سامسونگ گلکسی آ ۰۱؛ نگاهی به مشخصات یکی از ارزان‌ترین گوشی های سال ۲۰۱۹

bf52204dc34ce2a1d41befd4c2ef642f
زمان مطالعه: 4 دقیقه

قطعا، شما هم چیزهایی از گوشی های هوشمند اقتصادی شنیده‌اید. این گوشی ها از ابتدا در بازار بوده‌اند و در حال حاضر هم یکی از پرطرف‌دارترین گوشی های موجود هستند. شرکت سامسونگ، مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر در تولید این گوشی ها دست داشته و هنوز هم به تولید برخی از آن‌ها، مشغول است. سامسونگ در سال‌های قبل، بیش‌تر به این دسته‌بندی می‌پرداخته؛ در سال ۲۰۱۹، کره‌ای‌ها، عضوی از سری مشهور آ را با کوچک‌ترین عدد روانه بازار کردند، منظور ما آ ۰۱ است. این گوشی که از قیمت بسیار کمی سود می‌برد، توانست در بازار موفق باشد. حال بهتر است تا نگاهی به این گوشی نسبتا قدیمی و مقرون به صرفه بی‌اندازیم تا ببینیم، حال و هوای گوشی های اقتصادی در آن دوران، چگونه بوده.

طراحی سامسونگ گلکسی آ ۰۱بررسی خلاصه سامسونگ گلکسی آ ۰۱

آ ۰۱، تراشه‌ای از سری ۴۰۰ کوالکام را به همراه خود می‌آورد؛ سری ۴۰۰ کوالکام، کلا به تراشه‌های اقتصادی مشهور است، پس استفاده از چنین تراشه‌ای برای آ ۰۱، طبیعی به‌نظر می‌رسد. نمایشگر این گوشی، خیلی عادی بوده و مورد خاصی ندارد که آن را به یک نمایشگر خوب بدل کند؛ نمایشگر با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز معرفی شده. گوشی فوق اقتصادی سامسونگ در سال ۲۰۱۹، از یک باتری ضعیف استفاده می‌کند که از نوع لیتیم-یونی است. دوربین اصلی آ ۰۱، سنسوری ۱۳ مگاپیکسلی دارد که در کنار یک حسگر عمق‌سنج ۲ مگاپیکسلی می‌آید. دوربین سلفی این گوشی هم متشکل از یک سنسور ۵ مگاپیکسلی است.

طراحی رده پایین سامسونگ گلکسی آ ۰۱

مشخصا، با گذر زمان، طراحی در بازار گوشی های هوشمند، خیلی پیشرفت کرده؛ ولی آ ۰۱، از چنین پیشرفتی، سودی نبرده. طراحی این گوشی، حواشی زائد بسیاری بر روی پنل جلویی دارد، به‌طوری که فضای در دست نمایشگر به زیر ۸۰ درصد رسیده. این حواشی در قسمت پایینی، بدتر هم می‌شوند، به‌طوری که ضخامت آن‌ها، غیر قابل تحمل است. در بالای نمایشگر، دوربین سلفی با طراحی ناچ آمده که در این زمان دارد از میان ما می‌رود و جای خود را به طراحی حفره می‌دهد. آ ۰۱، علاوه بر این‌که از نظر عددی کوچک است، از نظر اندازه هم کوچک به‌نظر می‌رسد، به‌طوری که خیلی سخت‌ می‌شود، گوشی‌ای هم‌اندازه آن در بازار امروز گوشی های هوشمند پیدا کرد. از دیگر ایرادات این گوشی در طراحی می‌شود به فقدان حسگر اثر انگشت اشاره داشت که حتی در گوشی های اقتصادی این زمان هم، پیدا می‌شود.

نمایشگر سامسونگ گلکسی آ ۰۱نمایشگر بسیار کوچک سامسونگ گلکسی آ ۰۱

نمایشگر این گوشی از نوع PLS IPS‌ است که گزینه خیلی خوبی به شمار نمی‌رود، ولی می‌توان آن را قبول کرد. وضوح نمایشگر، HD‌ بوده که در میان گوشی های اقتصادی امروزی هم پیدا می‌شود. از دیگر موارد نمایشگر که در اسمارتفون‌های امروزی هم مشهود است، نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی آن بوده که به عنوان نرخ استاندارد شناخته می‌شود. نمایشگر با قطر ۵.۷ اینچی آمده که قطر بسیار کمی در بازار امروز به شمار می‌رود. اکثر گوشی های امروزی با قطر ۶.۵ یا ۶.۶ می‌آیند و ما حداقل، قطر ۶.۴۳ اینچی داریم. ۷۸.۸ درصد از فضای پنل جلویی در دست نمایشگر است که حقیقتا، مقدار کمی به شمار می‌رود و نمی‌شود آن را در قیاس با مقادیر امروزی قرار داد.

سخت‌افزار سامسونگ گلکسی آ ۰۱

گلکسی آ ۰۱، با چیپی از سری ۴۰۰ کوالکام به اسم Snapdragon 439 آمده. چیپ‌های سری ۴۰۰ در گوشی های امروزی بسیار نایاب هستند، زیرا شرکت‌ها ترجیح می‌دهند به جای تراشه‌های اقتصادی سری ۴۰۰ از تراشه‌های اقتصادی شرکت مدیاتک استفاده کنند، که در اکثر زمینه‌ها از تراشه‌های سری ۴۰۰ بهتر هستند. تراشه این گوشی بر پایه لیتوگرافی ۱۲ نانومتری طراحی شده که در چیپ‌های مدیاتکی اقتصادی امروز هم زیاد دیده می‌شود و در کل، برای یک گوشی اقتصادی خوب است. از ایرادات تراشه می‌شود به اورکلاک کم و هسته‌های قدیمی اشاره کرد؛ هر چند که اورکلاک کم و هسته‌های قدیمی در چیپ‌های مدیاتک هم، جای ثابتی دارند. ۲ یا ۳ گیگابایت رم این گوشی در کنار ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی می‌آیند که هر دو این مولفه‌ها، کم هستند.

دوربین سامسونگ گلکسی آ ۰۱دوربین سامسونگ گلکسی آ ۰۱

سنسور اصلی دوربین دوگانه آ ۰۱، یک حسگر ۱۳ مگاپیکسلی است که در گوشی های امروزی، جای خود را به سنسور ۴۸ مگاپیکسلی داده. این سنسور با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2 آمده که سبب می‌شود در محیط‌های کم‌نور، شاهد عملکرد ضعیفی از آن باشیم. سنسور ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق، عضو دیگر دوربین اصلی است که با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.4 آمده. دوربین اصلی از حالت HDR و عکس‌برداری پانوراما، پشتیبانی نمی‌کند که در این زمان، ضعف جدی‌ای به شمار می‌رود. دوربین سلفی، متشکل از یک سنسور ۵ مگاپیکسلی است که باز هم، موردی نایاب در گوشی های اقتصادی امروزی به شمار می‌رود، زیرا جای خود را به سنسور ۸ مگاپیکسلی داده.

باتری سامسونگ گلکسی آ ۰۱

باتری این گوشی از نوع لیتیم-یونی است. باتری‌های لیتیم-یونی، خیلی قبل‌تر از آ ۰۱، جای خود را به باتری‌های ایمن‌تر لیتیم-پلیمری دادند، ولی این گوشی، تغییرات را قبول نکرده؛ حتی با وجود این‌که، سامسونگ گلکسی آ ۰۱ یک گوشی اقتصادی است و باتری‌های لیتیم-یونی، هزینه ساخت بیش‌تری دارند. این باتری، ظرفیت ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را ارائه می‌دهد که در این زمان، ظرفیت بسیار کمی است؛ زیرا اکثر گوشی های موجود، ظرفیتی بین ۴۰۰۰ الی ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی دارند. پشتیبانی نکردن از شارژر سریع، از دیگر ایرادات این گوشی در قیاس با گوشی های امروزی است.

گوشی اقتصادی، به چه اسمارتفونی می‌گویند؟

برخی اوقات، دسته بندی کردن بعضی از گوشی های هوشمند، مانند نظریه پردازی، هول موفقیت ایده کومونیسم است؛ فقط روی کاغذ، خوب جواب می‌دهد. ما درمورد آ ۰۱، مطمئن هستیم که یک گوشی اقتصادی است، اما درمورد برخی از تلفن‌های هوشمند نمی‌شود به این سادگی‌ها نظر داد؛ ولی در حالت کلی، گوشی‌ای اقتصادی است که از نظر قیمت، یک سر و گردن از دیگر گوشی ها بالاتر باشد.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار