بررسی سری وان پلاس ۵T

198799f3d58172d1d7a7f4088c335f44
زمان مطالعه: 9 دقیقه

سلام همراهان گرامی در این مقاله قصد دارم گوشی هوشمند وان پلاس ۵T رو مورد بررسی قرار بدم امیدوارم که کاآمد باشه براتون دوستان عزیزم.

اول از همه یک نگاه اجمالی به گوشی هوشمند وان پلاس ۵‌تی : این گوشی دارای  حاشیه های باریک و کشیده، سخت افزار قدرتمند  و دوربین دوگانه با عملکردی متفاوت، نسخه‌ای ارتقا‌‌ءیافته از پرچم‌دار چینی‌ها در نیمه‌ی نخست سال جاری میلادی محسوب می‌شود.

گوشی های وان پلاس در سال ۲۰۱۴ برای اولین بار رونمایی شدند و و نخستین محصولات تجاری بودند که اولین نسخه آن وان پلاس وان بود که به آن لقب غول‌کُش (Flagship Killer)، داده بودند. درآن زمان با توجه به جو رقابتی و پرتنشی که وجود داشت در بازار گوشی های هوشنمد کمتر کسی میتوانست این شرکت را به عنوان تولید کننده ای پایدار و موفق تصور کند. اما حالا بعد از گذشت چهار سال از آن دوره، وان پلاس نامی محبوب و کارآمد در صنعت گوشی های هوشمند میباشد و جای خود را در بازار گوشی های هوشمند باز کرده است. این شرکت  به‌واسطه‌ی تولید محصولاتی انگشت‌شمارخود اما با کیفیت ساخت بالا، سخت‌افزار قدرتمند در کنار ارائه‌ی تجربه‌ای نزدیک به اندروید خالص و صد‌البته قیمت‌گذاری مناسب، توانسته‌ است تولیدات خود را به لیست گزینه‌های مورد نظر طیف گسترده‌ای از کاربران در بازار تشنه‌ی گوشی‌های هوشمند اضافه کند؛ لیستی که غالبا دو نام سامسونگ و اپل را در بطن خود می‌بیند.

تلاش وان پلاس در بازار رقابت

شرکت وان پلاس در آخرین روزهای فصل بهار، پرچم دار جدید خود را در شرایطی با نام وان‌پلاس ۵ به جهانیان معرفی کرد که رقبایی همچون سامسونگ و ال‌جی با پرده‌برداری از پرچم‌داران بدون حاشیه‌ی خود در کانون توجهات قرار داشتند و این مساله شرایط را برای عرض‌اندام محصول جدید چینی‌ها دشوارتر می‌کرد؛ محصولی که برخلاف رقبا از طراحی قدیمی با حاشیه‌های ضخیم و دوربینی نه چندان توانمند بهره می‌بُرد؛ به همین منظور و برای اینکه در بازار گوشیهای هوشمند حرفی برای گفتن داشته باشند در میان رقبای خود این شرکت پس از گذشت حدود ۵ ماه و اواسط فصل پاییز، از نسخه‌ی ارتقاءیافته‌ی پرچم‌دار خود با نامOnePlus 5T‌ رونمایی کرد؛ این گوشی جدید چینی به واسطه ی نمایشگر بدون حاشیه و کشیده خود و به همراه داشتن استاندارد های سال ۲۰۱۷ میتواند رقیبی پسندیده برای مهم ترین رقبای حال حاضر بازار تجارت گوشی های هوشمند باشد.

تغییرات این سری جدید گوشی های وا پلاس چیزی فراتر از تغییرات فقط ظاهر و طراحی آن است، چینی‌ها سازوکار دوربین دوگانه‌ی این گوشی را نیز مورد بازنگری قرار داده و قابلیت احراز هویت مبتنی بر شناسایی چهره‌ی کاربر را نیز به آن اضافه کرده‌اند؛

 

مشخصات فنی

قیمت پایه : ۵۰۰ یورو

ابعاد  :  ۷.۳×۷۵×۱۵۶.۱ میلی‌متر

وزن گوشی :  ۱۶۲ گرم

پوشش محافظتی به کار رفته : گوریلا گلس ۵

پردازنده مرکزی : اسنپدراگون ۸۳۵

بسامد پردازنده مرکزی :  ۲.۴ گیگاهرتز

مقدار حافظه رم : ۶/۸ گیگابایت

ظرفیت حافظه داخلی :۶۴/۱۲۸ گیگابایت

اندازه نمایشگر: ۶.۰.۱ اینچ

پنل نمایشگر : Optic AMOLED

فشردگی پیکسلی در اینچ : ۴۰۱ پیکسل بر اینچ

رزولوشن نمایشگر : رزولوشن ۲۱۶۰×۱۰۸۰ پیکسل

دوربین جلو : ۱۶ مگاپیکسل f/2.0

دوربین پشت (اصلی ) : ۱۶+۲۰ مگاپیکسل دیافراگم f/1.7

باتری : ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت

سیستم عامل و ورژن : اندروید ۷.۱.۱
اکسیژن او.اس ۴.۷

امکانات سیم (ارتباطی) :نانوسیم

حسگر اثر انگشت  : دارد

طراحی و ذیزاین

در بازار داغ گوشیهای هوشمند امروز اغلب بیشتر شرکت های سازنده گوشیها در یکی از موضوعاتی که شبیه به هم هستند یا به اصطلاح از یک دیگر پیروی میکنند طراحی است. به نحوی که مشترکا همه آنها دارای  فریم فلزی، پنل‌های شیشه‌ای و براق با لبه‌های خمیده، دوربین دوگانه و البته خلاء جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون میباشند.این ویژگی ها در طیف گسترده ای از گوشی ها یکسان است مگر در مواردی انگشت شمار ، به ندرت می‌توان گوشی هوشمند رده‌بالایی را با بدنه‌ی یکپارچه‌ی فلزی یافت.  این سبک طراحی جذاب و مستحکم، به‌بهانه‌ی پشتیبانی از فناوری نه‌چندان کاربردی شارژ بی‌سیم، جای خود را به طراحی شکننده، پرزرق و برق و البته لک‌پذیر شیشه‌ای داده است. اما در این بین، وان‌پلاس با رونمایی از وان‌پلاس ۵T به‌خوبی نشان داد که شهامت واقعی، در این چیزها نیست، بلکه در  اهمیت دادن به ارتقاء تجربه‌ و حس کاربر از در دست‌گرفتن گوشی و استفاده از آن است. گوشی وان‌پلاس ۵‌تی فقط بر تغییراتی چون : تغییر نسبت تصویر نمایشگر، کاهش حاشیه‌های اطراف نمایشگر ، انتقال حسگر اثر انگشت به پشت گوشی، تمرکز کرده است و  تغییرات فاحش دیگری را نسبت به وان‌پلاس ۵ تجربه نکرده است؛ اما این موضوع به‌ هیچ‌وجه ناخوشایند نیست، چرا که کاربران  از کیفیت خوب  ساخت و جنس بدنه‌ی وان‌پلاس ۵ نیز رضایت داشته اند.

وان‌پلاس ۵‌تی  بطور یکپارچه از آلومینیوم آندیزه‌شده ودارای  پوشش مشکی مات جای گرفته است و لمس بدنه‌ی آن، نسبت به گوشی‌های با بدنه‌ی شیشه‌ای، حس بسیار بهتری را القاء می‌کند. یکی از مزیت های  طراحی فلزی وان‌پلاس ۵‌تی، لک‌پذیری بسیار کم‌تر آن نسبت به هم‌تایان شیشه‌ای آن است.  بدنه‌ی وان‌پلاس از هر چهار سمت، انحنای ظریفی دارد.

ادامه طراحی و دیزاین

نمای جلوی وان‌پلاس ۵T با گوشی‌های بدون حاشیه‌ی متعددی که در سال جاری معرفی شدند، تفاوت چندانی ندارد: نمایشگری کشیده با حاشیه‌های باریک که تقریبا کل بخش جلوی گوشی را به خود اختصاص داده است. وان‌پلاس بدون اِعمال تغییری قابل توجه در ابعاد وان‌پلاس ۵تی نسبت به نسل پیشین این گوشی، موفق به جای دادن نمایشگری با ابعاد ۶.۰۱ و نسبت تصویر ۱۸:۹ در دل آن شده است، این نمایشگر زیر پوششی از جنس گوریلا گلس ۵ و از نوع ۲.۵D قرار دارد تا انجام ژست‌های حرکتی مختلف روی آن به لذتی بی‌بدیل تبدیل شود.  حسگر اثر انگشت  از پایین نمایشگر به پنل پشت گوشی انتقال یافته است.

لبه‌ی سمت راست وان‌پلاس ۵‌تی از کلید پاور و درگاه سیم‌کارت میزبانی می‌کند و در لبه‌ی سمت چپ آن، اسلایدر تغییر وضعیت اعلان‌ها و کلیدهای کنترل صدا دیده می‌شوند. کلیدهای فیزیکی وان‌پلاس ۵T فلزی هستند و فشردن آن‌ها بازخورد مطلوبی را به‌همراه دارد. درگاهی که به‌لطف استراتژی اخیر تولیدکنندگان، در مسیر بدل‌شدن به یک نوستالژی به‌سر می‌برد. متاسفانه وان‌پلاس ۵‌تی از اسپیکر استریو بهره نمی‌برد و اسپیکر تک‌کاناله‌ی آن، کنار جک هدفون و پورت USB-C، در لبه‌ی پایین گوشی تعبیه شده است. بی‌شک یکی از معدود ایراداتی که به طراحی گوشی زیبای وان‌پلاس می‌توان گرفت، مقاوم‌نبودن آن در برابر آب و گردوغبار است.

نمایشگر ( صفحه نمایش )

اولدها در حال فتح بازار گوشی‌های بالارده هستند و هر سال شاهد رکوردشکنی استفاده از چنین نمایشگرهایی هستیم. وان‌پلاس همانند گذشته پرچمدار خود را با نمایشگر اولد راهی بازار کرده است، نمایشگری که پنل آن ساخت سامسونگ است؛ وان‌پلاس نمایشگر پرچمدار جدیدش را فول اپتیک امولد نام‌گذاری کرده است؛ به ادعای وان‌پلاس نمایشگرهای اپتیک امولد در حقیقت پنل‌های سوپرامولد سفارشی‌سازی شده‌‌ای هستند که وان‌پلاس پروفایل کنتراست، رنگ‌ها و دمای آن را به دلخواه خود تغییر داده است. نمایشگر ۶ اینچی وان‌پلاس ۵ تی تقریبا ۸۰ درصد از سطح جلوی گوشی را پوشانده است. وان‌پلاس به استفاده از نمایشگرهای با رزولوشن بالا اعتقادی ندارد از این در پرچمدار جدیدش از نمایشگری با رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل استفاده کرده است. نمایشگر وان‌پلاس ۵ تی برخلاف رقبای خود از استانداردهای HDR10 یا دالبی ویژن پشتیبانی نمی‌کند. رنگ‌ها در نمایشگر وان‌پلاس ۵ تی نمایشی در خور یک پرچمدار دارند. امکان تغییر پروفایل رنگ‌ها و حتی تغییر دستی گرمای رنگ در تنظیمات نمایشگر وجود دارد.

اسپیکر استریو

یکی   از ضعف‌های این گوشی عدم وجود  اسپیکر استریو، در حالیکه  که تعداد زیادی از رقبای وان‌پلاس ۵‌تی از چنین اسپیکرهایی بهره می‌برند میباشد، چینی‌ها به‌جای استفاده از اسپیکرهای استریو، به نمونه‌ای تک کاناله بسنده کرده و آن را در لبه‌ی پایینی گوشی قرار داده‌اند. البته باید خاطرنشان کنیم که کیفیت صدای خروجی از وان‌پلاس ۵‌تی در حد مطلوبی قرار دارد. هنگام اتصال هدفون، عملکرد OnePlus 5T بسیار بهبود می‌یابد. در این شرایط، صدای خروجی شفافیت بالایی دارد و بلندی صدا نیز مطلوب است.

نرم افزار و رابط کاربری

رابط کاربری OxygenOS در گوشی‌های وان‌پلاس استفاده شده  است. وقتی برای اولین بار گوشی‌های وان‌پلاس را در دست می‌گیرد سادگی رابط کاربری و نزدیکی آن به اندروید خالص توجه شما را به خود جلب می‌کند.  متاسفانه وان‌پلاس ۵تی به‌صورت پیش‌فرض فاقد اندروید اوریو است؛ با وجود اینکه دارندگان این گوشی به‌زودی طعم اندروید ۸ را خواهند چشید. خبری از آیکون مربوط به صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها (App Drawer) نیست و برای دسترسی به آن تنها کافی است از پایین نمایشگر به سمت بالا سوایپ کنید. تعداد آیکون‌ها در هر ستون و ابعاد آن نیز به‌راحتی در این رابط کاربری قابل تغییر است. مورد جذاب بعدی «پوشه‌ی امن» (Secure Box) نام دارد؛ این قابلیت پوشه‌ای را در اختیارتان قرار می‌دهد تا به‌واسطه‌ی آن بتوانید تمام فایل‌ها، عکس‌ها و ویدیوهای خصوصی یا مهم‌تان را در آن قرار دهید؛ دسترسی به این پوشه تنها توسط حسگر تشخیص اثر انگشت یا یک کد ۶ رقمی امکان‌پذیر است. یکی دیگر از جذابیت های وان‌پلاس جدید ، ژست‌های حرکتی در زمان خاموش بودن نمایشگر است. در زمان خاموش بودن نمایشگر می‌توان با کشیدن برخی از حروف الفبای انگلیسی روی نمایشگر، اپلیکیشن خاصی را اجرا کرد.

سیستم احراز هویت

روند ثبت اثر انگشت بسیار ساده است و با چند بار جابه‌جا کردن انگشت، حسگر داده‌های مورد نیاز را جمع‌آوری می‌کند؛ وان‌پلاس امکان ثبت اثر پنج انگشت را فراهم کرده است؛ بنابراین در صورت نیاز می‌توان اثر انگشت کاربر دیگری را در گوشی ثبت کرد. حسگر اثر انگشت وان‌پلاس ۵‌تی عملکرد فوق‌العاده سریعی دارد؛ به‌طوری که در کسری از ثانیه هویت کاربر را شناسایی می‌کند. عملکرد این حسگر به‌اندازه‌ای سریع‌ است که حین استفاده از آن، کاربر صفحه‌ی لاک‌اسکرین را نیز مشاهده نمی‌کند و به‌صورت مستقیم وارد صفحه‌ی هوم می‌شود.

وان‌پلاس ۵‌تی از قابلیت تشخیص چهره نیز بهره می‌برد که طبق اعلام چینی‌ها، عملکرد آن مبتنی بر بررسی ۱۰۰ ویژگی چهره‌ی کاربر از طریق دوربین جلوی گوشی است؛ بنابراین نمی‌توان امنیت آن را با فیس آی‌دی آیفون ۱۰ مقایسه کرد؛ چرا که این سیستم با پرتاب ۳۰ هزار پرتو مادون قرمز روی چهره‌ی کاربر، وی را شناسایی می‌کند.

دوربین

دوربین دوگانه‌ی وان پلاس ۵ تی از دو سنسور ۱۶ و ۲۰ مگاپیکسلی تشکیل شده است. با توجه به اینکه سایز هر دو سنسور ۱/۲.۸ اینچ است،  از این‌رو اندازه‌ی هر پیکسل در سنسور ۱۶ مگاپیکسلی ۱.۱۲ میکرومتر و اندازه‌ی هر پیکسل در سنسور ۲۰ مگاپیکسلی یک میکرومتر است. لنز مورد استفاده برای هر دو سنسور نیز یکسان است، بطوریکه هر دو لنز ۲۷ میلی‌متری بوده و از وجود دیافراگم f/۱.۷ بهره می‌برد. لنز تعبیه شده روی سنسور ۱۶ مگاپیکسلی از وجود لرزش‌گیر دیجیتال بهره می‌برد و از این‌رو خبری از لرزش‌گیر اپتیکال در هیچ یک از دو دوربین نیست. دیافراگم لنز مورد استفاده f/۲.۰ بوده و از ویژگی‌هایی نظیر لرزش‌گیر دیجیتال در کنار پشتیبانی از HDR و ثبت ویدیوهای فول اچ‌دی نیز پشتیبانی می‌ کند.

باتری

با وجود بهره‌گیری وان‌پلاس ۵‌تی از نمایشگری بزرگ‌تر، وظیفه‌ی تامین انرژی مورد آن همانند وان‌پلاس ۵، به یک باتری ۳۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی سپرده شده است. وان‌پلاس ۵‌تی به‌لطف بهره‌گیری از نمایشگر AMOLED‌ با رزولوشن معقول +FHD و بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری اِعمال‌شده توسط مهندسان وان‌پلاس در سیستم‌عامل این گوشی هوشمند، عملکرد آن به‌لحاظ شارژدهی نیز با وجود استفاده از باتری کوچک‌تر، مثال‌زدنی و قابل توجه است.

جمع بندی

وان‌پلاس ۵‌تی، یکی از زیباترین و دوست‌داشتنی‌ترین پرچم‌دار های  سال ۲۰۱۷ است. محصولی خوش‌ساخت، یکپارچه و فلزی است که  با نصف قیمت روانه‌ی بازار شده است و همچنین  در دست گرفتن آن تجربه‌ی لذت کار با گوشی‌های هوشمند  را به کاربر القا می‌کند. دارای نمایشگر و باتری در حد عالی میباشد و اینها دلایلی هستند که علاوه بر قیمت مناسب آن میتوان به آنها نیز اشاره کرد.

 نکات مثبت

+  قیمت مناسب

+سریع ترین فناوری شارژ موجود

+ نمایشگر با کیفیت بالا

+شارژ دهی عالی

نکات منفی

_ دوربین با کیفیت پایین تر از سطح استاندارد

_ عدم پشتیبانی از شارژ بی سیم

_ برآمدگی دوربین

_ عدم وجود  اسپیکر استریو

مارا دنبال کنید

اگر یکی از دنبال کنندگان اخبار دنیای تکنولوژی گوشی های هوشمند هستید

دیجی دو را دنبال کنید ما بهترین وبه روزترین خبرهارا به شما میرسانیم

خریدی مطمئن، کیفیتی با ضمانت فروشگاه اینترنتی دیجی دو

 

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار