چند نکته در خرید بهترین لپ تاپ

40e1b7d84742f8ed4db7b8f64b3139f7
زمان مطالعه: 9 دقیقه

خرید کالای دیجیتال همیشه به عنوان چالش برانگیز ترین خرید ها به حساب می آمده، چراکه تمامی افراد از مشخصات و قابلیت های این دستگاه ها اطلاعات کافی ندارند. از طرفی قیمت این دست کالا ها موجب می شود با کمی احتیاط به سراغ آن ها رویم. از این جهت داشتن یک مشاور و راهنما می تواند در این زمینه کمک شایان توجهی به ما کند. خرید لپ تاپ نیز یکی از مسائلی است که باید درباره آن بیشتر بدانید. اطلاعات درباره سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری، میزان رم و کیفیت کارت گرافیک و نوع آن، نوع باتری و میزان قدرت آن از جمله فاکتورهای هستند که در این خرید باید به آن ها توجه کرد. اما آیا شما می دانید چطور می توان از کیفیت این موارد اطمینان یافت؟ ما در این مقاله بر آن شدیم تا شما را با اجزا و و المان هایی که در خرید لپ تاپ موثر هستند آشنا کنیم.

برای یک خرید آگاهانه و مطمئن با دیجی دو همراه باشید:

چند نکته در خرید بهترین لپ تاپ

آنچه در خرید لپ تاپ باید به آن توجه کنید

مشخص کردن نیاز خود از خرید لپ تاپ

در وهله اول باید از خود بپرسید که از خیرد لپ تاپ چه هدفی دارید؟ اساسا این دستگا ها را برای پاسخگویی به کدام نیازتان انتخاب کرده اید؟ بهتر است بدانید که سخت افزار و نرم افزار لپ تاپ ها بر اساس نیاز کاربران طراحی شده است. از این رو پاسخ به سوالات بالا می تواند انتخاب شما را آسان تر کند. اگر بدون توجه به نیاز خود دست به خرید این کالا بزنید ممکن است با خرید لپ تاپ گران قیمت و بسیار حرفه ای متوجه شوید بسیاری از قابلیت ها و امکانات آن برای شما بلا استفاده است و از طرفی با خرید یک لپ تاپ معمولی نتوانید احتیاجات خود را با این دستگاه برآورده کنید. بنابراین قصد شما از خرید یک لپ تاپ می تواند تماشای فیلم، وب گردی، انجام کارهای دانشجویی، انجام کار های گرافیکی و یا بازی کردن باشد.

توجه به طراحی ظاهری و ساخت

مرحله بعد توجه به ظاهر لپ تلپ است. البته که این مورد می تواند زیبایی را در بر گیرد، اما منظور ما از ظاهر ضخامت، ابعاد نمایشگر و ابعاد لپ تاپ است. بهتر است بدانید که لپ  تاپ هایی که دارای سخت افزار معمولی هستند به عنوان لپ تاپ های میانرده شناخته می شوند که از نظر ابعاد نیز کمی نسبت به لپ تاپ های حرفه ای تر کوچک تر هستند. این در حالی است که لپ تاپ های حرفه ای تر و یا لپ تاپ هایی که گیمر ها انتخاب می کنند سنگین تر و ابعاد بزرگتری دارند.

در این قسمت باید توجه داشته باشید که می خواهید لپ تاپ را در خارج از خانه استفاده کنید و یا قرار است آن را همیشه در خانه داشته باشید. این نکته بسیار حائز اهمیت است، چراکه حمل لپ تاپ های سنگین در طول روز و به خصوص برای دانشجویان بسیار مشکل خواهد بود. از این جهت به ضخامت بدنه، اندازه نمایشگر و وزن لپ تاپ توجه کنید.

مضاف بر این ممکن است ظاهر یک لپ تاپ برای برخی بسیار جذاب باشد و برای برخی هیچ جذابیتی نداشته باشد. برای مثال برخی کمپانی های سازنده لپ تاپ ها این دستگاه ها را طوری طراحی می کنند که قابلیت جدا شدن از کیبورد را داشته باشند و یا طوری طراحی شوند که کاربر بتواند آن را به شکل ۳۶۰ درجه خم کند و به عنوان تبلت از آن استفاده کند. از این رو توجه به این دست قابلیت ها نیز مهم است. بد نیست بدانید که ابعاد نمایشگر در لپ تاپ ها می تواند از ۱۰ اینچ تا ۱۷ اینچ باشد که بنابر نیاز می توانید ابعاد مورد نظر خود را انتخاب کنید. اما معمولا لپ تاپ های موجود ابعادی به اندازه ۱۵.۶ اینچ دارند.

چند نکته در خرید بهترین لپ تاپ

اطلاعات مهم در صفحه نمایشگر

جدا از ابعاد نمایشگر نوع پنل استفاده شده در آن نیز حائز اهمیت است. از این جهت باید در حین خرید به این نکته توجه داشته باشید که پنل لپ تاپ انتخابی شما از چه نوعی است. این پنل ها با وضوح تصویر مختلفی که دارند می توانند در کیفیت محتوای بصری تاثیر گذار باشند. بنابراین اگر برای تماشای فیم و یا کار های گرافیکی به دنبال لپ تاپ هستید توجه به این مهم بسیار ضروری است. از این جهت لپ تاپ هایی که نمایشگر های Full HD و با لا تر دارند برای شما مناسب خواهند بود در غیر این صورت نمایشگر های نوع HD نیز می توانند پاسخگوی نیاز شما باشند.

از این جهت با توجه به نوع نیاز خود می توانید نوع نمایشگر را تعیین کنید. بگذارید مثال دیگری در این زمینه ارائه دهیم . اگر لپ تاپ انتخابی شما قصد همراه در بازی را برایتان دارد بهتر است از پنل های نوع  TNرا خریداری کنید. اما اگر هدف شما از خرید لپ تاپ کارهای گرفیکی است پنل های IPS  گزینه بهتری برای شما خواهند بود. علاووه بر  این توجه به جنس نمایشگر اینکه براق باشد یا مات نیز می تواند در انتخاب شما تاثیر گذار باشد. از ان جهت اگر وضوح بیشتری از نمایشگر را انتظار دارید به سراغ نمایشگر های براق روید. اما اگر محیط کار شما نور بسیار بالایی دارد نمایشگر های مات گزینه بهتری خواهند بود.

چند نکته در خرید بهترین لپ تاپ

اطلاعاتی درباره کارت گرافیک و پردازنده

قسمت مهم لپ تاپ ها مربوط به کارت گرافیک و پردازنده است. این مشخصات می تواند کارایی لپ تاپ شما را مشخص کند. برای اطلاع شما باید بیان کنیم که عموما لپ تاپ ها از پردزنده های دو شرکت AMD و اینتل بهره مند هستند . البته ناگفته نماند که پردازنده های اینتل به دلیل قیمت بیشتری که دارند بر هزینه لپ تاپ تاثیر گذار خواهند بود. توجه به پردازنده و کسب اطلاع درباره آن ها خود مقاله ای مجزا می طلبد که نیاز نیست کاربران تمامی آن را بدانند. تنها نوع پردازنده و امکاناتی که در اختیار کاربر قرار می دهد می تواند در خرید لپ تاپ به شما کمک کند. از این رو در ادامه برخی از اطلاعات مهم در این زمینه را اختیارتان قرار می دهیم.

بسته به نوع هدف شما از خرید لپ تاپ می توان گفت پردازنده های معمولی اینتل مانند  Celeron، Pentium و  Atom و همچنین پردازنده های معمولی  AMD مانند  A و FX برای فعالیت های معمول مانند تماشای فیلم و وب گردی انتخاب می شوند. این پردازنده ها برای لپ تاپ های معمولی استفاده شده و قدرت چندانی برای پردازش کار های گرافیکی سنگین ندارند. بنابراین اگر با این اهداف به سراغ خرید لپ تاپ رفته اید این نوع پردازنده ها برای شما کافی خواهد بود. ضمن اینکه با برخورداری از آن ها قیمت لپ تاپ نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

اما در صورتی که از لپ تاپ خود انتظار پردازش کار های سنگین تری دارید باید به سراغ لپ تاپ هایی بروید که از پردازنده های با کیفیت تری از این دو کمپانی برخوردارند. برای مثال پردازنده های نوع  Core i3، Core i5 و Core i7 برای این دست کار ها بسیار مناسب هستند. ناگفته نماند که دو مدل اول برای کار های نیمه حرفه ای و نیمه سنگین طراحی شده اند. اما مدل آخر را می توانید برای کارهای بسیار حرفه ای تر انتخاب کنید. کمپانی AMD نیز از پردازنده های پر قدرت تری مانند  Ryzen را برای لپ تاپ های حرفه ای استفاده می کند.

از طرفی باید توجه داشته باشید که قدرت لپ تاپ ها تنها در گرو مرغوبیت پردازنده ها نیست. این بخش از لپ تاپ در کنار کارت گرافیک می تواند نتیجه بهتری را ایجاد کند. به این منظور کارت های گرافیک نیز خود به انواعی تقسیم می شود که پر قدرت ترین آن ها را کارت گرافیک های  NVIDIA تشکیل می دهند. اما در صورت عدم استفاده از برنامه های گرافیکی پیچیده می تواند از کارت گرافیک های معمولی شرکت های اینتل و ای ام دی نیز استفاده کنید. از این رو کارت گرافیک Radeon از کمپانی  AMD و کارت گرافیکی HD Graphics از کمپانی اینتل برای کار های معمولی مناسب خواهند بود.چند نکته در خرید بهترین لپ تاپ

اطلاعات درباره میزان رم

اگر به مشخصات گوشی های هوشمند توجه کرده باشید عموما پردازنده را در معیت میزان رم می سنجند. از این جهت میزان حافظه ذخیره سازی رم بسیار بر علکرد پردازنده موثر است. بهتر است بدانید رم فضای ذخیره سازی است که می تواند اطلاعات وارد شده را برای پردازشگر محفوظ نگه دارد و در اصلاح ذخیره کند. پر واضح است که اگر حافظه رم لپ تاپ بیشتر باشد امکان ذخیره سازی داده برای پردازش نیز بیشتر خواهد بود. عموما لپ تاپ ها دارای حافظه رم بین ۶ تا ۸ گیگابایت هستند. اما لپ تاپ های کمی تخصصی تر به رم های ۱۲ تا ۱۶ گیگابایت هم مجهز می شوند. بنابراین اگر فعالیت شما با لپ تاپ به کارهای کوچک و سطحی خلاصه می شود نیاز به حافظه رم بسیاری ندارید. بالا بودن حافظه رم این امکان را به شما می دهد که بتوانید چندین برنامه را به طور همزمان روی لپ تاپ اجرا کنید.

اطلاعات درباره هارد دیسک لپ تا پ ها هارد دیسک لپ تاپ به نوعی حافظه ذخیره سازی آن به شمار می آید. نوع و حجم این قطعه نیز بر هزینه نهایی لپ تاپ تاثیر گذار خواهد بود. اغلب هارد دیسک ها ظرفیتی معادل 128 تا 2 ترابایت دارند که هر میزان از آن ها هزینه متفاوتی خواهد داشت. علاوه بر این نوع کمپانی سازنده هارد دیسک نیز در قیمت آن تاثر گذار است. از این رو هارد دیسک های HDD که نسل قدیمی تر هارد دیسک ها هستند از نسل جدید هارد دیسک های SSD قیمت کمتری دارند. ناگفته نماند که در صورت نیاز به فضای ذخیره سازی بیشتر می تواند از هارد اکسترنال های جداگانه نیز استفاده کنید.

اطلاعات درباره درایو نوری و پورت ها

تعداد و نوع پورت های موجود روی لپ تاپ ها اطلاعات بسیاری درباره امکانات لپ تاپ در اختیارتان خواهد گذاشت. بنابراین در زمان خرید به آن توجه کنید. عموما روی لپ تاپ ها پورت های USB 3 و ۲، پورت LNA، HDMI، دیسپلی پورت و یا پورت مینی اچ دی ام ای دیده می شود. علاوه بر این برخی لپ تاپ ها دارای جک ۳.۵ میلی متری هدفون و شیار کارت حافظه نیز هستند. بنابراین نوع و تعداد اتصالات لپ تاپ باید هنگام خرید مورد توجه قرار گیرد.

اطلاعات درباره هارد دیسک لپ تا پ ها

هارد دیسک لپ تاپ به نوعی حافظه ذخیره سازی آن به شمار می آید. نوع و حجم این قطعه نیز بر هزینه نهایی لپ تاپ تاثیر گذار خواهد بود. اغلب هارد دیسک ها ظرفیتی معادل ۱۲۸ تا ۲ ترابایت دارند که هر میزان از آن ها هزینه متفاوتی خواهد داشت. علاوه بر این نوع کمپانی سازنده هارد دیسک نیز در قیمت آن تاثر گذار است. از این رو هارد دیسک های HDD که نسل قدیمی تر هارد دیسک ها هستند از نسل جدید هارد دیسک های SSD قیمت کمتری دارند. ناگفته نماند که در صورت نیاز به فضای ذخیره سازی بیشتر می تواند از هارد اکسترنال های جداگانه نیز استفاده کنید.

چند نکته در خرید بهترین لپ تاپرررر

اطلاعات درباره باتری لپ تاپ

همانطور که می دانید باتری ها حکم ذخیره سازی انرژی را برای لپ تاپ دارند. بنابراین نوع آن ها و قدرت شان بسیار حائز اهمیت است. البته توجه داشته باشید که مصرف باتری بنابر استفاده شما از دستگاه متغیر است از این رو اگر می بینید که دو دستگاه با مدل یکسان برای دو کاربر مصرف انرژی متفاوتی دارند به این معنا نیست که باتری هر کدام متقفاوت است؛ بلکه نوع استفاده از آن موجب می شود مصرف باتری کاهش و یا افزایش یابد. باتری ها به دو نوع لیتیوم یون و لیتیوم پلمیر تقسیم می شوند. علاوه بر این امکاناتی نظیر شارژ سریع از جمله قابلیت هایی است که باید در حین خرید به آن ها دقت داشته باشید.

چند نکته در خرید بهترین لپ تاپ

جمع بندی پایانی

همانطور که در ابتدا بیان شد آنچه در خرید لپ تاپ بسیار حائز اهمیت است نوع استفاده شما و هدفتان از خرید لپ تاپ است. در قسمت های مختلف توضیخات دیدید که این هدف شما است که می تواند نوع پردازنده، نوع هادردیسک، نوع باتری و همچنین نوع نمایشگر را مشخص کند. بنابراین قبل از هر اقدامی انتظارات خود را از خرید لپ تاپ در نظر گیرید. مضاف بر این بهتر است سری به مشصات لپ تاپ های کاربردی د و با کیفیت نیز بزنید و به خوبی امکانات آن ها را بررس کنید. با اطلاعت بیشتر در این زمینه می توانید انتخابی آگاهانه تر نیز داشته باشید.

به یاد داشته باشید قیمت لپ تاپ مستقیما نشان دهنده امکانات آن نیست. به بیان دیگر باید توجه داشته باشید کمپانی های مختلف در ساخت این کالا به دلیل تبلیغات فراوان و سودی که از نام برند خود می برند می توانند لپ تاپ هایی با امکانات حداقلی را تنها به بهای برند خود گران قیمت تر از یک لپ تاپ با امکانات بیشتر ارائه دهند. بنابراین دور از ذهن نیست که لپ تاپ بسیار حرفه ای از شرکت ایسوس که کاربرد گیمینگ نیز داشته باشد با یک لپتاپ کمتر حرفه ای اپل از لحاظ قیمت برابری کند. از این جهت اگر به دنبال یک لپ تاپ اقتصادی هستید می توانید از برند های مانند ایسوس، اچ پی، لنوو و ایسر استفاده کنید. این کمپانی ها علاوه بر ارائه لپ تاپ های بسیار حرفه ای لپ تاپ های اقتصادی نیز تولید می کنند.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار