پاک کردن کش در مرورگر ؛ گوگل کروم، فایرفاکس و سافاری

4fb8ce768fdd40f9b0883963fb9882d4
زمان مطالعه: 6 دقیقه

در این مطلب شما دقیقا خواهید دانست با پاک کردن کش در مرورگر چه‌طور بدون اینکه خللی به دیگر تنظیمات مرورگر وارد شود، سرعت و بهره وری دستگاهتان بیشتر می شود. پاک‌سازی حافظه کش نقش بزرگی در سرعت بخشی به خیلی از بخش‌های مرورگر دارد و در آن‌سو هم می‌تواند باعث کارکرد بد مرورگر شده و روند گشت و گذار اینترنتی شما را با کندی شدیدی روبرو کند. فواید بیشتری هم برای پاک کردن کش در مرورگر مطرح شده است و لزوم قراردادن این آموزش را دوچندان می‌کند.

در ابتدا، بگذارید کمی در مورد چیستی حافظه‌ی کش و چرایی وجود آن برای‌تان صحبت کنیم. حافظه‌ی پنهان نقش ذخیره‌سازی یک‌سری از اطلاعات تسک‌های مختلف همچون بازکردن یک صفحه سایت را دارد، تا بدین‌ترتیب هربار صفحات نیازی به لودکردن دوباره‌ی تمام اطلاعات صفحه نداشته باشند و بدین‌ترتیب سرعت بارگزاری هم بالاتر می‌رود. این اطلاعات کش نامیده می‌شود و در دنیای فیزیکی می‌توان گیره‌ای را مثال زد که برای یادآوری لای کتاب می‌گذاریم، با این تفاوت که این‌کار روی هارد دیسک انجام می‌شود. به‌این ترتیب دستگاه شما همیشه آماده بازدید از سایت‌هایی است که شما قبلا آن‌ها را بارگزاری کرده‌اید و سریع‌تر می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید. در یک عبارت سریع‌تر می‌توان که با حافظه‌ی کش، صفحات اینترنتی سریع‌تر باز می‌شوند.

از طرف دیگر، درحالی که حافظه‌ی کش دوست شما است و پاک‌سازی آن لزوما به سریع‌ شدن روند اجرای برنامه‌های کامپیوتر شما نمی‌شود، بلکه می‌تواند نتیجه‌ی عکس هم داشته باشد. به‌طور مثال ممکن است که با اطلاعات حساسی کار می‌کنید و نیاز به پاک‌سازی آن‌ها وجود دارد. پاک کردن این اطلاعات به‌منظور تلاش برای رفع مشکلات آزاردهنده عملکردی همراه با اسکریپت‌هایی که به‌شکل آنلاین با آن‌ها کار می‌کنید، استفاده می‌شود. و در آخر ذکر این نکته هم ضروری است که اگر واقعا می‌خواهید حس کار کردن با کامپیوتر خود برای اولین‌بار را داشته باشید، پاک‌سازی حافظه‌ی کش حداقل می‌تواند آرامش خاطری به‌شما بدهد که کامپیوتر شما بدون به‌هم ریختگی در قسمت‌هایش کار می‌کند.

در این مطلب چندین روش تست شده برای پاک کردن کش در مرورگر شما آموزش داده می‌شود.

پاکسازی حافظه کش

  • چگونگی پاک کردن کش در مرورگر گوگل کروم

پاک کردن کش در مرورگر گوگل کروم یک فرایند ساده و سریع است که در نسخه‌ی کامپیوتر و مک هم در اصل یکسان هستند.

پاکسازی حافظه کش گوگل کروم

قدم اول: به‌منوی تنظیمات بروید.

این گزینه را می‌توانید در منوی کروم پیدا کنید، که دقیقا در کنار نوار آدرس در گوشه‌ی سمت راست و بالای صفحه دیده می‌شود.

پاکسازی حافظه کش گوگل کروم

وقتی روی گزینه «Setting» کلیک کنید، یک برگه جدید در مرورگر باز می‌شود و نمایی از همه‌ی گزینه‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید، برای‌تان نشان داده می‌شود. نیازی به ترس نیست، ما فقط با چند مورد از گزینه‌های این قسمت کار داریم.

پاکسازی حافظه کش گوگل کروم

قدم دوم: به پایین‌ترین قسمت این بخش رفته و روی گزینه «Show advanced setting» کلیک کنید.

با کلیک روی این گزینه، مجموعه‌ای از گزینه‌های جدید در انتهای همین برگه برای‌تان باز می‌شود. اگر کلمه‌ی «Privacy» را در این بخش می‌بینید، نشان می‌دهد که جای درستی آمده‌اید. این بخش گزینه‌هایی وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

پاکسازی حافظه کش گوگل کروم

قدم سوم: روی گزینه «Content Setting» کلیک کنید تا پنجره جدیدی را باز کنید. این کار می‌تواند باعث تسهیل در پاک‌سازی یا مدیریت حافظه‌ی کش مرورگر کروم به‌شما بدهد.

در این بخش می‌توانید انتخاب کنید که داده‌های ذخیره‌شده شما تا زمانی که خودتان تنظیم به حذف دستی آن‌ها گرفتید، باقی بمانند، یا اینکه کروم به‌صورت خودکار بعد از بسته شدن مرورگر، این اطلاعات را پاک کند.

پاکسازی حافظه کش فایرفاکس

قدم چهارم: از بخش «Content Setting» خارج شوید و به‌سراغ گزینه‌ی بعدی یعنی «Clear browsing data» بروید. این بخش روش دیگری برای پاک‌سازی داده‌های ذخیر‌ه‌شده در مرورگر به ما می‌دهد و بیشتر به هارد دیسک کامپیوتر ارتباط دارد. کاملا به خودتان بستگی دارد که چه اطلاعات را در حافظه‌ی کش نگه داشته و کدام‌ها را می‌خواهید پاک کنید. در این بخش حتی می‌توانید انتخاب کنید که در چه بازه‌های زمانی می‌خواهید آیتم‌های مختلف کش را خالی کنید.

پاکسازی حافظه کش کروم

قدم پنجم: می‌توانید تمامی کارها را به‌صورت دستی انجام داده و کوکی‌هایی که می‌خواهید را نگه دارید و بقیه موارد را پاک کنید.

وب‌سایت‌ها کوکی‌هایی را روی مرورگر شما نصب می‌کنند، که در دنیای واقعی شبیه به قراردادی بین کامپیوتر شما و سایت مربوطه است. کروم با فرایندی این کار را آسان‌تر می‌کند. کافیست وب‌سایت‌های موردعلاقه خود را اضافه کنید و کروم از این پس کوکی‌های این سایت‌ها را برای‌تان نگه داشته و بارگزاری صفحات را سریع‌تر از حد معمول انجام خواهد داد.

در ادامه به مرورگر فایرفاکس می‌پردازیم.

  • چگونگی پاک کردن کش در مرورگر فایرفاکس

فایرفاکس هم مشابه کروم عمل کرده و فرایند پاک کردن کش در مرورگر را بسیار ساده در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.

قدم اول: به‌منوی «Preferences» بروید. این گزینه را می‌توانید در سمت راست آدرس بار فایرفاکس پیدا کنید.

پاکسازی حافظه کش فایرفاکس

قدم دوم: بعد از اینکه منوی «Preferences» ظاهر شد، می‌توانید دسته‌ی «Privacy» را فعال کنید.

قدم سوم: در این بخش، از لیست باز شده گزینه «Use custom settings for history» را انتخاب کنید.

بدین‌ترتیب می‌توانید به تنظیمات متنوعی که در ارتباط با حافظه‌ی کش است، دسترسی داشته باشید. گزینه‌های جدید باز می‌شوند، و کنترل بیشتری روی داده‌های ذخیره‌شده در حافظه‌ی کش در سیستم به‌شما می‌دهد.

پاک کردن کش در مرورگر فایرفاکس

قدم چهارم: گزینه‌هایی در این قسمت دیده می‌شود که می‌توانید انتخاب کنید تا فایرفاکس هر بار بعد از بسته شدن مرورگر، آن‌ها را از پاک‌سازی کند.

پاکسازی حافظه کش فایرفاکس

قدم پنجم: داخل منوی «Privacy» روی گزینه «Setting» کلیک کنید.

این کار گزینه‌های بیشتری را در اختیار شما می‌گذارد و دسترسی کاملی به داده‌های خود خواهید داشت.

در ادامه این فرایند را در مرورگر اپل سافاری انجام خواهیم داد.

  • چگونگی پاک کردن کش در مرورگر سافاری

مرورگر سافاری اپل که انحصارا برای سیستم‌عامل مک عرضه شده است، روش‌های استانداردی را برای محدودکردن حافظه‌ی کش سیستم ارائه

می‌کند. برخلاف دیگر مرورگرهای محبوب، سافاری میانبرهای جالبی هم برای تنظیمات مربوطه دارد که فرایند پاک‌سازی حافظه‌ی کش را برای کاربر تسریع می‌کند.

قدم اول: برای شروع، در سمت چپ گوشه‌ی بالا روی گزینه‌ی «Safari» کلیک کرده و گزینه‌ی «Preferences» را انتخاب کنید.

یک پنجره جدید حاوی تنظیمات مرورگر است برای‌تان باز می‌شود که شباهت زیادی هم به تنظیمات مرورگر فایرفاکس دارد.

پاکسازی حافظه کش سافاری

قدم دوم: از این بخش، می‌توانید به دسته «Privacy» بروید. آیکون این بخش، شکل تیره‌رنگی است که ظاهر مرموز یک آدمک در آن دیده می‌شود.

پاک کردن کش در مرورگر سافاری

قدم سوم: در این بخش می‌توانید گزینه‌ی «Remove All Website Data» را انتخاب کنید.

این گزینه تمامی اطلاعات ذخیره‌شده روی کامپیوتر را پاک می‌کند. این روش ساده‌ترین کار برای پاک‌کردن حافظه‌ی پنهان در سافاری است.

قدم سوم – الف: می‌توانید روی گزینه «Details» کلیک کرده و سایت‌هایی که می‌خواهید از روی حافظه‌ی کاش پاک شوند را به‌صورت دستی انتخاب کنید.

این کار به شما امکان می‌دهد که عملکرد داده‌های موجود در حافظه‌ی کش را سفارشی‌سازی کنید و تنظیمات را به‌صورت دستی انجام دهید. در این قسمت همه‌ی وبسایت‌ها به شما نشان داده می‌شود و تا می‌توانید حق انتخاب برای‌تان محفوظ نگه داشته شده است و می‌توانید سایت‌هایی هم که می‌خواهید همچنان در حافظه‌ی کش قرار داشته باشند را نگه دارید.

پاک کردن کش در مرورگر سافاری

قدم چهارم: برای خلاص شدن از شر تمام داده‌های ذخیره‌شده در مرورگر سافاری، روی گزینه‌ی «Safari» در سمت چپ گوشه‌ی بالا کلیک کرده و Reseft Safari را انتخاب کنید. در صفحه باز شده می‌توانید آیتم‌های دلخواهی که می‌خواهید پاک شوند را انتخاب کنید.

با این روش‌ها حافظه‌ی پنهان مرورگر شما پاک می‌شود. اگر همچنان افزایش سرعت عملکرد چشم‌گیری را مشاهده نمی‌کنید، نگران نشوید. با این فرایندها شما از چندین لحاظ به کامپیوتر خود کمک می‌کنید. اولین مورد که باید به آن توجه داشته باشید، این است که سایت‌هایی که قبلا مرورگر شما را کند کرده یا از کار می‌انداخت، اکنون عملکرد بهتری خواهند داشت. همچنین، حافظه کش یک‌سری داده از صفحاتی را در خود نگه می‌داشت که شما دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنید و مقدار زیادی از فضای هارد دیسک را به‌خود اختصاص داده بود، که با این روش‌ها پاک می‌شوند. بدین ترتیب شما فضای بیشتری برای فیلم، موسیقی و فایل‌های بازی خود خواهید داشت.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار