مقایسه همه جانبه ی دوربین ورزشی اسمو اکشن و گوپرو Hero7 Black

3fa4c7c470eec28e490ee992528c8a7d
زمان مطالعه: 6 دقیقه

دروبین اسمو اکشن جدید بسیار شبیه گوپرو Hero7 Black

DJI سعی داشته تا برخی از ویژگی های اسمو اکشن را برای رقابت با جدیدترین و بزرگترین GoPro یعنی Hero7 Black  طراحی کند که در این کار نیز موفق بوده، اسمو اکشن دارای استحکام و مقاومتی است که در هیچ یک از دوربین های GoPro تا امروز وجود نداشته است.

بررسی و مقایسه مشخصات هیرو بلک ۷ و اسمو اکشن

اسمو اکشن از نظر مقایسه ای با GoPro Hero7 Black ، بسیار نزدیک و پایاپای پیش می رود، هر دو دوربین می توانند از نظر کیفیت و قابلیت، ۴K و ۶۰ فریم بر ثانیه را ارائه دهند. هر دو دارای ویژگی ها و حالت های آهسته دوربین و زمان سنجی در دوربین هستند. هر دو مقاوم در برابر آب بوده و عملکردی کاملا ضد آب را از خود نشان می دهند( در ادامه بیشتر درباره آن خواهیم گفت) و هر دو تصاویری ۱۲ مگاپیکسلی را ارائه می دهند. و شاید مهمتر از همه، هر دو فناوری تثبیت کننده و پایدار سازی عکس را در خود جای داده اند.

blank

ماه سپتامبر گذشته GoPro به وسیله تثبیت کننده تصویر HyperSmooth خود با انتشار نسخه Hero7 Black نظرات بسیاری را به خود جلب کرد و این برجسته ترین ویژگی این مدل دوربین گوپرو است. در همین حال، اسمو اکشن سال ها است که قابلیت پایدار سازی دوربین  در برابر لرزش روی هواپیماهای بدون سرنشین را عرضه می کند. این شرکت چینی همچنین از سال ۲۰۱۵ در حال گسترش تثبیت کننده تصویر در پهپاد ها است. طی آزمایش هایی که انجام گرفته به خوبی این موضوع واضح است که تکنولوژی تثبیت کننده تصویر RockSteady در اسمو اکشن جدی ترین رقیب برای HyperSmooth در دوربین های GoPro Hero7 Black خواهد بود.

مقایسه ی تثبیت کننده ها

دوربین اسمو اکشن با تثبیت کننده تصویر RockSteady، در شرایطی مانند موتور سواری به خوبی تاثیر مثبت خود را نمایان می کند. فیلم های ضبط شده با این تثبت کننده به همان اندازه شفاف هستند که می توان آن ها را برابر با فیلم های ضبط شده توسط تثبیت کننده HyperSmooth در GoPro هم رده دانست. اسمو اکشن در ضبط حین دویدن و حتی پریدن بسیار خوب عمل می کند. گفتنی است در بعضی موارد HyperSmooth عملکرد بهتری را از خود نشان می دهد. تصویر اسمو اکشن نیز با روشن بودن  RockSteady  واضح و درخشان تر از قبل می باشد، که پس از مقایسه با حالت خاموش آن، سخت است که نادیده گرفته شود.

blank

مزیت دوربین ورزشی اسمو اکشن

یکی از ویژگی هایی که اسمو اکشن را از Hero7 Black متمایز می کند، فیلمبرداری با قابلیت HDR است. با استفاده از HDR، این تفکر ایجاد می شود که این قابلیت اسمو اکشن می تواند فیلم های بسیار پر جنب و جوش تری را ارائه دهد و به شما کمک می کند کمتر در مورد مسائلی مانند نور مستقیم خورشید و سایه نگران باشید. با این حال ، حتی هنگام فیلمبرداری در حالت HDR، فیلم های اسمو اکشن نسبت به فیلم های غیر HDR، در Hero7 Black کمتر غنی هستند و با جزئیات کمتری به نظر می رسند.

blank

هنگام عکسبرداری در حالت غیر HDR، فیلم های ضبط شده توسط اسمو اکشن اندکی بدون جزییات تر و اصطلاحا مات تر خواهند بود. همچنین نمی توانید با رزولوشن ۴K بالاتر از ۳۰ فریم در ثانیه را ضبط کنید یا همچنین نمی توانید از قابلیت تثبیت کننده RockSteady  هنگام فیلمبرداری با HDR بهره ببرید.

صفحه نمایش در هیرو بلک ۷ و اسمو اکشن

در قسمت پشتی اسمو اکشن، صفحه نمایش لمسی ۲.۲۵ اینچی وجود دارد. این تنها کمی از صفحه لمسی ۲ اینچی Hero7 Black بزرگتر است، اما زمانی که کل دستگاه فقط ۲.۵۶ اینچ عرض دارد، تفاوت زیادی را ایجاد نخواهد کرد. اسمو اکشن فقط چند میلی متر از عرض ۲.۴۵ اینچی Hero7 Black بزرگتر می باشد. صفحه نمایش اسمو اکشن وقتی دو نمایشگر را کنار هم مقایسه می کنید، بسیار بهتر و شکیل تر به نظر می رسد. تصاویر اسمو اکشن ممکن است کمی کم زرق و برق تر باشد اما در مجموع صفحه نمایش آن با کیفیت خوبی عمل خواهد کرد.

اسمو اکشن

اندازه ی صفحات نمایش

صفحه نمایش جلویی اسمو اکشن با ۱.۴ اینچ و تناژ کاملی از رنگ ها را نشان می دهد، این خود یک ویژگی بسیار مثبت است که اصلا در دوربین فعلی GoPro وجود ندارد، و صرفا  صفحه سیاه و سفیدی را در Hero7 Black مشاهده خواهید کرد که فقط داده های دوربین را نشان می دهد.

همانطور که تا اینجای کار متوجه شدید اسمو اکشن رقیب بزرگی در دنیای دوربین های ورزشی است، اما برخی از ویژگی ها در آن نیز فرصت رقابت را به بلک هیرو ۷ گوپرو برای عرض اندام می دهد. به عنوان مثال، هنگام عکس برداری و فیلمبرداری با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه، صفحه نمایش از عملکرد مستقیم خود عقب  خواهد ماند، این بدان معناست که آنچه روی صفحه می بینید، فقط چند لحظه از واقعیت عقب تر است. این امکان وجود دارد که DJI بتواند این مسئله را در یک به روزرسانی نرم افزاری آینده برطرف کند، اما مطمئناً تضمین شده نیست.

blank

جنبه های منفی دوربین ورزشی اسمو اکشن

طراحی ضعیف اسمو اکشن

مشکل ساز ترین ویژگی های طراحی اسمو اکشن شامل باتری و درب شکاف کارت SD است، که اگر به درستی بسته نشود، می تواند عملکرد ضد آب دوربین را به خطر بیاندازد. باتری خود دارای دو حفره است که با چفت شدن بسته می شود، بنابراین هر دو شکاف باید کاملاً بسته باشند تا آب به داخل آن نشت نکند. برای قرار دادن باتری در سر جای خود و بستن آن باید کمی قدرت به خرج دهید، با این کار می توانید از خاصیت ضد آب بودن دوربین اطمینان حاصل کنید. مشکل واقعی این طراحی این است که به محض اینکه فقط یک طرف از در باتری را قفل کنید، به نظر می رسد که باتری ایمن شده باشد، البته گوشه بیرونی دوربین دارای نشانگری قرمز است تا به شما اطلاع دهد که قفل کامل بسته نشده، بنابراین باید به باز و بسته کردن در باتری بسیار توجه کنید.

اسمو اکشن

درب باتری

درب مخصوص شکاف کارت SD نیز می تواند به راحتی نیمه بسته بماند، که به همان اندازه در باتری خطرناک خواهد بود. هنگام بستن آن یک صدای کلیک مانند می شنوید که این حس را به شما می دهد که در SD کارت بسته شده است اما در واقع باید دو صدای مانند این را بشنوید تا اطمینان حاصل کنید که کامل بسته شده و از نظر خاصیت ضد آب ایمن شده است.

برای اطمینان، دفترچه راهنمای کاربر اسمو اکشن، به کاربران (چندین بار) هشدار می دهد که باتری را به طور کامل قفل کرده و درب شکاف کارت SD را به طور کامل ببندند. مسئله این است که همه  کتابچه های مخصوص کاربران را نمی خوانند! البته طبق تجربه، بستن درب شکاف باتری / کارت حافظه SD، Hero7 Black آسان تر از مدل اسمو اکشن است.

خدا حافظی با  RAW و HDMI در اسمو اکشن

برای برخی از کاربران، ناامید کننده ترین چیز در مورد Osmo  این است که بر خلاف Hero7 Black، اسمو اکشن دارای پورت HDMI نیست، که برای نمایش مستقیم فیلم های خود از دوربین روی تلویزیون یا نمایشگر بسیار کاربردی است. دوربین DJI همچنین فاقد گزینه فیلمبرداری با فرمت RAW هستند. باید اضافه کنیم از نظر قیمت هم Hero7 Black قیمت بالاتری (حدود ۵۰ دلار) نسبت به اسمو اکشن دارد.

نمونه ی عکس برداری

اسمو اکشن

مقایسه عکس برداری اسمو اکشن

blank

 

نتیجه گیری نهایی

  • صفحه نمایش جلویی اسمو اکشن از کیفیت برتری برخوردار است.
  • تثبیت کننده تصویر اسمو اکشن خوب است اما لزوماً بهتر از GoPro نیست.
  • عدم وجود پورت HDMI درOsmo Action با توجه به اینکه  Hero7 Black از آن برخوردار است.
  • خرید هر کدام از دو دوربین اسمو اکشن  یا  Hero7 Black نمی تواند انتخاب اشتباهی باشد.
0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار