نشانه های خرابی هارد دیسک و حافظه داخلی

bfa88d9a5e227700adcdcddf114a7b87
زمان مطالعه: 5 دقیقه

هر چیزی، طول عمری دارد و این طول عمر، وابسته به عواملی، کاهش یا افزایش می‌یابد؛ جالب است بدانید که تا همین پنجاه سال پیش، امید به زندگی مردم جهان به صورت نسبی بین ۴۰ تا ۵۰ سال بوده در حالی که، الان به بین ۷۰ تا ۸۰ سال، صعود کرده. هرچند که حافظه‌های داخلی ما، واکسن نمی‌زنند و نمی‌شود آن‌طور که انسان‌ها، افزایش امید به زندگی داشته‌اند، طول عمر آنان را افزایش داد، ولی می‌شود با رفتارهای ناصحیح، طول عمر آن‌ها را به شدت، کم کرد. شاید شما هم در حال حاضر دارید با یک حافظه داخلی که در لبه فروپاشی است، سر می‌کنید و دقیقا مطمئن نیستید که حافظه داخلی شما، دچار ایراد شده یا نه؛ به همین دلیل در ادامه، ۵ نشانه مهم که خبر از خرابی حافظه داخلی می‌دهند را با شما در میان می‌گذاریم، ولی اجازه دهید که قبل از آن، به چند مورد موثر در زمینه خرابی حافظه داخلی اشاره کنیم، تا شما بتوانید به قضاوت رفتار خود و البته شرایط بیرونی فرسایشی بنشینید.

عوامل تاثیر گذار بر خرابی حافظه داخلی

  1. ضربه: این مورد که بیش‌تر برای هارد دیسک ها مطرح می‌شود، بیش‌تر در حمل و نقل به حافظه داخلی شما ضربه می‌زند و به همین دلیل، بهتر است، تا حواس خود را در حمل و نقل، جمع کنید.
  2. حرارت: حرارت، یکی از آن مواردی است، که عموما، توجه زیادی به آن نمی‌شود، ولی این مورد همان‌طور که می‌دانید، به اندازه آب‌خوردگی، مشکل‌ساز است؛ طریقه رفع این بلای احتمالی نیز کاری ندارد و اگر از لپ تاپ استفاده می‌کنید، به سراغ یک کولر بروید و اگر هم با کامپیوتر انس گرفته‌اید، از یک فن خوب استفاده کنید.
  3. نوع استفاده کاربر: از حافظه داخلی خود، زیاد کار نکشید و از یک لپ تاپ عادی برای پردازش داده‌های سفر به مریخ، استفاده نکنید؛ کارهای سنگین، احتیاج به سیستم‌های حرفه‌ای دارند و اگر سیستم شما، حرفه‌ای نیست، پردازش سنگینی با آن انجام ندهید. 
  4. خاموش/روشن کردن مداوم: اگر می‌خواهید از اتاق خود برای سر زدن به خانواده بیرون بیایید، نیازی نیست که دستگاه خود را خاموش کنید و بهتر است برای چنین کاری، دستگاه را به حالت تعلیق در بیاورید؛ خاموش روشن کردن مداوم یک دستگاه، ضربه جدی‌ای به حافظه داخلی می‌زند.

علائم و نشانه های خرابی حافظه های داخلی

در بالا، سعی کردیم تا چند مورد بسیار تاثیرگذار بر خرابی حافظه های داخلی که کم‌تر درنظر گرفته می‌شوند را به شما بگوییم؛ حال فرض می‌کنیم که فرد X نمی‌داند، حافظه داخلی آن، دچار ایراد شده یا خیر و حالا می‌خواهد این موضوع را کشف کند. چند نشانه مرسوم در این زمینه، مطرح می‌شوند که به قضاوت شما در این مورد، کمک خواهند کرد و ما هم آن‌ها را با توضیحات ساده، برای شما، لیست می‌کنیم.

  1. صدای غیر عادی از طرف دستگاه

اگر شما برای ذخیره سازی اطلاعات خود از یک هارد دیسک یا همان حافظه HDD‌ استفاده می‌کنید، باید بدانید که این حافظه ها، شامل دیسک‌هایی هستند که دائما در حال چرخشند و بازو‌هایی نیز در کنار آن‌ها، حضور دارند. صدای حداقلی کوچک، جای نگرانی ندارند، اما اگر صدای بلندی مانند صدای برخورد فلز شنیدید، قطعا دستگاه شما، هلیکوپتر نشده و پرواز نخواهد کرد؛ این صدا، احتمالا بر خرابی هارد دیسک، دلالت دارد، هرچند که ممکن است، هارد به صورت طبیعی، این صدا را تولید کند. بهتر است به محض این که متوجه چنین رفتاری از طرف هارد دیسک خود شدید، از اطلاعات خود بر روی یک حافظه دیگر، بکاپ بگیرید.

  1. کاهش سرعت پردازشی دستگاه

در مورد بالا، بیش‌تر، دقت ما بر روی هارد دیسک ها بود، اما در این مورد، حافظه‌های SSD‌ نیز شراکت دارند. اگر در همین اواخر، به روز رسانی نکرده‌اید و دستگاه شما برای اجرای یک فایل ساده، زمان زیادی می‌طلبد، در حالی که آن فایل را قبلا به راحتی اجرا می‌کرده، باید کمی در زمینه سلامت حافظه داخلی خود شک کنید. به این نشانه هم چندان اعتماد نکنید، زیرا ممکن است، مشکل از جای دیگری باشد، ولی روزه شک‌دار نگیرید و اگر می‌توانید، یک بکاپ از فایل‌های مهم خود، تهیه کنید.

  1. ناپدید شدن فایل‌ها

این مورد تا حدودی، مربوط است به بحث ضربه‌خوردن دستگاه که در ابتدای کار به آن اشاره کردیم. از آن‌جایی که اطلاعات در بلاک‌های کوچکی که در کنار هم قرار می‌گیرند – البته شاید در کنار هم قرار نگیرند – ذخیره می‌شوند، ضربه دیدن یک بلاک، سبب نابودی اطلاعات مربوطه می‌شود و دستگاه نمی‌تواند، فایل پاک شده را تشخیص دهد. زمانی که چنین موردی را مشاهده کردید، سریعا اقدام به تهیه بکاپ کرده و در اسرع وقت، حافظه دیگری را جایگزین کنید.

  1. بروز خطا و صفحه آبی رنگ

زمانی که یک صفحه آبی رنگ با استیکر 🙁 بر روی صفحه شما، پدیدار می‌شود، دلایل زیادی را می‌توان به این مورد، نسبت داد. اما یکی از دلایلی که به احتمال کم، ممکن است سبب بروز این خطا شود، خرابی حافظه داخلی بوده. در پایین این صفحه، یک کد QR وجود دارد که می‌توانید با اسکن آن، به مشکلات احتمالی‌ای که سبب بروز این خطا شده‌اند، نگاهی بی‌اندازید و اگر در میان این مشکلات، چشمتان به خرابی حافظه خورد، بد نیست یک بکاپ، تهیه کنید.

  1. بروز خطای Insert Boot Disk And Press A Key و صفحه مشکی رنگ

این خطا، بدون هیچ اخطار قبلی‌ای و به صورت ناگهانی می‌آید. صفحه مشکی رنگی که با جمله Insert Boot Disk And Press A Key همراه است، می‌تواند بر خرابی حافظه داخلی شما، تاکید داشته باشد و به احتمال زیاد هم این‌طور نیست. اگر اخیرا به روز رسانی خاصی انجام نداده‌اید، این خطا به هارد خرابی هارد مربوط می‌شود.

اگر متوجه خرابی حافظه داخلی‌ام شدم، چه کاری انجام دهم؟

مشخصا آن‌چه در این‌جا به شما می‌گوییم، همان است که در انتهای برخی از موارد بالا، متذکر شده‌ایم: بکاپ تهیه کنید. تهیه کردن بکاپ هم به این صورت نباشد که فلش ماشین خود را بردارید و اطلاعات خود را بر روی آن انتقال دهید؛ چراکه فلش‌ها هم می‌توانند مانند حافظه‌های SSD دچار پاک شدن ناگهانی اطلاعات شوند و این مورد، اصلا خوشایند نیست. بهتر است، زمانی که متوجه خرابی حافظه داخلی خود شدید، برای گرفتن نسخه پشتیبان به سراغ حافظه های ابری بروید که امن‌ترین گزینه هستند و تازه برای این که از آن‌ها استفاده کنید، به شما اس ام اس هم می‌دهند و سپس هم به سراغ تعمیر یا تعویض بروید. 

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار