وضعیت بازار موبایل در یک دهه؛ قسمت اول (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴)

3c1156eb494c0286125d835b0170a639
زمان مطالعه: 4 دقیقه

در دنیای تکنولوژی، ۱۰ سال مدت‌زمان بسیار زیادی است، خصوصا در بخش مبتکر و سریعی مانند موبایل. در این مطلب قصد داریم به بررسی وضعیت بازار موبایل در دهه‌ای که گذشت، بپردازیم.

وضعیت بازار موبایل در سال ۲۰۱۰: ادغام بازار

در نخستین سال از دهه جدید، T-Mobile و Orange که اخیراً در هم ادغام شده بودند با شرکت Everything Everywhere ترکیب شدند. این سازمان با ۲۸.۴ میلیون مشتری، بزرگترین اپراتور موبایل انگلستان شد و انتظار می‌رفت در سال‌های بعد نقش عمده‌ای در صنعت بازی کند. این پتانسیل از آنجا کشف شد که این شرکت موفق شد جوایز صنعت را یک‌به‌یک درو کند. در آن سال، تام الکساندر، مدیرعامل این شرکت «مرد سال صنعت» نام گرفت و این نخستین بار بود که این لقب به رئیس یک شرکت در حوزه ارتباطات و شبکه تعلق گرفت.

بازار تلفن‌های هوشمند با توجه به عرضه تعداد زیادی از دستگاه‌های مهم اندرویدی و رونمایی از آیفون ۴ به رشد خود ادامه داد، در حالی که آخرین تلاش مایکروسافت برای گرفتن سهمی از بازار موبایل‌گریزان با انتشار پلتفرم ویندوز فون ادامه داشت. اپل همچنین با راه‌اندازی خط  تولید تبلت خود، دستگاه جدیدی به نام آیپد را به بازار عرضه کرد.

وضعیت بازار موبایل

از تلفن‌های همراه شاخص عرضه شده در این سال می‌توان به آیفون ۵، سامسونگ گلکسی ۵ و اچ‌تی‌سی نکسوس وان اشاره کرد.

وضعیت بازار موبایل در سال ۲۰۱۱: تغییر گارد

سال ۲۰۱۱ را می‌توان سال تغییر صف‌آرایی‌ها در بازار موبایل نامید. نوکیا و بلک‌بری که سال‌ها جزو پیشروان صنعت موبایل بودند، موفق به حفظ موقعیت خود در این بازار پیشرو نبودند و جایگاه خود را از دست رفته می‌دیدند. نوکیا برای توسعه دستگاه‌های ویندوز فون به مایکروسافت کمک می‌کرد و بلک‌بری جای خود را در میان رقبا بسیار تنگ می‌دید.

مشکلات نوکیا با توجه به سیستم‌عامل پیر و خسته خود، سیمبین، در اکتبر همان سال روندی صعودی به خود گرفت.

موتورولا، از دیگر پیشگامان صنعت در آن دوره، قصد داشت با همکاری گوگل دست به طراحی گوشی بزند که به ادعای خودشان قصد داشت دنیای تکنولوژی را با تحول عجیبی روبه‌رو کند که این پروژه هم با شکست مواجه شد.

در همین حال، به دلیل تاخیرهای فراوان در انتخاب کمپانی توسعه‌دهنده تکنولوژی ۴K، تام الکساندر به عنوان مدیر عامل Everything Everywhere، جایگزین اولاف سوانتی شد. با این حال، بزرگ‌ترین ضایعه در این سال، فوت استیو جابز بود که پیشامدی فراتر از اتفاقات روتین صنعت به شما می‌رفت.

وضعیت بازار موبایل

نوکیا لومیا ۸۰۰، سامسونگ گلکسی نکسوس و سامسونگ گلکسی اس ۲ از مهم‌ترین عرضه‌های این سال بوده‌اند.

وضعیت بازار موبایل در سال ۲۰۱۲: آینده ۴G

پس از سال‌ها عقب ماندن از رقبا در ایالات متحده و آسیا، بریتانیا سرانجام در سال ۲۰۱۲ به کشورهای صاحب تکنولوژی ۴K پیوست. از سوی دیگر، شرکت Everything Everywhere پیش از پرتاب LTE در امواج هوایی ۱۸۰۰ مگاهرتز، نام خود را به EE تغییر داد. مصرف‌کنندگانی که مشتاق سرعت و پهنای باند بیشتر بودند، سرانجام موفق شدند از نت‌فلیکس و دیگر شبکه‌های اشتراکی استفاده کنند.

تلاش‌ها برای رقابت با اندروید و iOS با ارائه سیستم‌عامل‌هایی چون ویندوز فون ۸ و بلک‌بری ۱۰ ادامه داشت اما برخلاف موفقیت‌های اولیه این دو سیستم‌عامل، پس از مدتی تب و تاب خود را از دست داده و رو به کمرنگ شدن رفتند.

از سوی دیگر، شرکت سامسونگ موفق شد با تصاحب جایگاه نوکیا به عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده موبایل، به بزرگ‌ترین تولیدکننده موبایل‌های هوشمند در دنیا تبدیل شود. این در حالی بود که مدیرعامل این شرکت در همان سال به عنوان «مرد سال» معرفی شد.

وضعیت بازار موبایل

آیفون ۵ و گلگسی اس ۳ سامسونگ را می‌توان در زمره قوی‌ترین تولیدات این سال قرار داد.

وضعیت بازار موبایل در سال ۲۰۱۳: فروش سهم شرکت‌های بزرگ

انگلستان که سال‌ها در انتظار مشخص شدن اپراتورهای اصلی تکنولوژی ۴K بود، به ناگاه خود را در میان ۴ اپراتوری می‌دید که امواج قدرتمندی را به مشتریان خود عرضه می‌کردند. طولی نکشید تا شرکت‌های Vodafone و O2 نیز به این جمع بپیوندند تا شبکه ۴G در این کشور قدرت بیشتری بگیرد. با کنار کشیدن اپراتور Phone4U – که اپراتوری کاملا مستقل و متعلق به بخش خصوصی به شمار می‌رفت – از ارائه خدمات ۴G که با همکاری کمپانی Carphone Warehouse ارائه می‌داد، سهم بازار ۴G در انگلستان به ۳ شرکت رسید.

روند کم‌رنگ شدن بلک‌بری در طول این سال شتاب بیشتری گرفت. این شرکت پس از معرفی جدیدترین مدل از تلفن‌های همراه خود، بلافاصله با تغییر استراتژی از ارائه دستگاه‌ به ارائه خدمات، سعی کرد از کاهش سهم خود در بازار تکنولوژی موبایل جلوگیری کند. این اوضاع برای نوکیا نیز چندان تفاوت نداشت. این شرکت با فروش سهام خود به مایکروسافت با قیمت ۴.۶ میلیون یورو از بازار تلفن‌های هوشمند کناره‌گیری کرد و کنترل کمپانی مشترک نوکیا – زیمنس که در عرصه ارتباطات فعالیت می‌کرد را به دست گرفت.

وضعیت بازار موبایل

از تلفن‌های هوشمند قابل توجه در این سال می‌توان به اچ‌تی‌سی وان، بلک‌بری زد ۱۰ و نوکیا لومیا ۵۲۰ اشاره کرد.

وضعیت بازار موبایل در سال ۲۰۱۴: اختلال در بازار

بخش خرده‌فروشی موبایل در سال ۲۰۱۴ با چیزی فراتر از تغییر و تحول روبرو شد. شرکت‌های EE، O2 و Vodafone از همکاری با  Phone4U صرف نظر کردند تا این شرکت نهایتا در همین سال تعطیل شود. Carphone Warehouse و Dixons نیز در معامله‌ای ۳.۸ میلیارد پوندی در هم ادغام شدند.

لنوو، غول فناوری چینی، موتورولا را از گوگل خریداری کرد.  این در حالی بود که اوضاع نوکیا با تصمیم مایکروسافت مبنی بر کناره‌گیری این شرکت از عرضه گوشی‌های مبتنی بر ویندوز فون و تمرکز بر سرویس‌های ابری و هدمات جانبی، وخیم‌تر شده بود.

سرانجام، BT با کمک EE بار دیگر به یک اپراتور موبایل تبدیل شد. این توافق بزرگترین شبکه‌های فیبر و ۴G در انگلستان را به یکدیگر پیوند داد تا راه برای خدمات همگرا باز شود.

وضعیت بازار موبایل

ال‌جی جی۳، گوگل نکسوس ۶ و بلک‌بری پاسپورت مهم‌ترین تولیدات این سال را تشکیل می‌دهند.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار