مقایسه آیپد ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱

5b6d2a8d47077a2e6563cef2207493be
زمان مطالعه: 5 دقیقه

داشتن یک تبلت هوشمند با صفحه نمایش بزرگ که قابل حمل باشد و بتوانیم از آن برای اکثر کارهای روزمره خود استفاده کنیم، قطعا ایده بسیار خوبی است که همه از ان استقبال می‌کنند. در چنین مواقعی بهترین گزینه‌ها تبلت‌ها هستند. امروز در ایم مطلب قصد داریم به معرفی و مقایسه دو تبلت متعلق به کمپانی اپل که همگی با نام آیپد ان‌ها را می‌شناسیم، بپردازیم. آیپد ۲۰۲۰ و آیپد ۲۰۲۱ که هنوز وارد بازار نشده، اما مشخصات آن منتشر شده است. اگر قصد خرید تبلت یا آیپد دارید، حتما این مطلب را تا آخر مطالعه کنید. 

مقایسه آیپد 2020 و 2021شباهت‌های آیپد ۲۰۲۰ و آیپد ۲۰۲۱

تبلت جدید که احتمالا در آذر ماه ۱۴۰۰ روانه بازار خواهد شد، شباهت‌های بسیار زیادی با نسخه ۲۰۲۰ آیپد دارد. اولین مورد شباهت به لحاظ طراحی است. بخشی که هیچ تغییری در ان ایجاد نشده است. پنل جلویی از جنس شیشه و پنل پشتی به همراه فریم آیپد از جنس آلومینیوم ساخته شده است. هر دو نسخه ابعادی معادل ۱۷۴.۱ × ۲۵۰.۶ میلی‌متر با ضخامت ۷.۵ میلی‌متر دارند. ضخامت کم هر دو نسخه ظرافت و زیبایی وصف‌ناپذیری به آن‌ها بخشیده است. هر دو نسخه مدل در نسخه وای فای حدود ۴۹۰ گرم و در نسخه‌های سیم‌کارت‌خور حدود ۵۰۰ گرم وزن دارند. این وزن کمی زیاد به نظر می‌رسد اما با توجه به اندازه بزرگ آیپدها قابل توجیه است.

بخش دومی که نسخه ۲۰۲۰ آیپد و نسخه ۲۰۲۱ با هم در ان تفاهم دارند، صفحه نمایش ان‌ها است. یک پنل Retina IPS LCD با اندازه ۱۰.۲ اینچ که تقریبا ۸۴ درصد از قاب جلو را به خود اختصاص داده است بر روی آیپدها دیده می‌شود. نمایشگری ۵۰۰ نیتی که قادر به نمایش تصاویر با نسبت ۴ به ۳ است. رزولوشن صفحه نمایش ۱۶۲۰ در ۲۱۶۰ پیکسل است که با اختساب اندازه نمایشگر و این رزولوشن می‌توان گفت تراکم پیکسلی صفحه نمایش هر دو در حدود ۲۶۵ ppi است. به عبارت دیگر اگر مربعی به مساحت ۱ اینچ را از صفحه نمایش جدا کنیم، در کل در داخل این صفحه نمایش ۲۶۵ پیکسل وجود خواهد داشت. 

بخش سوم دوربین دو آیپد است که در حدود ۵۰ درصد به هم شباهت دارند. دوربین اصلی دارای یک لنز ۸ مگاپیکسلی است که قابلیت ثبت تصاویر به صورت پاناروما و HDR را دارد. فیلم‌بردتاری با کیفیت‌های ۱۰۸۰ و ۷۲۰ نیز از دیگر قابلیت‌های دوربین اصلی است. تفوات در دوربین سلفی بسیار است برای همین در بخش تفاوت‌ها به این موضوع اشاره خواهد شد.

یک شباهت دیگر این دو آیپد در حسگر اثر انگشت آنها است. در هر دو مدل حسگر اثر انگشت با دکمه هوم ترکیب شده و در زیر نمایشگر قرار دارد. در گوشی‌های هوشمند موارد بسیار زیادی هستند که حسگر اثر انگشت دارند اما در دنیای تبلت‌ها به سختی می‌توان این سنسور را پیدا کرد. بااین حال خوشبختانه هم آیپد ۲۰۲۰ و هم آیپد ۲۰۲۱ از این قفل امنیتی بهره می‌برند. 

آخرین مورد مربوط به شباهت آیپد ۲۰۲۰ با آیپد ۲۰۲۱ در بخش باتری است. هر دو مورد دارای یک باتری لیتیوم یونی غیر قابل جداسازی توسط کاربر هستند که با یک شارژر ۳۲.۴ واتی شارژ می‌شوند و در حالت استفاده مستمر به صورت مالتی مدیا، قادر به شارژدهی به مدت ده ساعت هستند. موارد اشاره شده شباهن‌های بین نسخه متفاوت آیپد بودند، اما چه چیزی این دو تبلت را از هم متمایز می‌کند؟

مقایسه آیپد 2020 و 2021تفاوت‌های آیپد ۲۰۲۰ و آیپد ۲۰۲۱

بزرگترین تفاوت بین آپید ۲۰۲۰ و آیپد ۲۰۲۱ در بخش سخت‌افزاری است. آیپد ۲۰۲۰ مجهز به تراشه Apple A12 Bionic و پردازنده مرکزی شش هسته‌ای با دو هسته ۲.۵ گیگاهرتزی Vortex و چهار هسته ۱.۶ گیگاهرتزی Tempest است. در آیپد ۲۰۲۱ با پردازنده قوی‌تری روبرو هستیم. تراشه Apple A13 Bionic با پردازنده مرکزی شش هسته‌ای که دو هسته ۲.۶۵ گیگاهرتزی Lightning و چهار هسته ۱.۸ گیگاهرتزی Thunder در ان بکار رفته است. از نظر پردازنده گرافیکی هیچ تفاوتی بین این دو آیپد نیست و هر دو مجهز به Apple GPU با چهار هسته گرافیکی هستند. متاسفانه از نظر حافظه رم اطلاعاتی از آیپد ۲۰۲۱ در دسترس نیست، اما باتوجه به اینکه نسخه ۲۰۲۰ مجهز به رم ۳ گیگابایتی بوده است، احتمال می‌رود یک رم ۳ یا ۴ گیگابایتی بر روی این نسخه بکار گرفته شود.

مورد بعدی که تفاوت زیادی را می‌توان در آن احساس کرد، دوربین سلفی است. دوربین سلفی آیپد ۲۰۲۱ نسبت به نسخه قبلی خود ۱۰ برابر قوی‌تر است. آیپد ۲۰۲۰ در دوربین سلفی خود از یک لنز ۱.۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد و قادر به فیلم برداری با کیفیت ۷۲۰ با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه است. اما آیپد ۲۰۲۱ از یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد و توانایی فیلم‌برداری با کیفیت ۱۰۸۰ با حداکثر سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد.

تفاوت بعدی در رنگ‌بندی آیپدها است. تنوع آیپد ۲۰۲۰ به لحاظ رنگ‌بندی بیشتر از نسخه جدید است. این آیپد در سه رنگ نقراه‌ای، طلایی و خاکستری روانه بازار شده اما نسخه جدید تنها در دو رنگ نقره‌ای و خاکستری عرضه خواهد شد و خبری از رنگ طلایی نیست. درحالی که طلایی یک رنگ پرفروش و کاربر پسند است و حذف آن توجیه قابل قبولی نمی‌تواند داشته باشد.

آیا آیپد ۲۰۲۱ اپل ارزش خرید دارد؟

ظاهر آیپد ۲۰۲۰ بسیار کاربر پسند بود و امتحان خود را به خوبی پس داد. شاید اپل در این آیپد جدید نخواسته ریسک کند و به همین خاطر با همان طراحی آن را ارائه کرده است. به نظر می‌رسد بیشتر تمرکز کمپانی اپل بر روی تغییرات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اساسی بوده است که این موضوع کاملا قابل تحسین است. در هر حال از روی مشخصاتی که تاکنون اعلام شده می‌توان گفت آیپد ۲۰۲۱ ارزش خرید بسیار بالایی دارد، اما بهتر است مدتی منتظر بمانیم تا این آیپد روانه بازار شود و ببینیم عملکرد آن تا چه حد راضی کننده است. قیمت آیپد ۲۰۲۱ تاکنون اعلام نشده است اما باتوجه به قیمت ۳۷۰ یورویی نسخه قبلی، قطعا قیمتی بیشتر از این مقدار خواهد داشت، بنابراین احتمال می‌رود قمیتی بین ۱۲ الی ۱۵ میلیون تومان داشته باشد. 

نظر شما در رابطه با آیپد ۲۰۲۱ چیست؟ آیا با این قیمت و باتوجه به مشخصاتی که ذکر شد، ارزش خرید دارد؟ شما برای خرید یک تبلت اندرویدی را ترجیح می‌دهید یا یک تبلت مهجهز به سیستم‌عامل iOS را؟ لطفا نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با ما و خوانندگان عزیز این مطلب در میان بگذارید.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار