اخبار تکنولوژی ، راهنمای خرید موبایل و تبلت و … – دیجی دو

نمایشگر کامپیوتر کار نمی‌کند؟ علت و روش‌های رفع مشکل

نمایشگر کامپیوتر کار نمی‌کند؟

زمان مطالعه: 9 دقیقه

نمایشگر کامپیوتر کار نمی‌کند؟ ، قهوه سر صبح را دم‌کرده و آماده شروع روز خود هستید؛ سر میز نشسته و دکمه روشن‌کردن کامپیوتر را می‌زنید اما هیچ چیزی نشان داده نمی‌شود، فقط یک صفحه سیاه جلوی چشمتان می‌آید. بله، نمایشگر کامپیوتر ازکارافتاده؛ اما نگران نباشید چون ما امروز اینجا هستیم تا با کمک هم علل این مشکل روشن نشدن مانیتور را بررسی کرده و روش‌های رفع آن را یاد بگیریم، پس

کامپیوتر را روشن و خاموش کنید

بدیهی به نظر می‌رسد، اما اولین کاری که بهتر است در این مواقع انجام دهید، بررسی و کسب اطمینان از روشن بودن دستگاه و مانیتور است. مطمئن شوید کابل برق نمایشگر متصل بوده و برق دریافت می‌کند؛ همچنین بررسی کنید کابلی که از یک سر به کامپیوتر و از سر دیگر به مانیتور وصل است، از هر دو طرف به‌درستی سر جای خود باشد.

این امکان هم وجود دارد که دکمه روشن‌کردن مانیتور را نزده باشید یا به طور اتفاقی با پایتان سبب جداشدن دوشاخه از پریز شده باشید، پس حتما این دو را چک کنید.

اگر کامپیوترتان روشن است، تلاش کنید آن را ری استارت کنید تا شاید مشکل از بین برود. برای این کار کافی است دکمه پاور آن را نگه دارید تا چراغش خاموش شود، سپس آن را دوباره روشن کنید.

روشنایی صفحه را بالا ببرید

برخی لپ‌تاپ‌ها به شما اجازه می‌دهند روشنایی را تا خاموشی کامل پایین بیاورید، پس برای تعمیر نمایشگر سیاه می‌توانید بالابردن سطح روشنایی آن را امتحان کنید. کیبورد شما در قسمت بالایی خود دکمه‌هایی برای انجام این کار دارد.

همچنین احتمال دارد که نمایشگر کامپیوتر شما بعد از اتصال و جداشدن از یک مانیتور خارجی، دچار مشکل شده باشد. برای رفع این ایراد هم دکمه فانکشن و دکمه روشنایی که ممکن است شبیه خورشید یا نمایشگر باشد را با هم فشار دهید.

دکمه های روشنایی

دکمه های روشنایی

یک نمایشگر دیگر را امتحان کنید

اگر در حال حاضر از یک مانیتور خارجی استفاده نمی‌کنید، شاید بهتر باشد یکی را به کامپیوتر خود وصل کنید تا ببینید مشکل از نمایشگر شما است یا عوامل بیرونی دخیل هستند. همچنین می‌توانید برای این کار از تلویزیون خود استفاده کنید. اگر این کار را کردید و نمایشگر ثانویه، تصاویر را به‌درستی نشان داد یعنی کامپیوتر سالم است و خود نمایشگر است که ایراد دارد.

در این‌طور مواقع تعمیر نمایشگر ممکن است چندان مفید نبوده و مجبور به تعویض آن شوید. اگر فنی هستید و با ابزار مختلف آشنایی دارید، کار ساده‌ای است و می‌توانید خودتان از پس آن بربیایید. در غیر این صورت بهتر است با متخصصان تعمیرات تماس بگیرید. همچنین خوب است نسخه پشتیبانی از داده‌های خود داشته باشید چون امکان دارد در پروسه تعمیر یا تعویض، هارد درایو شما پاک شود.

روشن نشدن مانیتور

ورودی را عوض کنید تا مشکل روشن نشدن مانیتور رفع شود

یکی دیگر از اقداماتی که در زمان مشکل‌دار شدن نمایشگر کامپیوتر باید انجام دهید، عوض‌کردن ورودی‌ها است. ورودی همیشگی باید به طور پیش‌فرض درست کار کند اما ضرری ندارد اگر دوباره امتحان کنید. احتمالا نیاز باشد تمام کابل‌های مانیتور را از کامپیوتر جدا کرده و مجددا وصل کنید.

تعمیر نمایشگر

برای رفع مشکل روشن نشدن مانیتور ، کابل‌ها را بررسی کنید

اگر روی دستگاه خود کارت گرافیک دارید، باید مانیتور خود را به آن وصل کنید نه پورت HDMI مادربورد. اگر کابل دیگری در دسترستان است آن را هم امتحان کنید؛ شاید کابل قبلی خراب شده و به‌درستی کار نمی‌کند که مانیتورتان تصویری نمایش نمی‌دهد. شاید هم یکی از پورت‌ها دچار مشکل شده باشد. همچنین می‌توانید از یک نوع کابل دیگر هم استفاده کنید تا ببینید مشکل حل می‌شود یا نه؛ مثلا کابل HDMI به‌جای DisplayPort.

آداپتور هم می‌تواند مقصر اصلی روشن نشدن نمایشگر کامپیوتر باشد. همچنین ممکن است دانگلی که دارید معیوب باشد یا به روش اشتباهی از آن استفاده کنید که منجر به بروز مشکلاتی در مانیتور شده باشد. مثلا آداپتورهای HDMI به VGA فقط در این جهت کار می‌کنند؛ اگر می‌خواهید یک کامپیوتر VGA را به یک مانیتور DVI وصل کنید به مبدل فعالی از نوع دیگر احتیاج خواهید داشت.

بررسی کابل های برای روشن نشدن کامپیوتر

برای رفع مشکل روشن نشدن مانیتور ، اتصال لوازم جانبی را قطع کنید

در صورت روشن نشدن مانیتور باید این امکان را در نظر بگیرید که یکی از لوازم جانبی جلوی ری‌بوت شدن سیستم را گرفته‌اند. گاهی پیش می‌آید که مثلا یک پورت USB در شرایطی که وسیله‌ای به آن وصل بوده، جلوی درست بوت شدن سیستم را بگیرد. پس برای تعمیر نمایشگر خود می‌توانید هر وسیله غیرضروری مانند پرینتر، کیبورد و… را جدا کرده و دوباره سیستم را روشن کنید.

اگر با این کار سیستم شما بدون مشکل بالا آمد، پس مطمئن خواهید شد که یکی از لوازم جانبی مقصر اصلی بوده است. برای تشخیص اینکه کدام یک از آنها مشکل‌زا است، می‌توانید کامپیوتر را ری‌استارت کرده و هر بار یکی از آنها را وصل کنید. پس از تشخیص مشکل، باید درایورهای مربوطه را حذف کرده و دوباره نصب کنید تا مشکل حل شود.

در ویندوز، روی دکمه استارت کلیک راست کرده و گزینه Device Manager را انتخاب کنید، سپس وسیله مشکل‌دار را بیابید. روی ورودی آن کلیک راست کرده و گزینه Uninstall device را بزنید. سپس می‌توانید دوباره درایورها را نصب‌کرده و بررسی کنید که مشکل حل شده است یا نه.

حذف درایور

 چند نمایشگره بودن را بررسی کنید

یکی از شایع‌ترین مواقعی که ممکن است با مشکل روشن نشدن مانیتور مواحه شوید، زمانی است که می‌خواهید نمایشگر ثانویه‌ای به سیستم اضافه کنید. ممکن است در این شرایط فقط یکی از این دو مانیتور به‌درستی کار کنند.

در این شرایط اول باید مطمئن شوید دستگاه شما قابلیت پشتیبانی از دو نمایشگر یا بیشتر به طور هم‌زمان را دارد؛ برخی لپ‌تاپ یا کامپیوترها این ویژگی را ندارند.

اگر نمایشگر ثانویه شما توسط سیستم تشخیص داده می‌شود اما فقط یک صفحه سیاه نشان می‌دهد، ممکن است تنظیم کرده باشید که فقط یک تصویر روی صفحه لپ‌تاپ نشان داده شود. در ویندوز مسیر تنظیمات> سیستم> نمایشگر را دنبال کرده و چک کنید که در منوی Multiple displays گزینه‌های بازتاب، Mirror Desktop یا گسترش، Extend desktop روی دو نمایشگر فعال باشند.

اگر کاربر مک هستید می‌توانید وارد System prefrences و سپس Displays شوید تا منوی مشابه را روی دستگاه خود ببینید. سپس Display Setting را بازکرده و گزینه Extend Display را انتخاب کنید.

نمایشگر دوم

صدای بیپ را بررسی کنید

معمولا زمانی که کامپیوتر خود را روشن می‌کنید، یک صدای بیپ کوتاه از اسپیکر درونی آن خواهید شنید. کار این اسپیکر این است که در مواقع بروز مشکل، کدهای خطا را به گوش شما برساند.

اگر کامپیوتر شما زمان بوت شدن یک صدای بیپ کوتاه می‌دهد، یعنی مشکل سخت‌افزاری خاصی وجود ندارد. اما اگر دنباله‌ای از بوق‌ها شنیدید، یعنی ممکن است یک چیزی درست نباشد. مثلا ممکن است یک بوق بلند بشنوید و سپس دو بوق کوتاه پشت‌سرهم. در این شرایط احتمال دارد حافظه رم ازکارافتاده باشد، CPU بیش از حد گرم شده یا کارت گرافیک درست در جای خود قرار نگرفته باشد.

همچنین خوب است بدانید برخی ماشین‌ها ممکن است به‌جای صدای بوق، کدهای ارور را روی مانیتور نمایش دهند یا وجود مشکل را با خاموش و روشن‌کردن نور با الگویی خاص، به اطلاع شما برسانند.

وب‌سایت‌هایی هستند که معنای بوق‌های خطا را لیست کرده‌اند؛ اما بهتر است برای یافتن نتیجه دقیق‌تر، دفترچه راهنمای خود دستگاه را مطالعه کنید. سپس می‌توانید مشکل را تشخیص داده و به تعمیر نمایشگر یا عضو معیوب بپردازید.

مسیر بوت خود را درست کنید

گاهی اوقات، نمایشگر کامپیوتر شما فقط سیاهی نمایش می‌دهد چون کامپیوتر از هارد درایو اشتباهی بوت شده و نتوانسته سیستم عاملی پیدا کند. این مشکل راه‌حل ساده‌ای دارد.

کامپیوتر را ری‌بوت کرده و با فشردن دکمه‌ای مانند DEL یا F2 در زمان بوت شدن، وارد منوی تنظیمات بایوس شوید. در منوی باز شده به دنبال بهترین مسیر بوت بگردید و مطمئن شوید نام هارد درایو درست در ابتدای لیست دیده می‌شود. تنظیمات را ذخیره کرده و خارج شوید. حالا به‌درستی وارد سیستم‌عامل خود خواهید شد.

اگر این کار مشکل را حل نکرد، می‌توانید پیش‌فرض‌های بهینه‌سازی شده را هم از بایوس بارگیری کنید. اگر قبلا چیزی را اشتباه تنظیم کرده باشید، این کار شما را به تنظیمات پیش‌فرض بازمی‌گرداند که ممکن است امکان درست بوت کردن را بهتان بدهد. بااین‌حال توصیه می‌کنیم قبل از این کار حتما از تنظیمات بایوس خود یک نسخه Image تهیه کنید تا در صورت بروز مشکل، بتوانید همه چیز را به حالت قبل برگردانید.

تغییر مسیر بوت

کارت گرافیک، رم یا سایر سخت‌افزارها را مجددا نصب کنید

برخورد دستگاه به جسم سخت یا تکان خوردن شدید آن می‌تواند منجر به تکان خوردن و شل شدن برخی سخت‌افزارها شده و جلوی درست ری‌بوت شدن را بگیرد، در این صورت، با مشکل روشن نشدن مانیتور مواجه می‌شوید. در واقع فقط یک صفحه سیاه روی آن می‌بینید.

برای بررسی و رفع مشکل، دستگاه خود را بازکرده و بادقت، اجزای داخلی را چک کنید. اگر کارت گرافیک اختصاصی دارید، آن را خارج کرده و دوباره داخل شکاف PCIe قرار دهید و مطمئن شوید صدای کلیک جا افتادنش را شنیده‌اید یا  آن را جدا کرده و روی یک شکاف دیگر نصب کنید. همچنین مطمئن شوید کابل‌های برق آن به‌درستی سرجای خود بوده و شل نشده‌اند.

اگر مشکل روشن نشدن مانیتور حل نشد می‌توانید درصورتی‌که توانایی‌اش را دارید به کمک سخت‌افزارهای یدکی، تست‌های عمیق‌تری هم انجام دهید. مثلا می‌توانید یک کارت گرافیک ارزان بخرید یا از یک دوست قرض گرفته و ببینید که جای کارت فعلی شما کار می‌کند یا نه. اگر جواب داد، یعنی احتمالا مشکل از کارت گرافیک سیستمتان است و باید آن را تعویض کنید.

قبل از بستن سیستم، جابه‌جا کردن و نصب مجدد رم‌ها را هم امتحان کنید. اهرم‌های نزدیک لبه‌های آنها را فشار دهید تا رم بیرون بیاید، سپس آن را دوباره در همان شکاف یا روی شکاف دیگری گذاشته و به داخل فشار دهید تا صدای کلیک چفت شدن را بشنوید. همچنین بررسی کرده و مطمئن شوید همه کابل‌هایی که به مادربورد وصل هستند، در جای درست قرار گرفته‌اند و هارد درایو وصل است.

تعویض کارت گرافیک

Safe Mode را برای رفع مشکل روشن نشدن ماینتور خود فعال کنید

اگر همچنان نمایشگر کامپیوتر شما چیزی به‌غیراز سیاهی نشان نمی‌دهد، ممکن است مشکلات نرم‌افزاری دیگر یا درایورها نیاز به بررسی داشته باشند.

درصورتی‌که در حالت ایمن بوت کنید، شاید بتوانید بفهمید مشکل چیست. به غیر از این، بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که فرایند راه‌اندازی را سه بار قطع کنید. برای این کار، هنگام شروع بوت، دکمه ری‌استارت را بزنید. سپس به منوی Automatic Repair منتقل خواهید شد، جایی که می‌توانید برای یافتن Safe Mode به Advanced Options بروید.

اگر نتوانستید این کار را انجام دهید، می‌توانید به کمک یک کامپیوتر دیگر، یک درایو نصب ویندوز ساخته، از آن فلش درایو بوت کرده و سپس به مسیر Computer> Troubelshoot> Startup Setting بروید تا Safe Mode with Networking را انتخاب کنید.

Safe mode برای روشن نشدن مانیتور

حتی اگر کامپیوتر شما در حالت ایمن بوت شود، باز هم می‌‌توانید آن را تعمیر کنید. مثلا اگر به‌تازگی برنامه‌ای نصب کرده‌اید که می‌تواند سبب بروز مشکلاتی شده باشد، آن را حذف کنید. مطمئن شوید وضوح و نرخ تازه‌سازی نمایشگر کامپیوتر به‌درستی تنظیم شده باشند؛ اگر آنها را روی کیفیت خیلی بالایی گذاشته باشید ممکن است مانیتورتان قادر به نمایش چیزی نباشد.

شما همچنین می‌توانید درایورهای کارت گرافیک خود را حذف کرده و مجددا از روی سایت تولیدکننده دانلود و نصب کنید. اگر فکر می‌کنید درایورها به طور نیمه‌تمام روی سیستمتان باقی‌مانده‌اند، می‌توانید از یک برنامه پاک‌کننده درایور نمایشگر استفاده کنید. انجام این کار برای تازه‌واردها توصیه نمی‌شود اما تنها راه خلاص شدن از دست هر درایور گرافیکی‌ای است که می‌تواند منجر به بروز مشکل شود.

همچنین می‌توانید وارد خط فرمان شده و فرمان sfc/scannow یا chkdsk C: /r را اجرا کنید تا خطاهای درایو را بررسی کنید؛ اگر خوش‌شانس باشید، در این شرایط خود ویندوز مشکلات را حل کرده و کمک می‌کند دوباره بوت کنید.

سخن نهایی

اگر به مشکلروشن نشدن مانیتور کامپیوتر برخوردید نترسید. بیشترین علت این اتفاق مربوط به عدم توانایی سیستم در بوت شدن درست است. هرچند این احتمال که خود نمایشگر یا کابل‌های آن مشکل دارند هم نباید فراموش شود.

ما در این مقاله، بیشترین دلایلی که می‌توانند شما را با این مشکل مواجه کنند بررسی کرده‌ایم. همچنین راه‌حل ساده تعمیر نمایشگر در مواجه با هر مشکلی را  هم برایتان آورده‌ایم. فقط فراموش نکنید درصورتی‌که تجربه‌ای در هریک از این زمینه‌ها ندارید، با یک متخصص تماس گرفته و از انجام تعمیرات بیشتر خودداری کنید.

 

خروج از نسخه موبایل