مقایسه دو گوشی شیائومی Mi 10 و Mi 11

مقایسه دو گوشی شیائومی Mi 10 و Mi 11
زمان مطالعه: 6 دقیقه

 مقایسه دو گوشی شیائومی Mi 10 و Mi 11

شیائومی از زمان اولین عرضه خود تابه‌حال، به‌سرعت در تمام نقاط جهان گسترده شده و محصولات خود را توسعه داده است. گوشی‌های هوشمند تولید این برند در عین حالی که مشخصات سخاوتمندانه و عالی دارند، با قیمت پایینی هم در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. همین مورد آنها را به یکی از پرفروش‌ترین و پرطرف‌دارترین برندها تبدیل کرده است. شیائومی Mi 11 یکی از پرچم‌داران تقریبا جدید این کمپانی است که پس از Mi 10 در سال ۲۰۲۰ عرضه شد. اگر برای خرید یکی از این دو گوشی هوشمند در حال انتخاب هستید، در ادامه همراه ما باشید تا از نزدیک با مشخصات و تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو مدل بیشتر آشنا شویم.

مقایسه طراحی شیائومی می۱۰ و می۱۱

جنس بدنه جنس فریم دوربین ضخامت وزن
Mi 10 شیشه آلومینیوم مربع/چپ ۸.۱میلی‌متر ۲۰۸ گرم
Mi 11 شیشه آلومینیوم عمودی/چپ ۹ میلی‌متر ۱۹۶ گرم

 

هر دو گوشی از جنس شیشه و آلومینیوم ساخته شده‌اند و هر دو دارای نمایشگرهای زیبایی هستند و دوربین سلفی حفره‌ای دارند. هرچند تفاوت‌های ظاهری آشکاری هم بین آنها وجود دارد.

نمایشگر شیائومی Mi 1 نشان‌دهنده تحولی عظیم نسبت به Mi 10 است. هر دو نمایشگرهایی خمیده دارند اما نمایشگر Mi 11 حاشیه‌های کمتری داشته و در قسمت گوشه‌ها گسترده‌تر شده. به همین دلیل با اینکه پنل نمایشی شیائومی Mi 10 چیزی حدود ۸۹ درصد کل صفحه جلو را دربرگرفته، پنل Mi 11 این مقدار را به ۹۴ درصد رسانده است.

اگر گوشی‌ها را به سمت پشت بچرخانید، تفاوت واضح آنها در طراحی ماژول دوربین را خواهید دید. بدون شک طراحی دوربین‌های شیائومی Mi 10 کسل‌کننده و تکراری است. مجموعه‌ای از سه دوربین که درون یک بیضی دراز، به‌صورت عمودی زیر هم قرار گرفته‌اند و لنز چهارمی که به‌صورت جدا و کمی پایین‌تر از آنها همراه با یک فلاش LED قرار گرفته است. این طراحی همچنین کمی قدیمی به نظر می‌رسد.

گوشی شیائومی Mi 11

گوشی شیائومی Mi 11

شیائومی برای مدل Mi 11 رویکردی شیک‌تر و زیباتر را برای طراحی دوربین در پیش گرفته. ماژول دوربین این گوشی را مربعی با گوشه‌های گرد تشکیل داده که کمی هم یادآور آیفون ۱۲ پرو است. این ماژول ترکیبی از قابی تیره و بیضی است که دو لنز را در خود دارد و درون قابی بزرگ‌تر و براق با حالتی هولوگرامی قرار دارد که لنز دیگری در آن هست. به‌طورکلی طراحی دوربین‌های شیائومی Mi 11 به‌روزتر و زیباتر از شیائومی Mi 10 است.

هر دو مدل، از نظر ابعاد و اندازه نیز مشابه هم هستند اما شیائومی Mi 11 با ۱۹۶ گرم، نسبت به Mi 10 با ۲۰۸ گرم وزن، سبک‌تر است. Mi 11  همچنین با ۸.۱ میلی‌متر ضخامت، باریک‌تر از Mi 10 با ۹ میلی‌متر ضخامت است. این یعنی با اینکه هر دو مدل تقریبا هم اندازه هستند، Mi 11 بسیار خوش‌دست‌تر طراحی شده.

درباره نمایشگر Mi 10 و Mi 11 شیائومی

فناوری وضوح اندازه محافظت
Mi 10 AMOLED ۱۰۸۰×۲۳۴۰ پیکسل ۶.۶۷ اینچ کورنینگ گوریلا گلس ۵
Mi 11 Super AMOLED ۱۴۴۰×۳۲۰۰ پیکسل ۶.۸۱ اینچ کورنینگ گوریلا گلس ویکتوس

 

شیائومی Mi 10 یک نمایشگر ۶.۶۷ اینچی دارد که وضوحی Full HD+ ارائه می‌دهد. در مقابل، نمایشگر Mi 11 با ۶.۸ اینچ، هم بزرگ‌تر است و هم وضوحی بیشتر با کیفیت WQHD+ ارائه می‌دهد.

پنل به‌کاررفته در هر دو مدل از نوع AMOLED است، بااین‌حال Mi 11 نوع Super AMOLEd را دارد که درواقع کمی بهتر از AMOLED است. البته هر دوی گوشی‌ها تصاویری واضح، روشن و با کیفیت ارائه می‌دهند که محدوده دینامیکی خوب و رنگ مشکی عمیق دارد.

دیگر تفاوت بین شیائومی Mi 10 و Mi 11 در نرخ تازه‌سازی آنها است. درحالی‌که Mi 11 با ۱۲۰ هرتز عملکردی نرم‌تر و روان‌تر دارد، Mi 10 با ۹۰ هرتز کمی از آن عقب‌تر است.

صفحه‌نمایش شیائومی Mi 10 دوست‌داشتنی است و با پشتیبانی از HDR10+ حتی بهتر هم می‌شود؛ بااین‌حال Mi 11 یک‌قدم از آن جلوتر بوده و کیفیت را به سطح بالاتری می‌برد. این گوشی با وجود وضوح QHD و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی با گوشی‌هایی مانند گلکسی S21 Ultra و Oneplus 8 pro قابل‌مقایسه است.

نمایشگر گوشیمشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری Mi 10 و Mi 11 شیائومی

سیستم‌عامل پردازنده‌مرکزی پردازنده‌گرافیکی حافظه و رم
Mi 10 اندروید ۱۰ Snapdragon 865 5G Adreno 650 ۶/۸/۱۲ گیگابایت رم

۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی

Mi 11 اندروید ۱۱ Snapdragon 888 5G Adreno 660 ۶/۸/۱۲ گیگابایت رم

۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی

 

هیچ تردیدی وجود ندارد که در بین این دو مدل، شیائومی Mi 11 با تراشه اسنپ دراگون ۸۸۸ ۵ نانومتری خود، نسبت به Mi 10 بهتر عمل می‌کند. Mi 11 جهش عملکردی ۲۵ درصدی نسبت به تراشه اسنپ دراگون ۸۶۵  گوشی Mi 10 دارد.

همچنین پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۶۰ اسنپ دراگون ۸۸۸ می‌تواند گرافیک را تا ۳۵ درصد سریع‌تر از آدرنو ۶۵۰ اسنپ دراگون ۸۶۵ ارائه کند، درحالی‌که ۲۰ درصد مصرف انرژی بیشتری دارد.

کوالکام همچنین ادعا می‌کند که اسنپ دراگون ۸۸۸ از موتور هوش مصنوعی بسیار سریع‌تری نسبت به نسل قبلی خود بهره می‌برد. ISP آن نیز ۳۵ درصد سریع‌تر از قبل است که عملکرد دوربین Mi 11 را تا حد زیادی تقویت می‌کند.

هر دو مدل با سه گزینه رم بین ۶،۸ و ۱۲ گیگابایتی عرضه می‌شوند و حافظه داخلی آنها هم ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت است و هیچ‌کدام گزینه‌ای برای گسترش حافظه ندارند. همچنین هر دو مدل با فناوری ۵G عرضه شده‌اند.

هیچ‌کدام از این موارد برای کاربران معمولی تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کنند اما سبب می‌شوند Mi 11 کمی بهتر باشد. همچنین طبیعت کارآمدتری که دارد باعث می‌شود باتری کمتری مصرف کند.

از نظر نرم‌افزاری، Mi 11 جدیدتر با اندروید ۱۱ و MIUI 12.5 کار می‌کند. درحالی‌که Mi 10 با اندروید ۱۰ قابل ارتقا به ۱۱ و MIUI 12.5 عرضه شده. شاید در ابتدا کار با رابط کاربری شیائومی سخت باشد اما به‌مرور به استفاده از آن عادت خواهید کرد.

مقایسه دوربین‌های گوشی Mi 11 و Mi 10

دوربین عقب دوربین سلفی
Mi 10 ۱۰۸/۱۳/۲/۲ مگاپیکسل ۲۰ مگاپیکسل
Mi 11   ۱۰۸/۱۳/۵ مگاپیکسل ۲۰ مگاپیکسل

 

وقتی صحبت از دوربین می‌شود، هر دو مدل حرف‌های زیادی برای گرفتن دارند، بااین‌وجود هر دو به دلیل عدم وجود لنز تله فوتوی اختصاصی تقریبا عکس‌های زوم شده مناسبی ندارند.

دوربین اصلی هر دوی این مدل‌ها یک لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی است که امکان برش عکس‌های زوم شده دیجیتال را بدون افت کیفیت شدید، فراهم می‌کند. جالب اینجا است که Mi 10 با دریچه دیافراگم f/1.7 سریع‌ترین لنز را دارد، در حال که Mi 11 به f/1.9 بسنده می‌کند.

با این دوربین می‌توانید تصاویری با جزئیات مناسب و بازتولید رنگ خود دریافت کنید. همچنین با اینکه نتایج در نور روز بهتر هستند اما در شرایط نور کم هم می‌توانید به داشتن تصاویر مناسب مطمئن باشید.

به همراه این لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی هر دو گوشی یک لنز فوق عریض ۱۳ مگاپیکسلی هم دارند. اما بعدازاین،Mi 11 با تنها یک لنز ماکروی ۵ مگاپیکسلی سیستم دوربین خود را کامل می‌کند، درحالی‌که Mi 10 دو دوربین ماکرو و عمق ۲ مگاپیکسلی دارد.

گوشی شیائومی Mi 10

گوشی شیائومی Mi 10

مقایسه می۱۰ و می۱۱  شیائومی از نظر عمر باتری

گوشی شیائومی Mi 11 با یک باتری ۴۶۰۰ میلی‌آمپر ساعتی کار می‌کند که کمی نگران‌کننده است؛ آن هم در شرایطی که مدل قبلی آن یعنی Mi 10 باتری ۴۷۸۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد.

حجم کمتر در کنار وضوح بالاتر نمایشگر و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی سبب می‌شوند عمر باتری Mi 11 مانند Mi 10 خوب نباشد و زودتر خالی شود. در مقابل باید در نظر گرفت که اسنپ دراگون ۸۸۸ تراشه بسیار کارآمدتری است و تا حدی این فاصله را جبران می‌کند.

با تمام اینها وقتی صحبت از شارژر می‌شود، Mi 11 دست بالا را دارد. شارژ سریع سیمی ۵۵ واتی آن به‌راحتی Mi 11 33 واتی را شکست می‌دهد. گوشی جدیدتر همچنین از شارژ بی‌سیم ۵۰ واتی هم برخوردار است، درصورتی‌که Mi 10 شارژ بی‌سیم ۳۰ واتی دارد.

برنده نهایی

به نظر می‌رسد شیائومی Mi 11 تقریبا در تمام زمینه‌ها نسبت به مدل قبلی خود قوی‌تر است. نمایشگر بزرگ‌تر و شفاف‌تری دارد که با نرخ تازه‌سازی بالاتر، نرم‌تر هم کار می‌کند. گوشی جدید همچنین تراشه سریع‌تری دارد و کمی قدرتمندتر عمل می‌کند.

بااین‌حال، شیائومی Mi 10 با اینکه قدیمی‌تر است، تقریبا همانند Mi 11 عمل کرده و حتی در زمینه عمر باتری بهتر است. البته قیمت پایین‌تری هم دارد که برای بسیاری از کاربران یکی از معیارهای مهم خرید محسوب می‌شود.

در نهایت باید بگوییم از بین این دو مدل پرچم‌دار شیائومی، Mi 11 است که برنده رقابت می‌شود. گوشی هوشمند توانایی که با قیمت مناسبی که دارد یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید است و بهترین مشخصات موجود را هم عرضه می‌کند. پس اگر قصد خرید گوشی هوشمند شیائومی را دارید، این گزینه انتخاب بهتری است.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار