مقایسه شیائومی ردمی نوت ۱۰ و شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو

7146e15045620b732444bc6fcbe3a970
زمان مطالعه: 5 دقیقه

تا چند وقت پیش وقتی برای خرید گوشی هوشمند به بازار مراجعه می‌کردیم، هر گوشی را تنها در یک مدل با مشخصات سخت‌افزاری ثابت می‌توانستیم خریداری کنیم، اما در بازار امروز روند خرید کاملاً متفاوت است و هر گوشی با مدل‌های مختلف و مشخصات سخت‌افزاری متفاوت و روانه بازار می‌شود. به عنوان مثال گوشی نوت ۱۰ شیائومی علاوه بر ظرفیت‌های سخت‌افزاری متفاوتی که دارد در مدل‌های دیگری هم عرضه می‌شود. مثل نوت ۱۰ پرو. اما این دو مدل با هم چه تفاوت‌هایی دارند؟ کدام یک برای خرید ارزش بالاتری دارد؟ برای اینکه پاسخ این دو سوال و سوالاتی از این قبیل را دریافت کنید، لطفاً تا انتهای مطلب با ما همراه باشید

تفاوت شیائومی ردمی نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پرو در طراحی و کیفیت ساخت

نحوه طراحی هر دو گوشی به لحاظ ظاهری یکسان است، اما از لحاظ ابعاد، ضخامت، وزن و جنس بدنه با یکدیگر متفاوت هستند. نوت ۱۰ نسبت به نسخه پرو طول و عرض کمتری دارد، اما ضخیمتر است. همچنین به لحاظ وزنی حدود ۱۴ گرم سبک‌تر است. جنس نوت ۱۰ در پنل پشتی و فریم گوشی پلاستیکی است، اما در نسخه پرو پنل پشتی از جنس شیشه ساخته شده که با محافظ گوریلا گلس ۵ محافظت می‌شود. پنل جلوی هر دو گوشی از جنس شیشه است با این تفاوت که نوت ۱۰ با گوریلا گلس ۳ محافظت می‌شود و نسخه پرو با گوریلا گلس ۵. در کل می‌توان گفت کیفیت طراحی نوت ۱۰ پرو از نسخه معمولی بهتر است و در این بخش از رقابت پیروزی با نسخه پرو است. اما به سراغ نمایشگر گوشی برویم.

تفاوت شیائومی ردمی نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پرو در صفحه نمایش دو گوشی

نسخه پرو مجهز به صفحه نمایشی از نوع آمولد با اندازه ۶.۶۷ اینچ است، اما نوت ۱۰ صفحه نمایشی از جنس سوپر آمولد دارد که اندازه آن ۶.۴۳ اینچ است. تراکم پیکسلی نمایشگر نوت ۱۰ برابر ۴۰۹ پیکسل در مساحت یک اینچی از صفحه نمایش است، اما این عدد در نسخه پرو معادل ۳۹۵ است. ضمناً نسخه پرو نمایشگری با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز دارد. میزان روشنایی هر دو نمایشگر ۴۵۰ نیت است و از این لحاظ هیچ تفاوتی با هم ندارند. در حالت کلی و با سلیقه ما می‌توان نمایشگر نوت ۱۰ پرو را به خاطر نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و اندازه نسبتا بزرگتر پیروز این میدان دانست؛ هرچند که تراکم پیکسلی نسخه پرو کمتر است.

تفاوت در مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دو گوشی

بهتر است ابتدا به صورت خلاصه مروری داشته باشیم بر مشخصات سخت افزاری هر دو گوشی.

مشخصات سخت‌افزاری نوت ۱۰:

* چیپست Qualcomm SDM678 Snapdragon 678

* پردازنده مرکزی هست هسته‌ای با دو هسته ۲.۲ گیگاهرتزی Kryo 460 Gold و شش هسته ۱.۷ گیگاهرتزی Kryo 460 Silver

* پردازنده گرافیکی Adreno 612

* میزان حافظه رم ۴ و ۶ گیگابایتی

* میزان حافظه داخلی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی

مشخصات سخت‌افزاری نوت ۱۰ پرو:

* چیپست Qualcomm SM7150 Snapdragon 732G

* پردازنده مرکزی هست هسته‌ای با دو هسته ۲.۳ گیگاهرتزی Kryo 460 Gold و شش هسته ۱.۸ گیگاهرتزی Kryo 460 Silver

* پردازنده گرافیکی Adreno 618

* میزان حافظه رم ۶ و ۸ گیگابایتی

* میزان حافظه داخلی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی

همانگونه که مشاهده می‌کنید هیچ جای بحثی وجود ندارد و می‌توان گفت نوت ده پرو مشخصات سخت افزاری بهتری نسبت به نوت ۱۰ دارد. هرچند که در بعضی مواقع اختلاف بین دو گوشی در بخش سخت افزاری بسیار کم است. با این حال بازهم نوت ۱۰ پرو برنده رقابلن در این بخش است. ضمنا قابل ذکر است که به لحاظ نرم‌افزاری هم هیچ تفاوتی بین دو گوشی وجود ندارد. زیرا هر دو برپایه اندروید ۱۰ و رابط کاربری MIUI 12 روانه بازار می‌شوند. 

تفاوت شیائومی ردمی نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پرو در دوربین

بزرگترین اختلاف بین نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پرو در دوربین آن‌ها. است هر دو گوشی مجهز به دوربینهای چهارگانه هستند و در بخش دوربین اولترا واید، دوربین ماکرو و لنز عمق مشخصات یکسانی دارند؛ اما اختلاف بین این دو گوشی در قسمت دوربین بر سر لنز اصلی و دوربین سلفی است. لنز اصلی نوت ۱۰ قادر به ثبت تصاویر ۴۸ مگاپیکسلی است در حالی که نسخه پرو از یک لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد و اختلاف بین این دو بسیار زیاد است. در بخش دوربین سلفی هم اختلاف‌‌هایی وجود دارد. نوت ۱۰ مجهز به دوربین ۱۳ مگاپیکسلی در بخش سلفی است اما نسخه پرو دارای یک لنز ۱۶ مگاپیکسلی است. عملکرد این دو گوشی در بخش فیلمبرداری یکسان است و هیچ تفاوتی با همدیگر ندارند.

با این تفاسیر نوت ۱۰ پرو قطعاً ارزش خرید بالاتری نسبت به نوت ۱۰ دارد. البته دوربینی با چنین مشخصات شگفت‌انگیز بیشتر برای افرادی خوب است که دوربین گوشی را اغلب برای کسب و کار خود استفاده می‌کنند تا اینکه یک استفاده شخصی از آن داشته باشند. برای استفاده شخصی همان دوربین نوت ۱۰ کفایت می‌کند.

تفاوت شیائومی ردمی نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پرو در باتری

و اما آخرین بخش مربوط به باتری دو گوشی است. در بخش باتری هر دو گوشی تقریباً عملکرد یکسانی دارند. نوت ۱۰ دارای یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری است و نسخه پرو، باتری دارد که ظرفیت آن فقط ۲۰ میلی آمپر بیشتر از نوت ۱۰ است. بخش جذاب ماجرا شارژر گوشی‌ها است. در هر دو گوشی از یک شارژر سریع ۳۳ واتی استفاده شده است که تقریباً قادر است در مدت ۲۵ الی ۳۰ دقیقه ۵۰ درصد از باتری را شارژ نماید.

کلام آخر

تقریبا بدون هخی چون و چرایی می‌توان نوت ۱۰ پرو را برنده این رقابت دانست، زیرا در تمام بخش‌ها یا از نوت ۱۰ جلوتر است و یا عملکرد یکسانی با آن دارد. تفاوت بین این دو گوشی به لحاظ قیمت فقط ۲۰ دلار است، یعنی با احتساب قیمت دلار در زمانی که این مطلب نوشته می‌شود، چیزی حدود ۶۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان. اگر به لحاظ اقتصادی در مضیقه نیستید و این اختلاف قیمت برایتان مهم نیست، حتما توصیه می‌شود که به سراغ نوت ۱۰ پرو بروید، اما اگر قیمت آن برایتان مهم است، نوت ۱۰ می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. خصوصا که در بین گوشی‌های هم رده خودش حرف‌هایی برای گفتن دارد.

نظر شما در رابطه با این دو گوشی چیست؟ ترجیح می‌دهید کدام مدل را خریداری کنید؟ لطفا نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما و خوانندگان عزیز این مطلب درمیان بگذارید.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار