بررسی دقیق سامسونگ گلکسی A71 و دلیل موفقیت آن

12c4059430809829257cdc1e7f8cb3cc
زمان مطالعه: 5 دقیقه

گاهی اوقات، گوشی‌ هایی معرفی می‌شوند که بازار را در دست می‌گیرند و یک تنه بر عرصه فروش، حکمرانی می‌کنند. فروش زیاد این گوشی ها، گاها از قیمت کم آن‌ها خبر می‌دهد و بعضا هم به کیفیت ساخت بالای آن‌ها اشاره دارد. برای مورد اول و در زمینه قیمت کم می‌توان در بازار سال ۲۰۲۰ به سامسونگ گلکسی آ ۱۲ جذاب اشاره کرد که بخش اعظمی از فروش آن به دلیل قرابت ظاهری با خانواده‌های آیفون ۱۱ و ۱۲ بود.

جالب است بدانید که در مورد دوم و در زمینه کیفیت، گوشی دیگری از سامسونگ، حجم بی‌نظیری از فروش را تجربه کرد. سامسونگ گلکسی آ ۷۱، یکی از آن گوشی های اندرویدی است که با گذشت مدت چشم‌گیری از هنوز هم ارزش خرید بالایی دارد. در ادامه می‌خواهیم تا با بررسی دقیق این گوشی ببینیم که لایق این موفقیت بوده یا نه.

blankنگاهی سریع به مشخصات سامسونگ گلکسی آ ۷۱

سامسونگ گلکسی آ ۷۱، تراشه‌ای از سری ۷۰۰ شرکت کوالکام دارد که به عنوان سری خوشنامی شناخته می‌شود. تراشه این گوشی بر پایه لیتوگرافی ۸ نانومتری طراحی شده که خوب است. نمایشگر این گوشی با وجود نرخ نوسازی کم، وضوح بسیار بالایی دارد و از نوع سوپرآمولد پلاس است.

باتری این گوشی، از نوع لیتیم-یونی با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بوده؛ نوع باتری، جای ایراد دارد، اما ظرفیت آن، خوب به‌نظر می‌رسد. دوربین اصلی آ ۷۱ از چهار سنسور تشکیل شده و سنسور ۶۴ مگاپیکسلی عریض جذاب در ترکیب آن مشهود است. دوربین سلفی هم از یک سنسور ۳۲ مگاپیکسلی عریض تشکیل شده.

blank

طراحی خام سامسونگ گلکسی آ ۷۱

زمانی که می‌گوییم، طراحی سامسونگ گلکسی آ ۷۱ خام است، به این اشاره می‌کنیم که سامسونگ، تازه داشت، طراحی میان‌رده‌ای محبوب خود در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را پیاده می‌کرد؛ این طراحی که هنوز در آن زمان پخته نشده بود، شامل ایرادات و پیچ‌ و تاب‌های نامناسبی است که بر روی پنل پشتی، به وضوح دیده می‌شوند.

با این‌که، ذات طراحی، خام است، اما استفاده از حسگر اثر انگشت زیرصفحه‌ای در اوایل سال ۲۰۲۰ برای این گوشی میان‌رده‌ای، جای ستایش دارد و قطعا، یک امتیاز مثبت برای آن بوده. از دیگر امتیازات مثبت طراحی این گوشی، استفاده از دوربین سلفی با طراحی حفره است که در زمان داد و بیداد حواشی زائد بر روی میان‌رده سامسونگ اعمال شده.

مورد دیگری که درمورد طراحی، خوب به نظر می‌رسد، همان بحث حواشی است؛ این گوشی در زمانی معرفی شده که تقریبا تمامی اسمارتفون‌ها در زمینه حواشی، نامتقارن بودند، اما برای آ ۷۱، شاهد حواشی‌ای نسبتا متوازن هستیم. ایراد اصلی طراحی این اسمارتفون به پنل پشتی آن برمی‌گردد که خطوط نه‌چندان جالبی بر روی آن، اعمال شده‌اند.

پنل پشتی، علی‌رغم خطوط اضافی، یک حسن دارد و آن هم، قاب مستطیلی شکل دوربین اصلی است. عمدتا در آن زمان، دوربین‌ها با قاب بیضی شکل می‌آمدند که چندان خوشایند نیست. حسن دیگری که می‌شود آن را به طراحی این گوشی ربط داد، استفاده از گوریلا گلس نسخه ۳ به عنوان محافظ نمایشگر است.

blankنمایشگر بزرگ سامسونگ گلکسی آ ۷۱

نمایشگر، حقیقتا بزرگ به‌نظر می‌رسد و هضم قطر ۶.۷ اینچی آن، اندکی سخت است. پنل نمایشی سوپرآمولد پلاس آ ۷۱ در زمانی که پنل‌های نمایشی از نوع IPS بودند برای این میان‌رده، یک حسن چشم‌گیر است. این نمایشگرها برای چنین میان‌رده‌ای، سبب افزایش کیفیت تصویر و کاهش مصرف انرژی می‌شوند.

وضوح FHD‌ این نمایشگر هم در زمانی آمده که وضوح HD در بازار گوشی های هوشمند میان‌رده‌ای حکمرانی می‌کرد. گوریلا گلس هم که از آن یاد کردیم، قطعا یک نمره مثبت است، زیرا خیلی از گوشی های میان‌رده‌ای اوایل سال ۲۰۲۰، بدون گوریلا گلس معرفی شدند. نرخ نوسازی نمایشگر، برخلاف دیگر موارد یاد شده، جالب به‌نظر نمی‌رسد و همان مقدار استاندارد ۶۰ هرتز است.

سخت‌افزار سامسونگ گلکسی آ ۷۱

قطعا، یکی از دلایلی که بر موفقیت سامسونگ گلکسی آ ۷۱ دست داشته، سخت‌افزار آن بوده. چیپ این گوشی از سری ۷۰۰ شرکت نامی کوالکام آمده و چیپی سرسخت در سال ۲۰۲۰ به شمار می‌رفته. چیپ مذکور که با نام Snapdragon 730 شناخته می‌شود، بر پایه لیتوگرافی ۸ نانومتری طراحی شده که در زمان خود، خیلی خوب بوده.

بسیاری از گوشی هایی که در اواخر سال ۲۰۱۹ و اوایل سال ۲۰۲۰ معرفی شدند، چیپ‌هایی ۱۰ نانومتری داشتند و همین لیتوگرافی بهتر، قطعا، امتیازی ویژه برای آ ۷۱ بوده. با این همه، اورکلاک تراشه، بالا به‌نظر نمی‌رسد. با گذر از تراشه، چیپ، دوباره اوج می‌گیرد و در زمینه پردازشگر گرافیکی، از دیگر چیپ‌های مرسوم هم‌خدمتی‌های آ ۷۱، جلو می‌افتد.

blankدوربین سامسونگ گلکسی آ ۷۱

می‌شود ادعا کرد که اوایل سال ۲۰۲۰، اعداد ارقام سنسورهای دوربین‌ها، خیلی مهم شدند. آ ۷۱ از همین انقلاب سنسوری سود می‌برد و در دوربین چهارگانه خود برای یک سنسور ۶۴ مگاپیکسلی عریض جا باز کرده. این سنسور، یکی دیگر از موارد قابل تحسین درمورد آ ۷۱ است.

سنسورهای دیگر دوربین اصلی هم سنسور ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض، سنسور ۲ مگاپیکسلی ماکرو و سنسور ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق هستند که سرجمع، ترکیبی شاهکار را تشکیل می‌دهند. سنسور فوق عریض این دوربین، نه‌تنها در زمینه کیفیت عکس‌برداری بلکه در زمینه زاویه دید هم، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی هم، به خودی خود جذاب است؛ حتی در سال ۲۰۲۱ هم دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی می‌تواند ارزش خرید بالایی به یک گوشی ببخشد، چه برسد به سال ۲۰۲۰. یکی دیگر از موفقیت‌های آ ۷۱ در زمینه دوربین، این است که هر دو دوربین آن با کیفیت ۴K فیلم‌برداری می‌کنند.

Samsung Galaxy A72باتری سامسونگ گلکسی آ ۷۱

باتری از نوع لیتیم-یونی است. این باتری‌ها به دما، حساسیت نشان می‌دهند و امنیت کم‌تری نسبت به باتری‌های لیتیم-پلیمری دارند؛ پس در این زمینه نمی‌شود، نمره‌ای به آ ۷۱ دارد. ظرفیت ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی باتری، طبیعی به‌نظر می‌رسد، ولی شارژر سریع ۲۵ واتی آن، مورد جذابی است.

کلام آخر

رشته مواردی که با یکدیگر سبب می‌شوند تا برای مثال، گوشی ایکس به موفقیت چشم‌گیری دست یابد، نیازمند یک چیز هستند و آن هم، تجربه است. شرکت سامسونگ، قطعا، یکی از باتجربه‌ترین شرکت‌ها در بازار گوشی‌های هوشمند به شمار می‌رود و موفقیت این شرکت را چه درمورد آ ۷۱ چه درمورد گوشی های دیگر، نباید ناشی از شانس بدانیم؛ زیرا این موفقیت، حاصل، چند ده بار، آزمون و خطا است. 

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار