه

سرعت نوشتن متوالی: حداکثر ۲,۳۰۰ مگابایت بر ثانیه

سرعت خواندن تصادفی: IOPSا۳۷۰,۰۰۰

سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا۵۰۰,۰۰۰

دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : ۶۰۰ ترابایت

مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)

متوسط زمان خرابی (MTBF): 1.5 میلیون ساعت

بهترین انتخاب رم ssd  در ظرفیت ۱ ترابایت:

ADATA XPG SX8200 Pro 1TB NVMe

درایو SSD

اگر خواهان یک رم ssd پرظرفیت ۱ ترابایتی هستید، XPG SX8200 Pro گزینه بسیار خوبی با قیمت و کارایی مناسب است.

XPG SX8200 Pro عملکرد بسیار خوبی دارد و برای کاربری هایی که به سرعت خواندن و نوشتن بالا در کنار ظرفیت بالا نیاز دارند، پیشنهاد می شود. همچنین XPG SX8200 Pro نسبت به قیمت، ارزش خرید بالایی دارد.

قیمت حدودی: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

نوع رابط: M.2 PCIe Gen 3 x4 -NVM Express

ظرفیت: ۱ ترابایت

نوع تراشه های حافظه: TLC NAND

سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۳,۵۰۰ مگابایت بر ثانیه

سرعت نوشتن متوالی: حداکثر ۳,۰۰۰ مگابایت بر ثانیه

سرعت خواندن تصادفی: IOPSا۳۹۰,۰۰۰

سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا۳۸۰,۰۰۰

دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : ۶۴۰ ترابایت

مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)

متوسط زمان خرابی (MTBF): 2 میلیون ساعت

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار