فناوری‌هایی که باید در سال ۲۰۲۰ از شر آن‌ها خلاص شویم

3c9f6d453ff8545a8f8b16ec01b95794
زمان مطالعه: 5 دقیقه

خداحافظی با تکنولوژی های قدیمی در یک قدمی ماست. در طول یک دهه میلادی گذشته، شاهد چیزهایی بوده‌ایم که شاید روزگاری باور آن‌ها برای عموم مردم غیرممکن بود. چه کسی فکرش را می‌کرد در حالی که ویندوز فون‌های بیل گیتس از پشت ویترین‌های فروشگاه‌ها برداشته می‌شوند، گوشی‌های سامسونگ جایگزین آن‌ها خواهد شد تا امروز در دستان اکثر مردم یکی از تولیدات متنوع این شرکت را ببینیم؟ در این ۱۰ سال، بسیاری از تولیدات حوزه تکنولوژی به‌سادگی به فراموشی سپرده شده و نیاز است برخی دیگر از باقی‌مانده‌های آن‌ها نیز در سال ۲۰۲۰ به دریا ریخته شوند!

وقتی صحبت از مرور برخی فناوری‌های قدیمی و آزاردهنده به میان می‌آید، انتخاب بسیار دشوار است، سخت‌افزارهای ضعیفی که قابل ارتقا نبودند و از رده خارج شدند، فناوری‌های نظارتی و امنیتی که کارایی چندانی نداشتند و صرفا جنبه دکوری داشتند و سرویس‌های اختصاصی که در مقایسه با سرویس‌های امروزی هیچ حرفی برای گفتن ندارند. اگرچه این‌ها همچنان دارای درجه آزاردهندگی بالایی هستند اما بدترین‌ها هم نیستند. چیزهای بسیار بدتری وجود دارند که از آن‌ها متنفر باشیم و می‌بایست در دهه جدید میلادی از شر آن‌ها خلاص شویم.

تکنولوژی تولیدات زیبا اما پردردسر

قطعا می‌دانید برای یافتن فناوری‌هایی که باید در سال ۲۰۲۰ از شر آن‌ها خلاص شویم، اول از همه باید سراغ کدام شرکت برویم! دهه ۲۰۱۰ دهه‌ای بود که طراحان اپل با انجام آزمایش‌های بسیار بر روی محصولات خود و فروش آن‌ها به مشتریان، برخی محصولات کارا را به محصولات بدون کارایی اما زیبا تبدیل کردند.

کیبورد مک‌بوک پرو را که حتما یادتان هست؟ همان کیبوردی که حتی در تایپ کردن مشکل داشت؟ همان مک‌بوک پرویی که آنقدر در انجام دستورالعمل‌ها مشکل داشت که در نهایت باید آن را به سطل آشغال می‌انداختید، سطل را آتش می‌زدید و در نهایت آن را به درون دره می‌انداختید. بله، دقیقا! همان مک‌بوکی که تنها یک درگاه USB داشت تا زمانی که در حال شارژ دستگاه هستید، دیگر نتوانید هیچ دستگاه اکسترنال دیگری را به آن متصل کنید.

خداحافظی با تکنولوژی های قدیمی

اجازه دهید به سراغ جک هدفون آیفون نرویم، همان جک‌هایی که با محل شارژ گوشی در یک جا قرار گرفتند. یا آن کنترلی جادویی اپل‌ تی‌وی که بیشتر به چوب‌دستی دلقک‌ها شباهت داشت.

خبر خوب اما این است که اپل به خوبی متوجه چنین نواقصی شده و در نسخه جدید مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی مشکل کیبورد را کاملا حل کرده است. طراحی این کیبورد به مراتب منطقی‌تر از نسخه قبل به نظر می‌رسد.

اشتراک برای همه چیز

فرض کنید در کافه‌ای نشسته و سفارش قهوه می‌دهید اما باریستا سفارش شما را نمی‌آورد. او به جای اینکه از شما پول بخواهد، اطلاعات بانکی شما را برای اشتراک‌سازی درخواست می‌کند، زیرا در غیر این صورت نمی‌توانید قهوه بخورید. البته، در صورت دادن اطلاعات بانکی‌تان یک هفته اشتراک رایگان تحویل می‌گیرید و هر وقت هم بخواهید می‌توانید اشتراک خود را لغو کنید. همه چیز خوب به نظر می‌رسد، نه؟ بله، البته تا وقتی که فراموش کنید دو برابر قبل برای این خدمات پول پرداخت می‌کنید!

این دقیقا همان وضعیتی است که این روزها بر صنعت تکنولوژی حاکم است.

تقویم خداحافظی با تکنولوژی های قدیمی

ییشروی آهسته اشتراک با تلویزیون و فیلم متوقف نشد. شرایط طوری پیش رفته که امروزه برای تماشای فیلم‌های مورد علاقه‌تان یا گوش دادن به موسیقی مورد نظرتان باید در چندین سرویس مختلف اشتراک داشته باشید. امروزه باید برای استفاده از محل‌های ذخیره‌سازی آنلاین (Online Storage)، برای انجام بازی‌های کامپیوتری، برای ویرایش حرفه‌ای عکس‌هایتان، برای استفاده از سیستم نظارت بر دوربین‌های امنیتی‌تان، برای محافظت از شبکه اینترنت بی‌سیم‌تان، و صدها کار دیگر، اشتراک جداگانه تهیه کنید، زیرا دیگر کسی اجازه نمی‌دهد مستقیما از نرم‌افزار مورد نظرتان استفاده کنید. بله، دیگر چندان جای تعجب نیست که وقتی به مانده حساب بانکی‌تان نگاه می‌کنید، مو بر بدنتان سیخ شود.

اما دلیل این موضوع چیست؟ تنها دلیل آن «ارزان‌خرها» هستند. کسانی که حتی در زمانی که خدمات و کالایی قیمتی منطقی دارد، حاضر به خرید آن نیستند. بنابراین، سازندگانی که دیدند دیگر گوشتی به بدنشان نمانده، تصمیم گرفتند با رایگان کردن حق ورودی به این نرم‌افزارها و خدمات، از دیگر بخش‌ها اقدام به کسب درآمد کنند.

البته هیچکس منکر این موضوع نیست که درآمدزایی هیچ ایرادی ندارد و کسب درآمد حق طبیعی ارائه‌دهندگان خدمات است اما صرفا تا زمانی که این روند آنقدر منطقی باشد که حساب‌های بانکی‌مان تار عنکبوت نبندد!

رونمایی از تکنولوژی‌هایی که کار نمی‌کنند

بارها شاهد این موضوع بوده‌ایم که با توسعه برخی فناروی‌ها، شرکت‌های مختلف اقدام به معرفی محصولات مشابه خود کرده‌اند، محصولاتی که هیچ وقت به تولید انبوه نرسیدند زیرا کارای لازم را نداشتند. برای مثال شرکت سامسونگ را در نظر بگیرید، شرکتی که برای تولید و عرضه گوشی‌های تاشو (Foldable) عجله بسیاری داشت تا جایی که فراموش کرد ممکن است این گوشی‌ها با باز و بسته شدن شکسته شوند. این موضوع همانند آن است که یک شرکت تولید چتر نجات فراموش کند چترها را درون کوله‌پشتی‌های به بازار عرضه‌شده قرار دهند.

خداحافظی با تکنولوژی های قدیمی و رسیدن گوشی های تاشو

البته، اپل هم در این زمینه دستی بر آتش دارد. هنوز یادمان نرفته ایر پاورهایی که اپل معرفی کرد و در نهایت به بازار عرضه نشدند، آن قدر پیشرفته و جالب بودند که گویا خود اپل هم از نهایی کردن محصول خود عاجز ماند.

بنابراین، این درخواست ما از صنعت تکنولوژی است که اگر حداقل قصد دارید مصرف‌کنندگان را با معرفی محصولاتی که خودتان می‌دانید به مرحله عرضه نخواهند رسید یا اصلا کار نخواهند کرد، حداقل نهایت تلاش خود را برای جذاب‌سازی غیر قابل تصور آن به کار بگیرید؛ شلوارهای هولوگرافی نشانمان دهید، عینک‌های واقعیت افزوده‌ای بسازید که با آن‌ها بتوانیم آدم‌فضایی‌ها را ببینیم یا حداقل یک کنسول بازی با پشتیبانی از انواع بازی‌های روز دنیا و در رزولوشن ۴K تولید کنید که حتی یک بار هم لگ نداشته باشد.

اسکوترهای سبک الکتریکی

از آنجا که این نوع اسکوترها به سادگی در رودخانه‌ها، پیاده‌روها و سطح شهر یافت می‌شوند، به نظر می‌رسد به دریا انداختن آن‌ها کار سختی نباشد تا حداقل دیگر کار را برای عابران پیاده و معلولان سخت نکنند. مشکل ما با این اسکوترها مربوط به خود تکنولوژی نیست، بلکه با کسانی است که سوار آن‌ها می‌شوند.

پورتال فیسبوک

در این که تمامی سیستم‌های صوتی و تصویری که به نام دستیار شخصی در بازار وجود دارند شرور هستند، هیچ شکی نیست اما این موضوع در مورد فیسبوک بسیار جدی‌تر است، زیرا دیگر چوب‌خط این شرکت پر شده و مردم از شنیدن عذرخواهی مدیران این شرکت بابت فروختن و یا لو رفتن اطلاعاتشان در برهه‌های زمانی مختلف خسته شده‌اند.

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رسانه های همکار