نماد سایت اخبار تکنولوژی ، راهنمای خرید موبایل و تبلت و … – دیجی دو

جدیدترین محصول گوگل در سال ۲۰۲۰؛ پیکسل ۴a

11d765320084801309e26856e592b9b1
زمان مطالعه: 5 دقیقه

گوگل عضو جدید خود را از سری پیکسل معرفی کرد، گوگل پیکسل ۴a منتظر دستان شماست! گوگل با عرضه‌ی پیکسل ۳a و ۳a XL در سال ۲۰۱۹ که نسخه‌های مقرون به‌صرفه پیکسل ۳ و ۳XL محسوب می‌شوند، برخی از ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نسخه‌های اصلی را ارائه داد و توانست با یک برچسب قیمت جذاب‌تر، بسیاری از طرفداران را غافلگیر کند.

به‌نظر می‌رسد که گوگل در سال ۲۰۲۰ هم استراتژی مشابهی را این‌بار با گوشی‌های ۴a و ۴a XL دنبال خواهد کرد که برخی از ویژگی‌های پیکسل ۴ و پیکسل ۴ XL را در قالب قیمت مقرون به صرفه‌تر ارائه می‌کنند.

با توجه به اینکه شایعات پیرامون گوشی پیکسل ۴a از ابتدای سال ۲۰۲۰ مطرح شده است، امکان دارد که به‌زودی شاهد معرفی و رونمایی از آن باشیم، با این تفاوت که شاید دیگر شاهد نسخه‌ی XL این سری نباشیم.

پیکسل ۴ و ۴ XL گوشی‌های پرطرفداری بودند، اما در این بین هم بودند کسانی که چندان از عملکرد پیکسل ۳ راضی نبودند. بنابراین عرضه‌ی پیکسل ۴a می‌تواند فرصتی برای خریداران گوشی‌های گوگل باشد تا محصولات جدید این کمپانی را بررسی کرده و خریداری کنند. در ادامه ما تمام اطلاعاتی که از این گوشی داریم را با شما به اشتراک گذاشته و بررسی می‌کنیم.

تاریخ انتشار و قیمت گوگل پیکسل ۴a

در ابتدا انتظار داشتیم که گوگل گوشی‌های مقرون به صرفه خود را در مراسم Google IO 2020 معرفی کند، اما این رویداد به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا لغو شد. پیش بینی می‌شود که این رویداد طی ۱۲ ال ۱۴ ماه می برگزار شود و شرکت هنوز هم می‌تواند رونمایی از گوشی‌های خود را به این مراسم اختصاص دهد. البته این امکان هم وجود دارد که رونمایی از گوشی پیکسل ۴a طی یک رویداد آنلاین مشابه دیگر کمپانی‌ها انجام پذیرد. اگر چنین چیزی حقیقت داشته باشد، می‌توانید برای اولین بار گوگل پیکسل ۴a و ۴a XL را مشاهده کنیم.

گوگل در ۱۸ اردیبهشت سال ۹۸ از گوگل پیکسل ۳a و ۳a XL رونمایی کرد، بنابراین منطقی به‌نظر می‌رسد که این شرکت جدیدترین گوشی‌های خودش را هم یک‌سال بعد در همین بازه زمانی معرفی کند.

پیکسل ۳ a در زمان عرضه حدود ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان (۳۹۹ دلار) و ۳a XL هم ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان (۴۷۹ دلار) قیمت گذاری شد. حال بسیاری از کارشناسان پیش بینی می‌کنند که قیمت ۴a می‌تواند پایین‌تر از مدل‌های سال گذشته باشد. این نظر از آن‌جا مطرح شده است که پیکسل ۴ قیمت کمتری نسبت به پیکسل ۳ داشته است، بنابراین می‌توانیم شاهد باشیم که این الگوی تکراری باز در قبال مدل‌های مقرون به‌صرفه این سری تکرار شود.

  • شایعات و اطلاعات فاش شده گوگل پیکسل ۴a

در ابتدا بهتر است شایعه ناراحت کننده‌ای را مطرح کنیم که چندان هم دور از ذهن به‌نظر نمی‌رسد و آن هم احتمال عدم عرضه گوگل پیکسل ۴a XL است. گویا گوگل این‌بار تنها روی دستگاه کوچک‌تر این سری تمرکز خواهد داشت. ظاهرا دلیل این امر مسائل تجاری پیرامون پیکسل ۳a XL بوده است و به‌دلیل تحت تاثیر قرار دادن گوگل پیکسل ۳ XL از طرف کسانی که گوشی بزرگ‌تری طلب می‌کردند، این تصمیم اتخاذ خواهد شد.

در کنار عدم عرضه نسخه‌ی ۴a XL، شایعه دیگری هم مطرح شده است که ممکن است نسخه‌ی کوچک‌تر یعنی پیکسل ۴a در سه مدل مجزا از جمله مدل ۵G عرضه شود. این شایعات از کد اندرویدی استخراج شده است که سه دستگاه مختلف را برای این سری نشان می‌دهد که احتمالا یکی شامل دستگاه اصلی، یکی مربوط به XL و دیگری نسخه‌ی مخصوص فناوری ۵G خواهد بود. اگرچه این نام گذاری هنوز به‌صورت رسمی تائید نشده است.

در کد اندروید مربوط به این سری عبارت «pixel_20_mid_range» را هم می‌بینیم که بازهم اشاره کاملی به عرضه سه نسخه از این دستگاه دارد. اگرچه این اطلاعات هنوز گوشی‌های پیکسل میان‌رده این کمپانی را تائید نمی‌کند و حتی برخی‌ها پیش بینی می‌کنند که کد سوم بیشتر مربوط به برد مداری این دستگاه‌ها است و اشاره‌ای به وجود دستگاه سوم ندارد.

به‌این ترتیب، ممکن است وجود یا عدم وجود گوگل پیکسل ۴a XL در هاله‌ای از ابهام باشد، اما به‌هر ترتیب مطمئن هستیم که گوگل پیکسل ۴a در کار خواهد بود. هنوز شکل دقیقی از گوگل پیکسل ۴a پایه منتشر نشده است و نمی‌توان به‌صورت دقیق از آن صحبت کرد.

وب‌سایت‌های مختلفی پیش‌بینی خودشان از طرح احتمالی گوشی پیکسل ۴a را منتشر کرده‌اند که از یک سوراخ پانچی برای دوربین سلفی در سمت چپ صفحه نمایش تشکیل شده است و این موضوع می‌تواند برای اولین‌بار در سری پیکسل گوگل اتفاق بیفتد.

برخی از رندرهای غیررسمی دستگاه طرح‌های مشابهی را ارائه می‌کنند که همین شرایط را دارد و همین موضوع می‌تواند احتمال صحت داشتن چنین طرحی را قو‌ی‌تر کند. ما هنوز در مورد مشخصات دوربین گوشی پیکسل ۴a مردد هستیم و نمی‌دانیم که چه تغییراتی می‌تواند نسبت به سال گذشته داشته باشد. گوگل پیکسل ۴ دارای یک دوربین دوگانه بود، بنابراین می‌توان انتظار داشت که پیکسل ۴a هم چنین شرایطی داشته باشد.

اگر شایعات حقیقت داشته باشند، یک جک هدفون ۳.۵ میلی متری هم خواهیم داشت که در کنار حسگر اثر انگشت قرار خواهد گرفت. این حسگر در پیکسل ۴ وجود نداشت و برخی‌ها گمان می‌کنند که ممکن است در نسخه‌ی ارزان‌تر هم شاهد این خصیصه‌ی مهم نباشیم. گفته می‌شود که تراشه Soli هم در گوشی به‌کار گرفته نخواهد شد. این تراشه به کاربران این امکان را فراهم می‌کرد که از نظر تئوری هندزفری پیکسل ۴ را ردگیری کنند. حال بعید به‌نظر می‌رسد که در مدل ارزان‌تر این گوشی، چنین امکانی فراهم شده باشد.

اینکه چه تراشه‌ای در گوگل پیکسل ۴a استفاده خواهد شد، هنوز مشخص نیست. این امر به‌خاطر تحقیقاتی است که توسعه‌دهندگان XDA انجام داده‌اند و گویا در نمونه‌های اولیه این دستگاه پردازنده‌های کوالکام اسنپ دراگون ۷۳۰ و اسنپ دراگون ۷۶۵ به‌کار رفته بود و نمی‌توان به‌طور دقیق یکی از این‌ها را شانس اصلی برای تامین قدرت گوشی پیکسل ۴a دانست.

نمونه اولیه‌ای که از اسنپ دراگون ۷۶۵ استفاده کرده بود، احتمالا برای نسخه ۵G گوشی در نظر گرفته شده است، چرا که این تراشه به‌طور خاص برای تامین قدرت سخت‌افزاری فناوری ۵G در نظر گرفته شده است. ما شایعات ضد و نقیضی در مورد وجود یا عدم وجود فناوری نسل بعد اینترنت در گوشی‌های پیکسل ۴a شنیده‌ایم، اما گویا با توجه به روند کلی بازار و عرضه گوشی‌های مختلفی با این فناوری، احتمالا این شایعات نزدیک به واقعیت خواهند بود.

براساس تصویری که در اینترنت منتشر شده است، گوگل پیکسل ۴a احتمالا با رم ۶ گیگابایتی و حافظه‌ی فلش UFS 2.1 برخوردار خواهد بود. این احتمال هم مطرح شده است که حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی یکی از گزینه‌ها خواهد بود، شاید هم تنها مدل عرضه شده برای این گوشی باشد. بدین ترتیب می‌توانیم با استفاده از فناوری ذخیره‌سازی فلش، محصول سریع‌تری را نسبت به پیکسل ۳a داشته باشیم.

خروج از نسخه موبایل