آشنایی با انواع مختلف صفحه نمایش گوشی

ba6f62e126d2fa4c1bcce34371113508
زمان مطالعه: 6 دقیقه

صفحه نمایش گوشی یکی از بخش‌های مهم آن است که به طور مستقیم با آن در ارتباط هستید. در دهه‌های اخیر، دنیای تکنولوژی در زمینه نمایشگرها هم پیشرفت‌های خوبی داشته و به نتایج مناسبی رسیده است. امروزه ما انواع نمایشگرهای مختلف و مفاهیم مربوط به آنها را داریم که برای همه شناخته شده نیستند. اگر می‌خواهید شما هم با این مفاهیم بیشتر آشنا شوید، در ادامه همراه ما بمانید.

مفاهیم مربوط به نمایشگرها

هر نمایشگری با مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و مشخصات ارائه می‌شود که تا حدی برای تعیین کیفیت آن به کار می‌روند. در ادامه درباره این مشخصات و ویژگی‌ها صحبت کرده‌ایم:

رزولوشن

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد صفحه نمایش گوشی های هوشمند مطرح می‌شود، وضوح یا همان رزولوشن است. این مفهوم به معنای تعداد پیکسل‌های موجود در تصویر نمایشگر است که هرچقدر بیشتر باشند، وضوح هم بیشتر می‌شود. رزولوشن با دو عدد شامل تعداد پیکسل‌های عرض و ارتفاع نمایشگر سنجیده می‌شود. مثلا ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ یعنی عرض نمایشگر ۱۹۲۰ پیکسل و ارتفاع آن ۱۰۸۰ پیکسل دارد. یکی از مفاهیم مهم در این زمینه اندازه نمایشگر است که به اینچ بیان می‌شود؛ مورد بعدی چگالی پیکسلی است. این یعنی تعداد پیکسل‌های موجود در هر اینچ تصویر نمایشگر. در ادامه با چند رزولوشن مختلف و مطرح آشنا می‌شویم:

رزولوشن HD

کلمه‌ی HD مخفف high definition است و از نظر اندازه‌گیری به میزان ۱۲۷۰ در ۷۲۰ پیکسل گفته می‌شود. مهم نیست که صفحه نمایش چقدر بزرگ باشد، تا زمانی که اندازه‌گیری پیکسلی در این میزان باقی بماند صفحه نمایش گوشی شما از نوع HD است.

بااین‌حال هرچقدر نمایشگر کوچک‌تر باشد، تراکم پیکسلی بیشتر شده و در نتیجه تصویر هم بهتر می‌شود. به‌طورکلی یعنی، نمایش یک تصویر روی یک صفحه ‌نمایش ۵ اینچی بسیار متفاوت‌تر از نمایش آن در صفحه نمایش ۱۰ اینچی خواهد بود. برای مثال یک صفحه نمایش ۴.۳ اینچی، چگالی پیکسلی ۳۴۲ دارد. این میزان در صفحه نمایش ۴.۷ اینچی به ۳۱۲ کاهش پیدا می‌کند، اما هر دو صفحه نمایش هنوز از نوع HD هستند.

رزولوشن Full HD

Full HD قدم بعدی ما در بررسی استانداردهای تعریف شده برای رزولوشن صفحه نمایش گوشی است. بهتر است بدانید که این رزولوشن، هم‌اکنون به‌عنوان استاندارد پایه وضوح نمایشگر گوشی‌های هوشمند شناخته می‌شود.

رزولوشن Full HD با اندازه ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل مشخص شده و بیشتر در گوشی‌های رده‌بالا مورداستفاده قرار می‌گیرد. بازهم باید بگوییم که چگالی پیکسلی به‌اندازه کلی صفحه نمایش گوشی بستگی دارد. تراکم پیکسلی در این رزولوشن برای گوشی‌های هوشمندی که از صفحه نمایش ۵ اینچی بهره می‌برند، حدود ۴۴۰ ppi است. درحالی‌که این میزان در صفحه نمایش ۵.۵ اینچی به ۴۰۰ ppi کاهش پیدا می‌کند.

وضوح صفحه نمایش

وضوح صفحه نمایش

رزولوشن QHD، Quad HD یا  ۲k

QHD به عنوان مخفف Quad HD، چهار برابر استاندارد HD وضوح ارائه می‌دهد. این بدان معنی است که شما می‌توانید همین تعداد پیکسل در چهار نمایشگر HD را در یک نمایشگر QHD با اندازه مشابه جای دهید. میزان پیکسل‌هایی که برای QHD تعیین می‌شود، ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ است. یک نمایشگر QHD با اندازه ۵.۵ اینچی، چگالی پیکسلی برابر با ۵۳۸ ppi دارد. درحالی‌که یک نمایشگر ۵.۵ اینچی با رزولوشن Full HD، چگالی ۴۰۰ ppi خواهد داشت.

رزولوشن ۴k و Ultra HD

وضوح ۴k و Ultra HD به‌سادگی با هم اشتباه گرفته می‌شوند اما این دو با هم یکی نیستند. استاندارد ۴k بیشتر در محصولات حرفه‌ای و صنعت سینما مورداستفاده بوده و  ۴۰۹۶ در ۲۱۶۰ پیکسل ارائه می‌دهد. درحالی‌که UltraHD یک صفحه نمایش استاندارد برای مصرف‌کنندگان است و ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل ارائه می‌دهد. این میزان در واقع ۴ برابر رزولوشن یک نمایشگر ۱۰۸۰p HD است.

نرخ تازه‌سازی

در ساده‌ترین حالت، صفحه نمایش گوشی با نمایش مجموعه‌ای از تصاویر کار می‌کند. مثلا برای نمایش یک ویدیو، نمایشگر باید مجموعه‌ای از تصاویر و فریم‌ها را یکی بعد از دیگری نشان دهد.

نرخ‌ تازه‌سازی به معنی تعداد دفعاتی است که این تصاویر به‌روز می‌شوند. مثلا در نرخ ۶۰ هرتز، نمایشگر تصاویر خود را در هر ثانیه، ۶۰ بار به‌روز می‌کند. این سرعت برای مغز انسان بسیار سریع است به همین دلیل ما به‌جای مشاهده مجموعه‌ای از تصاویر به‌هم‌پیوسته، یک فیلم می‌بینیم.

نرخ تازه‌سازی بالاتر به معنای نمایش تصاویر بیشتر در یک بازه زمانی ثابت است؛ به همین دلیل هر حرکتی بین تصاویر بسیار نرم‌تر دیده می‌شود. همچنین چون تعداد فریم بیشتری هم وجود دارد، فاصله بین فریم‌ها کاهش پیدا می‌کند. تعداد تصویر بیشتر به این معنی است که تغییرات هم سریع‌تر انجام می‌شوند و صفحه نمایش گوشی می‌تواند پاسخ‌گویی سریع‌تری ارائه دهد. در حال حاضر نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز مقدار استاندارد بوده و ۹۰ و ۱۲۰ مقادیری هستند که در گوشی‌های هوشمندی مثل پرچمداران مشاهده می‌شوند.

مقایسه صفحه نمایش گوشی

مقایسه صفحه نمایش گوشی

انواع پنل صفحه نمایش گوشی

صفحه نمایش گوشی‌ های هوشمند انواع مختلفی دارند که عبارت‌اند از:

  • LCD
  • OLED
  • AMOLED
  • Super AMOLED

البته به جز این موارد، انواع دیگری را هم داریم که کمتر در گوشی‌های هوشمند به کار می‌روند، مثل TFT-LCD. در ادامه با این چند مورد بیشتر آشنا می‌شویم.

پنل LCD

واژهٔ LCD مخفف عبارت Liquid Crystal Display به معنای صفحه نمایش کریستال مایع است. این مفهوم اشاره به کریستال‌های مایعی دارد که توسط یک نور پس‌زمینه روشن می‌شوند و به دلیل کم‌هزینه‌بودنشان، گزینهٔ مناسبی برای صفحه نمایش گوشی های هوشمند و بسیاری از دستگاه‌های دیگر هستند.

  • LCD ها در نور مستقیم خورشید عملکرد بسیار خوبی دارند، چرا که کل صفحه نمایش از پشت روشن می‌شود؛ اما نمایش رنگی آن‌ها به‌طور بالقوه کمتر از صفحه نمایش‌هایی است که نیازی به نور پس زمینه ندارند. این نمایشگرها سبک و نازک هستند ولی مصرف باتری زیادی هم دارند. از انواع مختلف LCD ها می‌شود به موارد زیر اشاره کرد:
  • TFT: این نمایشگرها نسبت به LCDهای قدیمی بهبودیافته‌تر هستند. تصویر شفاف و واضحی ارائه می‌دهند اما زاویه دید چندان خوبی ندارند. در واقع برای تماشای محتوای درون آنها در بهترین حالت، باید به طور مستقیم نگاهشان کنید.
  • IPS: این نوع نمایشگرها هم مدل جدیدتر TFT هستند و رنگ‌های بیشتر و زاویه دید بهتری دارند. این صفحه نمایش گوشی بیشتر در میان‌رده‌ها و حتی گاهی برخی بالارده‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

پنل OLED

نمایشگرهای Organic light-emitting diode نسبت به LCDها باکیفیت‌تر هستند، تصاویر شفاف‌تر و نور بیشتری هم ارائه می‌دهند، همچنین مصرف باتری بسیار کمتری دارند. یک نمایشگر OLED نیازی به نور پس‌زمینه ندارد چون از زنجیرهای هیدروکربن ارگانیک تشکیل شده که خودشان نور منتشر می‌کنند. در واقع با عبور جریان در این نمایشگر، هر پیکسل خودش نور تولید می‌کند. این یعنی قسمت‌های تیره و سیاه در نمایشگرهای OLED، خاموش هستند و انرژی مصرف نمی‌کنند. به همین خاطر، کنتراست این نمایشگرها بالا است که باعث می‌شود قسمت‌های سیاه، تیره‌تر و قسمت‌های سفید، روشن‌تر باشند.

نمایشگر OLED

نمایشگر OLED

پنل AMOLED

نمایشگر آمولد، یعنی Active Matrix Organic Light-Emitting Diode. این نمایشگر دارای قابلیت ماتریکس فعال است که یعنی هر پیکسل آن به‌صورت جداگانه به یک ترانزیستور و خازن وصل شده. AMOLEDها نسبت به صفحه نمایش گوشی LCD سبک‌تر، نازک‌تر و باکیفیت‌تر هستند اما قیمت بیشتری دارند. این نمایشگرها را همچنین می‌شود به طور منعطف درست کرد، مثل نمایشگرهای خمیده و Edge.

پنل Super AMOLE

این نمایشگرها بر اساس فناوری AMOLED ساخته می‌شوند اما ۲۰ درصد نور بیشتری دارند و ۲۰ درصد هم باتری کمتری مصرف می‌کنند. از طرفی چون انعکاس نور خورشید در این نمایشگرها کمتر از AMOLED است، برای استفاده در فضای بیرونی مناسب‌تر هستند.

پنل رتینا

رتینا نام فناوری نمایشگر با وضوح بالایی است که شرکت اپل در محصولات خود مثل آیفون و آی‌پد استفاده می‌کند. این فناوری لبه‌های ناهموار پیکسل‌های صفحه را صاف‌کرده و باعث می‌شود تصاویر طبیعی‌تر به نظر برسند. اپل ادعا می‌کند این نوع صفحه نمایش گوشی به‌قدری واضح است که تشخیص تک‌تک پیکسل‌هایی که صفحه را ساخته‌اند، برای چشم انسان غیرممکن است. این کیفیت بالا را می‌شود نتیجه چند مورد مهم دانست:

  • تراکم پیکسلی بالا
  • کنتراست بالا با رنگ‌های سفید روشن و سیاه تیره
  • فناوری Ips که زاویه دید تصویر نمایشگر را بهبود می‌دهد
نمایشگر رتینا

نمایشگر رتینا

انتخاب صفحه نمایش گوشی مناسب

در این مقاله به بررسی انواع نمایشگرهای تلفن‌های هوشمند و مفاهیم مربوط به آنها پرداختیم. اگر نمایشگر تلفن همراه برایتان مهم است احتمالا از این نوشته خوشتان بیاید. گفتیم نمایشگرهای LCD سبک و نازک هستند اما مصرف برق بالایی دارند؛ درحالی‌که OLED ها، مصرف برق کمی دارند و درعین‌حال کیفیت بالاتری هم ارائه می‌دهند. در ادامه همچنین درباره صفحه ‌نمایش گوشی های اپل، رتینا هم صحبت کردیم.

 

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار