نقد و بررسی گوشی نووا  ۷i

68558dd52c85354cecf40c04862d8c5a
زمان مطالعه: 8 دقیقه

گرچه هوآوی چندیست که با تحریم های ریز و درشت امریکا مبنی بر عدم استفاده از امکانات گوگل دست و پنجه نرم می کند، اما با این وجود دست از ساخت و تولید گوشی های هوشمند خود بر نداشته و هر مدل را با ارائه امکاناتی بیشتر به بازار جهانی عرضه می کند. گوشی های تولید شده این کمپانی غالبا بهترین گزینه انتخابی برای کاربرانی است که قصد خرید یک گوشی مقرون به صرفه را دارند، البته که هوآوی با ارائه پرچمداران خود در این حیطه نیز حرفی برای گفتن دارد.

این کمپانی که با پسوند و پیشوند هایی از جنس حروف و کلمات وجه تمایزی بین گوشی های بالارده و میانرده خود ایجاد می کند و این بار نووا  ۷i را به میدان رقابتی فرستاده است . شاید این گوشی را به نام هایp40  لایت، نووا SE 6 نیز بشناسید، اما در واقع تمامی این اسم ها متعلق به یک گوشی بوده که این بار در کشور مالرزی با نام نووا  ۷i معروفی شده است. با وجود تحریم های اتخاذ شده برای این کمپانی باید دید که محصول جدید آن جای خالی سرویس گوگل را با چه چیزی پر کرده است. در ادامه مشخصات کاملی از این اسمارتفون تازه نفس را می خوانید:

نووا 7i ایستاده

مشخصات هوآوی نووا  ۷i

از بارز ترین مشخصات این دستگاه می توان به باتری قدرتمند و دوربین حرفه ای آن اشاره کرد. در واقع آنچه نووا  ۷i را برای دوستداران هوآوی جذاب کرده است داشتن این دو قابلیت است. علاوه بر این مشخص شده که در این میانرده نیز به جای سرویس های گوگل از سیستم HMS استفاده شده است. تا پایان این بررسی همراه ما باشید:

نووا  ۷i به لحاظ طراحی و کیفیت

در زمینه طراحی این میانرده هوآوی کمی کم لطفی کرده است. چراکه هنگام در دست گرفتن این دستگاه به شما حس محصولی با کیفیت دست نخواهد داد. بدنه این اسمارتفون از جنس پلاستیک است، اما کیفیتی مطلوب دارد. پنل جلویی دستگاه نیز دارای حاشیه ای نسبتا باریک است که از بالا و پایین کمی عریض تر شده. البته که هوآوی برای ساخت چنین محصولی منطق خود را دارد، اما گمان نمی رود که کاربران از این جهت نمره بالایی به نووا  ۷i دهند.

لبه های گوشی کمی خمیدگی دارد تا بهتر دست دست جای گیرد. ناگفته نماند که وزن این دستگاه نیز ۱۸۳ گرم است، بنابراین می توان ادعا کرد که به نسبت دیگر گوشی های هوشمند سبک وزن تر است. نکته ای که در این گوشی بیشتر به چشم می خورد ناموزونی طول و عرض آن است، به این جهت که عرض این گوشی نسبت به طولی که دارد کمی بیش از اندازه است.

نووا  ۷iبرای تعبیه حسگر انگشت نه از فضای پنل پشتی استفاده کرده است، نه از پنل اصلی این دستگاه در واقع سیستم امنیتی آن روی دکمه پاور قرار گرفته شده که همزمان با لمس آن حسگر اثر انگشت نیز فعال می شود. با توجه به آزمایشات انجام شده این حسگر از عملکرد بالایی برخوردار است.

در پنل پشتی ماژول چشم نوازی برای دوربین تعبیه شده است که بی شک شما را به یاد آیفون ۱۱ خواهد انداخت. این ماژول چهار دوربین را در دل خود جای داده که در بخش توضیح دوربین ها به قابلیت های آن اشاره خواهیم کرد. پایین قاب مربعی شکل دوربین شاهد یک فلش LED نیز هستیم که برای ثبت عکس های با کیفیت کمک کننده خواهد بود. قاب پشتی به جز دوربین دارای امکانات دیگری نیست، بنابراین سادگی این قاب می تواند خریداران را ترغیب به تصاحب این گوشی کند. ناگفته نماند که این ماژول ارتفاع کمی داشته، بنابراین با قرار دادن گوشی روی سطح صاف شاهد عدم تعادل آن نخواهید بود. این گوشی را نمی توان با گوشی های از جنس شیشه مقایسه کرد، اما به خودی خود از کیفیت خوبی برخوردار است.

نووا 7i دوربین

نووا  ۷iبه لحاظ نمایشگر

رقابت بر سر نمایشگر های هرچه وسیع تر از جمله قابلیت هایی است که اکنون اغلب کمپانی های سازنده گوشی هوشمند روی آن تمرکز کرده اند. دستگاه فعلی هوآوی نیز از این قافله عقب نمانده و با طراحی نمایشگر ۶.۴ اینچی ضعف کیفیت بدنه را جبران کرده است. نمایشگر مذکور رزولوشنی برابر با ۲۳۱۰ در ۱۰۸۰ دارد که تراکم پیکسلی آن به ۳۹۸ پیکسل در هر اینچ می رسد. بنابراین می توان ادعا کرد که از این زاویه نووا  ۷i به خوبی دل کاربران را بدست می آورد.

در قسمت بالای این نمایشگر شاهد حفره ای بزرگ و غیر معمول هستیم که برای جایگاه دوربین سلفی طراحی شده است. شاید در نگاه اول این حفره چشم شما را به خود جلب کند، اما به مرور به حضور آن عادت خواهید کرد.

نووا  ۷i به لحاظ نرم افزار و سیستم عامل

استفاده از اندروی ۱۰ به همراه رابط کاربری EMUI 10 برای یک میانرده بسیار مطلوب خواهد بود، اما با این وجود نبود رابط کاربری EMUI 10.1 به چشم می خورد. البته که مشخصات ذکر شده از روی نسخه غیر رسمی این مدل نگارش شده و ممکن است در نسخه اصلی در این زمینه تغییراتی ایجاد شود. با این تفاسیر رابط کاربری موجود روی این گوشی می تواند برای کاربرانی که با گوشی های هوآوی یا آنر کار کرده اند بسیار آسان و راحت باشد.

نکته مهم در حیطه نرم افزار نووا  ۷iبه عدم استفاده از سرویس های گوگل و بهره مندی از سرویس های HMS بر می گردد. بنابراین کاربران می بایست برای برخورداری از بسیاری از برنامه ها از اپ گالری، بازار و دیگر نرم افزار های دانلود برنامه ها استفاده کنند.

بنابراین اگر وجود قابلت های گوگل برای شما بسیار حائز اهمیت است، خرید نووا  ۷i را به شما پیشنهاد نخواهیم داد.

نووا 7i سبز

نووا  ۷i به لحاظ پردانزده و حافظه

اگر بخواهیم این گوشی را نسبت به کشور خودمان بررسی کنیم، می بینیم که این دستگاه اولین گوشی ای است که از پردازنده قدرتمند Kirin 810 پشتیبانی می کند. لذا نووا  ۷i از این جهت می تواند در رده گوشی های قدرتمند قرار گیرد. علاوه بر این وجود حافظه ۸ گیگابایتی رم در کنار این پردازنده عملکردی روان را به کاربران هدیه می دهد. مضاف بر اینکه از حافظه جانبی ۱۲۸ گیگابایت نیز برخوردار است که امکان ذخیره سازی فایل های صوتی و تصویری بسیاری را فراهم می سازد. البته اگر کاربران نیازمند فضای ذخیره سازی بیشتری باشند، می توانند با تهیه کارت حافظه مخصوص هوآوی این فضا را افزایش دهند. بنابراین نقطه ضعف این اسمارتفون در دستیابی به این کارت حافظه است که در اغلب مواقع به سختی در دسترس خواهد بود.

اگر می خواهید درباره سخت افزار این گوشی به قطعیت برسید می توانید با اپ های ارزیابی مانند انتوتو، گیکبنج ۵ و پی سی مارک عملکرد این تراشه را به خوبی بررسی کنید. البته که با ارزیابی ما قابلیت این چپست بالا بوده است. برای پردازنده گرافیکی نیز هوآوی از تراشه Mail-G52 MP6 استفاده کرده که آن نیز عمکردی مطلوبی داشته است.

بنابراین شاید بی راه نباشد اگر ادعا کنیم که نووا  ۷i از بهترین گوشی ها میانرده در زمینه سخت افزار و پردازنده است. متخصصین ارزیابی گوشی های هوشمند با نصب بازی های پر مخاطبی مانند آسفالت ۹ و کال آو دوتی دریافته اند که این گوشی با بازی مداوم هیچ گونه تاخیر و لگی را ایجاد نکرده است.

نووا 7i مشکی

نووا  ۷i به لحاظ دوربین

قسمت هیجان انگیز معرفی این گوشی قطعا روی پنل پشتی قرار دارد. بله، دوربین چهارگانه نووا  ۷i از ویژگی های بارز و مهم آن به شمار می آید که کمتر کسی می تواند به راحتی از کنار آن عبور کند. وجود چنین دوربینی در یک میانرده می تواند به راحتی انتخاب را برای کاربران آسان کند.

گرچه تعداد دوربین ها خبر از کیفت بالا نمی دهند و کاربران باید بیشتر به دوربین اصلی توجه کنند، اما لنز ۴۸ مگاپیکسلی برای دوربین اصلی در نووا  ۷i یکی از پرقدرت ترین لنز ها برای یک میانرده است. لنز های دیگر این دستگاه، فوق عریض، ماکرو و سنجش عمق است که در شرایط ویژه می تواند کیفیت عکس برداری را بیشتر کند.

هوآوی برای نووا  ۷i به جهت دوربین سنگ تمام گذاشته و یکی از بهترین دوربین ها را به یک میانرده اختصاص داده است. کنتراست بالا و پویایی رنگ ها در تصویر های ثبت شده توسط این دوربین محرز و غیر قابل انکار است. اما این دوربین نیز به مانند دیگر دوربین ها با افت کیفیت در محیط های کم نور و تاریک مواجه است. اما با این وجود عکس های گرفته شده توسط آن در محیط های تاریک نیز قابل قبول بوده است.

دوربین سلفی این دستگاه را نیز لنز ۱۶ مگاپکسلی تشکیل داده که به نسبت میارنده بودن نووا  ۷i بسیار گزینه خوبی به شمار می آید. عکس های در نور این دوربین از کیفیت بالا تری نسبت به عکس های در تاریکی خواهند داشت.

نووا 7i در دست

نووا  ۷i به لحاظ باتری

در زیر قاب پشتی یک ویژگی مهیج دیگر نیز وجود دارد که گرچه از دید کاربر پنهان است، اما مهمترین خصیصه این گوشی به شمار می آید. قلب تپنده این گوشی را باتری ای به قدرت ۴۵۰۰ میلی آمپر بر عهده دارد که از خاصیت سوپر شارژ ۴۰ واتی نیز برخوردار است. با وجود اینکه توان شارژ مذکور بیشتر در دنیای گوشی های پرچمدار مشاهده می شود، اما به لطف پردازنده نووا  ۷iاستفاده از این قابلیت ممکن شده است.

با توجه به ارزایابی های که از این گوشی به عمل آمده باتری آن با نور ۵۰ درصدی نمایشگر، استفاده از وای فای به راحتی تا ۱۵ ساعت دوام آورده، مضاف بر اینکه هیچ گونه تاخیر و یا بالا رفتن حرارت نیز مشاهده نشده است. ناگفته نماند که با بهره مندی نووا  ۷i از سوپر شارژ ۴۰ واتی باتری آن تنها در ۳۰ دقیقه ۶۵ درصد شارژ خواهد شد.

مشاوره در خرید نووا  ۷i

هوآوی با وجود فشار های موجود با ساخت و عرضه چنین اسمارتفونی در میدان رقابتی گوشی های میانرده رقیب می طلبد. گرچه این اسمارتفون از قابلیت سرویس های گوگل محروم است، اما با داشتن مولفه های که در بالا اشاره شد باز هم به عنوان یک میانرده قدرتمند شناخته می شود. با این حال ضعف در دسترسی به برخی برنامه ها و عدم تعامل با سرویس HMS موجود ممکن است هر کاربری را مایوس کند. بنابراین باید ابتدا در استفاده از این سرویس با خودتان به توافق رسید و در گام بعدی به ویژگی های منحصر به فرد نووا  ۷i فکر کنید.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار