مثل حرفه ای ها در گوگل جستجو کنید

1a46a97e30a089b97a177372849a7166
زمان مطالعه: 5 دقیقه

لازم نیست برویم آمارگیری کنیم تا ببینیم که کدام موتور جستجو، بیش‌ترین کاربر را دارد. همه ما می‌دانیم موتورو جستجویی که اکثر کاربران را به خود اختصاص داده، گوگل است و احتمالا، خود شما هم از طریق همین موتور جستجو به این صفحه و این مقاله، راهنمایی شده‌اید. مشخصا این موتور جستجو، به آن نوار و چند کلمه و کلید اینتر، خلاصه نمی‌‌شود و این چیزی است که ما آن را جستجو عادی می‌دانیم. به هر حال، ممکن است شما با دیدن یک عکس یک مکان خاص، خواسته باشید، بدانید که متعلق به کجا است و شادی هم گاهی اوقات، کلمه‌ای را جستجو می‌کنید و باز هم گوگل، آن طور که می‌خواهید، نتایج را برای شما نمی‌آورد و به همین دلیل، در ادامه، چند راه جستجو حرفه ای در گوگل را با شما در میان می‌گذاریم.

جستجو دقیق یک کلمه

برای شما هم پیش آمده که خواستید یک کلمه را عینا جستجو کنید و فقط موارد مربوط به کلمه جستجو شده در لیست به نمایش گذاشته شوند؛ برای این که دقیقا با محتواهای مربوطه مواجه شوید، کافی است که کلمه مدنظر خود را بین “” بگذارید تا دقیقا به کلمه مربوطه و نتایج آن، راهنمایی شوید.

حذف نتایج نامطلوب از لیست جستجو

این مورد هم برای زمانی، کارساز است، که شما به دنبال جستجو چیز خاصی هستید، اما گوگل، به موارد مربوط به آن، بیش‌تر اهمیت داده و کم‌تر به خود آن موضوع توجه کرده. برای مثال، اگر در گوگل، کراسوس را سرچ کنید، با لیست بلند بالایی از سورنا و نبرد حران، مواجه می‌شوید و اگر شما به دنبال واقعه نبرد حران و مرگ کراسوس نباشید و فقط بخواهید که بدانید، ایشان در رم چه کردند، کافی است تا کراسوس را نوشته و سپس یک فاصله بگذارید، پس از فاصله، – را لحاظ کنید و پس از آن، بنویسید حران (بین حران و – نباید فاصله بگذارید). از این روش می‌توانید برای حذف سایت نیز استفاده کنید. به شکل زیر:

کراسوس –حران

پیدا کردن یک محتوا با عنوان خاص

این هم از مواردی است، که سبب می‌شود، کاربران به جستجو دقیق خود، راهنمایی نشوند؛ شاید هم شما در فید اخبار گوگل خود، خبری را دیده باشید، تیتر آن را در یاد داشته باشید، ولی در لحظه، آن را نخوانده باشید و حالا نمی‌توانید، آن را پیدا کنید. برای پیدا کردن یک محتوای خاص، از روی تیتر آن، کافی است تا allintitle: را نوشته و سپس، تیتر محتوا را بنویسید.

جستجو در محتوای یک سایت

گاها سایت‌ها، خودشان، جستجوگرهای مناسبی ندارند یا ما با آن‌ها راحت نیستیم و می‌خواهیم از سایت بخصوصی، محتوای بخصوصی را دریافت کنیم و نمی‌خواهیم که در میان لیست ما، نام سایت دیگری نیز بیاید. برای مثال، فرض کنیم شما می‌خواهید، درمورد تراشه اسنپدراگون ۸۸۸ اطلاعات کسب کنید و گوشی های مربوط به آن را بشناسید، ولی فقط می‌خواهید، محتوایی که برای شما، نمایش داده می‌شود به سایت gsmarena.com تعلق داشته باشد. برای این‌کار، باید در ابتدا، site: را بنویسید و بعد از آن، سایت مربوطه را بدون هیچ فاصله‌ای، جاگذاری کنید. پس از نام سایت، فاصله بگذارید و در میان “” بنویسید، snapdragon 888 به شکل زیر:

Site:gsmarena.com “snapdragon 888”

جستجو در یک بازه زمانی خاص

بسیاری از وقایعی که رخ داده، امروزه با جستجو در گوگل به راحتی پیدا نمی‌شوند و شما باید دقیقا، اطلاعات مربوط به آن واقعه را داشته باشید. برای مثال، اگر در حال حاضر در گوگل، china را جستجو کنید، شما را به شی‌ جی پینگ و وضعیت الان چین، رهنمون می‌سازد، اما اگر شما درمورد بازه زمانی دیگری، اطلاعات بخواهید، اوضاع، فرق می‌کنید و دقیقا با محتواهایی که به آن دوره مربوط هستند، مواجه می‌شوید. برای مثال، اگر بعد از همین china‌ یک فاصله بگذارید، سپس ۱۹۳۷ و سپس .. و بعد از آن، ۱۹۳۸ را تایپ کنید، به شرایط آن دوران، اعم از قتل عام نانجینگ راهنمایی می‌شوید. به شکل زیر باید عبارت بالا را تایپ کنید:

China 1937..1938

جستجو دقیق میان دو سایت یا دو واژه

بیایید فرض کنیم که شما، موارد مربوط به یک نوع کلاسور کرافت را می‌خواهید ولی در عین حال، بدتان نمی‌آید که به خود کاغذهای کرافت نیز سری بزنید و این‌گونه شاید در زمینه انتخاب بین کاغذ و زیر دستی و کلاسور، بهتر شوید. این به این معنی است که هر دو کلمه جستجو می‌شوند و لیستی که به شما نشان داده می‌شود، عبارت هستند از صفحه‌هایی با محتوای فقط کاغذ کرافت، فقط کلاسور کرافت و صفحه‌هایی که هر دو این‌ها را شامل می‌شوند. برای این جستجو، باید ابتدا، کاغذ کرافت را نوشته، پس از آن OR‌ بگذارید و بعد از آن هم، کلاسور کرافت را بنویسید: کلاسور کرافت OR کاغذ کرافت

ابزارهای گوگل

موارد بالا، ترفندهای گوگل بودند، اما این‌جا ما از ابزارهای گوگل حرف می‌زنیم، یعنی چیزهایی از قبیل ماشین‌حساب، تبدیل واحد و …. هر یک از این ابزارها را در ادامه، به‌طور مختصر، معرفی می‌کنیم.

ماشین‌حساب: برای دسترسی به ماشین‌حساب گوگل باید کلمه Calculator را جستجو کنید و پس از آن به ماشین حساب گوگل دسترسی دارید.

شرایط آب و هوایی: برای این کار هم کافی است تا ترکیبی از نام شهر مورد نظر و weather را جستجو کنید، برای مثال اگر می‌خواهید از شرایط آب و هوایی رشت، مطلع شوید، rasht weather را جستجو کنید.

تبدیل واحد: این مورد هم برای افرادی که کمی با تبدیل واحدها مشکل دارند، خوب است. برای مثال اگر شما در گوگل، عبارت micrometer to nanometer را جستجو کنید، گوگل شما را به صفحه‌ای راهنمایی می‌کند که شامل یک تبدیل‌کننده واحد است. برای هر دو واحد SI‌ می‌شود از این راه استفاده کرد.

کرونومتر:  البته این مورد، کرونومتر خالی نیست و حتی می‌شود برای ۵ دقیقه، گوگل را تنظیم کرد که بعد از آن زنگ بخورد یا در مسابقات دو از کرونومتر این ابرشرکت بهره برد. برای این کار، کافی است تا عبارت google timer را جستجو کنید تا هم به کرونومتر و هم به تایمر، دسترسی داشته باشید.

سخن پایانی

اصول و فنون جستجو این‌چنینی برای افراد عادی، مطرح می‌شود و آنان که به دنبال تولید محتوا هستند، باید نوع دیگری از جستجو را در پیش بگیرند؛ به هر حال، این موارد شاید کمی سخت به‌نظر برسند و راستش را بخواهید، شخصا بیش از یک بار از سر جمع این آموزش‌های عمومی استفاده نکرده‌ام، ولی این روش‌های جستجو می‌توانند در شرایطی که وقت تنگ است، کمک حال باشند.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار