اولین حافظه SSD سامسونگ با فناوری ZNS معرفی شد

c6f42769e85cb8c8b52362da6e31ec5a
زمان مطالعه: 2 دقیقه

سامسونگ این برند نام آشنا از حافظه ای رو نمایی کرد که با فناوری موجود در آن بسیار با کیفیت تر به نظر می آید.

نخستین حافظه SSD را سامسونگ با فناوری ZNS  یا Zoned Namespace Specification  با نام PM1731a ارائه کرد که با وجود این فناوری ارزشمند عمر آن برای سرور ها، انواع محیط های ابری و دیتاسنترها به ۴ برابر افزایش یافته است.

فناوری ZNS  که در بالا از آن یاد کردیم برای نخستین بار در سال ۲۰۲۰ میلادی توسط سازمان NVMe به طرفداران دنیای دیجیتال معرفی شد که این یک ویژگی خوب برای بهبود در کارایی به شمار می آمد، چرا که این اجازه را به داده ها می دهد که طبق استفاده و دسترسی گروه بندی شوند. این ویژگی منحصر به فرد علاوه بر این که باعث افزایش چند برابری حافظه ها می شود دلیلی برای بهبود در عملکرد نیز هستند، در کنار موارد ذکر شده سیستم ها می توانند برنامه هایی از قبیل هوش مصنوعی و یا کلان داده ها را به صورت بهینه تر و مطمئن تر پردازش کنند.

blank

فناوری  Zoned Namespace Specification باعث می شود که تعداد عملیات های نوشتن و ضریب تقویت نوشتن (waf ) درایو به حداقل برسد. WAF نشانگر مقدار حقیقی نوشتن داده یک درایو در مقایسه با مقدار نوشتن دستور داده شده از طرف سیستم میزبان است.

اینطور که مشخص است هرچه میزان WAF کمتر باشد بهره وری بالاتر و در نتیجه عمر بیشتر است. بنابراین با وجود فناوری ZNS، حافظه SSD جدیدی که سامسونگ عرضه کرده، PM1731a توان این را دارد که به WAF نزدیک به عدد ۱ نیز دست یابد؛ که پردازنده های بدون ZNS غالبا عدد و رقم هایشان در WAF به ۳ یا ۴ می رسد.

سامسونگ این حافظه SSD جدید خود را در دو نسخه به متقاضیان ارائه می کند. اندازه واقعی این محصول تازه وارد سامسونگ ۲.۵ اینچ است. این کمپانی معروف برای اینکه کاربران با مشکلاتی همچون قطعی و غیره مواجه نشوند از پورت های دوگانه در ساخت این حافظه استفاده کرده است تا بدون هیچ مانع و مشکلی انواع عملیات ها را به خوبی انجام دهد.

حافظه PM1731a ZNS SSD در دو ظرفیت ۲ و ۴ ترابایت راهی بازار خواهد شد.nاینطور که مشخص است این محصول در نیمه دوم سال جاری به تولید انبوه می رسد اما از زمان دقیق ورود این حافظه به بازار دیجیتال و حتی قیمت آن هیچ اطلاعاتی در دست نیست.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار