آیا گلکسی S21 اولترا مقابل آیفون ۱۳ پرو مکس قرار می گیرد؟

b744c81741e6dd2e53d857f26c023000
زمان مطالعه: 5 دقیقه

آیفون ۱۳، گوشی هوشمندی است که شرکت اپل در سه‌ماه سوم امسال تولید می کند. آخرین پرچمدار اپل یعنی گوشی آیفون ۱۲ آنگونه که فکرش را می‌کردیم ظاهر نشد؛ حداقل در  برخی مشخصات مانند دوربین، صفحه نمایش و مواردی از این قبیل. به همین خاطر برخی کمپانی‌های رقیب اپل خصوصا رقیب دیرینه این شرکت یعنی سامسونگ، سوژه‌ای برای تمسخر این گوشی یافتند که احتمالا ویدئوی آن را در فضای مجازی دیده‌اید. بنابراین انتظار می‌رود که در پرچمدار بعدی اپل شاهد پاسخی محکم به این رفتار رقیبان باشیم. در حال حاضر گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با مشخصات گوشی آیفون ۱۳ پرومکس وجود دارند. با فرض درستی این گمانه‌زنی‌‌ها قصد داریم ببینیم این گوشی تا چه حد در مقابل رقیب اندرویدی خود یعنی گوشی گلکسی S21 اولترا می‌تواند قد علم کند. لطفا تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آیا گلکسی S21 اولترا مقابل آیفون 13 پرو مکس قرار می گیرد؟ طراحیمقایسه طراحی و نمایشگر آیفون ۱۳ پرومکس و گلکسی S21 اولترا

طبق گمانه‌زنی‌ها اصولا به لحاظ طراحی ظاهری نباید انتظار تغییرات گسترده‌ای را داشته باشیم. آیفون ۱۳ پرومکس کاملا شبیه به مدل نسل گذشته‌ خود یعنی آیفون ۱۲ پرومکس طراحی شده است؛ اما احتمالا در رنگ‌بندی گوشی شاهد دو رنگ جدید خواهیم بود. به احتمال زیاد آیفون ۱۳ پرومکس عریض‌تر و سنگین‌تر و گلکسی S21 اولترا خواهد بود. با این حساب گلکسی S21 اولترا خوش دست‌تر بوده و کار کردن با آن لذت بخش‌تر خواهد بود. 

تمام گوشی‌های اپل تا کنون با صفحه نمایش‌های ۶۰ هرتزی روانه بازار شده‌اند  و تا به امروز هیچ گوشی آیفونی به نمایشگر ۱۲۰ هرتزی یا حتی ۹۰ هرتزی مجهز نشده است. اما گوشی جدید اپل آیفون ۱۳ پرو مکس با صفحه نمایش ساخته شده توسط شرکت سامسونگ، شامل یک پنل ۱۲۰ هرتزی شده است. گویا اندازه و وضوح نمایشگر همچنان ثابت خواهد ماند. یعنی همچنان صفحه نمایشی از نوع OLED با رزولوشن ۲۷۷۸ × ۱۲۴۸ و اندازه‌ی ۶.۷ اینچ، در حالی که گلکسی S21 اولترا مجهز نمایشگری ۶.۸ اینچی با رزولوشن ۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ است. 

اصلی‌ترین رقابت در نمایشگر بین دو گوشی در میزان نرخ نوسازی به صورت داینامیک است. گلکسی S21 اولترا قادر است در حالت‌های مختلف رفرش‌ریت صفحه را بین ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز به صورت اتوماتیک تغییر دهد و در مصرف انرژی تا حد بسیار زیادی صرفه‌جویی کند. که خوشبختانه در این زمنیه اپل آیفون ۱۳ را برای یک رقابت تنگاتنگ آماده کرده است به طوری که میزان تغییر رفرش ریت در آیفون ۱۳ پرومکس نیز به همین میزان طراحی شده است .

آیا گلکسی S21 اولترا مقابل آیفون 13 پرو مکس قرار می گیرد؟ نمایشگرمقایسه حسگر اثرانگشت آیفون ۱۳ پرومکس و گلکسی S21 اولترا

تا پیش از این بنابر ادعای وب‌سایت معتبر بلومبرگ آیفون ۱۳ در تمامی سری‌های خود به حسگر اثرانگشت درون صفحه مجهز خواهد بود. پس از انتشار این خبر، هیچ وب‌سایتی موضوع را تأیید نکرد؛ تا اینکه نبود دوباره این قابلیت بسیار مورد انتقاد قرار گرفت. این درحالی است که  انتقادات فراوانی نسبت به عملکرد فیس‌آی‌دی ‌خصوصا در دوران کرونا صورت گرفت. البته قابل ذکر است که تنها اثرانگشت راه حل امنیتی آیفون ۱۳ پرومکس نخواهد بود و تشخیص چهره به قوت خود پابرجا است. در مقابل گلکسی S21 اولترا دارای حسگر اثرانگشت از نوع اولتراسونیک است که سریع‌تر و دقیق‌تر از حسگر گوشی‌های قبلی عمل می‌کند. عملکرد این حسگر بی‌نقص و عالی است اما گاهی هم اشتباه‌هایی دارد که قابل چشم‌پوشی است. 

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرومکس و گلکسی S21 اولترا

آیفون ۱۳ پرو مکس با همان سه دوربین سری قبل یعنی آیفون ۱۲ عرضه شد و بعید است که در مجموع در برابر دوربین قدرتمند گلکسی S21 اولترا حرفی برای گفتن داشته باشد و بتواند عرض اندامی کند. با این حال پیش‌بینی می‌شود که نسبت به نسل قبل خود عملکرد بهتری داشته باشد. در هر حال در این باره گمانه زنی خاصی وجود ندارد هرچند که برخی امیدوار به پیشرفت سخت‌افزاری دوربین هستند. 

آیا گلکسی S21 اولترا مقابل آیفون 13 پرو مکس قرار می گیرد؟ دوربینمقایسه پردازنده A15 اپل در مقابل اسنپدراگون ۸۸۸ گوشی‌های اندرویدی

سال گذشته شاهد رونمایی از پردازنده‌های ۵ نانومتری توسط اپل بودیم که هم از لحاظ سرعت عملکرد سریع و هم از لحاظ مصرف انرژی کاملا بهینه بودند و حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند. ب در آیفون ۱۳ پرومکس نیز تراشه‌ A15،  ۵ نانومتری استفاده شده است.

برخلاف مواردی مانند باتری و دوربین در بخش سخت‌افزار گوشی‌های هوشمند اپل همیشه برتر از رقبای خود عمل کرده است. در حال حاضر اسنپدراگون ۸۸۸ که بهترین پردازنده‌ گوشی‌های اندرویدی است در مقابل A14 عملکرد ضعیف‌تر از خود نشان می‌دهد. بنابراین از همین الان می‌توان گفت که گلکسی S21 اولترا در مقابل آیفون ۱۳ پرومکس حرفی برای گفتن نخواهد داشت. البته این وضعیت در بخش حافظه رم کمی متفاوت است. 

گلکسی S21 اولترا  با مجهز شدن به حافظه رم ۱۲ گیگابایتی در مقابل حافظه رم ۶ گیگابایتی آیفون در مواردی مثل باز نگه داشتن برنامه‌ها و گشت‌و‌گذار بین آن‌ها عملکرد بهتری به نمایش خواهد گذاشت. البته نباید از این موضوع هم غافل شد که به لحاظ سیستمی گوشی‌های اپل بسیار بهینه هستند و عملکرد رم ۶ گیگابایتی کاملا قابل توجه است. به لحاظ حافظه‌ی داخلی، این دو گوشی وضعیت  مشابه ندارند، چرا که اپل نماینده ارشد سری آیفون ۱۳ را به حافظه داخلی یک ترابایتی مجهز کرده است که البته این پیش بینی قبل از رونمایی این خانواده به گوش می رسید.

آیا گلکسی S21 اولترا مقابل آیفون 13 پرو مکس قرار می گیرد؟ باتریمقایسه باتری آیفون ۱۳ پرومکس و گلکسی S21 اولترا

بر اساس گمانه‌زنی‌ها قرار بود تمام چهار مدل گوشی‌ آیفون ۱۳  به لحاظ عمر باتری پیشرفت چشمگیری داشته باشند. با وجود اینکه هنوز اطلاعات دقیق از میزان باتری این پرچمدار اپل درز نکرده است، اما بسیاری از سایت های معتبر در حوزه دیجیتال میزان باتری آیفون ۱۳ پرو مکس را ۴۳۵۲ میلی‌آمپر ساعت پیش بینی کرده اند. این یعنی افزایش تقریبا ۲۰ درصدی نسبت به آیفون ۱۲ پرومکس. با این حال باز هم نمی‌توان به لحاظ عددی آن را با باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی گلکسی S21 اولترا مقایسه کرد. البته هنوز عملکرد باتری آیفون ۱۳ پرومکس مشخص نیست و باید منتظر ماند تا گوشی روانه بازار شود. ممکن است عملکرد آن به خاطر بهینه بودن طراحی سیستم‌عامل و سخت‌افزار بهتر از رقیبش باشد و مدت زمان طولانی‌تری کاربر را همراهی کند.

انتخاب شما کدام گوشی است؟

آنچه از پرچمدار شرکتی مثل اپل انتظار می‌رود، خیلی بیشتر از چیزی مثل آیفون ۱۲ است. هرچند که آیفون ۱۲ هم طرفداران زیادی اما آیفون ۱۳ پرومکس باید طیف زیادی از سلایق را بتواند راضی کند. البته از این هم نگذریم که گوشی‌های شرکت اپل به خاطر اختصاصی بودن پردازنده و سیستم‌عاملشان همیشه عملکرد خیره کننده‌ای داشته‌اند.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار