مقایسه سامسونگ گلکسی A71 با سامسونگ گلکسی A51

247163901f21cd9d734ac786f3dab37c
زمان مطالعه: 6 دقیقه

خرید یک گوشی هوشمند در حالت عادی، به خودی خود، معضل است؛ ما، بی‌شمار اسمارتفون را در فروشگاه‌های اینترنتی و غیره می‌بینیم و نمی‌دانیم که کدام یک برای ما گوشی بهتری خواهد بود. حتی اگر بازه قیمتی را انتخاب کنیم، چیزی از وسواس خرید کم نمی‌شود، زیرا ما می‌خواهیم در بازه قیمتی مورد نظر، بهترین گوشی را داشته باشیم. معمولا، انتخاب‌ها، وابسته به برند مورد علاقه و مواردی مثل قیمت، محدود و محدودتر می‌شود تا زمانی که به دو یا سه گوشی می‌رسیم؛ مشکل، تازه این‌جا بیخ پیدا می‌کند، زیرا در این زمان است که کاربر متوجه کلافگی بی‌ حد و حصر خود می‌شود. اسمارتفون‌های سامسونگ گلکسی A71‌ و A51 در بازه قیمتی خود، کاربران را حسابی گیج می‌کنند، به همین دلیل، می‌خواهیم در ادامه این بحث، A71‌ و A51 را با یکدیگر مقایسه کنیم تا شما بتوانید راحت‌تر، از میان این دو گوشی، به مطلوب خود برسید.

مقایسه سامسونگ گلکسی A71 با سامسونگ گلکسی A51نگاهی سریع به مشخصات سامسونگ گلکسی A71 و سامسونگ گلکسی A51

اول از همه بهتر است که نگاهی سریع به گوشی A51 داشته باشیم. این گوشی با چیپ Exynos 9611 از شرکت سامسونگ، دوربین اصلی چهارگانه با سنسور ۴۸ مگاپیکسلی، دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و طراحی‌ای میان‌رده‌ای از شرکت خود سامسونگ با نمایشگر سوپرآمولد معرفی شده. سامسونگ گلکسی A71 که از نظر عددی هم بهتر است، مشخصات چشم‌گیرتری دارد. چیپ Snapdragon 730 برای این گوشی درنظر گرفته شده که در کنار دوربین اصلی چهارگانه با سنسور ۶۴ مگاپیکسلی، دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی، باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، نمایشگر سوپرآمولد پلاس و طراحی‌ای مانند سامسونگ گلکسی A51 می‌آید. بهتر است با استناد به همین دو پاراگراف، انتخاب خود را تیک نزنید، زیرا در ادامه بررسی به موارد جالب‌تری برمی‌خوریم.

مقایسه طراحی سامسونگ گلکسی A71 با سامسونگ گلکسی A51مقایسه طراحی سامسونگ گلکسی A71 و A51

در نگاه به طراحی این دو گوشی، متوجه هیچ تفاوتی نمی‌شویم؛ تولید این دو نسخه، به زمانی برمی‌گردد که سامسونگ، تازه یک طراحی میان‌رده‌ای را دست و پا کرده‌ بود و داشت آن را برای تمامی گوشی های خود درنظر می‌گرفت؛ کلا ذات طراحی این دو گوشی، یکسان است. هر دو این اسمارتفون با حسگر اثر انگشت زیرصفحه‌ای اپتیکال معرفی شده‌اند.

زمانی که به ابعاد دو گوشی مورد نظر نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که A51‌ اندکی کوچک‌تر و خوش‌دست‌تر است؛ از آن‌جایی که اکثر کاربران، به استفاده یک دستی از گوشی های خود عادت کرده‌اند، در زمینه ابعاد، A51‌ گزینه بهتری به شمار می‌رود. در زمینه وزن هم، A51‌ با ۷ گرم وزن کم‌تر، بر روی سکوی اول می‌نشیند.

با این همه، ضخامت A51 به قدر نامحسوسی، بیش‌تر است که مانند اختلاف وزن ۷ گرمی، چندان جدی به‌نظر نمی‌رسد. در پنل جلویی هر دو این گوشی ها، دوربین سلفی با طراحی حفره آمده که برای A71‌ اندازه بزرگ‌تری دارد که سبب تداخل بیش‌تری با محتوای نمایشی کاربر می‌شود و این موضوع، به نفع A51‌ است. هر دو این گوشی ها از متریال ساخت یکسانی سود می‌برند.

نمایشگر مقایسه سامسونگ گلکسی A71 با سامسونگ گلکسی A51مقایسه نمایشگرهای سامسونگ گلکسی A71 و A51

A51 با نمایشگری از نوع سوپرآمولد آمده در حالی که A71 پنل نمایشی سوپرآمولد پلاس را حمل می‌کند. در تصاویر، به‌نظر می‌رسد که نسخه پلاس، در زمینه رنگ سفید، دارای عملکرد بهتری است و گفته می‌شود که این نوع نمایشگر، در زمینه‌های مصرف انرژی و رنگ‌ها هم عملکرد بهتری دارد. جز در زمینه نوع پنل نمایشی و اندازه، این دو نمایشگر، تفاوت دیگری ندارند. هر دو این نمایشگرها با وضوح FHD و نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی آمده‌اند و از محافظت گوریلا گلس نسخه ۳ نیز برخوردار هستند؛ البته، اختلاف در سایز نمایشگر، سبب شده تا نمایشگر A51‌ در زمینه تراکم پیکسلی، اندکی بهتر باشد.

مقایسه سخت افزار سامسونگ گلکسی A71 با سامسونگ گلکسی A51مقایسه سخت‌افزارهای سامسونگ گلکسی A71 و A51

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، A51 چیپ Exynos 9611 از شرکت خود سامسونگ با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری را حمل می‌کند، در حالی که A71 به سراغ چیپ Snapdragon 730 از شرکت کوالکام با لیتوگرافی ۸ نانومتری رفته. اولین چیزی که در زمینه سخت‌افزارها، توجه ما را جلب می‌کند، تفاوت در لیتوگرافی است که سبب می‌شود، A71 طول عمر باتری بیش‌تری داشته باشد.

با استناد به همان لیتوگرافی هم می‌شد گفت که پردازنده A71، قدرت بیش‌تری دارد؛ اما در این‌جا با نگاهی دقیق‌تر، آن را بررسی می‌کنیم. پردازنده A71 در زمینه‌هایی مثل تجربه گیمینگ، عملکرد کلی، عملکرد تک‌هسته‌ای و چند هسته‌ای و مصرف انرژی می‌تواند به راحتی، پردازنده A51 را پشت سر بگذارد.

با این‌همه، پردازنده A51، اورکلاک بیش‌تری دارد و فرکانس پردازنده گرافیکی آن هم مقدار بیش‌تری نسبت به پردازنده A71 ذکر شده. با این‌همه، پردازنده A71 برای کاربران گیمر، گزینه بهتری به شمار می‌رود. رتبه انتوتو A71، ۳۸ درصد بیش‌تر از رتبه‌ای است که A51‌ توانسته به دست بیاورد. در زمینه‌های پرازش تصاویر، تشخیص گفتگو، یادگیری ماشین و تصویربرداری، باز این A71 است که عملکرد بهتری دارد. در پردازش بازی‌های PUBG، Call Of Duty و Mobile Legends باز هم A71 بهتر عمل کرده. A51 با پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP3 آمده و بر روی چیپ A71 پردازنده گرافیکی Adreno 618 قرار گرفته؛ پردازنده‌های آدرنو، معمولا در زمینه امور سه‌بعدی، بهتر هستند.

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی A71 با سامسونگ گلکسی A51مقایسه دوربین‌های سامسونگ گلکسی A71‌ و A51

از آن‌جایی که هر دو این گوشی ها از یک رابط کاربری استفاده می‌کنند، تنظیمات دوربین یکسانی هم دارند. سه سنسور جانبی دوربین‌های اصلی هم یکسان هستند، به طوری که هر دو، سنسور ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض، سنسور ۵ مگاپیکسلی ماکرو و سنسور ۵ مگاپیکسلی تشخیص عمق به عنوان سنسورهای جانبی دارند.

سنسور اصلی A71 یک حسگر ۶۴ مگاپیکسلی عریض است، در حالی که A51 یک سنسور ۴۸ مگاپیکسلی عریض دارد. به دلیل تفاوت در کیفیت سنسورها و تفاوت‌های سخت‌افزاری، A51 در زمینه ثبت جزئیات، در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد، به‌طوری که تقریبا در تمامی حالات عکس‌برداری، جزئیات زیادی را از دست می‌دهد. A71 حتی در زمینه طبیعی نشان دادن رنگ‌ها نیز بهتر عمل می‌کند.

با وجود این‌که، هر دو این گوشی ها یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض دارند، اما در عکس‌هایی که با این سنسورها گرفته شده، تفاوت‌هایی دیده می‌شود. در نگاه اول، عکس‌ها، یکسان هستند، اما زمانی که به سایه‌های عکس‌های سنسور فوق عریض A51 دقت می‌کنیم، می‌بینیم که سایه‌ها بی‌دلیل، مات شده‌اند و حالت بدی دارند. در زمینه عکس‌برداری با حالت شب هم، تفاوت‌هایی میان این دو دوربین است. دوربین A71، نور زیادی را دریافت می‌کند که چندان خوشایند نیست، A51‌ هم نور خیلی کمی را ثبت می‌کند که این هم راضی‌کننده به‌نظر نمی‌رسد. در زمینه عکس‌برداری پرتره، گلکسی A71‌ گوشی بهتری به شمار می‌رود.

با وجود، یکسان بودن دوربین‌های سلفی، باز هم تفاوت در میان عکس‌های ثبت شده دیده می‌شود. A51 در این‌جا هم مشکل طبیعی ثبت کردن رنگ‌ها را دارد، در حالی که رنگ‌ها، به‌مراتب در دوربین سلفی A71 بهتر هستند. دوربین‌های سلفی و اصلی دو گوشی A71 و A51، در زمینه کیفیت فیلم‌برداری و سرعت، عملکرد یکسانی دارند.

مقایسه باتری سامسونگ گلکسی A71 با سامسونگ گلکسی A51مقایسه باتری‌های سامسونگ گلکسی A51 و A71

اگر دنبال ظرفیت باتری هستید، A71 گزینه بهتری به شمار می‌رود؛ اما بهتر است، دست نگه دارید. A71 باتری‌ای از نوع لیتیم-یونی با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را حمل می‌کند، ولی در زیر قاب‌های A51 یک باتری لیتیم-پلیمری با ظرفیت ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی پنهان شده.

باتری‌های لیتیم-یونی، چندان خوش‌نام نیستند. متاسفانه، باتری‌های لیتیم-یونی، حساسیت به‌مراتب بیش‌تری در زمینه دما نسبت به باتری‌های لیتیم-پلیمری دارند و خیلی زود، تخریب می‌شوند؛ به همین دلیل، باتری A51 به‌نظر، ایمن‌تر می‌رسد. باتری A71 در زمینه فناوری شارژ سریع با شارژر سریع ۲۵ واتی خود از شارژر سریع ۱۵ واتی A51 پیشی می‌گیرد.

A71 یا A51؛ مسئله این است

مشخصا، به دلیل سنگین‌تر بودن کفه ترازوی A71 این گوشی، قیمت بیش‌تری نسبت به A51‌ دارد و این‌گونه نیست که شما با خرید A51 چیزی را از دست بدهید، زیرا بودجه کم‌تری را مصرف می‌کنید؛ در زمینه تهیه کردن A71‌ هم، اوضاع به همین ترتیب است. قطعا، شما باید با توجه به مصرف خود، یک تلفن هوشمند را انتخاب کنید و اگر می‌بینید که A51‌ کفاف نیازهای شما را می‌دهد، که برای شما ساخته شده و اگر می‌بینید، A51 برای شما کافی نیست، باید نگاهی به A71 بی‌اندازید و در نهایت با توجه به خود و نیازی که دارید، بهترین گوشی را انتخاب کنید.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار