بهترین سیستم مدیریت محتوا را بشناسید

2e978240fc5761604e6029d6f7eb51af
زمان مطالعه: 6 دقیقه

CMS یا سیستم مدیریت محتوا اساسی‌ترین عضو از مجموعه‌ی عناصر مورد نیاز برای آغاز یک کسب و کار اینترنتی است. هر کس یا گروهی که بخواهد سایتی داشته باشد باید در ابتدا CMS سایت را مشخص کند. این نوشتار بر روی معرفی بهترین سیستم مدیریت محتوا سال ۲۰۱۹ تمرکز دارد. در ادامه با هم خواهیم دید که در حال حاضر کدام CMSها می‌توانند گزینه‌ای مناسب برای ایجاد سایت باشند.

CMS یا سیستم مدیریت محتوا چیست؟

CMS مخفف عبارت content management system به معنی سیستم مدیریت محتوا است. با استفاده از این سیستم‌های مدیریت محتوا است که می‌توان سایت را مدیریت و از طریق آن‌ها محتوا منتشر کرد. سیستم‌های مدیریت محتوا برای کسانی که از برنامه‌نویسی چیزی نمی‌دانند بسیار مفید اند، چراکه می‌توان سایت را روی آن‌ها پیاده کرد بدون آن که لزومی به کدنویسی یا برنامه‌نویسی باشد.

برخی برنامه‌نویسان می‌توانند از طریق برنامه‌‌نویسی یک سیستم مدیریت محتوای منحصر به فرد برای یک سایت طراحی کنند، اما یک سری سیستم مدیریت محتوای عمومی یا به اصطلاح متن‌باز وجود دارند که میان هزاران سایت مشترک هستند. بسیاری از افراد یا گروه‌هایی که قصد ایجاد سایت دارند از این سیستم‌های مدیریت محتوا بهره می‌گیرند. در ادامه به معرفی ۷ تا از برترینِ این سیستم‌ها در دوران حاضر خواهم پرداخت، سیستم‌هایی که هم محبوب هستند و هم آن که به سبب کارایی و امکانات خود لیاقت این محبوبیت را دارند.

بهترین سیستم مدیریت محتوا

بهترین سیستم مدیریت محتوا در سال ۲۰۱۹

۷- Magento

Magento در چند سال اخیر یکی از بهترین سیستم‌های مدیریت محتوا بوده و در سال ۲۰۱۹ هم قطعاً از برترین‌ها بوده است. این سیستم مدیریت محتوا به‌صورت متن‌باز بوده و عمدتاً توسط فروشگاه‌ها و به طور کلی برای کارهای تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین مزیت این سیستم مدیریت محتوا در این است که امکان پیاده‌سازی یک سایت فروشگاهی بزرگ با بیش از ۶۰۰ هزار محصول روی آن وجود دارد. همچنین این سیستم مدیریت محتوا از بهترین گزینه‌ها برای درگاه‌های پرداختی است و این آپشن کمک کرده که مگنیتو از بهترین گزینه‌ها برای فروشگاه‌های اینترنتی باشد.

البته نکته‌ی منفی‌ای هم که در مورد این CMS وجود دارد و باید حتماً به آن اشاره شود این است که نسبت به برخی دیگر از CMSها رابط کاربری پیچیده‌ای دارد.

در حال حاضر در سطح جهان حدود ۲۳۰ هزار سایت از این سیستم مدیریت محتوا بهره می‌برند و همچنین کشورهای آمریکا، بریتانیا و هلند سه کشوری هستند که سایت‌های آن‌ها بیش‌ترین استفاده را از این CMS برده‌اند.

۶-  Wix

اگر فهرستی از بهترین سیستم مدیریت محتوا حال حاضر گرد آورده شود WIX رتبه‌ی ششم را به خود اختصاص می‌دهد. حدود ۳ میلیون و ۳۷۰ هزار وب‌سایت از این CMS بهره می‌گیرند. WIX گزینه‌ای عالی برای ایجاد فروم‌هاست و همچنین آن‌چه که موجبات پیشرفت WIX را فراهم آورد آپدیتی با نام WIX Turbo بود که همین فوریه‌ی ۲۰۱۹ منتشر شد و باعث افزایش سرعت وب‌سایت‌هایی شد که از WIX بهره می‌برند. امکان ایجاد سایت‌های سازگار با گوشی هم توسط WIX فراهم است و این هم مزیتی برای این سیستم مدیریت محتوا در میان ده‌ها سیستم دیگر است؛ اما در کل هر نوع سایتی که بخواهید، چه تجاری و چه وبلاگ، WIX می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد.

۵- Squarespace

Squarespace هم یکی از بهترین سیستم مدیریت محتوا ۲۰۱۹ است ولی متن‌باز نیست و امکان دانلود و نصب آن روی سیستم وجود ندارد. خود این سیستم مدیریت محتوا از قالب‌های پیش‌ساخته‌ی بسیاری برخوردار است که برخی‌شان می‌توانند گزینه‌هایی عالی برای ساخت مجله و یا فروشگاه اینترنتی باشند. Squarespace رابط کاربری ساده‌ای دارد، هم ایجاد سایت با آن ساده است و هم آن که ایجاد و انتشار محتوا در آن دشواری‌ و پیچیدگی خاصی در پی ندارد.

در حال حاضر حدود ۱ میلیون و ۸۷۰ هزار سایت با استفاده از Squarespace ساخته شده‌اند.

بهترین سیستم مدیریت محتوا

۴- Shopify

رتبه‌ی چهارم فهرست ما در مورد بهترین سیستم مدیریت محتوا سال ۲۰۱۹ سیستم مدیریت محتوای Shopify است، سیستمی که برای ساخت فروشگاه‌های آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا به خوبی می‌توان یک فروشگاه اینترنتی درجه یک و حرفه‌ای ساخت، به همراه پنل مدیریتی عالی. همچنین این سیستم مدیریت محتوا گواهینامه‌ی SSL، وب‌هاستینگ، امنیت و کلی عنصر دیگر در ارتباط با فروشگاه را به خوبی کنترل می‌کند.

آمارهای سال‌های اخیر نشان از آن دارند که از لحاظ رشد استفاده، شاپیفای جزو سه سیستم نخست در میان CMSها است و این خود می‌تواند یکی از مزایای این سیستم محسوب شود.

ضمناً امکان ادغام شاپیفای با وردپرس هم وجود دارد، با این حال عیبی که این سیستم مدیریت محتوا دارد این است که برای سایت‌های غیرفروشگاهی گزینه‌ی چندان مناسبی نیست و گزینه‌هایی بهتر از آن در دسترس هستند.

۳- Drupal

Drupal هم رایگان است و هم متن‌باز. این سیستم مدیریت محتوا قطعاً از بهترین سیستم مدیریت محتوا سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ است و بسیاری از توقعات یک برنامه‌نویس و همچنین کسی که به دنبال ایجاد سایت بدون کدنویسی است را برآورده می‌کند، هرچند که کار با آن برای افراد مبتدی دشواری‌هایی را در پی دارد. از آن هم می‌توان برای ایجاد سایت‌های وبلاگی استفاده کرد هم سایت‌های ویدئویی و فروشگاه‌های اینترنتی. دروپال در حال حاضر سیستم مدیریت محتوای بیش از ۵۸۰ هزار سایت است و بیش از همه در کشورهای آمریکا، آلمان و روسیه مورد استفاده قرار گرفته و می‌گیرد.

۲- Joomla

Joomla در میان سایت‌های ایرانی هم یکی از محبوب‌ترین‌هاست و قطعاً نمی‌توان فهرستی از بهترین سیستم مدیریت محتوا سال ۲۰۱۹ و یا هر سالی دیگر در سال‌های اخیر تهیه کرد و نامی از جوملا به میان نیاورد. معروف‌ترین آپشن جوملا این است که خیلی راحت نصب می‌شود و ایجاد سایت با آن هیچ دشواری و دردسری در پی ندارد. افزونه‌های زیادی هم دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان تجربه‌ی بهتری از استفاده از جوملا داشت و همچنین به ظاهر سایت کمک کرد، هرچند که برخی از این افزونه‌ها رایگان نیستند.

پنل کاربری و مدیریت جوملا چندان ساده نیست ولی خیلی دشوار و پیچیده هم نیست و می‌توان آن را بینابین ساده و پیچیده قرار داد. برای کسی که نخستین بار با یک پنل مدیریت محتوا مواجه می‌شود ممکن است در نگاه نخست بسیار پیچیده به نظر آید، اما پس از مدتی کار با این پنل شرایط خیلی بهتر خواهد شد.

جوملا هم رایگان است و هم متن‌باز، همچنین امکان ساخت انواع سایت‌ها با آن وجود دارد. این سیستم مدیریت محتوا در حال حاضر برای بیش از ۱ میلیون و ۸۴۰ هزار سایت استفاده می‌شود.

۱- WordPress

اما بی‌چون و چرا محبوب‌ترین و بهترین سیستم مدیریت محتوا در سال‌های اخیر WordPress بوده و احتمال می‌رود که در سال‌های آتی هم اوضاع به همین گونه باشد. بیش از ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار سایت در کل جهان از وردپرس بهره می‌برند و مقایسه‌ی این میزان با ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار سایت مربوط به جوملا، که رتبه‌ی دوم فهرست ما را داشت، نشان می‌دهد که وردپرس تا به چه اندازه محبوب است.

وردپرس را به‌سادگی می‌توان از سایت آن دانلود و نصب کرد. دانلود آن رایگان است و ازآن‌جا که به صورت متن‌باز نوشته شده امکان تغییر هم در آن توسط حرفه‌ای‌ها فراهم است.

هم نصب خود وردپرس و ایجاد سایت در آن بسیار ساده است و هم ایجاد و منتشر محتوا در آن. کلی افزونه در موضوعات مختلف هم در بانک افزونه‌های وردپرس در دسترس هستند که برخی از آن‌ها برای کاربری بهتر مفید اند و برخی دیگر برای بهبود وضعیت زیبایی سایت و سادگی کار با آن توسط مخاطبین سایت.

وردپرس در سال ۲۰۰۳ راه‌اندازی شد اما از آن زمان تا کنون توانسته بخش اعظمی از اینترنت را از آنِ خود کند. بیش از ۶۰ درصد سایت‌های ایرانی و خارجی با وردپرس ساخته شده‌اند؛ این میزان درصد با توجه به آن که ده‌ها سیستم مدیریت محتوای متن‌باز و کلی سیستم مدیریت محتوای اختصاصی وجود دارند بسیار قابل‌توجه است.

سخن آخر

  ۷ تا از بهترین سیستم مدیریت محتوا سال ۲۰۱۹ را با هم در این نوشتار مرور کردیم. هر یک از این CMSها می‌توانند گزینه‌ای مناسب برای سایت شما باشند و این خود شما هستید که باید نسبت به شرایط تصمیم بگیرید که از کدام‌یک از آن‌ها استفاده کنید، هرچند که به نظر من وردپرس می‌تواند از تمامی آن‌ها مناسب‌تر باشد.

ضمناً اگر سیستم مدیریت محتوایی می‌شناسید که فکر می‌کنید لیاقت آن را دارد که نام‌اش در این فهرست باشد، لطفاً از طریق قسمت نظرات آن را به ما و کاربران معرفی کنید.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار