راهنمای فشرده سازی فایل

416590d9f8508c174823976ab54f0c63
زمان مطالعه: 4 دقیقه

فشرده سازی فایل‌ها به دلیل جلوگیری از اتلاف پهنای باند و زمان آپلود یا دانلود فایل، حائز اهمیت بسیاری است؛ از این رو، شاید بسیاری از شما، تلاش کرده‌اید تا فایل‌های خود را با استفاده از برنامه WinRAR فشرده‌ سازی کنید، ولی نهایتا به اختلاف حجم چند کیلوبایتی رسیده‌اید و حالا، این برنامه را فقط برای رمزگذاری فایل‌های خود استفاده می‌کنید. شاید دلیل این شکست، در عدم شناخت فشرده سازی و راه‌های فشرده سازی بوده؛ در ادامه با معرفی کامل فرایند فشرده سازی و آموزش راه‌های آن، به صرفه‌جویی در حافظه دستگاه شما، کمک می‌کنیم. در ادامه، به بررسی روش‌های فشرده سازی ویدئو، موسیقی و صوت می‌رویم که اساس کار این مقاله نیستند و فقط برای درک شما از بحث فشرده سازی آمده‌اند.

فشرده سازی چیست؟ شعبده بازی؟

فشرده سازی، شعبده بازی نیست و دستگاه شما با فشرده کردن یک فایل، اختلاف حجم را در زیر پورت USB خود پنهان نمی‌کند؛ فشرده سازی یعنی این که، از حجم فایل کاسته شود، ولی به داده اصلی، دست نخورد. در کل، فشرده سازی به دو بخش بانابودی و بی‌نابودی تقسیم می‌شود که در ابتدا به توضیح فشرده سازی بانابودی می‌پردازیم.

فشرده سازی فایل

فشرده سازی بانابودی

لازم نیست از اسم این تیتر بترسید، چراکه این مبحث به یک عملیات کامپیوتری اطلاق می‌شود و نه یکی از ادعاهای گوبلز درمورد موشک ساخته‌نشده V2. فشرده سازی بانابودی برای مواردی مانند عکس و موسیقی کاربرد بیش‌تری دارد و در اصل هم، بخشی از فایل را نابود می‌کند، ولی نه بخش مهمی را. برای مثال، بهتر است بدانید که دامنه شنوایی انسان بین ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز است و قطعا موسیقی‌هایی که گوشی می‌دهید، اصواتی، خارج از این دامنه دارند؛ فشرده سازی بانابودی هم این اصوات را حذف می‌کند. البته باید توجه داشته باشید، چه برای عکس، چه برای فیلم یا موسیقی، فشرده سازی بانابودی بیش از حد می‌تواند، سبب افت کیفیت شود.

فشرده سازی بی‌نابودی

در این عمل از فشرده سازی، هیچ اطلاعاتی از فایل، حذف نمی‌شوند و تمامی اطلاعات، به‌جای افزونگی‌های پیاپی، شرح داده خواهند شد. اما قطع به یقین، نه این مورد بدون نابودی و مورد گوبلز نیز برای استفاده‌های شما مناسب نیستند، ولی اگر می‌خواهید از این دو روش استفاده کنید، بهتر است به سراغ فشرده سازی بی‌نابودی بروید و برای این‌گونه فشرده سازی‌ها باید به سراغ برنامه‌های تخصصی بروید؛ خدارا شکر در این‌جا که بحث ما، بحث WinRAR است.

فشرده سازی فایل

فشرده سازی فایل با استفاده از برنامه WinRAR

برنامه WinRAR می‌تواند در انتقال امن فایل و فشرده سازی، مددرسان باشد. برای فایل‌ها، رمزگذاری ۲۵۶ بیتی درنظر گرفته می‌شود و خود برنامه WinRAR بهترین روش فشرده سازی را انتخاب می‌کند. این برنامه، تمامی فرمت‌های فشرده سازی را در دست دارد و جدا از کامپیوترها و لپ تاپ ها، بر روی گوشی های هوشمند نیز قابل استفاده است. ایراد اساسی بسیاری در استفاده از این برنامه، به نشناختن WinRAR ربط دارد؛ برای مثال، گاهی اوقات پیش آمده که کاربر وارد برنامه شده و توانسته تا مرز سیو کردن فایل برود، اما فقط به یک فایل ZIP با حجم قبلی برخورده؛ اما برای فشرده سازی یک فایل با استفاده از برنامه WinRAR باید چه‌کاری کرد؟

گام‌های فشرده سازی یک فایل با استفاده از برنامه WinRAR

  1. در ابتدا با کلیک بر روی پوشه یا فایل خود، وارد قسمت Add to archives شوید.
  2. اگر می‌خواهید فایل خود را به چندین قسمت با اندازه‌های مساوی تقسیم کنید، قسمت Split to volumes,size را با واحد تقسیم اندازه فایل خود تنظیم کنید. (فی‌المثل، اگر می‌خواهید یک فابل ۲۰۰ مگابایتی را به چهار فایل ۵۰ مگابایتی تقسیم کنید، در آن‌جا، عدد ۵۰ را قرار دهید و توجه داشته باشید، که واحد اندازه‌گیری، مگابایت است و فرقی نمی‌کند که فایل شما چه حجمی داشته باشد)
  3. در این‌جا و در زیر قسمت Archive Format، زبانه Compression method را باز کنید و از حالت Normal به حالت Best تغییر حالت دهید.
  4. در سمت راست و در جایی که چندین گزینه وجود دارند، تیک گزینه create solid archive را بزنید.
  5. از نوار بالایی به قسمت Advance بروید و گزینه Compression در سمت راست را بزنید.
  6. مطمئن شوید، تمامی گزینه‌ها بر روی حالت Auto هستند و در سمت راست، Memory to use را به مقدار ۱۲۸ برسانید.
  7. فایل فشرده خود را دریافت کنید.

چرا به فشرده سازی نیاز داریم؟

یک روزی، تمامی نفت دنیا مصرف خواهد شد، سوخت خورشید تمام می‌شود و حافظه دستگاه شما نیز پر خواهد بود؛ اگر بخواهید، ۱۰ تی‌شرت را درون یک ساک قرار دهید، آن را منظم تا می‌کنید، اگر ۲۰ تا تی‌شرت شوند، کمی بی‌سلیقگی به خرج می‌دهید و اگر ۵۰ تا تی‌شرت داشته باشید، آن‌ها را با مشت و لگد فشار می‌دهید. فشرده سازی هم یه چیزی در حول این معنا است و فضای در دسترس شما را بیش‌تر می‌کند؛ در حالی که، مشت شما سبب برقراری امنیت در میان تی‌شرت‌ها نمی‌شود، ولی فشرده سازی، فایل‌ها را ایمن‌تر می‌کند.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار