نقد و بررسی Sony Xperia L1

92c43dbeb0f3ad2ea8406829e272fb3f
زمان مطالعه: 7 دقیقه

دیجی دو – شرکت سونی در نظر دارد با آخر جدول قیمت های پایین خداحافطی کند مثل اینکه از این موضوع که همیشه در پایین این جدول باشد خسته شده است. و میخواهد گوشی هوشمندی با رنج قیمت متوسط به بازار عرضه کند . این گوشی هوشمند قرار است جایگزینی برای  Xperia E  باشد.  این شرکت درنظر دارد  این دستگاه را با قابلیت هایی همچون صفحه نمایش ۵.۵ اینچ، USB Type-C، NFC، IPS LCD، اندروید نسخه ۷.۰ و همچنین قابلیت ارتقاء حافظه ذخیره سازی و در نهایت یک هدفون قابل اطمینان به بازار عرضه کند.

در این مقاله قصد دارم به بررسی Sony Experia L1 بپردازم که شما میتوانید محصولات سونی را از وب سایت دیجی دو با قیمت بسیار مناسب از همین لینک خریداری کنید.

مشخصات قیمت و نوع دسترسی به xperia L1

قیمت این گوشی هوشمند بر اساس منابع مطلع حدود ۱۸۰ دلار (۲۴۰ پوند) میباشد که به همراه یک سیم کارت رایگان در کشورهای اروپایی به فروش میرسد. افرادی که در انگلستان هستند میتوانند این گوشی را بدون پرداخت هزینه اولیه دریافت کنند بطوریکه هرماه مقداری از روی حقوق آنها کم میشود .

برای کسانی که در ایالات متحده آمریکا هستند نیز همین موضوع برقرار است و این کاربران میتوانند آن را از سایت آمازون خریداری کنند که البته باز هم به همراه یک سیم کارت رایکان به آنها داده میشود.

دیزاین بدنه  و صفحه نمایشگر

در حالیکه تقریبا بیشتر تولیدکنندگان گوشی های هوشمند به دنبال تبعیت از اپل هستند تا گوشی های با شکوه بسازند سونی با حداقل تلاش خود سعی دارد فقط

blank

جایگزین برای گوشی های خود عرضه کند.

این گوشی هوشمند ممکن است بسیار شبیه به گوشی های قبلی سونی باشد و مثل آنها دارای لبه های گرد برای راحتی در گرفتن میباشد.

و بالای آن یک شکاف وجود دارد که روی آن دوربین جلو و حسگر و همچنین باند گوشی دیده میشود. شرکت سونی سعی دارد تا دستگاه هایی را تولید کند تا کمترین هزینه را در برداشته باشد تا بتواند آن ها را با قیمت کم به کاربران خود برساند.

یکی از اقدامات عجیب شرکت سونی نوع جنس بدنه انتخابی برای دستکاه خود است .

جنس بدنه

این شرکت جنس بدنه xperia L1 را از پلاستیک ساخته است و این درحالی است که بیشتر شرکت های چینی نظیر  Elephone و Maze دستگاه هایی را تولید میکنند که علی رغم قیمت کمی که دارند از جنس فلز و شیشه هستند. و خوب واضح است که کسی جنس شیشه و فلز را به بدنه پلاستیکی ترجیح نمیدهد.

طراحی

طراحی این گوشی بسیار شبیه به مدل های قبلی آن است همانطور که قبلا گفته شد.

xperia L1 در پشت دارای یک دوربین و فلاش و در زیر آن آرم شرکت سونی قرار دارد، وشاخص لمس NFC ، در بالای آرم سونی جای دارد. در سمت راست آن کلید پاور و کلیدهای ولوم صدا دیده میشود، درحالیکه در سمت راست آن درپوشی قرار دارد که زیر آن سیم کارت نانو و حافظه خارجی میکرو اس دی  جای میگیرد. این درپوش در مقابل آب و گردو غبار مقاومتی ندارد.  در پایین گوشی xperia L1 شما میتواند یک میکروفون و بلندگوی مونو را به همراه ورودی Usb-Type c مشاهد کنید .

صفحه نمایش  

xperia L1 دارای صفحه نمایش ۵.۵ اینچی IPS با رزولوشن تصویر ۱۲۸۰*۷۲۰ میباشد. تراکم پیکسلی آن چیزی حدود ۲۶۷ ppi میباشد. اگر انگشت خود را با فشار متوسط بر روی صفحه نمایش آن بگزارید خواهی دید که جای انگشتتان بر روی آن باقی میماند که این بازگو کننده آن است که چارچوب پلاستیکی آن به اندازه کافی سخت نیست. با این حال دید روی صفحه نمایش آن خوب است حتی اگر در یک روز آفتابی از آن استفاده کنید.

گوشی هوشمند xperia L1 فاقد حسگر اثر انگشت است و این موضو بخاطر قیمت کم آن است. البته به نظر نمیرسد سونی شانس خوبی در بازار داشته باشد چون در این رنج قیمت گوشی هایی هستند که از سونی بهتر جلوه میکنند همچون دو مدل Moto G5 و Xiaomi Mi A1 که به تازگی به بازار عرضه شده اند.

طول عمر باتری و دوربین

هر وسیله ای دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود میباشد و یکی از برتری های xperia L1 در مقابل رقبای خود دربازار عمر باتری آن است گوشی  xperia L1 دارای باتری با ظرفیت ۲۶۲۰ میلی آمپر برساعت است که این عمر باتری برای یک گوشی با صفحه نمایش ۵.۵ اینچی بسیار مناسب و کارآمد است. این ظرفیت باتری به راحتی مارا در یک روز معمولی همراهی میکند تا مابتوانیم از برنامه های  همچون وب گردی، ایمیل، توییتر، عکاسی، فیلم برداری و برخی از بازی های ۳D استفاده کنیم.

در یک آزمایش انجام شده بر روی این گوشی که طی آن یک کلیپ ۹۰ دقیقه ای با کیفیت فول اچ دی را با نور کامل صفحه به نمایش گذاشتند xperia L1 تنها ۱۵ %از شارژ خود را ازدست داد و این در حالی است که رقبای آن همچون موتور G5 و نوکیا ۶ چیزی در حدود ۲۲% از شارژ خود را از دست دادند.

دوربین 

دوربین یک گوشی در دنیای مدرن امروز با وجود دنیای مجازی حاکم یکی از قابلیت های مهم گوشی های هوشمند میباشد که بدون شک هر فردی در انتخاب یک گوشی هوشمند به آنها دقت میکند. xperia L1 به یک دوربین پشت ۱۳ مگاپیکسل مجهز است که انتظار میرود عکس های دوست داشتنی و زیبایی را از لحظات به یاد ماندنی زندگی شما ثبت خواهد کرد، حتی زمانیکه شرایط مناسب نباشد. این درحالی است که شما میتوانید با وجود نور مناسب و تمرکز خودکار بر روی جسم مورد نظر به تبع عکس های بهتر و باکیفیت تری بگیردید. البته دوربین xperia L1 یک نقطه ضعف نیز دارد و آن این است که فوکوس اتوماتیک به همان اندازه که ما دوست داریم، سریع نیست و هیچ تثبیت کننده تصویر نوری وجود ندارد؛ در نتیجه در  عکس چند تار  به وجود می آید.

عملکرد دوربین در محیط های گوناگون

در نور کمxperia L1  مبارزه میکند تا در مقابل تاریکی پیروز شود و بر روی هدف تمرکز کند اما این کار حتی با وجود فلاش LED  نیز به خوبی میسر نیست. این دستگاه از HDR نیز  پشتیبانی می کند.

اما برخلاف  iPhone 8 یا OnePlus 5T، این قابلیت به طور خودکار نصب نمیشود و شما باید با حالت دستی آن را فعال کنید.

و این موضوع باعث میشود تا زمان پردازش افزایش یابد و اگر شما بخواهید سریعا عکس بگیرید به نظر مفید نخواهد بود.

xperia L1 دارای دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی است که به درستی در نرم افزار هایی نظیر Snapchat و اسکایپ کار میکند.

دوربین عقب

دوربین عقب می تواند فیلم ویدئویی ۱۰۸۰p را با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کند اما کیفیت شگفت انگیزی نیست و عدم ثبات آن به این معنی است که فیلم به نظر  لرزان می رسد. درمورد ضبط صدا هم این گوشی چنگی به دل نمیزند و فقط برای گرفتن کلیپ های ویدئویی برای ارسال به دوستان، مفید است نه برای ضبط تعطیلات خانوادگی شما.

رابط کاربری و نرم افزار های سفارشی

xperia L1 با اندروید نسخه ۷.۰ ( Nugat )  قدرتمند شده است و ظاهر آن توسط خود شرکت سونی سفارشی شده است. در بیشتر موارد، رابط کاربری سونی دارای بسیاری از نشانه های اندرویدمانند کشوی برنامه،  اطلاع رسانی و حتی Google Now است که در سمت چپ صفحه اصلی اصلی قرار دارد. سونی عین دیگر سازندگان  برنامه های Google Play Music، Google Photos و Play Movies & TV را به طور پیش فرض نصب کرده است و در کنار آنها چند برنامه سفارشی خود را نیز نصب کردهکه ازجمله آنها این است که  به جای صفحه کلید Google خود، Swiftkey را نصب می کند، البته به شما این امکان را میدهد تا بین آنها جابجار شوید.

مشخصات فنی

شرکت سونی این محصول خود را به تراشه چهار هسته ای شرکت MediaTek MT6737T مجهز کرده است که قدرت پردازش ۱.۲۵ گیگاهرتزی دارد.  این CPU کم هزینه است که با یک GPU Mali-T720MP2 و ۲ گیگابایت حافظه رم بر روی این گوشی قرار گرفته است.

براساس اطلاعات موجود به نظر میرسد Xperia L1 از درون ضعیف است.

و تنها زمانی میتواند بازار داشته باشد که کاربران توانایی خرید گوشی های گرانقیمت را نداشته باشند. داشتن یک تراشه تقریبا ضعیف و بدنه پلاستیکی و مهم تر ازهمه فقدان حسگر اثر انگشت بر ری آن موجب میشود تا بازار خوبی نداشته باشد.

نتیجه گیری

در آخر اگر قصد خرید یک گوشی هوشمند را دارید به شما پیشنهاد میکنیم یکی از گوشی های سازندگان چینی نظیر  Xiaomi ،Redmi 5 و Redmi 5 Plus را از سایت ما خرید کنید. اما اگر بودجه کافی برای خرید ندارید Xperia L1 انتخاب بدی نیست. این گوشی در حال حاضر بطور رسمی در بریتانیا در دسترس نیست و برای گسترده شدن نیاز به زمان دارد.

مارا دنبال کنید

اگر یکی از دنبال کنندگان اخبار دنیای تکنولوژی گوشی های هوشمند هستید

دیجی دو را دنبال کنید ما بهترین وبه روزترین خبرهارا به شما میرسانیم

خریدی مطمئن، کیفیتی با ضمانت فروشگاه اینترنتی دیجی دو

 

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار