ساده ترین روش های خالی کردن حافظه گوشی

ساده ترین روش های خالی کردن حافظه گوشی
زمان مطالعه: 6 دقیقه

ساده ترین روش های خالی کردن حافظه گوشی ، حافظه همه گوشی‌های هوشمند، مدتی پس از استفاده با برخی داده‌ها و فایل‌ها پر می‌شود. این ممکن است باعث کند شدن برنامه‌ها، نصب نشدن آنها، اختلال در عملکرد کلی گوشی و… شود. خالی کردن حافظه می‌تواند تا حد زیادی این مشکلات را برطرف کند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم ساده‌ترین روش‌های پاک کردن حافظه گوشی های اندرویدی را در ادامه برای شما لیست کنیم. اگر شما هم مشکل مشابهی را تجربه کرده‌اید، همراه ما بمانید.

استفاده از ابزار ذخیره‌سازی جانبی

اگر تابه‌حال تنها از حافظه داخلی گوشی استفاده کرده‌اید، افزودن یک کارت حافظه جانبی می‌تواند اقدام مؤثری باشد. با اینکه برخی تلفن‌های همراه جدید این امکان را ندارند، اکثر مدل‌های میان‌رده و پرفروش با یک شکاف اختصاصی برای کارت حافظه ارائه می‌شوند.

می‌توانید برحسب نیاز خود یک کارت حافظه با مقدار دلخواه خریداری کرده و اطلاعات خود را به روی آن منتقل کنید. علاوه بر داده‌هایی مانند عکس و ویدیو، شما حتی می‌توانید محل ذخیره برخی اپلیکیشن‌ها را هم عوض کرده و به حافظه داخلی تغییر دهید.

زمانی که برنامه‌ها، داده‌ها و اطلاعات شما روی کارت حافظه جانبی باشند، فضای خالی بیشتری در داخل گوشی ایجاد می‌شود و سرعت عملکرد آن هم به طبع بالاتر خواهد رفت.

خالی کردن حافظه داخلی با کارت حافظه

خالی کردن حافظه داخلی با کارت حافظه

فلش‌ها و هارددیسک‌های جانبی هم گزینه‌های دیگری هستند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. خوبی این موارد، عدم نیاز به پورت جدا است اما برای استفاده از آنها نیاز به ابزاری مانند OTG و کابل مبدل خواهید داشت. کافی است هر یک از این موارد را به گوشی خود وصل کرده و داده‌ها را از طریق برنامه مدیریت فایلتان، به ابزار جانبی منتقل کنید. استفاده از فضای داخلی کامپیوتر شخصی هم برای خالی کردن حافظه مؤثر است.

پاک کردن حافظه کش برنامه‌های گوشی

یکی از بزرگ‌ترین کارهایی که در جهت خالی کردن حافظه تلفن همراه خود می‌توانید انجام دهید، حذف کش برنامه‌ها است که فضای زیادی اشغال می‌کنند:

  • فیس‌بوک: ۷۹ مگابایت
  • اینستاگرام: ۳۸ مگابایت

کش‌ها فایل‌های موقتی هستند که در زمان اجرای برنامه، حضورشان ضروری است اما برنامه‌ها فراموش می‌کنند بعدا آنها را پاک کنند. پس داده‌ها باقی‌مانده و فضای داخلی دستگاه شما را اشغال می‌کنند. برای حذف این کش‌ها از هر برنامه و پاک کردن حافظه گوشی:

  • برنامه تنظیمات گوشی اندروید خود را باز کنید.
  • وارد قسمت Apps/ برنامه‌ها شوید.
  • مطمئن شوید گزینه همه برنامه‌ها را انتخاب کنید.
  • برنامه‌ای که قصد حذف کش از حافظه‌اش را دارید انتخاب کنید.
  • وارد بخش Storage شوید.
  • در اینجا گزینه Clear Cache و Clear Data را در صورت نیاز بفشارید.

حال در لیست برنامه‌های خود گشته و کش آنها را یک‌به‌یک پاک کنید. ممکن است کش بعضی از آنها در حد ۱ مگابایت باشد اما برخی کش بیشتری دارند و در نهایت، در کنار هم قرارگرفتن آنها تأثیر کار را نشانتان خواهد داد.

حذف دستی برنامه‌ها برای خالی کردن حافظه

حتماً شما هم برنامه‌هایی روی گوشی هوشمند خود دارید که هرگز از آنها استفاده نمی‌کنید. پاک کردن حافظه گوشی از این برنامه‌ها می‌تواند قدم بزرگ بعدی باشد. می‌توانید همان‌طور که در روش قبلی گفتیم لیست برنامه‌های خود را گشوده و با گشتن در بین آنها برنامه‌های بدون مصرف را پیدا کنید.

اگر گوشی شما حافظه بسیار کمی دارد و سرعتش پایین آمده می‌توانید برخی برنامه‌ها که نسخه وب دارند را هم از روی گوشی حذف کنید. مثلا Google Podcast نسخه وب دارد و از طریق جست‌وجو در گوگل قابل‌استفاده است؛ به همین دلیل نیازی نیست نسخه اپلیکیشن آن را روی گوشی خود داشته باشید.

برای تشخیص برنامه‌های بی‌مصرف می‌توانید:

  • وارد قسمت برنامه‌ها در تنظیمات گوشی خود شوید.
  • برنامه مدنظر خود را انتخاب کرده و در قسمت Memory خواهید دید که چه مدت است از آن استفاده نکرده‌اید.

برای حذف برنامه مدنظر:

  • پس از انتخاب برنامه از لیست، روی آن کلیک کرده و گزینه Uninstall را انتخاب کنید.

البته برخی نرم‌افزارها هستند که برنامه‌های بی‌مصرف را تشخیص داده و پیشنهاد حذف آنها برای پاک کردن حافظه گوشی را می‌دهند. استفاده از آنها می‌تواند کار شما را بسیار راحت‌تر کند.

استفاده از فضای ابری برای پاک کردن حافظه گوشی

اگر با مشکل کمبود حافظه مواجه هستید، پورت کات حافظه روی گوشی‌تان نیست، فلش، هارد یا کامپیوتر هم ندارید، می‌توانید داده‌های خود را به یک فضای ذخیره‌سازی ابری منتقل کنید.

این روش یکی از کم‌دردسرترین و بهترین راهکاری‌های خالی کردن حافظه است. برخی تولیدکننده‌های گوشی اندرویدی مانند سامسونگ، یک فضای محدود اختصاصی مانند One Drive در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. گوگل هم با Google Drive فضای محدودی را به‌صورت رایگان به کاربران خود می‌دهد.

البته شما هر زمان می‌توانید از تأمین‌کنندگان فضای ابری دیگر، فضای ذخیره‌سازی خریده و داده‌های خود را روی آن ذخیره کنید. البته می‌توانید برنامه‌های فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان را هم مدنظر داشته باشید که حجم محدودی فضای ابری رایگان به کاربران می‌دهند.

پاکسازی حافظه

پاکسازی حافظه

تمیزکردن پوشه دانلودها

شما معمولا داده‌های زیادی از فایل، تصویر، سند، موسیقی و… را در پوشه دانلود خود ذخیره می‌کنید. برخی از آنها هم بدون اطلاع شما و به‌صورت خودکار دانلود می‌شوند. بااین‌حال تعداد بسیار کمی از کاربران این پوشه را سروسامان می‌دهند و به آن رسیدگی می‌کنند. این یعنی خالی کردن حافظه گوشی با گشتن در این پوشه بسیار راحت می‌شود.

برای پاک کردن حافظه اضافی پوشه دانلود:

  • برنامه مدیریت فایل‌های گوشی خود را باز کنید.
  • وارد محل ذخیره‌سازی داخلی گوشی شده و پوشه Downloads/دانلودها را انتخاب کنید.
  • در بین فایل‌ها گشته و آنهایی که نمی‌خواهید را انتخاب کنید.
  • گزینه Delete/حذف را بزنید تا پاک کردن حافظه گوشی با موفقیت انجام شود.

شما همچنین می‌توانید محتوای این پوشه را به ابزارهای ذخیره‌سازی جانبی خود منتقل کنید.

از یک برنامه آنالیز حافظه استفاده کنید

گاهی وقت‌ها یافتن داده‌ها یا برنامه‌هایی که بی‌مصرف هستند سخت است. از طرفی برخی داده‌های بی‌مصرف روش گوشی هستند که شاید از آنها اطلاعی نداشته باشید. مانند فایل‌های نصبی برنامه‌ها، فایل‌های باقیمانده از برنامه‌های حذف شده و…

برنامه‌های مخصوص پاک کردن حافظه گوشی، دستگاه شما را عمیقا بررسی کرده و تمام فایل‌های بی‌مصرف که نیاز به حذف دارند، از بین می‌برد. به‌این‌ترتیب حافظه گوشی شما به‌راحتی پاک می‌شود.

از طرفی اکثر برنامه‌های این‌چنینی، بدون نیاز به اجازه شما یا زمان‌بندی خاص، بررسی‌های لازم را انجام داده و وجود کش‌ها یا فایل‌های اضافی را به اطلاعتان می‌رسانند تا پیش از پرشدن حافظه گوشی از دست آنها خلاص شوید.

پاک کردن حافظه گوشی با برنامه مخصوص

پاک کردن حافظه گوشی با برنامه مخصوص

داده‌های بدون مصرف دانلود شده را پاک کنید

گاهی ممکن است برخی داده‌ها را دانلود کرده باشید که دیگر نیازی به آنها ندارید. مانند اپیزودهای پادکست موردعلاقه‌تان یا قسمت جدید سریالی که می‌بینید. معمولا این فایل‌ها در حافظه گوشی شما باقی می‌مانند اما بهتر است اگر دیگر از آنها استفاده نمی‌کنید، حذفشان کنید.

برخی برنامه‌های پاک‌کننده که گفتیم، این فایل‌های بزرگ را پیدا کرده و برای حذف، پیشنهاد می‌دهند. بااین‌حال می‌توانید حتی به‌صورت دستی آنها را پیدا کرده و پاک کنید تا حافظه داخلی گوشی‌تان خالی شود.

گوشی خود را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید

مواردی که در این مقاله معرفی کردیم، می‌توانند در خالی کردن حافظه گوشی کمکتان کنند. بااین‌حال ممکن است باز هم حافظه به مقدار مناسب خالی نشده و کند شدن سرعت اذیتتان کند. در این شرایط راه‌حل نهایی، بازنشانی گوشی به تنظیمات کارخانه است. به این شکل برای مدتی مشکلی در زمینه حافظه نخواهید داشت. البته فراموش نکنید باید پیش از انجام این کار از داده‌ها و اطلاعات مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید، چون همه آنها از روی دستگاه شما حذف خواهند شد. برای انجام این کار:

  • برنامه تنظیمات گوشی خود را باز کنید.
  • گزینه General Management و سپس Reset را انتخاب کنید.
  • گزینه Factory data reset را انتخاب کنید.
  • در پنجره نهایی، پروسه را با انتخاب Reset Device و Delete All به اتمام برسانید.

خانه‌تکانی منظم

تا به اینجا از روش‌های مختلفی برای پاک کردن حافظه گوشی صحبت کردیم، اما این موارد باید به‌صورت دوره‌ای انجام شوند. مهم است که چندین بار در طول سال و نه‌تنها فقط در مواقع کمبود حافظه، اقدام به انجام آنها کنید. البته به‌غیراز گزینه بازنشانی به تنظیمات کارخانه که سالی یک‌بار کافی است.

زمانی خاص را مشخص کرده و چک‌لیستی از موارد مهم و حیاتی برای خالی کردن حافظه دستگاه خود بسازید. بعد آنها را مرحله‌به‌مرحله پیش برده و تیک بزنید تا هم چیزی از قلم نیفتد و هم حافظه گوشی شما به‌خوبی و به طور کامل پاک سازی شود.

سخن نهایی

در این مقاله با هم موثرترین روش های پاک کردن حافظه گوشی را دیدیم. اقداماتی که با انجام آنها می‌توانید جلوی کند شدن گوشی و هنگ کردن آن را بگیرید. همه این موارد تنها با چند قدم ساده قابل اجرا هستند و با ابزارهای درونی خود گوشی انجام می‌شوند. در نهایت فراموش نکنید آنها را به صورت دوره‌ای و مرتب انجام دهید تا هرگز با چنین مشکلاتی رو به رو نشوید.

 

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار