نگاهی نزدیک به مشخصات سامسونگ گلکسی A20s

86a57981ce6f2d00ac2a10b833622b6e
زمان مطالعه: 6 دقیقه

بررسی گوشی های هوشمندی که در سال‌های قبل، پیشتاز بوده‌اند، به ما کمک می‌کند تا سرعت پیشرفت تکنولوژی را در زیر قاب‌های گوشی های هوشمند، بهتر درک کنیم؛ فقط با نگاهی سرسرانه به عکس‌های اسمارتفون‌های قدیمی می‌شود این پیشرفت را حتی در روی قاب‌ها هم دید.

آ ۲۰ اس سامسونگ، گوشی‌ای میان‌رده‌ای و پرفروش در سال ۲۰۱۹ بوده که مشخصا از سری مشهور آ سامسونگ آمده. حال قصد داریم تا با نگاه به سامسونگ گلکسی آ ۲۰ اس، مقایسه آن با هم‌دوره‌هایش و مقایسه با گوشی های امروزی، درک صحیحی به شما در زمینه سرعت پیشرفت در بازار گوشی های هوشمند بدهیم؛ البته شاید برخی از شما، هوای خرید این اسمارتفون را در سر داشته باشید و ما در آخر به مناسب بودن گوشی های قدیمی برای خرید هم می‌پردازیم. حالا، بهتر است تا نگاهی کلی به مشخصات آ ۲۰ اس بی‌اندازیم.

مشخصات سامسونگ گلکسی A20sبررسی سریع سامسونگ گلکسی A20s

چیپ آ ۲۰ اس از سری ۴۰۰ کوالکام با نام Snapdragon 450 آمده که با ۲، ۳ یا ۴ گیگابایت رم همراه است. این چیپ ۱۴ نانومتری، مصرف انرژی زیادی دارد و از فناوری فایو جی پشتیبانی نمی‌کند. در کنار سخت‌افزار، شاهد باتری‌ای از نوع لیتیم-پلیمری با ظرفیت ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی هستیم. نمایشگر این گوشی از نوع IPS‌ است، وضوح HD‌ و نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی، همراه این نمایشگر ۶.۵ اینچی می‌آیند. دوربین اصلی، یک دوربین سه‌گانه با سنسور اصلی ۱۳ مگاپیکسلی است که سنسورهای فوق عریض و تشخیص عمق نیز دارد. دوربین سلفی هم یک سنسور ۸ مگاپیکسلی را شامل می‌شود.

طراحی سامسونگ گلکسی A20s در کنار طراحی‌های امروزی

با نگاهی به اسمارتفون‌های سال ۲۰۱۹، متوجه می‌شویم که طراحی آ ۲۰ اس در زمان خود، طراحی خوبی بوده؛ اما در حال حاضر نمی‌شود به آن نمره بالایی داد. طراحی در پنل جلویی، شامل حواشی بسیار زیادی است که در پایین نمایشگر، ضخامت بیش‌تری نسبت به مکان‌های دیگر دارند؛ این ضخامت زیاد قسمت پایینی نمایشگر، در گوشی های سال ۲۰۲۰ هم زیاد دیده می‌شود، اما الان، چندان شاهد این خطا نیستیم.

در بالای نمایشگر این گوشی هم، دوربین سلفی با طراحی ناچ آمده؛ طراحی ناچ در حال حاضر به دلیل این‌که، مولد حواشی زائد است، دارد جای خود را به طراحی حفره کم‌ حاشیه‌تر می‌دهد. به پنل پشتی که نگاه می‌کنیم، متوجه قاب بیضی شکل دوربین اصلی می‌شویم که در گوشی های امروزی، کم‌تر دیده می‌شود و دوربین‌های سه‌گانه، به‌جای قاب بیضی شکل، درون یک قاب مستطیلی شکل قرار می‌گیرند. در وسط پنل پشتی هم، حسگر اثر انگشت با طراحی حفره آمده؛ طراحی حسگرهای گوشی های میان‌رده‌ای دارد از روی پنل پشتی جمع می‌شود و به سمت فریم می‌رود، با این‌حال، بر روی برخی از میان‌رده‌های امروزی، حسگر اثر انگشت بر روی پنل پشتی مشهود است. ابعاد هم، خیلی نزدیک به ابعاد گوشی های جدید هستند.

مشخصات نمایشگر سامسونگ گلکسی A20sنمایشگر ۶.۵ اینچی سامسونگ گلکسی A20s در کنار نمایشگر A03s

برخلاف تیتر این قسمت، قرار نیست، آ ۲۰ اس را با آ ۰۳ اس مقایسه کنیم؛ در اصل، آ ۰۳ اس، مجازی از کل میان‌رده‌های امروزی است که همین، پیش پای شما، معرفی شد. اگر قرار باشد که پنل نمایشی IPS آ ۲۰ اس را با پنل نمایشی PLS LCD آ ۰۳ اس مقایسه کنیم، این آ ۲۰ اس است که امتیاز را می‌گیرد، ولی در کل، شاهد استفاده گسترده از نمایشگرهای آمولد بر روی میان‌رده‌های امروزی هستیم که کیفیت به مراتب بهتری نسبت به IPS دارند.

چیزی که بعد از نوع نمایشگر خودنمایی می‌کند، وضوح HD‌ است که در حال حاضر، کم دیده می‌شود، ولی می‌توان آن را بر روی گوشی های میان‌رده‌ای امروزی پیدا کرد؛ با پیشرفت چیپ‌ها، وضوح نیز ارتقا یافته و خوشبختانه، زیاد وضوح FHD را بر روی میان‌رده‌ها می‌بینیم که نکته خوبی است.

نرخ نوسازی هم، در این‌جا به ضرر آ ۲۰ اس تمام می‌شود؛ آ ۲۰ اس، با نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی آمده، این نرخ با وجود استاندارد بودن و کاربرد زیاد در بازار امروز، دارد جای خود را به رفرش‌ریت ۹۰ هرتزی می‌دهد؛ هرچند که هنوز، نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی بر روی بسیاری از میان‌رده‌های امروزی دیده نمی‌شود. در نهایت هم به این میرسیم که نمایشگر با مساحت خود فقط ۸۱.۹ درصد از فضای پنل جلویی را تسخیر کرده که در حال حاضر با پیشرفت طراحی، این مقدار بیش‌تر شده و می‌شود.

سخت‌افزار سامسونگ گلکسی A20s از سری فرتوت ۴۰۰ کوالکام

سخت‌افزار آ ۲۰ اس، چه در مقایسه با گوشی های آن زمان و چه در برابر گوشی های این زمان، نمره بالایی نمی‌گیرد. تراشه این گوشی، یعنی Snapdragon 450 از سری ۴۰۰ کوالکام آمده؛ با این‌که، سری ۴۰۰ برای تولید تراشه‌هایی مناسب گوشی های اقتصادی شروع به کار کرد، اما در گوشی های اقتصادی امروزی جایی ندارد و اکثر این گوشی های اقتصادی به سراغ چیپ‌های مدیاتک می‌روند.

سری ۴۰۰ کوالکام که در حال حاضر، خیلی کم سر و صدا است، این تراشه را بر پایه لیتوگرافی ۱۴ نانومتری طراحی کرده. با بررسی چند گوشی دیگر از حوالی سال ۲۰۱۹، مثل ردمی وای ۳، هوآوی وای مکس، ام ۱۰ اس و … متوجه می‌شویم که این لیتوگرافی در آن سال‌ها، چندان مورد سرزنش نبوده، ولی در حال حاضر، سبب سخت‌افزاری پرمصرف می‌شود و میان‌رده‌های اقتصادی امروزی، تراشه‌های ۱۲ نانومتری دارند، هرچند که یونیساک‌های ۲۸ نانومتری بر روی برخی از گوشی های ابتدایی مشهود هستند.

حتی در سال ۲۰۱۹ هم، تراشه‌ها با رشته هسته‌های متفاوت می‌آمدند، اما این گوشی، یک رشته هشت‌هسته‌ای دارد. جدا از این مطلب، معمولا تراشه‌های میان‌رده‌ای امروزی، اورکلاکی کم‌تر از ۱.۸ گیگاهرتز ندارند، در حالی که تراشه آ ۲۰ اس با بیشینه فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز آمده. ۳۲ و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی هم که دیگر جای بحث ندارد، زیرا شما به خوبی می‌دانید که این مقادیر برای استفاده‌های امروزی مناسب نیستند.

مشخصات دوربین سامسونگ گلکسی A20sترکیب دوربین سامسونگ گلکسی A20s

اول از همه، باید بگوییم که این گوشی، رابط کاربری One UI 3.1 را دریافت می‌کند و از این جهت، در زمینه تنظیمات دوربین، تفاوت چندانی با گوشی های جدید سامسونگ ندارد. سنسور اصلی دوربین سه‌گانه آ ۲۰ اس، حسگر ۱۳ مگاپیکسلی عریض است که در گوشی های رده پایین امروزی کارایی دارد و اکثر میان‌رده‌ها، سنسورهای ۶۴ و ۴۸ مگاپیکسلی دارند.

سنسور دیگر دوربین اصلی، حسگر ۸ مگاپیکسلی فوق عریض است که گستره دید آن معلوم نیست، پس نمی‌شود، آن را در قیاس جانانه‌ای با سنسورهای امروزی قرار داد. سنسور سوم دوربین اصلی هم، حسگر ۵ مگاپیکسلی تشخیص عمق است که در این زمان، با وجود افزایش کارایی، کیفیت آن به ۲ مگاپیکسلی، تقلیل یافته.

دوربین سلفی هم، یک سنسور ۸ مگاپیکسلی دارد که نوع آن، به‌طور دقیق، ذکر نشده. به هر حال، دوربین‌های سلفی امروزی، سنسورهای ۱۶، ۲۰ یا ۳۲ مگاپیکسلی دارند؛ ولی طیف گستره‌ای از گوشی های میان‌رده‌ای با همین سنسور ۸ مگاپیکسلی می‌آیند، ولی به دلیل قوای بیش‌تر سخت‌افزاری، کیفیت تصویر بالاتری هم دارند.

مشخصات باتری سامسونگ گلکسی A20sباتری سامسونگ گلکسی A20s در این زمان

باتری آ ۲۰ اس از نوع لیتیم-پلیمری است که در بین گوشی های اندرویدی، رواج دارد. ظرفیت ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی باتری آ ۲۰ اس، در حال حاضر، ظرفیت کمی به شمار می‌رود، اما مثل اینکه در آن سال‌ها، مناسب بوده. شارژر سریع ۱۵ واتی هم خوب به‌نظر می‌رسد و ایراد جدی‌ای به آن وارد نمی‌شود.

خرید یک گوشی قدیمی مانند سامسونگ گلکسی A20s کار درستی است؟

درست است که با وجود پیشرفت سریع تکنولوژی، بسیاری از دستگاه‌های قدیمی را نمی‌شود همسر با دستگاه‌های امروزی دانست؛ اما این دستگاه‌های قدیمی، هنوز هم برای بسیاری از کاربری‌ها خوب هستند. به عنوان مثال، تراشه ۱۴ نانومتری آ ۲۰ اس در قیاس با تراشه ۱۲ نانومتری آ ۱۲، تقریبا چیزی کم ندارد و این یعنی در یک سطح پردازشی با آن قرار می‌گیرد. به هر حال، پیمانه سنجش خوب یا بد بودن یک اسمارتفون، هر چیزی است جز سال معرفی آن.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار